Ostrava má vlastní koncepci cyklistické dopravy, drží se světově úspěšných zásad

Plynulý přechod vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty (s červeným podbarvením) do jízdního pruhu pro cyklisty (oddělený podélnou čárou přerušovanou) v Ostravě. Zdroj: MAPPAPlynulý přechod vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty (s červeným podbarvením) do jízdního pruhu pro cyklisty (oddělený podélnou čárou přerušovanou) v Ostravě. Zdroj: MAPPA

Ve všech ulicích s maximální povolenou rychlostí 50 km/h či více, má být cyklodoprava oddělena od automobilové.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radkus

No spíše by mě zajímalo, proč se vyhazují miliardy na budování cyklostezek, když je potom cyklisté stejně nejsou povinni využívat a motají se dál mezi auty.

Lukáš

A proč se staví dálnice, když je auta nemusí využívat? Když je kvalitně navržená cyklostezka a není přeplněna, tak ji většina cyklistů ráda využije.

Radkus

No tak třeba proto, že dálnice se staví pro zjednodušení a urychlení dopravy (a navíc je placená). Zatímco cyklostezky jsou budovány pro zvýšení bezpečnosti cyklistů. Pokud jde opravdu o bezpečnost a ne jen o buzeraci řidičů, tak cyklisté nemůžou mít na výběr. V opačném případě jde o obyčejnpu šikanu, kdy je odpovědnost za zdraví a bezpečnost cyklistů přenesena na řidiče, kdy oni jsou povinni cyklistu objíždět s 1,5m velkým obloukem, protože on zarputile odmítá použít vedle ležící cyklotrasu. Což hlavně ve městech jen komplikuje a brzdí dopravu.

Juraj

No ale touto logikou bychom mohli zakázat jízdu po staré všude tam, kde je paralelní dálnice, žejo.

Orange pilled

Musí rušit parkování a odebírat pruhy autům

Glutexo

Ano prosím.

Ota

… a jízda cyklistů a elektrokoloběźek po všech chodnících a přechodech pro chodce … ale to už vlastně je 😁

Zbynek

A co na to PCR se zavaznym stanoviskem do stavebka? Obavam se, ze na tom Ostravaci pohori.

Jan

Oddělení cyklopruhu nějakou čarou nebo červeným podbarvením (které navíc za rok až dva vybledne) je úplně k ničemu a bezpečnost nezvýší. To ví i v Holandsku a Dánsku, kde lidi nejezdí jak prasata, a proto to oddělují obrubníkem. V banánistánu, kde se řidiči řídí pravidlem, že čára není zeď, to nebude fungovat už tuplem.

Radek

Je to tak, taková brněnská Lidická nebo Kounicova by mohly vyprávět. Není chvíle, kdy by tam někdo neparkoval nebo alespoň nestal na blikackach. A policie to ignoruje.

Jan Sova

V Dánsku je to kapku jiný model. Auto-doprava je tam tak „uměle zdražována“ , že už jim nic jiného než to kolo nezbylo.

frank

jaké tamní, tedy konkrétní, umělé zdražení máte na mysli ?

Jakub P

Co je ovšem v tomto kontextu zajímavý je, že zrovna Dánové spočetli, že na každou cestu někoho autem erár doplácí. Pokud si dobře pamatuju, bylo to asi 60 eurocentů na km. Když ten samej člověk jel veřejnou dopravou, erár na jeho cestu doplácel jen myslím 17 eurocentů na km. Na cestách lidí na kole a pěšky erár naopak vydělával.

Zřejmě tedy ani takové zdražení automobilové dopravy nezajistí, aby aspoň pokryla eráru náklady s ní spojené. Zdá se, že to tedy není žádné „umělé zdražování“, ale spíš opak, tedy že uměle zlevňují automobilovou dopravu míň než my…

Jan Turoň

Ten výpočet bude asi takový „dánský“… Podle této logiky by erár vědělal nejvíce, pokud by Dánové zůstali sedět doma.

Jakub P

Zkuste si to přečíst ještě jednou. Na cestách obyvatel pěšky a na kole jim vyšlo, že erár vydělává. Tedy ti, kdo tam jezdí na kole a chodí pěšky sponzorujou ty, kdo tam jedou veřejnou dopravou nebo autem.

Což se s pravděpodobností hraničící s jistotou děje i u nás, jen budou ty toky peněz ještě silnější.

Jan Turoň

Promiňte, ale jak můžete vydělat na něčem, kde není žádný přímý výnos?
Můžete ušetřit náklady, ale vydělat těžko. Teda pokud cyklisté v Dánsku neplatí mýtné.
Jinak obecně vyčíslení úspor u komplexních procesů je hodně volná disciplína.

Radek

Co máte prosím na mysli tím „umělým zdražováním“? Děkuji

Ondra

Meanwhile Praha: uděláme to pro rychlé a pomalé cyklisty ale obě řešení budou polovičaté

PetrM

čeština je těžký jazyk, že?

zyx

A jak v Ostravě plánují řešit zastávky MHD na chodníku/cyklostezce? Je to také v tom dokumentu?

frank

tak stačí se podívat, jak to dělají jinde v Českz, většinou se to v místech kde to jinak řešit nejde/ nebo se spíš nechce, “ značkou“ konec cyklostezky a cyklisto sesedni z kola . V Praze v Podolí kdysi nějaká chytrá hlava vymyslela, že zastřešení se nevejde na zastávkový ostrůvek a tak boudu udělali právě na cyklostezce a zrušili to cca po pěti letech když přišli na to, že na ostrůvek se zastřešení pohodlně vejde… ostatně můžete se kouknout sám jak vypadá taková cyklostrategie.. https://www.mappaostrava.cz/koncepce-cyklisticke-dopravy-v-ostrave

zyx

Já viděl různá řešení i v zahraničí. Ale jen to měla být poznámka, že pokud ten dokument řeší třeba křižovatky s cyklostezkou nebo ukončování cyklo pruhů, tak se divím že nenabízí právě řešení u zastávek, což je kolizní bod mezi chodci a cyklisty.

frank

rozumím, no měla to ode mě být poznámka, že u nás v Česku se s tím obecně moc nemažou a kde to jde tak neudělají nic 🙁 . Na druhou stranu je až tragické, jak některá jednoduchá cykloopatření typu sdružené přechody a cyklopřejezdy , vyhrazené a nevyhrazené cyklopruhy či sdílené chodníky a stezky špatně chápou ostatní účastníci provozu. Občas mi přijde, že někteří lidé probudí až polopatická vysvětlení, která jim rád podám, když mě protroubí na cyklopřejezdu kde jedu na zelenou a oni stojí na červenou a stejně na mě troubí a řvou z oken “ že po přechodu se… Číst vice »

Jan Sova

Bude na čase zavést zcela přelomový koncept. Dojet až na konečnou a tam nafasovat kolo (asi sdílené) k dopravě do koncového bodu.

Jakub P

Nic převratnýho, Nizozemí to má dávno. Většina cestujících vlakem dojede na nádraží na kole. Protože na to postavili infrastrukturu. A největší železniční dopravce má sdílený kola snad na každý zastávce. A těžej z toho všichni, „paradoxně“ i ti, kteří musej autem.

Hoermalmeister

Mno, tak jsem se teda na to podíval a moc vysoko laťku nenastavili. Jako je to lepší než nic, ale klidně bychom mohli v dlouhodobém plánu stanovovat i konkrétní městské koridory a nejenom okolo řek