Doprava ve městě Elektrobusy

Ostrava vypsala velký tendr na 24 elektrobusů, součástí je i vybudování nabíjecích stanic

Ostravský elektrobus EKOVA Electron při dobíjení. Autor: DPO
Ostravský elektrobus EKOVA Electron při dobíjení. Autor: DPO
Nové elektrobusy mají zamířit na linky z Hranečníku a Svinova.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal jednu z největších zakázek v Česku na pořízení elektrobusů. Ve veřejné zakázce s odhadovanou cenou 420 milionů korun hledá dodavatele 24 elektrobusů. Součástí zakázky je i vybudování dvou nových nabíjecích stanic.

DPO zakázku zveřejnil na profilu zadavatele. Dopravce počítá s tím, že většinu nákladů zaplatí Evropská unie z Integrovaného operačního programu. „Žádosti o dotace jsou podané a část z nich je již schválená,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková.

Už před vypsáním soutěže proběhly takzvané předběžné tržní konzultace, v kterých DPO zjišťoval, co výrobci nabízí. Zúčastnily se jich v případě autobusové části Solaris, Ekova Electric, Volvo a Škoda Electric, v případě nabíjecích stanic pak ABB a Heliox. Součástí zakázky je i vybudování dvou nabíjecích stanic s celkem čtyřmi nabíjecími rameny (jedna nabíjecí stanice se 3 nabíjecími rameny a jedna s 1 nabíjecím ramenem.

„Podle studie rozvoje elektromobility počítáme, že v příštím roce vybudujeme dobíjecí stanici na terminálu Hranečník a podle možností budeme obsluhovat linky v této oblasti,“ řekla Hřivnáč Rycková. Část nových elektrobusů bude zajíždět také ze stávající stanice ve Svinově směrem na Plesnou. „V dalším roce by pak měla být nová nabíjecí stanice na ulici Valchařská, která bude zajišťovat linky směrem na Hlučínsko,“ dodala mluvčí.

DPO hledá dvanáctimetrové autobusy s kapacitou nejméně 80 cestujících (sedících i stojících). Minimální dojezd musí být alespoň 30 km na jedno nabití trakčních baterií v režimu minimálně 18 cyklů po dobu 24 hodin po průběžném nabití trakčních akumulátorů.

Při výběru vítěze soutěže bude mít nabídková cena váhu 70 %. Dvacet procent připadne na náklady na údržbu, po pěti procentech má váhu výhodnost servisních podmínek a vybrané servisní parametry.

Uzávěrka pro podání nabídek je 15. října, vítěz bude mít 21 měsíců na dodání všech vozidel.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

No jo za všechno může zase Škodovka… Za zbytečný tramvaje může škodovka, za prodej Ekovy může škodovka a za tohle taky. Chjo
Ono to nemůže být natvrdlým vedením, že ne? Mimochodem škodovka a PMDP se účastnily evropského projektu na testování elektrobusů a z testování vyšlo že to prakticky nemá moc smysl a nevšiml jsem si že by je sama škodovka nějak propagovala.

Zdeněk

Ale dyť to tady celou dobu tvrdíme – vedení DPO a nejen vedení DPO, ale celkově „odborníci “ na dopravu v MS kraji je snůška nekompetetních lidí s egem nejen v oblacích, nýbrž až někde za hranicí zemské atmosféry.
Teď už je jasné, že za prodejem Ekovy za hubičku nebyla jen nová střecha, ale i předslíbená zakázka za půl miliardy, jestliže dotace jsou už schválené. To se to pak penízky sypou a začínám tady už spatřovat promyšlené penězovody a schválně si počkám, kdo bude naprosto nečekaným vítězem !

Zdeněk

Joooo, vsadíme se, že to vyhraje Ekova? 😀 Resp. teda nově škodovka? 😀 Já věděl, že ten prodej Ekovy nebude jen tak – všechno to začíná hezky zapadat 😀

a8n

Spíš bych tipoval ŠE.

Nováček

Za dotace v moři souš, v poušti sjezdovka a v Německu cestovka.

