Ostrava končí s provozem tramvají T3 se zrychlovačem

Tramvaj T3SU v Ostravě. Foto: DPOTramvaj T3SU v Ostravě. Foto: DPO

Poslední dva vozy vyjedou na linky 1 a 10.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 3

Nezbývá, než poděkovat tramvajím T3 za desítky let kvalitně odvedené práce ve veřejné dorpavě.

Pavel Vavříček

Dále budou jezdit ještě vozy T3R.P

medical examiner

A pak ještě nějaké T3R.xy…pak ještě nějaké…

Kevis

Nějak mi nepřipadá správné prodávat 40 let staré tramvaje do jiného města,aby tam ještě normálně jezdily. Tak staré vozy jsou technicky zastaralé a patří do šrotu,muzea či na historické jízdy.
Ostrava se prostě snaží modernizovat dopravu a prostě tyto tramvaje jsou už za zenitem. A to, že jiné města kupují ojeté tramvaje je jen vizitka toho, že jim na spokojeností zákazníků nezáleží. Hlavně, že ušetří peníze třeba pro sebe.

Zbyněk

Vy jste za zenitem, kdyby T3 byla nízkopodlažní, tak jezdí dalších 40 let… Jinými slovy ta tramvaj je stále skvělá.

Jiříkovák

Liberec!!!!!!! DPMLJ lepší než UA. Primátore Zámečníku jde se na nákup do Ostravy…

Jan Hojsák

Příště prosím napište víc vykřičníků. Málem bych si jich nevšiml, neboť se daly snadně přehlédnout.

Bohumil

A byly nějaké T3 se zpomalovačem? Nebo jen se zrychlovačem?

Jan

V šotoušském světě má tahle informace svůj význam. Takže ten mimo se svojí otázkou jste tady opravdu vy 🙂

Mysel

Neni mimo. Jen holt asi moc nepobavi sotouse. Vadi to nekomu?

Tommy

Není to vtipné

dopravopat

Ono ten zrýchľovač je zároveň aj spomaľovač, keď je vozidlo v režime EDB. Vtedy to zariadenie plynule preraďuje odpory v ktorých sa mení kinetická energia vozidla na teplo.

Bobek

Kupředu levá, zpátky ni krok!

Juraj

V San Franciscu na historické lince jezdí sbírka PCC tramvají z celého světa, včetně mnoha evropských. Vždy mi přišlo jako škoda, že tam není žádná T3, i když pochopitelně přeprava na západní pobřeží USA není sranda.

František

a pak ji zas budou vozit zpatky, jak ten trolejbus 🙂

Libcha

Pokud já vím, tak v SF je přesně jedna evropská PCC-odvozená tramvaj a se zbytkem světa to je podobné. Tím nijak nesnižují rozmanitost tamní sbírky. https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7604-SF-1-Cable-Car-a-Streetcar/

medical examiner

Leda v budoucnu, až Kalifornie (nebo její obyvatelé) odletí kolonizovat nějakou jinou planetu.
Pak by si tam ČR zřídila kolonii, a tím by i v San Franciscu (v rámci unifikace) jezdily T3… 😀 😀 😀

ABC

myslíte že ta ukradená licence je už promlčená? 🙂

Karel

Licence byla na T 1.

Ondra K.

To ano, ale třeba normálněrozchodné a širokorozchodné podvozky pro T2 a T3 porušovaly licenci taky.

Nedbal

Když končí ve šrotu něco,za co by o pár set kilometrů jinde trhali ruce,není to už normální.Tady snad nikdo nic nechápe,je to pořád dokola.

Juraj

Největší problém je tam logistika. Z Prahy se úspěšně povedlo věnovat tramvaje do Charkova, ale s těmi ostravskými to dopadlo špatně, protože druhá strana objektivně neměla možnosti zajistit si přepravu a formality.

Je samozřejmě škoda, že DPO tak spěchá na vyřazení a nejde ty vozy někde chvíli podržet, až se situace na východě vyvine dál. Zároveň chápu, že nikdo nechce držet nejezdící vozy v hale, když přicházejí nová vozidla.

Ondra K.

V případě ostravských vozů je problém v prvé řadě opačná polarita elektrické výzbroje. Odporovou výzbroj jde přepólovat snadno, ale u polovodičových výzbrojí to tak jednoduchý není.

Leinad

I to by šlo.

Ondra K.

U TV3 a Progresu jo, u TV8 spíš ne. Každopádně jsou to ale náklady navíc a nemalá komplikace.

medical examiner

Hmm…a pokud by se měla životnost tramvaje udávat v najetých kilometrech, kolik by tak bylo rozumných?
1,5 milionu? 2 miliony? 2,5 milionu kilometrů?

Peeetr

A taky by se mohla přesouvat voda z deštivé Anglie na Saharu a teplo ze Sahary do chladné Anglie.

Daleko užitečnější je, dát ty tramvaje do „šrotu“ u nás, při čemž se z nich tu vytěží a využije víc náhradních dílů než kdekoliv jinde na světě.

Kernteriér

Myslíš v Liberci?

Radek

Nejsou náhodou i poslední v republice v neretro provozu?

Jiří 3

Možná ještě v Brně, ale nejsem si jistý.

Pavel Vavříček

Ne Brno už je vyřadilo v roce 2014. Poslední mimo retroprovoz je Liberec

Jiří 3

Děkuju za korekci.

Ondra K.

Nejsou. 4 zrychlovače ještě přežívají v běžným provozu v Liberci.

dopravopat

Dôležitejšie ako úsporná výzbroj je predsa rozchod!!!

Leinad

Nové tramvaje na metrový rozchod prostě neexistují.

Pavel Vavříček

Existují. 29T a 30T v Bratislavě. Bratislava změnu rozchodu nechce

Honza

To se nepočítá. Prostě neexistují.
#nepochopilvtip

dopravopat

Neexistujú! Nikdy sa to tak nerobilo. To sa nedá! Všechna sláva rozchodu 1435 mm!!!!

dopravopat

Bratislava je v ČR?

dopravopat

Presne tak, v ČR na metrový rozchod neexistujú a nikdy existovať nebudú. Lebo TO PROSTE NEJDE. 🙂

Lang

Ano. A proto ve Švýcarsku přerozchodovali Waldenburgerbahn. Vidíte, ani Švýcaři Vás neposlechli, takového odborníka na dopravu.

dopravopat

Ja a odborník? Možno tak odporník na dopravu. 😉

Lang

Pořád tady machrujete s tím, jak hloupý byl nápad přerozchodovat Liberec-Jablonec. Proč jste neupozornil Švýcary, že dělají chybu a nemají se do toho pouštět? Mohli si ušetřit zbytečné komplikace.

dopravopat

Waldenburgbahn zmenila rozchod zo 750mm na 1000mm, aby mohla prevádzkovať tie isté staré vozidlá na inom rozchode a rovnakou rýchlosťou? Nie. Vymenili celý vozový park a keď to chystali, tak im ekonomicky vyšlo výhodnejšie celý systém prebudovať na meter a kúpiť metrové nízkopodlažné vozidlá.

V Liberci jazdia na „novom“ rozchode výlučne moderné nízkopodlažné tramvaje? Alebo rôzne reinkarnácie T3 s vaničkou alebo bez vaničky a aj staré T3 so zrýchľovačmi? Ktoré mimochodom všetky mohli jazdiť aj na „starom“ rozchode.

dopravopat

Errata: v Liberci jazdili na metrovom rozchode, nie jazdia.

Lang

Zase jste potvrdil, že tomu rozumíte jako koza petrželi. Nemá smysl s Vámi debatovat. Ty mínusy říkají vše.

dopravopat

V prípade Liberca neprieniesla zmena rozchodu vôbec nič. V prípade Waldenbrugbahnu znamenala kompletnú obnovu vozového parku, opravy tratí a zvýšenie cestovnej rýchlosti. Dôvody pre zmenu rozchodu boli diametrálne odlišné. Porovnávate jablká s pomarančami, keď spomínate Waldenburgbahn a Liberec. V prípade Waldenburgbahnu nemám žiaden problém so zmenou rozchodu. Lebo kompletne prebudovali systém a kvalitatívne zvýšili jeho úroveň. Waldenburgbahn j eplne zaintegrovaná do tramvají v Balizeji a od zmeny rozchodu je vedená ako tramvaj, vozidlá sú aj označené linkou č. 19. Pred zmenou rozchodu to bola samostatná izolovaná dráha, síce od roku 2016 administratívne pod BVB/BLT, ale stále to bola regionálna dráha.… Číst vice »

Odpadlik

Tak furt mi přijde, že normální rozchod má smysl kvůli tomu že se dají do budoucna nasadit rychlejší vozidla ne?
Nemusí být vše hned…

dopravopat

V prípade rýchlosti mestských dráh je rozchod 1000mm postačujúci. Pre rýchlosti do 80 km/h určite nie je nutný širší rozchod ani pre vozidlá do šírky 2,65 metra.

Lang

Raději se starejte o Slovensko a ne o Liberec.

Hojakar

No nevím ale v Praze staré T3 donekonečna rekonstruovane stále jezdí a bohužel stále ještě budou…

Leinad

Ale zrychlovače zejména na lince 23, když si udavač všimne vypravení jinam tak DPP platí pokutu.
(Ne že by někdo rozeznal T3M od T3M2 nebo T3RP, jízdenkový automat je dobastlen do všeho a rádiové ovládání výhybek taky)

Pavel Vavříček

Zrychlovače a tyristorky poznáte, že mají retro interiér. Hlavně laminátové sedačky.

medical examiner

A řekl bych, že i retro exteriér. Normální tramvaj má číslo napsané žlutě, kdežto retro zlatě.

Marek

For City apod. také není žádný zázrak, někdy skáče jak splašená koza. Sice moderní. ale chybí tomu ladnost a noblesa. Není 100% vychytaná. Jak by mohla, když ji vyrobil Kellner v Plzni. T3 je tramvaj vyrobená v Praze pro pražské koleje.
Paradoxně nejpohodlnější a nekomfortnější jízda byla z pohledu cestujícího v tramvaji řady/Konstrukce T6. (dva sólo vozy s odporovým rozjezdem) Ty se zuřivě šrotovaly/dávaly pryč a už v Praze nejezdí.

Antonín

T6 měly (mají) odporový rozjezd? Od kdy?

Marek

No tím hůř, že se bězhlavě šrotovalo něco co už bylo vybaveno tyristorem což je a pulzním měničem. jenom proto, že to nebylo nízkopodlažní.

Ondra K.

Vyřazování T6 rozhodně bezhlavý nebylo, ba naopak to musel být důkladně promyšlený krok, kdy bylo vyhodnoceno jako výhodnější prodloužení životnosti T3R.P.

Leinad

T6 bylo málo, prý se nevyplatilo kvůli nim držet díly, školit personál atd. (Ne že by RT6 bylo víc)

Ostravák

Pánové nebude vadit když se budu účastnit poslední jízdy? Budu lehce vzrušen !

dopravopat

Na základe hodnotenia príspevku mám pocit, že viac ako tvoja mirne vzrušená účasť na poslednej jazde ľuďom vadí tvoj príspevok v tejto diskusii.

Pan Václav z Prahy

No ty budeš vostrej Vostravák 😀

dopravopat

…“pýčo“… 😉