Ostrava plánuje revitalizaci přestupního uzlu Náměstí Republiky, zanedbané místo projde rozsáhlou proměnou
Přestupní uzel Náměstí Republiky v Ostravě. Zdroj: Google Earth
Podchod čeká další zkrácení, jedno ze tří nástupišť na tramvajové zastávce nahradí pás zeleně a mezi zbývajícími bude možné přecházet po povrchu.
V tomto místě (celý kříž silnice 28.října X Místecká/železnice) je třeba dlouhodobé ambice dospět k výrazné změně. To, co je prezentováno, není řešení, ale jen kosmetické změny, pokus minimalizovat negativní vlastnosti lokality. Po těchto povrchních změnách město na problém dlouho nesáhne, protože „udělalo, co mohlo“. Místo posunu k nápravě tak dojde naopak k oddálení nápravy. Řešením by byla jen zásadní, ambiciózní přestavba. Je nutné třeba dvacet let cílevědomě jít za konkrétním cílem, dělat dílčí změny v jednom stabilním směru, a nakonec to uzavřít velkou, dobře připravenou, rychlou, jednorázovou akcí. V některých městech to jde, v Ostravě ne. nevím, jestli to… Číst vice »
Z toho nic nebude, takové plány vznikají nové cca co tři roky a nikdy se nic neudělalo…
Je to ostuda Ostravy, zaslepit podchod a vydávat to z
a modernizaci – to je na hlavu. Nechají to zchátrat a pak nemají na opravu. Že se tam stahují feťáci a je tam strach chodit, tak opět slušní lidé musí ustoupit šmejdům. Město se chlubí že předělá svůj binec! A točna na Náměstí Republiky by se měla dělat najednou!!!
Přemýšlejte „vážení“ radní, než něco schválíte.
Foto z doby, kdy se Frýdlantské mosty stavěly (a Karolina byla na svém místě): https://www.facebook.com/photo/?fbid=559117137560898&set=n%C3%A1dra%C5%BEn%C3%AD-ulicefoto-ren%C3%A9-heichl
… a tohle z doby dávnější, kdy Frýdlantská dráha vedla jen úzkým podjezdem:
https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/prezentace/historicke-kalendarium-1/archiv-historickeho-kalendaria/historicke-kalendarium-52/c-users-krzyzankovavl-desktop-historicka-c-kalenda-rium-36.-ta1-2den-2012-koksovna-karolina-1.jpg
do třetice:
https://www.cs-dopravak.cz/wp-content/uploads/2020/11/fcc19d8b86e69273a5e4756b57162518-e1604844625218.jpg
1.Konečně je je v pytli varianta s kruháčem Super.
2.Proč vadí podchod?Jaký problém, problém je že celé okolí Kaufalndu generuje desítky podivných individuí a humáčů.
3.Co tam zmastili psychopatické cyklopruhy, tak tam už tu dopravu, když naprojektovali chrám konzumu Karolinu tam kde je více doyebat snad ani nelze.
4.Změna zastávek na dvě směr JIh, Poruba a směr Ostrava , tady konečně někdo uvažuje logicky Super.
Navrhl bych dát silniční dopravu z ulice 28. října pod zem (od divadla Petra Bezruče až po Forum), nahoře nechat jen tramvaje a místní obsluhu. Místeckou v přilehlém úseku zakrýt. Autobusák přemístit a hlavně udělat civilizovaný. Smyčku na nám. 28. října vyhodit i s těmi boudami okolo. Ty boudy vyházet vůbec všude, popílek už snad napadá tolik. Doplnit chodníky, menší zástavbu a služby, aby to tam nebyla anonymní zastávka na mostě a aby nebyl problém přejít pěšky „úhlopříčkou“ přes tohle území. Ale Ostrava má tolik místa, že je ještě nenapadlo řešit podobné věci…
A Ostrava-střed posunout blíž k 28. října, propojit na tramvaje, na obě strany města. A teď do mě.
