Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava vypsala první soutěž na zrychlení tramvají. Na dvou kilometrech mají ušetřit 21 sekund

Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal první soutěž na stavební úpravy tramvajové trati, po které by se mělo jezdit rychlostí až 80 kilometrů za hodinu.

V zakázce s odhadovanou cenou 132 milionů korun hledá firmu, která opraví úsek mezi zastávkami Nová Ves vodárna – Třebovice obchodní centrum (do konce loňského roku Zahrádky). Půjde o rekonstrukci tramvajového spodku a svršku a úpravu trolejového vedení v úseku dlouhém 2,1 kilometru.

Podle zadávací dokumentace (více je zejména v sekci souhrnná část) má opravou tratě dojít ke zkrácení doby jízdy o 21 sekund při nasazení tramvají Stadler Tango NF2. Dosud se v úseku jezdí šedesátikilometrovou rychlostí.

Jde o první ze čtyř úseků, které chce DPO v budoucnu zrychlit.

Mluvčí DPO Karolína Rycková loni uvedla, že vhodné úseky na zvýšení rychlosti na 70 až 80 km/h vybrány s ohledem na dostatečnou délku úseků mezi zastávkami, dopravní situaci i okolní zástavbu. DPO chce stavbu financovat z evropských peněz.

Jaké tratě chce DPO zrychlit:
•  zastávka Důl Zárubek – kolejová křižovatka před vjezdem do Terminálu Hranečník
•  otevřený tramvajový svršek za zastávkou Nová Ves vodárna – tramvajová zastávka Třebovice obchodní centrum
•  tramvajová zastávka Dolní Vítkovice – tramvajová zastávka Kolonie Jeremenko
•  tramvajová zastávka Josefa Kotase – tramvajová zastávka Václava Jiříkovského

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
L.K.

Zkrácení jízdní doby o 21 sekund za 132 milionu pro jeden z mnoha typů používaných tramvají, no to se vyplatí. Páni z DPO,dám vám pár návrhu jak ušetřit více a téměř nic to nebude stát: 1. ráno na zastávce Elektra směr hlavní nádraží,tramvaj stojí a z reproduktoru se ozývá „čekáme na odjezd dle jízdního řádu“, děje se tak několikrát týdně, nabízí se zrátit jízdní dobu o minutu, 2.odpoledne v opačném směru se toto děje v zastávce Plynárny a občas i Moravská,zabízí se zkrácení dvakrát o minutu, 3.mezi zastávkami Český dům a Důl Jeremenko před křižováním se silnicí(zajištěno černenými světly) tramvaj… Číst vice »

Ryk Mat

Jestli ona to nhodou nebude rekonstrukce, která by musela nastat i pro 60 km/h?

Anonym03

To se bude muset zněnit pár paragrafů, ne?

Jiří Kocurek

Segregovaná tramvajová trať není pozemní komunikace. Takže paragraf o 50 km/h v obci se neuplatňuje spolu s celým zákonem o provozu na pozemních komunikacích.

Kamui

Nebude na tohle už potřeba nějaké zabezpečovací zařízení? Drážnímu úřadu se prý dvakrát nelíbí ani ta šedesátka bez jakéhokoli zabezpečení.

Jiří Kocurek

Motorák 810 jezdící 80 km/h podle D3 je více bezpečný? Přičemž u tramvaje jaksi nehrozí protijedoucí tramvaj. Až na výjimky, trati do Vřesiny se zrychlení ale netýká.

Lolookie

Na D3 je maximum 60.

Haha

Ne, jsou tratě, kde je i víc. Z dřívějška.

Alex

Ano. Jasně. Pan Haha je vtipálek.

dopravak

80 je super nápad, ale samo o sobě to nic neřeší. Aby to mělo nějaký reálný přínos, tak je třeba zároveň upravit zastavování a zejména nasadit do křížení rychlé železniční výhybky.
Ideálně dát rychlé výhybky u Kolonie Jeremenko, zrušit přilehlou zastávku plus zastávku Český dům (kolem minimum zástavby, stačí obsluha autobusem). Pak by šlo provozovat zastávkovou linku, která by stála i na Dole Jeremenko a expresní linku, která by jela z Dřevoprodeje až k DOV. Tohle by spolu s 80km/h už něco nahnalo. Jinak to nemá valný význam a akorát to zvedá spotřebu energie.

Zdeněk

Zase promluvil expert. Jaké minimum zástavby? Tušíte vůbec kolik lidí tam jezdí do/z práce?! Celé je to nesmysl už od začátku a se divím, že někdo vůbec na tohle schválil dotace.

https://www.msstavby.cz/21-vterin-za-132-mil-kc-17-03-2020/

dopravak

Než začnete kritizovat, zkuste se nad tím trochu zamyslet. Tramvaje tvoří v Ostravě páteř systému a jsou doplněny ještě autobusy. Linky 1 a 10 slouží zejména k cestám z Dubiny/Hrabůvky do centra. Bohužel nejde jezdit rychle a zároveň zastavovat všude. Na zmiňovaných zastávkách je na tramvaj opravdu minimální pohyb a jsou zároveň obslouženy autobusem. Kombinace několika opatření spolu s vyšší rychlostí by tady opravdu smysl dávaly – díky nim by podle mě šlo stáhnout jízdní dobu linky 10 v úseku Dubina – Karolina pod 15 min. Uznávám, že těm pár domkům v zahrádkářské kolonii se tímto stávající luxusní spojení trochu… Číst vice »

Vladimir

Neni tahle suma na zrychleni o 21s hodne? Zajimalo by me kolik by stalo zahloubeni trate napr. na vodarne, v trebovich, u martinova, ci na vozovne. Neni tato cesta k zrechleni lepsi?

Rychlost

Ta suma bude za komplet obnovu trati, která by se musela udělat tak jako tak. Takže zrychlení 21s je v podstatě zadarmo. Situaci v místě neznám, ale 3x mimoúrovňové křížení by stálo řádově min. 10x tolik.

Vladimir

Pokud si dobre pamatuji, tento usek se narychlo dokoncoval a opravoval v lete 2017, ci 2016 jeste prvni den v zacatku festivalu Colors of Ostrava byl tento usek uzavreny a jezdilo nahradni autobusovou dopravou.

Jiří

Než zahloubení je pro to místo vhodnější nadzemní tramvajové vedení, protože od Mariánských Hor, od Svinova a od Plzeňské to je z kopce.
Asi by se těch ušetřených sekund napočítalo podstatně více. Stačí vynásobit počet přepravených cestujících v tomto úseku za rok s těmi 21s a nakonec to bude ušetřených několik let 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO