Ostrava vypsala soutěž na až 25 nových velkokapacitních tramvají za 2,25 miliardy korun
Tramvaj DPO typu KT8D5 na ostravském hlavním nádraží. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Cena bude mít v hodnocení nabídek jen 30 %.
Cena bude mít v hodnocení nabídek jen 30 %.
To zase budou tak velkokapacitni jako ty posledni? Kdy se muselo menit pocitani kapacity z 4 osob na metr ctverecni na 5 osob, aby to vyslo vicekapacitni nez ty predchozi strednekapacitni s 4 os/m2? 😀
DPO tady prezentuje (na Ostravském metru) jak ji nestačí kapacity a kvuli toho chce změnit cely systém tramvaji
Přitom KT8 mají nízkopodlažní článek, ano sice nejsou moderní ale daji se používat dalších 10 let
Tím by se vyřešil problem ze by se 16x KT8 nechalo a dokoupily by se další velkokapacitní
Navíc pro noční provoz, kde jsou vandalové je KT8 ideální
No, pro noční provoz teda bude KT8 docela velká…
Možná by stálo za tu srandu, kdyby redakce začla vypisovat tipovací ankety na výsledek výběrových řízení.
Vyhodnocení ankety by proběhlo zveřejněním jména vítězné firmy.
https://www.ustadionu.cz/images/phocagallery/fotogalerie/2018/divadlo9b/divadlo9b_2.jpg
1.místo Škoda.
2.místo Škodovka
3.místo vyhlášeno z důvodu nedostatečného počtu přihlášených účastníků.
Neslepí Pragoimex dohromady nějaké EVO5+?
Kreativitu a odvahu na to mají… 🙂
Tolik odvahy nemají, aby šli proti svému (spolu)majiteli.
Praha sa už teší.
Pochybuju, že by je Praha koupila. Navrácení obousměrnosti by se nejspíš nevyplatilo a pokud vyřazování ostravských KT8 půjde obvyklým tempem a Hostivař bude mít nadále problémy s kapacitou, po případném dokončení modernizace už nebude Holyně a nejspíš ani Libuš. Na Zelenou lišku a do Bohnic bude těch cca 60 vozů stačit.
Jistě, s těmi by totiž nebylo potřeba téměř nic dělat. Jsou obousměrné a mají novou výzbroj, narozdíl od těch ostravských.
Já bych to tak růžově neviděl. Po těch letech provozu budou zralý na generálku včetně kompletního vyvaření karoserií všech článků.
Nemám nejčerstvější informace, ale DP Praha o jejich pořízení skutečně uvažoval. Obousměrné tramvaje jsou potřeba, no uvidíme.
Vítězství Škody za 3, 2, 1…
Pokud ta soutěž bude férová, tak proč ne? 39T se osvědčily a i když jim hodně lidí vyčítá vysokou cenu v porování se Stadlery, tak právě ve srovnání se Stadlery je až příliš dobře vidět, že Škoda 39T je minimálně o třídu lepší vozidlo.
Moc toho v podslední době šalinama nenajezdím, čili to asi nebude úplně směroplatné, ale zrovna tento týden jsem se v Ově svezl tou 39T a bylo to suprovní svezení. A přistoupil jsem k tomu nechtíc nezaujatě, bo jak blbě vidím, myslel jsem na první dobrou, že to je Stadler…
Ony Stadlery taky nejsou špatně, jen je na nich prostě vidět, že jsou levné. Za tu cenu to byl pro Ostravu parádní kup, ale jestli je pravda co se proslýchá, že další měly být podstatně dražší, tak děkuji nechci
Svého času se povídalo, že Stadler použil stejný fígl jako Škodovka s 39T. Tedy dvoučlánek splňující minimální požadovanou kapacitu 200 lidí za cenu běžné 30m tříčlánkové tramvaje.
Není férová. A tudíž to bude zase předražené.
Musí to být jasné každému, kdo není na výplatní listině Škody a přečetl si zadávací dokumentaci.
Je to k pláči a smíchu. Jak na východě v 90. letech.
Akorát už se naučili krást tak, že je to vlastně formálně legální a nikdo je za to nezavře.
Třeba ta vyřazená KT odkoupí Praha. Jednosměrný ještě ve sbírce nemáme.
Je dost možné že je DPP koupí, ovšem proběhne přestavba zpět na obousměrné provedení.
A nebude jednoduší místo vytesávání nových dveří a přepólování pohonu, aby ty tramvaje získalo Brno, a nemuselo mít tolik velkokapacitních spojů v nevhodné formě tří T6 s nejvyššími schody na světě?
