Ostrava zatravnila 700 metrů tramvajové trati, završila tak modernizaci v Hrabůvce
Směs tvoří nejméně pět druhů rozchodníků, koberec bude pestřejší a jeho vzhled variabilnější. Použité rostliny jsou nenáročné na údržbu.
Ostrava dokončila modernizaci tramvajové trati na ulici Dr. Martínka v Hrabůvce za 9,2 milionu korun. Společnost Arbor Moravia tam v úseku dlouhém téměř 700 metrů zabudovala do kolejového svršku vegetační kryt. Testuje se tam i zatravnění v prostoru zastávek. Úpravy by v místě měly snížit tepelnou zátěž, hluk a prašnost. ČTK to sdělila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.
Primátorova náměstkyně Zuzana Bajgarová (ANO) uvedla, že většina tramvajových tratí ve městě má v současnosti otevřené svršky. Město by to ve spolupráci s dopravními podnikem chtělo postupně změnit tak, aby otevřené svršky časem zůstaly jen v nezastavěném území. Způsob modernizace tratí a zakrytí jízdní dráhy se bude lišit podle charakteru území.
„Pro frekventované lokality s velkým množstvím propojení a pohybu pěších budeme navrhovat spíše pevný povrch. Pro delší neprostupné úseky chceme využívat zatravnění, které je vhodné v lokalitách s nižším množstvím zeleně,“ uvedla Bajgarová.
Koberce na speciálním substrátu
U pilotního projektu na Frýdlantských mostech byla v roce 2017 vysazena vegetační vrstva do syntetického recyklátu. Tentokrát byly koberce kvůli lepšímu zakořenění a následnému růstu položeny na vrstvu speciálního substrátu.
„Směs tvoří nejméně pět druhů rozchodníků, koberec bude pestřejší a jeho vzhled variabilnější. Použité rostliny jsou nenáročné na údržbu, prakticky jedinou nutnou péčí je občasné dosazování rostlin a jejich závlaha v prvních týdnech po vysazení,“ uvedla Vojkovská.
Od poloviny září se modernizují také dva na sebe navazující úseky trati v celkové délce přes 983 metrů ve Výškovické ulici v Zábřehu, kde se mění i zastávky. Pokládá se tam kryt s intenzivní výsadbou, trať bude osazena klasickým travním kobercem po celé délce a součástí bude umělá zálivka. Přijde to na více než 125 milionů korun, z čehož by až 85 procent mohly uhradit dotace.
„Větší pracnost při modernizaci tratí a vyšší finanční náklady plně vyváží jejich mnohonásobně delší životnost, prodlouží se i cyklus mezi opravami, globálně se zlepšují parametry tratí. Jejich celková modernizace umožňuje dosažení podstatně komfortnější jízdy, snížení hluku a vibrací,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Na příští rok město plánuje zahájení modernizace úseku v Porubě a připravuje i úpravy dalších tratí v Zábřehu a v Přívoze. V Porubě se bude za 200 milionů korun modernizovat více než 1600 metrů dlouhý úsek trati na Opavské ulici mezi křižovatkami s ulicemi Martinovskou a 17. listopadu.
ČTK