Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Ostrava si chválí jízdenky placené kartou, tržby dopravnímu podniku rychle rostou

Tramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik Ostrava (DPO) dosáhl za šest měsíců tří čtvrtin tržeb z prodeje jízdenek celého loňského roku. Velký růst dává do souvislosti především s možností bezkontaktních plateb kartou. Ty mají do budoucna plně nahradit papírové jízdenky.

„V letošním roce jsme dosáhli 75 % tržeb loňského roku, a to nás nejsilnější měsíce, červenec a prosinec, teprve čekají. Společně s růstem plateb kartou zaznamenáváme i postupný pokles prodejů papírových jízdenek,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys.

Ostravská MHD umožňuje platbu kartou ve všech vozidlech. Měsíčně se už takto prodá 300 tisíc jízdenek. V červnu 2018 se takto prodalo rekordních 304 577 kusů elektronických jízdenek. Papírové jízdenky mají ale stále navrch, loni se jich prodalo přes sedmi milionů kusů.

Ostravský systém platby kartou ve vozidlech MHD umožňuje nakoupit jednotlivé jízdenky během dne, systém na konci dne vypočítá nejvýhodnější variantu jízdného. Nejvyšší cena za cestování samotného držitele karty nikdy nepřekročí 80 Kč, což je hodnota celodenní  jízdenky.

Od letošního roku jde koupit nově i jízdenku kartou až pro čtyři další spolucestující nebo psa či zavazadlo.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pokud vím, tak platba jízdného v MHD a i leckde v linkové autobusové dopravě bankovní kartou není v ČR ani zdaleka jen výhradní ostravskou záležitostí: jedinou (a velikou) ostravskou předností je tak SW, který neumožňuje od stejnou kartou platícího cestujícího za jeden den vybrat celkově vyšší jízdné, než kolik aktuálně činí cena jednodenní jízdenky – a to je asi dost podstatný důvod vyšších tržeb, protože lidé konali (a platili) v průběhu dne i krátké jízdy, jejichž projetí „na černo“ by jinak riskovali (nebo by případně šli raději pěšky), aby za celý den neprojezdili nakonec víc než cenu jednodenní jízdenky. Šikovná filosofie!

  • Je si autor článku jist tím, že výsledek za šest měsíců jsou celkové tržby 75% loňského roku? Nejde spíše jen o tržby z tech bankovních karet? Celkové tržby mohou být klidně menší.

  • Už nějak v tarifu a SPP ošetřili současný stav, kdy se člověk po pokusu o offline platbu kartou a jejím zamítnutí stává nedobrovolným černým pasažérem? Nebo se na to stále dlabe a místo toho radši dělají PR polofunkční věci?

    • Muzete pouzit jinou kartu nebo si zakoupit sms jizdenku. Problemy s vasi kartou si vyreste u sveho bankovniho ustavu nebo tam odkud tu kartu mate.

      • Hmm a co když není problém s Vaší kartou ale jejich stroječkem?
        A SMS jízdenku si tam můžete legálně objednat až po nástupu?

        • Jisteze si ji muzete objednat po nastupu pokud je problem ve „strojecku“ nebo ve vasi karte. To si vazne myslite, ze kdyz vam „strojecek“ rekne neeee tak v tu chvili na vas vystartuje revizor, ktery na nic jineho neceka, nez na nekoho komu „strojecek“ nevezme kartu?

          • Jistěže nemůžete. Přečtěte si SPP, taková jízdenka je neplatná. A ano, přijít může a bude v právu.

            • Nepiste tady nesmysly. Pokud vam ctecka nevezme platebni kartu nebo odisku jste podle prepravnich podminek povinen si obstarat platnou jizdenku jinak. Takze bud u sebe budete mit papirovou jizdenku kterou si oznacite nebo si v takovem pripade obstarate sms jizdenku. Nikdo vam neda pokutu za to, ze nastala situace kdy si musite obstarat jizdenku jinak.

              • Uznávám, člověk tedy musí s sebou neustále nosit papírovou jízdenku nebo ODISku. Nějak se ale potom ztrácí ta výhoda možnosti použití BPK. S papírovým lístkem tedy ne úplně, díky zastropování jízdného.

      • Nemyslím si, že by většina lidí s sebou nosila více karet. Někteří operátoři mají PR SMS standardně zablokované, takže ani tudy cesta nevede. Problém s kartou nemá cestující ani banka, ale DPO, protože neumí online ověření transakce.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora