Most, co chrlí oheň. Ostrava už má všechna povolení, příští rok chce stavět
Plánovaný most Na Karolině v Ostravě. Zdroj: město Ostrava

Most Na Karolině navrhl architekt Roman Koucký, má být novou dominantou města.
Most Na Karolině navrhl architekt Roman Koucký, má být novou dominantou města.
Ale je to i praktické. Sebevrah se ihned zpopelní a rozptýlí… Omlouvám se za černý humor 😁
A k čemu to bude dobré? Akorát další finanční náklady na provoz a údržbu. Možná v zimně to bude vhodné pro osoby žijící na ulici, aby se mohli kde ohřát. Navíc si nejsem úplně jistý tím, že vést plyn přes mostní konstrukcí je úplně bezpečné. Právě díky explozi plynu spadl v roce 1976 v Ostravě most Pionýrů. Bohužel architekti neřeší finance a účelnost, prostě je to hezké, ať to stojí co to stojí, z jeho kapsy to nejde.
Na stávajícím mostě, ač naddimenzovaném, je poměrně velký provoz. V okolí vyrostla a podle všeho dál poroste nová výstavba. Čímž se i intenzita automobilové dopravy bude zvyšovat. Ostatně je tam obrovskej nákupák a most tvoří hlavní spojení s kapacitní ulicí Frýdeckou. Takže architekt místo stávajících 4 pruhů navrhl dva uzkoučké pruhy uprostřed mostu, dokonce snad bez odbočovacího a připojovacího pruhu, což zajisté zvýší komfort a plynulost dopravy… Fakt díky. Ode zdi ke zdi, ideologií kupředu.
Počet pruhů neřeší architekt, ale investor, v tomto případě město Ostrava.
Vždyť Na Karolině má stejně pouze 2 pruhy… Já bych věřil tomu, že město ví co dělá. Taky bych řekl, že udržovat ty předimenzované křižovatky a „dálnice“ uprostřed města už je nebaví a snaží se to trochu racionalizovat
PARÁDA !
Ostrava není San Francisco a tohle nebude žádný Golden gate. Aby umělecká tvorba nebyla trapná, možná by stačilo uvědomit si takovou základní věc a udělat něco dimenzionálně odpovídajícího. Potom to třeba dopadne líp, než katastrofou
Připadá vám ten most naddimenzovaný? Co pak Sýkorák?
Moc velký je naopak ten stávající most.
Panu architektovi bych doporučil navštívit Nitru, kde je v parku před Okresným úradom věčný plamen padlým.
No…nikdy jsem ho tam svítit neviděl. Tak aby viděl, jak jeho stavba za chvíli dopadne.
PS: Podle mě by měl architekt mluvit tvaroslovím. Tyhle wow efekty ve mě budí podezření, že prostě nebyla moc inspirace.
Tento výtvor si nedovedu vyložit jinak, než že se o autora pražského Metropolitního plánu pokouší stařecká demence. Nicméně do současné ostravské stavební kultury, kde tempo udává Projektstudio se svým nepostavitelným nadzemním parkovištěm a ateliér Simona (group) se svým zikuratem zapadá tento most bohužel naprosto perfektně.
No autora… Po odchodu Kouckého byl metropolitní plán zásadně přepracován, zčásti i díky tomu je takto zpožděn… On je to dost svérázný pán a udělal si nějaké ty nepřátele, ale jeho přístup k rozvoji je dobrý, chtěl budovat hnízda výškových budov, ostatně to je jedna z věcí, která mu na IPRu zlomila vaz
Tohle bych čekal někde v Azerbajdžánu nebo Uzbekistánu. Do Baku by se to hodilo, ale do Ostravy?
Vyrostl jsem v Ostravě v době, kdy ještě ty průmyslové podniky fungovaly. „Ohníčky“ na koksovnách, vysokých pecích atd., s jejichž pomocí se spalovaly jedovaté plyny, byly pro večerní siluetu města typické. Jestli to někam v ČR patří, tak zrovna jako historická připomínka těžkého průmyslu zde.
Jinak bych se moc nevyvyšoval nad Uzbekistán, na rozdíl od nás už zvládli postavit a zprovoznit vysokorychlostní trať 😀
To není žádné vyvyšování, tyhle země si můžou dovolit pálit plyn 24/7. V Ostravě to poběží několik večerů do roka a po pár letech už bude celý systém nefunkční. Jestli jsme totiž v CZ na něco experti tak je to nulová údržba.
S tou údržbou, to máte bohužel pravdu. Toho se obávám taky, to je u nás zdaleka nejsilnější přežitek z komunismu. Ve spoustě jiných věcí už jsme rozvinutá země, ale údržba veřejného majetku, no … bohužel to vypadá, že voličům je to jedno.
A co Litvínov, nebo Kralupy? V Kralupech mají aspoň pořádnou řeku a bylo by super tím osazet místní most přes Vltavu místo veřejného osvětlení. (PRO JISTOTU Ironie)
Ty mínusy jsem dostal od obyvatel Kralup?