Jan

Víte, kvůli komu vznikají takovéhle debilní komentáře, co jste napsal? Kvůli lidem jako Mynář, co si na kopečku na Vysočině z dotací staví sky areál. Koupit bez-emisní autobusy v zakouřené Ostravě je přesně ukázka smysluplného využití (EU) dotací!

Nováček

Děkuji za poklonu. Sice nevím, proč do toho pletete pana Mynáře, ale chápu, že to je teď takový mediální mainstream, trochu móda, trochu zlost. Zeman, Putin, Babiš… A znova! No dobře, snad jste si ulevil alespoň takto. Potíž je čistě v tom, že nebýt takových ideologických nástrojů jakými dotace bezpochyby jsou, to nebohé zakouřené město by si jinak jistě poradilo také a lépe, respektive levněji, viz další příspěvky zde.Ovšem věřím, že je vaším výsostným přáním přispět ze svého vlastního rozpočtu Ostravanům na násobně dražší technologii. Já mám své vlastní peníze rád, já si raději místo dalších daní politikům na úplatky… Číst vice »

Jackub

Proč raději nekoupí parciální trolejbusy, když trolejbusovou infrastrukturu Ostrava už má? Takhle budou muset budovat jinou… 🤔

johny

Protoze na Svinove a v Plesne nejsou trolejova vedeni. Trolejbusy jezdi jen v severovychodni casti mesta

Martin V.

A co brání tomu, vybudovat na páteřních částech obsluhovaných linek trolejové vedení místo těch nabíjecích stanic? Parciální trolejbus se nabíjí i za jízdy, takže má menší prostoje, menší baterky… V kopcovitých městech (což není zrovna případ Ostravy) navíc může nabíjet do potenciální energie trolejbusu. Docela by mě zajímala rozvaha nákladů a výnosů typu: autobus X totální trolejbus X parciální trolejbus X elektrobus. Předpokládám, že to bude silně závislé na obsluhované síti a patrně to pro každou linku vyjde jinak. Aby nákupy nebyly jenom typu: Jééé, dotace. 🙂

Gajda

Je otázka, jestli by při 24 stejně velkých trolejbusech ten rozdíl nepokryl i to vedení. A životnost by byla trošku někde jinde. Čistě elektrobus bude mít smysl až za pár let, až pokročí technologie, zvýší se výroba a sníží cena.

Tomas H.

Elektribus je pouze mezi krok. Sama EU konecne prisla na to, ze je to zrejme slepa ulicka,navic extreme draha. Budoucnost je totiz ve vodiku. Ono se to rozhazuje z dotaci, ale kdyby si to meli koupit za svoje… Vzdyt elektrobus je 2az 3x drazsi nez bezny autobus, pokud mluvime o ekoalternative tak cng je cca na polovine. A prave do CNG dava nove EU sve ambuci, vybuduje se infrastruktura, rozsiri plynove plnicky, a ty se posleze mohou snadno premenit na vodikove. A to je ta budoucnost, kombinace elekrickeho motoru s vyhodami spalovavich…

Radovan Komínek

Ve zprávě se zmiňuje, že byly získány dotace, ale ani zmínka o návratnosti. To je divné, že se zadavatel prostřednictvím mluvčí s takovou věcí nepochlubí. Podle mne by to měla být jedna z hlavních informací, které podnik fungující z veřejných prostředků poskytuje a které by se měly přenášet do dalších zpráv.

Od lesa

Nemůže být řeč o něčem, co neexistuje. Tedy o návratnosti. Kdyby to zadrátovali a používali běžné trolejbusy, udělali by líp, jenže teď frčí baterkománie i když vhodné baterky (cena, životnost, recyklovatelnost, dobré paramerty) stále nemáme. Tak koupíme dotovaný nesmysl, ze kterého má prospěch pouze výrobce a daňový poplatník to opět zacáluje.

Jiří Kocurek

Ale je to ideologicky čísté. Navíc na trolejbus by ty dotace sotva dostali. 🙁

Vladimir

Do Prahy se vraci trolejbusy protoze se jedna o cisty bezemisni provoz, takze na jeji vystavbu a rozsireni dotace jsou. Neni to zase tak davno kdy se na tomto serveru psalo, ze trolejbusy budou na letesti drive jak vlaky a tomu bych i veril.

Od lesa

Je to bezemisní tak jako ta uhelná elektrárna ze které se to napájí. Ale pořád méně ekologických a ekonomických škod než baterky.

Greta

MHD je nezisková činnost, kde investice jsou spolufinancovány investiční dotací a provozní náklady provozní podporou, tak jak chcete počítat návratnost?

Jan

Mě fascinuje, jak většina tady naprosto kategoricky (a ideologicky) odmítá elektromobilitu jako největší peklo, přitom trend všude okolo právě preferuje ji a vynakládá velké peníze do vývoje atd. To, že v současnosti elektřina není z většiny „zelená“ (nebo že baterie nejsou technologicky a v poměru ekologie výroby tak „zelené“) neznamená, že za 10 let tomu bude stejně (viz. vývoj energetického mixu v západní Evropě odchod od černé energie). Je potřeba se dívat dopředu a nezaspat, jak to nám Čechům poslední půlstoletí jde. Když se zaváděl parní stroj, všichni taky mysleli, že ten „ďábelský stroj“ bude více výkonnější a „poruchovější“ než… Číst vice »

Martin

Nepochybně budou mít úchvatný dojezd.

Michal

V Brně mají trolejbusy, které dokáží jet i čistě jen na baterky dojezd 50 Km (když byly nové). Tady se dá čekat o trochu více, ale ne o moc…

Bertik

V Ostravě taky jsou parcialni trolejbusy. Navic neni to tak davno, co se cela MHD delala na plyn a stalo to miliardu…

PvvS

Zlikvidovali Ekovu a Schadewerk má volný pole působnosti. Tak se zajištuje neviditelná ruka trhu ..

Jiří Kocurek

Škoda, že místní diskutéři nejsou tak bohatí, aby si Ekovu mohli sami koupit.

Anonymas

Místní diskutéři by hlavně nebyli tak hloupý aby jí prodávali.

Rajče

Oproti naftě/CNG zhruba trojnásobná pořizovací cena. A to se ta ekologie vyplatí. Jdu přikoupit akcie ČEZu.

bkp

Celých 24 kusů? No to je fakt velký. Jo na poměry Ekovy jo…

noerf

Z roku 2010 mají tuším deset SOR EBN 10,5 a pak Ekovy. Zžejmě plánuji náhradu za elektrobusy Sor a na rozšíření provozu.

Liboros

Ještě bych na takové kroky pár let počkal…

Ic540

Zdravím.
Že se nedrží raději Solarisů na plyn. Tedy toho co se osvědčilo. A v podstatě unifikovalo. Jen velikost busů podle potřeb jednotlivých linek je jiná…
Cca tedy klouby, 12 metry, 10 metry a nějaký ten minibus…

Pezos

Protože ty mají výfuk na střeše. Baterkobusy v Dětmarovicích.

PetrD

Dětmarovice už nejsou to co bývaly. Vykrývají špičky. Z černého uhlí se v ČR vyrobí jen 3% elektřiny. MSK má 12% spotřeby elektřiny ČR. Třetina spotřeby MSK se musí „dovést“ z okolních krajů

Jiří Kocurek

Takže se doveze z uhelného Polska spolu s emisemi hnanými větrem.

On.

Protože dotace. Teď zrovna frčí elektřina. Až se někdy podaří vodík tak budou dotace na něj a dopravní podniky budou nakupovat vozidla na vodík.

Milion

Tak vodíku věřím víc jak baterkobusům

Tomas H.

Vodik je budoucnost, rikaji to vsichni, jenze na to si budeme muset jeste cca 10 let pockat

Cyklista

už je ten správný čas… Ekova už je pod křídly Škody =) =) =)

Bertik

Jinde, když se staví tunel, tak se tim chlubi, tady tunel z Martinova do Plzne a ticho.