Ostrava a Břeclav možná získají přímý vlak do Chorvatska, PKP plánují spoje k Jadranu
Vlak PKP Intercity, ilustrační foto. Autor: PKP Intercity

Oběd ve Varšavě, snídaně v Rijece, slibuje polský ministr.
Oběd ve Varšavě, snídaně v Rijece, slibuje polský ministr.
Tak jsem si zkusil vyhledat jízdenku Baltic Expresem do Gdansku na 4. května, 2 lidi, 1. třída. Cena 3 250/osobu jen za cestu tam. Cesta trvá 8,5 hodiny.
Přímá zpáteční letenka pro dva ve stejném termínu je za 3 809, cesta 1:15.
Jako vážně jsem ten vlak chtěl zkusit, ale zas takový magor nejsem.
A ta letenka je taky do první třídy? Nebo aspoň do byznysu? Já jen aby se srovnávalo srovnatelné…
Ale jinak bych rámcově souhlasil, dost takových přeshraničních železničních cest nevychází jak časově, tak cenově, moc konkurenceschopně…
Letadlo byznys samozřejmě není (on taky rozdíl mezi prvni a druhou třídou ve vlaku je spíš jako economy/economy plus v letadle), ale ten cenový a časový rozdíl je neskutečný.
Jestli chtějí draze stavět a provozovat VRT mezi Prahou a Wroclaví, dej pán bůh někdy za 50-75 let, tak už to chce cestující učit tudy jezdit, protože zavádět vlak tam kde před tím nikdy nejezdil, je trochu zvláštní.
Ale zřejmě se to chytlo, protože v tom spoji (v 11 z Prahy, ten stojí tolik, ten ranní v 1. třídě je za půlku) zbývá ani ne 10 volných sedaček, z toho většina v té jedničce. Samozřejmě na to má vliv konec prodlouženého víkendu a není z toho poznat v jaké části trasy je sedadlo obsazeno.
A přesto ty vlaky zjevně jezdí vytížené, i když třeba jen pár lidí jede celou trasu a většina osazenstva se mění ve Wroclavi.
Mně je spíše líto, že jsme před covidem nestihl Moskva – Nice, okolo 16:00 z Břeclavi, druhý den po poledni v Nice, lůžko okolo 100E. Naž jsme ukcelal rodinu, tak byl covid a konec vlaku.
Je k dispozici návrh JŘ?
Warszawa – Rijeka
Warszawa – 14:05
Opoczno Płd. – 15:06
Włoszczowa Płn. – 15:34
Katowice – 17:00
Ostrava – 18:51
Breclav – 20:50
Wien – 21:50
Graz – 00:33 / 00:53
Maribor – 01:53 / 03:10
Ljubljana – 06:00
Rijeka – 08:45
——————————
Rijeka – Warszawa
Warszawa – 13:50
Opoczno Płd. – 12:55
Włoszczowa Płn. – 12:28
Katowice – 11:00
Ostrava – 9:05
Breclav – 7:05
Wien – 06:10
Graz – 03:06 / 03:26
Maribor – 01:05 / 02:06
Ljubljana – 22:55
Rijeka – 19:00
Kdyby se to v jednom směru posunulo o hodinu, tak se to dá sjet s jedním HV z Warszawy do Grazu a zpět s denním během cca 1700 km.
A spolehlivost by byla a la Jadran u Regiojetu.
A co na to náš národní dopravce? 😉
Jelikož to vypadá na protažení páru stávajícího EC, tak to bude provozovat na území ČR 😉
V podstate áno. Teda podstate pridáva sa nove nočné spojenie Viedne a Rijeky. Možno tam dôjde aj k nejakému pridavaniu ci odoberaniu vozňov. Len mi nie je jasné aký bude záujem a vyťaženosť cestujucimi mimo leta úsek z Viedne do Rijeky. Celorocne nočné spojenie v tejto relácii bolo možno 30 rokov dozadu ak nie aj viac. Leda že by medzi Slovinskom a Poľskom boli nejaké obchodné vzťahy a je predpoklad využitia daného vlaku cestujúcimi za pracou. Ale je to zvláštne..
Ví někdo něco bližšího k této větě:“Poté by se cesta ze Záhřebu do Splitu zkrátila na tři hodiny.“
S ohledem na to, že dneska to po dálnici trvá cca 4 hodiny, zní to dost ambiciózně.
Samozřejmě je to nesmysl, HŽ infrastruktura sami tvrdí, že to bude 4,5 hodiny (viz poslední věta v odkazu) a rychlost má být do 160. Proti současným 8 hodinám je to i tak obrovský úspěch.
https://www.hzinfra.hr/licka-pruga-otvaraju-se-vrata-dalmacije-prema-europi/
To aby to vedli v nové trase, ta současná je v těch horách samý oblouk, tam by to asi bylo na 160 obtížné.
Tak ono to bude asi dost podobný jak ty naše koridory s rychlostí „až“ 160 km/h. Nějaký rovinky tam taky jsou.
Nicméně plány balkánský železnice jsou ještě větší sci-fi než plány naše…
A hlavne ide mimo vacsich miest a prímorských miest okrem Splitu. Skôr by mali uvažovať do budúcna postaviť niečo pozdĺž pobrežia. Len by trebalo na to zo dva dlhšie tunele.
Budou to mít čím jezdit? Zatím pravidelně chodí zprávy, že nemají dost vozů ani aktuální provoz.
To nebude problém, na pronájem Béček od ČD už jsou Poláci za ty roky zvyklí:)
Nechápu mínusy.
Máte pravdu.
Asi minusují jen neznalí jedinci.
Vloni podepsali smlouvu na 300 nových vozů (+ opce na dalších 150)
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociagiem-z-polski-do-chorwacji-juz-w-lipcu–122836.html
Slovaci na jih jezdí z Blavy s možností nakládky aut ve Vídní,, vyzkoušel bych to, kdyby bylo v nabídce možnost autovozu z Ostravy, na komerčáku nalondovat a valit přes noc na jih.
Též celkem příjemné spojení do Splitu sezonním spojem MÁV IC Adria z Budapešti … nebo i Rijeki a Koperu. Sic tyto spoje jezdí bez autovozů, ale s pohodlnými vozy, vyzkoušeno :
https://www.mavcsoport.hu/en/mav-szemelyszallitas/international-travels/travel-night-trains
Z Bratislavy je to k moři 5 hodin autem, takže tomu moc nerozumim. Za tu dobu co budu ve vídni řešit nakládku auta tak už jsem dávno u vody. A když už vlakem, tak si pak na místě pujčit auto a mám to bez starostí. Ale nikomu to neberu, každému co jeho jest, jen to moc nechápu a nemyslim to špatně.
Ono z te Blavy nebo Vidne to jezdi do Splitu, to ani autem za 5h nedate, nejrychleji 8h a to spis teoreticky. Letos jsem se o to zajimal, prevezt se tak i s motorkou, ale co jsem precetl zkusenosti s urovni spacich vagonu a sluzeb, tak jsem to zase zavrhnul.
Já to z Bratislavy jel předloni, nebylo to špatné, ty lůžkové vozy jsou fajn, oproti tomu s čím jezdil RJ je to nebe a dudy. I stevard byl velice příjemný a ochotný. Byl jsem zrovna na dovolené na Slovensku, tak jsem toho využil, se mnou z Bratislavy jelo ještě jedno auto a pak asi 5 motorek. Největší bída je samotné Bratislavské nádraží, kde pro autovlak není žádné zázemí jak bylo v Praze. Je tam jen buňka pro obsluhu nákladu, jinak musíte čekat venku a poté jít čekat na nádraží na přistavení vlaku. A ještě mě vadila nekompatibilita rampy ve Splitu… Číst vice »
ZnOstravy? Autem? Tak max na Mošnov…. Týdenní Egypt letecky stojí cca 12, děti 9, včetně All inclusive… Chorvatsko jsem byl 1x v životě a to právě s RJ a jediné, co bylo super, byl ten vlak a kombinace služeb dopravy a hotelu. Jinak moře totalšutry, studené a zmrzlina za 5 EUR…
1.5h pobyt v Mariboru :D… Tyhle ultradlouhé cesty vlakem asi nikdy nepochopím.
Tak holt nechápete, že výstup v 4:30 v Ljublani ocení málokdo. 😁 To se nedá nic dělat, budete se muset smířit. 😁😉
A že by to z Varšavy nevyjelo v poledne, ale ve 14:00 by nešlo? 🙂
to už si ani neumíte přečíst článek? Cituji „Z Varšavy mají vlaky podle plánů vyjíždět ve 14:05,“
No vidíte, takže by stačilo odjet v 15:35 a nemusí se hnít v Mariboru.
Potom by sa to nedalo zavesit na existujuci vlak, a navyse by to bolo vo Viedni o polnoci, co neni najvhodnejsi cas ani na nastup ani na vystup.
To dlouhé čekání v Mariboru proč? Všechny státy jsou v Schengenském prostoru
Nejspíš §1
Noční vlaky často někde čekají jen kvůli vatě, aby nepřenášeli zpoždění přes půl evropy.
Nebo aby naopak nějaké zpoždění přidaly. Zažil jsem (mohlo to být v roce 19 nebo 20) Vilach NJ40233, plánovaný příjezd 0:01 odjezd 1:01. Hodina pobytu to chápu, to je na přeskupení vlaku. Když jsem některý z minulých roků nespal, viděl jsem, že vlak stál sotva 10 minut, jinak se s nim furt šíbovalo. No ale toho roku, na který vzpomínám jsem spal a probudil jse se ve 3 ráno a přede mnou stále tabule Villach hbf. Co to má znamenat? Odjel až cca ve 3:30. Samozřejmě pak logicky nemohl dojet včes, když Rakousko opouštěl se 2.5 hodinovým zpožděním, které po… Číst vice »
ve villachu se spojují vagfony z různých směrů a čeká se dokud nepřijede , klidně 4 hodiny. (protože ten spací vagon neodveze nikdo jiný
Tam někde je podobná rozbočovač ka ala Vilách, Kde je z nočního vlaku Vídeň jsou Příjezdy do Benátek Záhřebu Říma Švýcarska a taky oběma dvěma směry zpět
Přibrzdite v Přerově. 🙂
Taky si řikám, že by tam nasbírali nějaké lidi ze všech směrů. Ostatní nezastavování chápu.
Jak uz nekdo psal, podle casu to vypada na prodlouzene stavajici EC, takze by zastavovani byt snad mohlo…
Dle uvedených časů se jedná o prodloužení EC 108/109 Sobieski.
Prý za starých dobrých časů za dob Jugoslávie v sezóně dojížděly do Splitu vlaky ze všech koutů Evropy co půl hodiny. Třeba se to jednou tak trochu vrátí.
Doložit tuto fantasmagorii nějakým jízdním řádem asi nejde, že?
Zdroj: Institut dat vytažených ze zadku
No pozrel som VagonWeb a v sezóne 1987/1988 som našiel jeden vlak Tauern Expres z Oostende cez Köln, München, Zahreb až do Splitu celoročne. Našiel som aj nejaké sezónne vlaky z Viedne na Jadran…..
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=J%C5%BD&kategorie=Ex&cislo=218&nazev=Tauern%20Express&rok=1988
Půlhodina je trošku přestřelená a byly to vlaky hlavně z různých koutů té Jugoslávie, což už se s její politickou situací asi nevrátí, stejně jako provoz na „unské pruze“ přes Bihać a Knin, kudy většina těch vlaků jezdila. Ano, k tomu tam byly nějaké vlaky ze zemí východního bloku, když nebylo tak snadné (resp. vůbec možné) doletět si jako dnes levně třeba do Španělska.
Tou polhodinou zrejme myslel ranné príchody do Splitu v letnom období od cca 5.00 do 9.00. Keď si pozriete nejaký historický GVD, tak je to pekne vidiet. Jeden vlak bol presuvany zo Splitu na odstavené Split Predgarde a ďalší už prichádzal, ešte sa pekne na tej dvojkolajke vedeli míňať. Keď tak letmo spocitam, tak 2x z Belehradu, 1x zo Záhrebu, 1x zo Subotice, 1x z Viedne, 1x z Budapešti, 1x zo Stutgarttu, 1x z Ljublani. Niektoré dni aj zo Skopie. Počas dňa to boli skôr náhodné vystrely
Ano, takto bych to taky viděl.
Za starých dobrých časů jsme byli v Rakousku Uhersku. Od Krakova až po Jadran.
Za dobrých časů to rozhodně nebylo a každou půlhodinu také ne.
Místo nahradí 5 letadel letících za sebou z Prahy v noci denně do Egypta synek evropských měst je to samozřejmě podobné. Levnější lepší služby,
Ak by sa tym smerom postavili VRT aspoň po Dubrovnik a tiež regionálnau dopravu zo staníc do rezortov a miest s penzionmi, tak by to časť ľudí využilo namiesto auta. Toho sa ale nedozijeme.
A přes léto za použití nízkonákladových aerolinií za pět až šest hodin ode dveří ke dveřím a obdobnou cenu
Možná to hledám špatně, ale z Varšavy do Rijeky jsem v půlce července žádné lety nenašel, z Katovic už teprve ne. S přestupem ta spojení nemají smysl časově ani cenově.
Ale to je fuk, opravdu není potřeba do diskuze ke každému dálkovému vlakovému spoji psát že přece existuje i letadlo.
No a co? Uvidíte, že o ten vlak zájem bude. Proč letadlo nevolí každý se můžete zamyslet už sám, tady by to bylo jen mlácení prázdné slámy.
On ten vlak je dobrá alternativa k autu nebo autobusu, který tam jezdí také mraky.
Bude to tahat Vectron, Taurus, nebo se bude po trase 4x měnit mašina pro každý stát? Celoroční vlak do Chorvatska, to bude zajímavé sledovat, kolik lidí tím bude z Břeclavi do Rakous odjíždět, ale ono ani teď s tím zjevně nebyl problém u některých spojů Warzsava-Wien, tak věřím že by to z Hradce do Wroclavi udělalo více parády.
Mění se často i ten Tautus, bo v Chorvatsku je stejně jako v Itálii jiná šířka lišty troleje a v Polsku snad i obložení lišty sběrače…. Na detaily jsou tu jiní, ale toto je tak “kompatibilita”.o množství klíčů ETCS nemluvě….
Minimálně z Warszawy do Grazu to dáte bez přepřahu s jednou lokomotivou (třeba Vectronem), pokud to nepojede přes Chalupki, ale přes Petrovice u K.
Otázkou je, co s tím udělají zúčastnění dopravci, ale Vectron A17 má výbavu pro celou trasu: D,A,PL,CZ,SK,HU,SL,HR,SRB,RO
Akorát Pivka-Rijeka je stále traťová třída C, nebo už ne?
Přiznám se, že nevím.
Poláci se fakt do té železnice pustili koukám. Tak držím palce, ať je to úspěšný projekt
Ono to tak horke nebude. Polaci se radi pro neco nadchnou a druhy den o tom nevi.
Tak přece jen se třeba bude jednou jezdit Praha-Wroclav přes Hradec..
Odjezd 14:05, nebylo by to lepší až tak ve tři nebo čtyři hodiny, aby si lidé z Warzsavy nemuseli brát dovolenou i na den odjezdu? Stejně tak pro co nejvyšší rychlost, kdy není odpolední špička příměstských vlaků.
A žádný somrácký objíždění Maďarskem, hezky pěkně přes Rakousko…
Nedaly by se k tomu připojit… nějaké kurzové vozy? 🙂
A lůžkový vůz tam bude? Jestli pouze sedačky tak si to můžou strčit za klobouk
Z čeho soudíte, že by PKP bylo schopno 19 hodinového sedačkového vlaku? Tedy ono jich tam asi pár bude, pro masochisty, ale rozhodně ne celý vlak.
Sedačky budou pro úsekové cestující. Málokdo pojede v sedačce celou trasu.
A málokdo pojede krátký úsek v lůžkovém voze.
To jste docela optimista. PKPIC dlouhodobě trpí nedostatkem ubytovacích vozů, a prakticky ve všech nočních vlacích je po jednom lůžku, ve výjimečných případech je na některých vlacích ještě jedno lehátko. Leda že by z kopřiv během těch pár měsíců vytáhli staré WLABy. :/
Tak polské vnitrostátní noční vlaky většinou mají tak jeden lůžkový/lehátkový vůz, a zbytek je na sezení. Ale ty samozřejmě nejedou 19 hodin.