Kdyby to bylo z cortenu do ducha města by to zapadlo více. Máme tu šikovné umělecké kováře, tak tam přidám pár prvků z industriálu a je to.
Corten se použil na garaže přd fakultkou a moc velká chitpárada to není, obdobně i lávka na bazaly.
Prosím, corten už ne.
Corten je vsude v Ostrave, to uz rozhodne na zadnou stavbu prosim
Dalo by se napsat spousta věcí o ekologii, ale to už udělali jiní, takže já bych snad jen dodal, že je to návrat do století páry. Jinak bych za tím nehledal nic jiného, než klasický český tunel jak dostat peníze z rozpočtu aniž by se to dalo s něčím srovnat.
Je nějaká veřejná stavba, která podle vás NENÍ tunelováním? Jmenujte…
Pálit cokoliv jen tak zbůhdarma je na hlavu. Je vidět, že se máme dobře.
Nebojte, emisní povolenky tomu zatrhnou tipec.
A to by to nešlo udělat jako imitace za pomoci LED technologie? Plynové trubky jak na svítiplyn, to je jak z minulého a předminulého století. A naprostý výsměch ekologii a snaze snížit závislost na fosilních palivech…
Tak ono jak jsem napsal. Použije se to jednou při slavnostním otevření a pak už třeba nikdy více protože co se nepoužívá to chátrá a zrovna takové plynové potrubí s hořáky nějakou údržbu potřebovat po době nečinnosti bude.
Snad by to šlo využít na nějaké pravidelnější akce, třeba happening typu večerní grilování na mostě? 😉
🙂 Lepší by bylo ty trubky zakončit vyústěním dolů aby ten oheň šlehal pod most, oroštovat to a mít tak světový unikát v podobě plynem vytápěného prostoru pod mostem pro bezdomovce.
…a budeme topit pánu Bohu do oken. Jako protest proti snižování energetické náročnosti staveb dobré
Doufám, že na slavnostním otevření nebudou chybět Rammstein a nějak ty ohně zakomponují do své šou.
„V římsovém nosníku bude vedeno nejen osvětlení chodníku, ale i plynové potrubí, rozvádějící plyn k jednotlivým sochařsky pojatým hořákům/chrličům. Ty budou chrlit „věčné oheně“ na vnější straně zábradlí. “
Takže opravdu takový větší šporák který bude použit jen sporadicky a i tak bude vyžadovat údržbu a revize. A zmínka o skleněném zábradlí u kterého je předpoklad častější údržby je taky síla.
Zejména strana 12 a 14
https://drive.google.com/file/d/1JidBhnM9KCMQCItpGK5kjEafH_6GtuN4/view
Tady je vidět, že někdo už taky neví co roupama dělat. Chrliče ohňů. Hmm, tak to snad aby tím mostem procházelo vedení zemního plynu a ten most byl jako takový větší plynový sporák, ale to by neudělalo takový efekt.Spíše si myslím, že to jsou ve skutečnosti jen obyčejné trubky do kterých se při oněch slavnostních příležitostech (kryž je to slavnostní osvětlení nepředpokládám, že se bude používat běžně) nějakou šachtou zvrchu strčí římská svíce která se pak odpálí a bude chvilku prskat z trubky ven nepřijde mi to jaké nějaký extra unikát a kdovíjaké extra technické řešení. Přijde mi to jako… Číst vice »
Ale abych jen neplival síru tak i něco co se mi líbí. Líbí se mi, že nosná konstrukce zároveň slouží k oddělení prostoru pro chodce od prostoru pro vozidla. Z toho by si mohli vzít jiní jinde příklad.
kolik tam bude pruhů pro os. auta???
Dva. Jeden v každém směru.
Často kladené otázky Nebudou dva zrušené jízdní pruhy na mostě chybět? Nebudou kvůli tomu vznikat ve městě kolony? Pro automobilovou dopravu ve městě jsou limitující kapacity úrovňových křižovatek. Kapacita dvoupruhové komunikace je 25 – 35 tis. vozidel/den (pro úroveň kvality dopravy D). Most bude mít z jedné strany okružní křižovatku s kapacitou 24 – 32 tis. vozidel/den a z druhé strany průsečnou křižovatku s kapacitou 18 – 24 tis. vozidel/den. V případě osazení světelně signalizačním zařízením se její kapacita zvýší na 24 – 77 tis. voz/den. V roce 2019 po mostě přejíždělo cca 9 500 vozidel/16 hod. Budoucí intenzity na… Číst vice »
Kdyby ty chrliče ohně šlo v zimě přesměrovat pod konstrukci mostu, mohlo by to fungovat jako ohřívací systém proti námraze na vozovce?