Tak ony mosty byly asi nejlepším řešením dané situace. Terénní zlom, Místecká, železniční trať. Utopickým řešením, které by pozvedlo nejen prostor náměstí, ale také kvalitu života v okolí, by bylo zahloubit Místeckou s žel. tratí.
Nemělo by se tedy hledat řešení co s mosty, ale jak upravit dopravu v okolí, aby bylo možné s mosty něco dělat. Ubrání jízdního pruhu v obou směrech, rozšíření cyklopruhů a chodníků, pěší zóna na Nádražní a u zastávky Karolina.
Prosím minusáře o názor – proč minus, co navrhujete? Proč je to moje blbé (krom toho, že je to drahé)?
Navrhuji neblbnout, kvůli natření barvou jednoho podchodu a jeho zkrácení vymýšlet, jak utratit desítky miliard.
A kdo ty obrovské náklady prosím zaplatí? Že by peníze rostly na stromech?
Tak jde o celkové řešení, ne o letošek, že. Spíš mi jde o směr, jak zbavit to místo té příšerné spleti silnic.
Peníze se natisknou.
Takže mosty zůstanou, ještě k nim doděláme tunel a stoupání pro auta bude fakt výživné. + starosti, co s vodou. Přemístíme = spojíme nástupiště se Stodolní uděláme schody a výtahy na tramvajový most.
Šel bych dál, ve stovkách metrů pod povrchem jsou určitě tunely po hornících, udělat tam metro.
Když blbnout, tak pořádně.
Nástupiště Stodolní a propoj na mosty po vzoru Svinova nebo spíš Edenu. To stačí, ne?
Vlhký sen za takových 30 miliard….
Zrovna mezi Fifejdami a centrem je terénní zlom, silnice a železnice jsou už i tak zahloubené … to by byla extrémně komplikovaná stavba.
Pokud už někde něco strkat pod zem, tak Bohumínskou poblíž mostu Miloše Sýkory, tam dřív byla docela živá část Slezské Ostravy a uvolněný břeh Ostravice by byl městotvorně zajímavý. Řeka bývá přirozenou osou města.
Ta argumentace k zaslepení podchodu je naprosto tragická. Místo „vytváří nebezpečí a generuje problémy“. Jak? Samo od sebe? Namísto toho, abychom problémy řešili, prostě část podchodu uzavřeme a zbavíme se tak nejen nejkratší suché cesty k nákupnímu centru, ale především taky k nástupištím autobusového nádraží. A alternativa na povrchu bude řešena samostatnými projekty? Kdy? Jakou formou? Kdo ví, ale uzavírat budeme tak jako tak.
Nemluvě o tom, že místo „dojití“ mimo silniční provoz se při východu – dnes „středním“ – východem (na ÚAN) bude muset přes relativně frekventovanou cestu… 🙂
Podle TV podchod nebude uzavřen. Bude pozměněn, přibudou obchůdky apod.
Z výšky to vypadá jako místo pro auta, nikoliv pro lidi. Opravdu takhle chceme, aby vypadaly naše města?
I vám- zjistěte si historii, jak se to tam desítky let vyvíjelo. Předtím to bylo místo pro uhlí. Vypadalo to líp? To tam opravdu nevzniklo jako jinde vybouráním starých domů a vystavěním dnešních budov a komunikací.
Ještě mě napadlo, jak si to ověřit z výšky. Zkuste nejdřív https://geoportal.gov.cz/web/guest/map?permalink=d9b93e49d4b04ace21eccd4fca07e39b a potom pro posledních 20 let mapy cz a porovnání leteckých map z 2003 a 2021.
Poslední dva roky tam nejsou, nastaly další změny.
Je velká škoda, že není odvaha opustit dopravní řešení postavené na myšlení 70. let. Snaha o zkulturnění je sice chvályhodná, ale dokud budeme hnát chodce a cestující do katakomb, aby nepřekáželi autům na povrchu, tak to nikdy atraktivní veřejný prostor nebude.
Co tam chcete zatraktivňovat? Jakože si tak děti začnou hrát, budou se tak pořádat kulturní akce, přibudou obchody se šperky? Je to křižovatka, přestupní uzel.
