Ostrava a Břeclav možná získají přímý vlak do Chorvatska, PKP plánují spoje k Jadranu

Vlak PKP Intercity, ilustrační foto. Autor: PKP IntercityVlak PKP Intercity, ilustrační foto. Autor: PKP Intercity

Oběd ve Varšavě, snídaně v Rijece, slibuje polský ministr.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Herold

Tak jsem si zkusil vyhledat jízdenku Baltic Expresem do Gdansku na 4. května, 2 lidi, 1. třída. Cena 3 250/osobu jen za cestu tam. Cesta trvá 8,5 hodiny.
Přímá zpáteční letenka pro dva ve stejném termínu je za 3 809, cesta 1:15.
Jako vážně jsem ten vlak chtěl zkusit, ale zas takový magor nejsem.

MaT

A ta letenka je taky do první třídy? Nebo aspoň do byznysu? Já jen aby se srovnávalo srovnatelné…

Ale jinak bych rámcově souhlasil, dost takových přeshraničních železničních cest nevychází jak časově, tak cenově, moc konkurenceschopně…

Herold

Letadlo byznys samozřejmě není (on taky rozdíl mezi prvni a druhou třídou ve vlaku je spíš jako economy/economy plus v letadle), ale ten cenový a časový rozdíl je neskutečný.

Flek

Jestli chtějí draze stavět a provozovat VRT mezi Prahou a Wroclaví, dej pán bůh někdy za 50-75 let, tak už to chce cestující učit tudy jezdit, protože zavádět vlak tam kde před tím nikdy nejezdil, je trochu zvláštní.

Twix

Ale zřejmě se to chytlo, protože v tom spoji (v 11 z Prahy, ten stojí tolik, ten ranní v 1. třídě je za půlku) zbývá ani ne 10 volných sedaček, z toho většina v té jedničce. Samozřejmě na to má vliv konec prodlouženého víkendu a není z toho poznat v jaké části trasy je sedadlo obsazeno.

Flek

A přesto ty vlaky zjevně jezdí vytížené, i když třeba jen pár lidí jede celou trasu a většina osazenstva se mění ve Wroclavi.

platamond

Mně je spíše líto, že jsme před covidem nestihl Moskva – Nice, okolo 16:00 z Břeclavi, druhý den po poledni v Nice, lůžko okolo 100E. Naž jsme ukcelal rodinu, tak byl covid a konec vlaku.

PEpa

Je k dispozici návrh JŘ?

Ondraa

Warszawa – Rijeka
Warszawa – 14:05
Opoczno Płd. – 15:06
Włoszczowa Płn. – 15:34
Katowice – 17:00
Ostrava – 18:51
Breclav – 20:50
Wien – 21:50
Graz – 00:33 / 00:53
Maribor – 01:53 / 03:10
Ljubljana – 06:00
Rijeka – 08:45

——————————

Rijeka – Warszawa
Warszawa – 13:50
Opoczno Płd. – 12:55
Włoszczowa Płn. – 12:28
Katowice – 11:00
Ostrava – 9:05
Breclav – 7:05
Wien – 06:10
Graz – 03:06 / 03:26
Maribor – 01:05 / 02:06
Ljubljana – 22:55
Rijeka – 19:00

Rejpal

Kdyby se to v jednom směru posunulo o hodinu, tak se to dá sjet s jedním HV z Warszawy do Grazu a zpět s denním během cca 1700 km.

Knížecí rada

A spolehlivost by byla a la Jadran u Regiojetu.

Ingip

A co na to náš národní dopravce? 😉

Dodo

Jelikož to vypadá na protažení páru stávajícího EC, tak to bude provozovat na území ČR 😉

Povazan

V podstate áno. Teda podstate pridáva sa nove nočné spojenie Viedne a Rijeky. Možno tam dôjde aj k nejakému pridavaniu ci odoberaniu vozňov. Len mi nie je jasné aký bude záujem a vyťaženosť cestujucimi mimo leta úsek z Viedne do Rijeky. Celorocne nočné spojenie v tejto relácii bolo možno 30 rokov dozadu ak nie aj viac. Leda že by medzi Slovinskom a Poľskom boli nejaké obchodné vzťahy a je predpoklad využitia daného vlaku cestujúcimi za pracou. Ale je to zvláštne..

Matěj

Ví někdo něco bližšího k této větě:“Poté by se cesta ze Záhřebu do Splitu zkrátila na tři hodiny.“

S ohledem na to, že dneska to po dálnici trvá cca 4 hodiny, zní to dost ambiciózně.

Průvodce původní Aleš

Samozřejmě je to nesmysl, HŽ infrastruktura sami tvrdí, že to bude 4,5 hodiny (viz poslední věta v odkazu) a rychlost má být do 160. Proti současným 8 hodinám je to i tak obrovský úspěch.
https://www.hzinfra.hr/licka-pruga-otvaraju-se-vrata-dalmacije-prema-europi/

Petr

To aby to vedli v nové trase, ta současná je v těch horách samý oblouk, tam by to asi bylo na 160 obtížné.

Petr

Tak ono to bude asi dost podobný jak ty naše koridory s rychlostí „až“ 160 km/h. Nějaký rovinky tam taky jsou.
Nicméně plány balkánský železnice jsou ještě větší sci-fi než plány naše…

Povazan

A hlavne ide mimo vacsich miest a prímorských miest okrem Splitu. Skôr by mali uvažovať do budúcna postaviť niečo pozdĺž pobrežia. Len by trebalo na to zo dva dlhšie tunele.

Pezos

Budou to mít čím jezdit? Zatím pravidelně chodí zprávy, že nemají dost vozů ani aktuální provoz.

Jan Soukup

To nebude problém, na pronájem Béček od ČD už jsou Poláci za ty roky zvyklí:)

tomaskislinger7

Nechápu mínusy.
Máte pravdu.
Asi minusují jen neznalí jedinci.

Petr

Vloni podepsali smlouvu na 300 nových vozů (+ opce na dalších 150)

Petr

Slovaci na jih jezdí z Blavy s možností nakládky aut ve Vídní,, vyzkoušel bych to, kdyby bylo v nabídce možnost autovozu z Ostravy, na komerčáku nalondovat a valit přes noc na jih.

Doctor

Též celkem příjemné spojení do Splitu sezonním spojem MÁV IC Adria z Budapešti … nebo i Rijeki a Koperu. Sic tyto spoje jezdí bez autovozů, ale s pohodlnými vozy, vyzkoušeno :
https://www.mavcsoport.hu/en/mav-szemelyszallitas/international-travels/travel-night-trains

Mašinka655

Z Bratislavy je to k moři 5 hodin autem, takže tomu moc nerozumim. Za tu dobu co budu ve vídni řešit nakládku auta tak už jsem dávno u vody. A když už vlakem, tak si pak na místě pujčit auto a mám to bez starostí. Ale nikomu to neberu, každému co jeho jest, jen to moc nechápu a nemyslim to špatně.

Tom Matto

Ono z te Blavy nebo Vidne to jezdi do Splitu, to ani autem za 5h nedate, nejrychleji 8h a to spis teoreticky. Letos jsem se o to zajimal, prevezt se tak i s motorkou, ale co jsem precetl zkusenosti s urovni spacich vagonu a sluzeb, tak jsem to zase zavrhnul.

Petr

Já to z Bratislavy jel předloni, nebylo to špatné, ty lůžkové vozy jsou fajn, oproti tomu s čím jezdil RJ je to nebe a dudy. I stevard byl velice příjemný a ochotný. Byl jsem zrovna na dovolené na Slovensku, tak jsem toho využil, se mnou z Bratislavy jelo ještě jedno auto a pak asi 5 motorek. Největší bída je samotné Bratislavské nádraží, kde pro autovlak není žádné zázemí jak bylo v Praze. Je tam jen buňka pro obsluhu nákladu, jinak musíte čekat venku a poté jít čekat na nádraží na přistavení vlaku. A ještě mě vadila nekompatibilita rampy ve Splitu… Číst vice »

Vojtech

ZnOstravy? Autem? Tak max na Mošnov…. Týdenní Egypt letecky stojí cca 12, děti 9, včetně All inclusive… Chorvatsko jsem byl 1x v životě a to právě s RJ a jediné, co bylo super, byl ten vlak a kombinace služeb dopravy a hotelu. Jinak moře totalšutry, studené a zmrzlina za 5 EUR…

KrizeVychodniSpolecnosti

1.5h pobyt v Mariboru :D… Tyhle ultradlouhé cesty vlakem asi nikdy nepochopím.

M19

Tak holt nechápete, že výstup v 4:30 v Ljublani ocení málokdo. 😁 To se nedá nic dělat, budete se muset smířit. 😁😉

Michal M

A že by to z Varšavy nevyjelo v poledne, ale ve 14:00 by nešlo? 🙂

PepíkzDepa

to už si ani neumíte přečíst článek? Cituji „Z Varšavy mají vlaky podle plánů vyjíždět ve 14:05,“

Michal M

No vidíte, takže by stačilo odjet v 15:35 a nemusí se hnít v Mariboru.

M@trixX

Potom by sa to nedalo zavesit na existujuci vlak, a navyse by to bolo vo Viedni o polnoci, co neni najvhodnejsi cas ani na nastup ani na vystup.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

To dlouhé čekání v Mariboru proč? Všechny státy jsou v Schengenském prostoru

Pezos

Nejspíš §1

Kicruj

Noční vlaky často někde čekají jen kvůli vatě, aby nepřenášeli zpoždění přes půl evropy.

mluno

Nebo aby naopak nějaké zpoždění přidaly. Zažil jsem (mohlo to být v roce 19 nebo 20) Vilach NJ40233, plánovaný příjezd 0:01 odjezd 1:01. Hodina pobytu to chápu, to je na přeskupení vlaku. Když jsem některý z minulých roků nespal, viděl jsem, že vlak stál sotva 10 minut, jinak se s nim furt šíbovalo. No ale toho roku, na který vzpomínám jsem spal a probudil jse se ve 3 ráno a přede mnou stále tabule Villach hbf. Co to má znamenat? Odjel až cca ve 3:30. Samozřejmě pak logicky nemohl dojet včes, když Rakousko opouštěl se 2.5 hodinovým zpožděním, které po… Číst vice »

Kicruj

ve villachu se spojují vagfony z různých směrů a čeká se dokud nepřijede , klidně 4 hodiny. (protože ten spací vagon neodveze nikdo jiný

Vojtech

Tam někde je podobná rozbočovač ka ala Vilách, Kde je z nočního vlaku Vídeň jsou Příjezdy do Benátek Záhřebu Říma Švýcarska a taky oběma dvěma směry zpět

Milan

Přibrzdite v Přerově. 🙂

Jan Z.

Taky si řikám, že by tam nasbírali nějaké lidi ze všech směrů. Ostatní nezastavování chápu.

Stadler

Jak uz nekdo psal, podle casu to vypada na prodlouzene stavajici EC, takze by zastavovani byt snad mohlo…

Michal

Dle uvedených časů se jedná o prodloužení EC 108/109 Sobieski.

Kamui

Prý za starých dobrých časů za dob Jugoslávie v sezóně dojížděly do Splitu vlaky ze všech koutů Evropy co půl hodiny. Třeba se to jednou tak trochu vrátí.

Michal M

Doložit tuto fantasmagorii nějakým jízdním řádem asi nejde, že?

Movia

Zdroj: Institut dat vytažených ze zadku

ICE_Laco

No pozrel som VagonWeb a v sezóne 1987/1988 som našiel jeden vlak Tauern Expres z Oostende cez Köln, München, Zahreb až do Splitu celoročne. Našiel som aj nejaké sezónne vlaky z Viedne na Jadran…..

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=J%C5%BD&kategorie=Ex&cislo=218&nazev=Tauern%20Express&rok=1988

Twix

Půlhodina je trošku přestřelená a byly to vlaky hlavně z různých koutů té Jugoslávie, což už se s její politickou situací asi nevrátí, stejně jako provoz na „unské pruze“ přes Bihać a Knin, kudy většina těch vlaků jezdila. Ano, k tomu tam byly nějaké vlaky ze zemí východního bloku, když nebylo tak snadné (resp. vůbec možné) doletět si jako dnes levně třeba do Španělska.

Povazan

Tou polhodinou zrejme myslel ranné príchody do Splitu v letnom období od cca 5.00 do 9.00. Keď si pozriete nejaký historický GVD, tak je to pekne vidiet. Jeden vlak bol presuvany zo Splitu na odstavené Split Predgarde a ďalší už prichádzal, ešte sa pekne na tej dvojkolajke vedeli míňať. Keď tak letmo spocitam, tak 2x z Belehradu, 1x zo Záhrebu, 1x zo Subotice, 1x z Viedne, 1x z Budapešti, 1x zo Stutgarttu, 1x z Ljublani. Niektoré dni aj zo Skopie. Počas dňa to boli skôr náhodné vystrely

Michal M

Ano, takto bych to taky viděl.

Daniel Jablonecký

Za starých dobrých časů jsme byli v Rakousku Uhersku. Od Krakova až po Jadran.

Jan Soukup

Za dobrých časů to rozhodně nebylo a každou půlhodinu také ne.

Vojtech

Místo nahradí 5 letadel letících za sebou z Prahy v noci denně do Egypta synek evropských měst je to samozřejmě podobné. Levnější lepší služby,

Povazan

Ak by sa tym smerom postavili VRT aspoň po Dubrovnik a tiež regionálnau dopravu zo staníc do rezortov a miest s penzionmi, tak by to časť ľudí využilo namiesto auta. Toho sa ale nedozijeme.

noerf

A přes léto za použití nízkonákladových aerolinií za pět až šest hodin ode dveří ke dveřím a obdobnou cenu

Twix

Možná to hledám špatně, ale z Varšavy do Rijeky jsem v půlce července žádné lety nenašel, z Katovic už teprve ne. S přestupem ta spojení nemají smysl časově ani cenově.
Ale to je fuk, opravdu není potřeba do diskuze ke každému dálkovému vlakovému spoji psát že přece existuje i letadlo.

tarten

No a co? Uvidíte, že o ten vlak zájem bude. Proč letadlo nevolí každý se můžete zamyslet už sám, tady by to bylo jen mlácení prázdné slámy.

vlachjan

On ten vlak je dobrá alternativa k autu nebo autobusu, který tam jezdí také mraky.

Flek

Bude to tahat Vectron, Taurus, nebo se bude po trase 4x měnit mašina pro každý stát? Celoroční vlak do Chorvatska, to bude zajímavé sledovat, kolik lidí tím bude z Břeclavi do Rakous odjíždět, ale ono ani teď s tím zjevně nebyl problém u některých spojů Warzsava-Wien, tak věřím že by to z Hradce do Wroclavi udělalo více parády.

Vojtech

Mění se často i ten Tautus, bo v Chorvatsku je stejně jako v Itálii jiná šířka lišty troleje a v Polsku snad i obložení lišty sběrače…. Na detaily jsou tu jiní, ale toto je tak “kompatibilita”.o množství klíčů ETCS nemluvě….

Rejpal

Minimálně z Warszawy do Grazu to dáte bez přepřahu s jednou lokomotivou (třeba Vectronem), pokud to nepojede přes Chalupki, ale přes Petrovice u K.

Petr Šimral

Otázkou je, co s tím udělají zúčastnění dopravci, ale Vectron A17 má výbavu pro celou trasu: D,A,PL,CZ,SK,HU,SL,HR,SRB,RO

a8n

Akorát Pivka-Rijeka je stále traťová třída C, nebo už ne?

Petr Šimral

Přiznám se, že nevím.

Zdrasa

Poláci se fakt do té železnice pustili koukám. Tak držím palce, ať je to úspěšný projekt

Zbynek

Ono to tak horke nebude. Polaci se radi pro neco nadchnou a druhy den o tom nevi.

Flek

Tak přece jen se třeba bude jednou jezdit Praha-Wroclav přes Hradec..

Odjezd 14:05, nebylo by to lepší až tak ve tři nebo čtyři hodiny, aby si lidé z Warzsavy nemuseli brát dovolenou i na den odjezdu? Stejně tak pro co nejvyšší rychlost, kdy není odpolední špička příměstských vlaků.

Michal M

A žádný somrácký objíždění Maďarskem, hezky pěkně přes Rakousko…
Nedaly by se k tomu připojit… nějaké kurzové vozy? 🙂

JanM

A lůžkový vůz tam bude? Jestli pouze sedačky tak si to můžou strčit za klobouk

Flek

Z čeho soudíte, že by PKP bylo schopno 19 hodinového sedačkového vlaku? Tedy ono jich tam asi pár bude, pro masochisty, ale rozhodně ne celý vlak.

Os5600

Sedačky budou pro úsekové cestující. Málokdo pojede v sedačce celou trasu.

Daniel Jablonecký

A málokdo pojede krátký úsek v lůžkovém voze.

Anonymní alkoholik

To jste docela optimista. PKPIC dlouhodobě trpí nedostatkem ubytovacích vozů, a prakticky ve všech nočních vlacích je po jednom lůžku, ve výjimečných případech je na některých vlacích ještě jedno lehátko. Leda že by z kopřiv během těch pár měsíců vytáhli staré WLABy. :/

Plecháč

Tak polské vnitrostátní noční vlaky většinou mají tak jeden lůžkový/lehátkový vůz, a zbytek je na sezení. Ale ty samozřejmě nejedou 19 hodin.