Ne. Ale na popraskání železobetonové konstrukce by to stačit mohlo…
Mostovka by tedy musela být z jiného materiálu, jako jsou např. litinové plotýnky na plynovém sporáku … 😉
Vice informací k projektu na: https://www.mappaostrava.cz/projekt/most-na-karoline/
Zajímalo by mě k čemu má sloužit oddělená trasa pro pěší. Pro cyklisty s přimhouřením oka budiž, ale proboha kam by tam pěší měli jako chodit? Směrem na Zárubek, který je daleko, vůbec nic není. 4 pruh se měl zachovat, v ranní špičce se to štosuje směrem na 28. října a po odstranění pruhů bude kolona delší o auta, která nyní mají odbočovací pruh k trojhalí. Argumentace mostem K Trojhalí, který má být vybudován kdoví kdy je mimo.
Nepřijde mi to tak mimo. Má-li se staré centrum a Karolina opravdu propojit, tak ta ulice Na Karolině nemůže být čtyřproudovou „městskou magistrálou“, naopak je žádoucí tam ten provoz co nejvíc utlumit, aby to byla běžná ulice s místním provozem a minimem tranzitu. Jistě by bylo lepší, kdyby se ty dva mosty stavěly zároveň. Co se pěšího využití týče, tak já tedy silně doufám, že se v horizontu 10-15 let zcivilizuje ten prostor u soutoku Lučiny a Ostravice, což je unikátní místo v centru, a bude důvod tam chodit. Už teď se tamtudy dá projít z Karoliny na Hrad. Každopádně… Číst vice »
Takové plýtvání plynem.
Pokud to bude použito tak ano, ale že by ty ohně byly věčné to asi těžko když je napsáno „věčné ohně“. Zbytečnost to je však v každém případě.
Ta poslední věta zajímavé kontrastuje s tím „obloukem“
A pak ze na Ostravsku nejsou penize. Je videt na co jdou miliardy z dotaci
To je nějaký zvláštní Green Deal prvek… 😀
V rámci projektu ostravského Hydrogen valley se tam bude spalovat zelený vodík 😉
Zbytečnýýýý! Zbytečně móóóc! Nemáme plynu na zbýýýt!
Nějak mě tahá za oči ukončení toho oblouku – v jeho neukončení.
Mě taky. To je asi to místo, na kterém rodiče-statici budou dětem vysvětlovat, že tady se žádné síly nepřenáší 🙂
Asi jako na tom obrázku „přání investora; návrh architekta… (návrh statika; výsledek)“ až na to že tady i investor chce něco extra… Ony tahají za oči i ty posunuté podpěry – pod každým hlavním nosníkem jinde. Krátkou délku unese nosník a na tu delší přes řeku přidáme oblouko-příhradu nebo jak to „ladnou“ konstrukci nazvat… A aby to ještě vypadalo víc extra tak to na jedné straně ukončíme tak aby to vypadalo jako uřezané – ale v podstatě se to chová jako oblouk – proto těch 5 diagonál směřujících do podpěry… Úplně jednoduché pro vysvětlení dětem jak si postavit most na… Číst vice »
Nový most a nová dominanta jdou ruku v ruce, za to určitě palec nahoru, ale šlehající plameny? Nemáme už dnes technologie, které dokážou plamen na mostě imitovat různým nasvícením? Oh, wait, v Ostravě vlastně ne, tam se teprve na nové přístřešky na Karolině nainstalují barevně měnící ledky.
Zdá se mi nějaký úzký oproti tomu který má nahradit.( Pokud to je ten co je u křižovatky s frýdeckou).
Vypadá to opravdu hezky, ale ten oheň je podle mě nesmysl. Ale stejně vzhledem k tomu, jak se obecně přistupuje k údržbě ( nebo spíš neúdržbě) mostů, tak nějaký oheň nebude mít dlouhého trvání. Jen doufám, že ten most nebude postavený ze dřeva, tak jako na Vsetíně 🙂
Jako obyvatel Ostravy jsem pro, vždyť je to pouhých 49 let od posledního výbuchu plynu pod mostem – https://encyklopedie.ostrava.cz/home-mmo/?acc=profil_udalosti&load=10 . Tajně jsem doufal, že ta konina nikdy nevznikne. Ach jo 🙁
Zdravím, díky za reakci. Dneska se při jejím čtení docela bavím 🙂
Most co chrlí oheň. To už v Ostravě znají – z mostu Pionýrů 25. listopadu 1976.
Jak dlouho budou v provozu ty plamenomety? Budou na mostě též plynové lampy? A revize plynových zařízení? 😂
Neumím posoudit, jak moc ten plynový systém prodraží a zkomplikuje stavbu mostu (možná zcela minimálně?), ale přijde mi to takové orientální 🙂 Asi to má odkazovat na průmyslovou tradici.
A je potreba utratit dotace. Proc z nich stavet dalnice, silnice nebo opravovat nadrazi jako v Polsku.. lepsi nekomu namastit kapsu a lidem takovy maly ohnostroje, oni to radi.
Dokud spoluobcane z Privozu nezjisti jak je odmontovat a odvezt do sberny
To by bylo škoda, pokud by si nad takovým ohněm z chrliče mohli opékat zdarma třeba špekáčky … 😉
Coz o to, spekacky se ukradnou, ale parkety uz nejsou🤣
Vodákům budou padat pečení holubi do huby 😀