Velmi správně jste definoval, že se jedná jen o křižovatku – přestupní uzel. Použít pro takovou lokalitu název „náměstí“ je docela odvážné.
Srovnatelné to je snad jen s tímto „romantickým“ náměstím: Stuttgart, Arnulf-Klett-Platz
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/media.media.97c06b5c-8756-4eae-86c5-0db06b764437.original1024.jpg
Uvažuje se o přiblížení nástupišť žst. Ostrava-stred?
To je nějaký vtip? To jako že by se nástupiště i s budovou vyryla ze země a přesadila blíž? Ale vážně – článek je o revitalizaci přestupního tram uzlu, což je věc města. Co s tím má společného Správa železnic?
Ono by to bylo celkem rozumné – při cestě z Beskyd mít možnost pohodlného a rychlého přestupu na tramvaj. Dnes to má cestujcí cca půl kilometru ne zrovna vábným prostředím. Je ale pravda, že by pak nedávalo smysl držet samostatnou zastávku Stodolní.
Léta jsem cestoval do Beskyd z nádraží Střed a pravda, že tam přístup není rozhodně komfortní. Kromě autobusů, které stojí na Místecké, tak MHD je docela z ruky . Ať tramvaje nebo trolejbusy.
Většina lidí jde na vlak ze zastávky Karolina přes obchoďák a most. Je to sice delší o 150m, ale vábně a po cestě i něco nakoupí.
V Ostravě se na tramvaj pohodlně a rychle = krátkou cestou, bohužel, přestoupit nedá nikde. Jen na Hl.n. jakž takž. A ve Vítkovicích, ale ne pohodlně.
Jak byste si to představoval? : – ) Koukněte na mapu, kde je střed
a kde zastávky tramvají.
Já bych byl odvážnější. Mostům, ať už v jakékoliv podobě, se v této lokalitě nejspíš vyhnout nedá. Proč tedy není vlaková stanice přímo součástí mostu?
Díváme se doslova na největší křížení různých typů osobní dopravy v Ostravě. V Praze mohou pro sto tisíc lidí stavět infrastrukturní projekty za jednotky až nízké desítky miliard. Za takové peníze by v tomto místě, které slouží mnohem více lidem, šlo udělat totální přestavbu včetně přesunu některých překážek pod zem.
Obrovský vřed na tváři Ostravy, tomu místu by pomohlo leda srovnání se zemí, cokoliv jiného je pro Ostravu prohra…
Absolutně šílené místo, jaké do města nepatří. Roztržené město, bariéry, obrovské plochy beze smyslu. Silnice, silnice, silnice, ostrovy někdejší zástavby. Je to neprůchozí, nepřátelské k pěším a nakonec i k řidičům, protože tam se vymotat je děs. Tohle vzniká vrstvením dalších a dalších blbých nápadů, přičemž nikdo neřeší příčinu.
Jste patrně příslušníkem generace „sněhových vloček“, která se hroutí kvůli jakékoliv maličkosti. Já, ač neostravák, tudy občas autem projíždím a že bych měl problém se odtud „vymotat“, tak to ani náhodou. Docela běžná křižovatka. Souhlasím ovšem s tím, že vůči chodcům je to nehostinné až nepřátelské území. Tím myslím podchody pod NR.
To jste trefil, haha, vy vločko 🙂 Když jsem tam začal jezdit, ještě fungovala zaměstnanecká brána z „Dolní oblasti“ ddo Frýdecké (cca naproti Ruské) a čtyřpruh v těch místech byl dvojpruhem.
Pak se tedy omlouvám. Hroutíte se z každé maličkosti i když nejste „sněhová vločka“.😊
Problém je vymotat se autem z Nové Karoliny na Místeckou směr Hrabůvka. Porážková – Švabinského – Poděbradova – 28. října – Senovážná – Místecká. 2km, než se vůbec začnete vzdalovat od Karoliny.
K Trojhalí, Montánní, Frýdecká, Rudná, Místecká.
Rozdíl pár set metrů, bez projíždění centrem.
Ihned vzdalování.
K Trojhalí – Moravská
Podle navigace moje trasa 5 min, 5,5 km. Vaše trasa 8 min, 6,7 km.
Podívejte se na historii tohoto místa. Tam nikdy nebyly obytné domy, ale průmyslové haly a prostory, u dnešní křižovatky těžní věž. Poté obrovské autobusová nádraží. Nikdo město neroztrhával, vzniklo to postupně, podle tehdejších potřeb..
Neříkám, že ho někdo roztrhl, jen ho nescelil, ač by mohl.
Jak ho měl scelit? A kdo?
Když to byl brownfield, tak to scelené bylo?
„zkvalitnit přestupní vazby tramvajové dopravy.“
Od doby, kdy se většina přestupů přesunula na Karolinu, už je tříkolejné nástupiště zbytečné. Naopak jen dvě koleje a možnost přestupu bez dlouhého chození přes podchod může nějaké přestupy vrátit sem a ulehčit nástupištím na Karolině.
Jak se časy mění …
Relativně nedávno byly debaty, proč stavět zastávku u Karoliny, když tam stejně nebude nikdo nastupovat. : – )
Tak zrovna v tak frekventovaném místě u křižovatky úrovňový přechod je naprostý hazard. Jak si představujete, že by na tu zastávku chodili cestující z/na blízkého trolejbusu? Přes 3 pruhy? To myslíte vážně? To je poukázka na několik smrťáků ročně.
Proč je problém úrovňový přechod? V Praze se chodí přes magistrálu, na několika místech 3 až 4 pruhy. Provoz je velký po celý den, využívanost chodci taktéž. Dokonce se přidával přechod u Muzea, kde byl taky nešikovný podchod, ujalo se to hned po otevření.
Podchod je vždy bezpečnější. Úrovňový přechod se zřizuje pouze tam, kde technické, dispoziční nebo finanční podminky neumožňují jiné řešení.
Podchod, který přitahuje pochybné existence, které neví, co je práce, není bezpečný.
To víte, že jo…abych mohl vidět slunce tak si musím pořídit auto…
Podchod tam zůstane. Nebude jen ten nejdelší k dnešnímu parkovišti v obchodní zóně.
Přechod mezi tramvajovými kolejemi je normální všude na jiných zastávkách.
Ale no tak, Ostravaci nejsou taková jelita, jak je líčíte. Všude možně jsou úrovňové přechody naprosto v pohodě. Stačí, aby se městské ulice netvářily jako dálnice, což implicitně vede motoristy k riskantnější jízdě.
Praha teď přechody na několika frekventovaných místech obnovila s – světe div se – žádná apokalypsa se nekoná.
Takže nestrašte nepodloženými domněnkami.
Znáte to tam? Já ano. Jde o velmi frekventované místo, žádný obyčejný přechod na ulici. Pokud jsem měl možnost sledovat v regionální TV a v tisku, co se chystá, tak i projektanti resp. vedení města to, co zde někteří navrhují, považují za pitomost a rozhodli se jít cestou revitalizace podchodů a změnou dispozičního řešení. Takže už těch laických úvah nechte a ponechte to na profesionálech.
Znám. Nedávno jsem tudy vedl kolegy na firemní akci v DOV a byli docela v šoku. Labyrint podchodů v místě, které je méně frekventované než I. P. Pavlova, ale v Praze nějakým zázrakem davy lidí pod koly neumírají.
Nezlobte se, ale „profesionálové“ jsou zaseklí 40 let v minulosti a svět už je jinde.
P. S. Snažím si představit projektovou dokumentaci, kde by jako zdůvodnění změny na úrovňový přechod bylo uvedeno, že: „Ostraváci nejsou žádná jelita“. A neoperujte Prahou s jejím šíleným vedením. Tam je totiž účelem zavádění přechodů na magistrále jasná snaha co nejvíce zpomalit provoz aut. Stačí sledovat media.
No tak aspoň díky vašim glosám lépe chápu, proč Ostrava vypadá, jak vypadá, a proč Praze s „šíleným vedením“ obyvatelé na rozdíl od idylické Ostravy přibývají.