Brno přece musí být nej…
KT8 bych za velkokapacitní nepovažoval. Střední článek se schody na obou stranách, obousměrná varianta má zase v krajních místech 4x schody, na nichž se zrovna komfortně nestojí (pravda, ostravské by tento problém neměly)…
3x T6 jezdí jen na jedničce a to jen několik pořadí, adekvátní náhradou není KT8, ale 2x EVO či LF2 + LF.
Adekvátní náhradou je téměř cokoliv s příslušnou kapacitou…
I jako dvojčata to bude vysokohorské peklo, úplně supr je to třeba na Minské z „výšky nástupiště nula“…
A nebudou tak ve zcela stejným stavu, jako ty stávající ? Tedy s nutností poměrně nákladné GO ?
V rozsahu pražské generální opravy a modernizace na KT8D5.RN2P by bylo obnovení levých dveří a druhého stanoviště řidiče naprosto zanedbatelná věc.
Nákup do Brna nedává moc smysl, neboť DPMB KT8 momentálně vyřazuje.
16ks jednosměrných kačen by Praze a DPP ulehčilo vyřazování 14T… PRAHA by měla koupit KT8 z Plzně i Ostravy. T3 bych už poslal do Liberce. Ale 16ks ostravských KT8D5.RN1 by mohlo nahradit T3 a 14T. Když začíná i Brno vyřazovat KT8D5.RN2 tak by Praha se měla kouknout i tam… Ale nejhezčí kačena je KT8D5N nevím co s 7ks udělá DPMB. Přeju Praze aby měla i KT8D5N 7ks(předsuvné dveře). T3 by měli pomalu putovat do Liberce. KT8D5N, KT8D5R.N1/2(P) vítám v Praze
Tak to určitě, ale určitě nevyhraje Škoda. A určitě tam nebude opět a zase nějaký limitující parametr 😀
Tak pokud za limitující faktor považujete schopnost splnit požadavky zákazníka (CAF) a pohlídat si, že v nabídce nejsou hloupé chyby (Stadler) tak jako to bylo u soutěže ze které vzešly 39T, tak ano. Ale řekl bych, že to více vypovídá o nezájmu konkurence než o nějakých zákulisních machinací Škody
Jeden překlep v jedné desetinné čárce, přičemž výsledná hodnota vyplývá i z jiných dokumentů, je v jiných oborech tak akorát důvodem k požadavku na upřesnění nabídky. Zeptejte se třeba ve stavebnictví.
Však upřesnujicí požádavek byl a zůstal bez odezvy…
Snad se dodavateli povedou lepší sedadla, než ta stávající dřevěná. To nezvládl ani Stadler, ani Škoda.
Sedadla si definuje odběratel.
O to co si Ostrava řekne, to dostane. Za to nemůže Škodovka a Stadler…. Nebo vy si opravdu myslíte že si výrobce rozhoduje o výbavě?
Chudáci. Splněj to co si objedná zákazník a je to špatně..
Využívané sedačky si vybrali sami cestující v anketě v roce 2014, a to s vice než 50% hlasů pro vítězný typ. Jejich konstrukce vychází z požadovaných hygienických nároků a nároků na údržbu, které plyšové sedačky nikdy nemůžou splnit. A oproti například Praze a vozům 15T jsou tyto sedačky mnohem lepší.
Nároků na nulovou údržbu?
Jsou lepší, než u starších 15T, to ano. Tam mám strach, že sklouznu do uličky. Plastové u novějších 15T jsou ale lepší, než jakékoliv dřevěné.,
Velkokapacitní tramvaj, to jakože budou v Ostravě 45m dlouhé tramvaje? Nejde spíš o nějaké středněkapacitní?
Spíše to vypada na nějakých 32-33m.
Ono ani 45m v republice nikde nejsou. Stejně by pak někdo prskal že to vozí vzduch a je to drahé.
Už nějakou dobu je zákonné maximum 65 m.
65m čeho? Delká jedne tramvaje?
Přesně tak: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-209#p7
Díky
A pak že se neinvestuje do vlakové techniky pro kolejovou dopravu, tam kde je poptávka po dopravě a je slušně využita drahá kolejová infrastruktura
V ČD by si měli vzít příklad, když kupují málokapacitní RegioSharky/RegioFoxy, které nikdo jiný nechce, krom dopravce v Ghaně (2 kusy).
A vidíte alespoň rozdíl mezi tramvají a motorovou (elektrickou) jednotkou?
Proč prosím? Dívám se na to z pohledu funkce.
Jezdí to po hodně drahé infrastruktuře (koleje a dráty), ale má to lepší energetickou účinnost než busy s pneumatikami, díky nižšímu valivému odporu.
Čili když tyhle kolejové vozidla jezdí hodně často po této drahé infrastruktuře, tak se vyplácí. Pokud jezdí málo tak se nevyplatí obnova drahé infrastruktury a proto je naprosto nepochopitelné, že v ČR si obrovskými dotacemi udržujeme 5x až 6x hustší železniční síť než v Nizozemí.
Tak si do toho vašeho zaslíbeného Nizozemí kupte lístek a už tam zůstaňte. Nebude vás iritovat státní sponsoring české veřejné dopravy, ale možná, že vás časem zaskočí nějaké jiné místní specifikum.
https://www.businessinfo.cz/clanky/nizozemsko-rychleji-a-vice-bez-milionovych-investic-je-ztezi/
Ale bude ho iritovat státní sponsoring holandské veřejné dopravy…
Jo, všude něco.
Akorát že nic nám (jako národu) nebrání napravit věci veřejné.
To, že nám za Babišovců vládly nemehla, přece nebrání, abychom správné věci udělali nyní.
DB 632/633
Jo, PESA Link (RegioShark) pro DB je hezký příklad.
V 2012 uzavřena rámcová smlouva na až 480 vlaků PESA pro DB . Poslední objednávka firmy DB tuším v 2014 – celkem DB objednal 71 vlaků. A žádné další objednávat už nechce a radši kupuje Linty od Alstomu viz
„„Es werden keine weiteren Fahrzeuge abgerufen.“ Vereinbart war eigentlich die Lieferung von 470 Fahrzeugen aus Polen. Die Bahn zieht die Notbremse. „Die Qualität ist nicht das, was wir selber erwarten“, “
„Es wird neue Ausschreibungen für Fahrzeuge geben.“
https://www.ice-treff.de/index.php?id=580062
To jsem zvědav, jestli budou mít větší kapacitu než středněkapacitní Stadlery. U velkokapacitních Škod se to úplně nepovedlo 😀
Tak se případně zavede označení „středněkapacitní ++“ nebo „velkokapacitní -“ (y) 😀
U těch 39T mě hodně zaujal ten gigantický prostor na stání
https://imgur.com/a/CvNNjqX
To se pak papírová kapacita docela nafoukne.
Však ona 39T má o 1 místo k sezení méně, než kapacitně menší a kratší Stadler…
Vše se odvíjí od požadované kapacity v tendru. To je základní požadavek ze které výrobci vycházejí. Nikdo nebude nabízet s výrazně vyšší kapacitou, protože to se pak projeví na ceně celé tramvaje. Každý metr navíc je pak v celkovém součtu výrazná částka.
Na druhou stranu kde kdo opěvuje T3 se sedačkami 1+1 a čímkoliv s více sedačkami opovrhuje. Tak tady to mají
To teda nemají.
1+1 je ideální, že se i při plné tramvaji dá dobře vystupovat. To ani náhodou nenahradí tramvaje s celkově málo sedadly, ale přitom stále s dvojkami, kde se nedá od okýnka při zaplnění pořádně dostat.
2+1 je ještě solidní kompromis… ale 2+2 je totální překážka průchodnosti.
Hele, já byl z toho prostoru skoro až nadšen, respektive zatím z celého uspořádání vozidla (pravda, měl jsem jen pár krátkých příležitostí s tím jet a ještě řešil kočár, ale žádné běžné kiksy jsem za tu dobu nenašel).
Reálně má 39T dost možná i větší přepravní kapacitu, než delší pražská 15T, byť to tak papírově těsně není.
Oproti ostravským Stadlerum jsem cítil další posun vpřed a to ty Stadlery považuju samy o sobě za dost slušné.
V dokumentaci vidím, že kapacita min. 240 osob (při 5 os/m2), přičemž za každou osobu nad 240 osob je možno získat 5 b. (max. 100 b. navíc), takže max. 260 osob.
Jsem přesvědčený, že všichni co budou nabízet se budou pohybovat s kapacitou někde mezi 240-250 osob a to z důvodu, že více se nevyplatí ani za body navíc. Kapacita a délka se také odvíjí od průjezdného profilu, který je pro všechny stejně limitující a bude to pouze o detailech v uspořádání.