Další prodražení parkovacího domu v Ostravě. Cena za místo už dosáhla milionu korun

Vizualizace připravovaného parkovacího domu u Krajského úřadu v Ostravě. Zdroj: PROJEKTSTUDIO EUCZVizualizace připravovaného parkovacího domu u Krajského úřadu v Ostravě. Zdroj: PROJEKTSTUDIO EUCZ

Důvodem zdražení je nedostatečný projekt pro realizaci stavby, popisuje odborný web.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Š.Hájek

Parkovací domy – to je nějaká posedlost posledních 3 až 5 let. A přitom se ukazuje že jejich obsazenost je minimální. Takže kdo na to tak strašně tlačí ? Politici, protože nikdo moc nekontroluje jak utrácejí lehce nabité peníze a nebo tlačí betonová lobby ?

lvy

Je naprosto nutné snížit daně, aby politici nemohli takto rozhazovat. Navíc je otázka, jestli zde již není na místě rovnou podat trestní oznámení.

lii

Pokud budeme k tíži jakýchkoliv projektů přičítat náklady na architektonickou soutěž (jako to děláte vy a server msstavby), tak podle toho budou naše města vypadat. Samozřejmě je jednodušší postavit přízemní budovu typu kravín, jako třeba v centru Ostravy na místě bývalého autobusového nádraží, to bez problémů zvládnou i naši projektanti. Jenomže když někdy vyjedete do zahraničí, s údivem zjistíte, že tam se běžně staví i atypické stavby s nějakou estetickou ambicí. U nás to vyvolá kritiku („egocentická stavba“), a zároveň údiv, proč i ve srovnání s Poskem naše města vypadají jako upadající zaostalé provincie.

Pavel

Tohle je absolutní úlet od poroty, že něco takového vybrala. Konstrukce parkovacího domu je namáhána nejen staticky, ale i dynamicky. Tohle není stavba obhajitelná pro takové prostorové experimenty.
Buď ten barák bude vypadat úplně jinak – porovnejte studii a realizaci IVC Ostrava jih nebo bude neodůvodnitelně drahý.
Pár ukázek ze zahraničí.
https://www.baunetz.de/meldungen/Meldungen-Herault_Arnod_architectures_in_Chambery_8143190.html
https://www.baunetz.de/meldungen/Meldungen-Hosoya_Schaefer_Architects_in_Zug_8162088.html
https://herrmann-bosch.de/projekt/portfolio-parkhaus-aus-holz-wendlingen-herrmannbosch-architekten-2/
https://www.baunetz.de/meldungen/Meldungen-Flexibles_Parkhaus_in_Calgary_von_Kasian_und_5468796_7951162.html
https://www.baunetz.de/meldungen/Meldungen-Parkhaus_von_ZECC_in_Utrecht_7509731.html

Vidíte snad někde stát auta na konzolách?

vlachjan

Tak ono lze pojmout parking různě, viz například Christian Kerez (autor Takešiho hradu v Praze): https://www.archdaily.com/1024951/four-car-parks-christian-kerez Nebo Herzog s DeMeronem (autoři ptačího hnízda v Pekingu): https://www.archdaily.com/59266/1111-lincoln-road-herzog-de-meuron Oboje velmi atypická a odvážná konstrukce. Problém Ostravy je, že její čelní představitelé mají touhu udělat ji „světovou“ a proto se snaží dělat tuto „starchitekturu“ Problém ale je, že jsou to pořád celkem venkovští balíci, tak to zadávají svým kamarádíčkům z firem jako je ProjektStudio nebo ateliér Simona (Group), které prostě nemají potřebnou schopnost kvalitní architekturu navrhnout a vyřešit do detailu. Výsledkem jsou hodně na efekt stavěné, velmi drahé a velmi špatně udržovatelné domy,… Číst vice »

1769

Tak soutez jako soutez, ale nejak chybi celkova koncepce uzemi. Mame okachlickovany krajsky urad, vedle prekachlickovanou socku, pred tim low cost skelet. Vedle postavime cernou kostku, do mezery co zbyla hodime cik cak parking, pres cestu na kulturak prilepime blob, o kousek dal tieto, mezi nam zustala starsi vila a vse podtrhavaji v pozadi polyfunkcni domy, kde se zachovava kolorit zatepleni panelaku, kdy kazdej vchod jina barva. K dokonalosti chybi jen upravit zastavku tramvaje ve stylu navrhu na Karoline, zastreseni, ktere je nefunkcni a hlavne barevne, menici se, diodove osvletleni.

SYN

No, a nebylo ono celkem tradiční že takové „vysoce architektonicky hodnotné“ stavby často stavěli soukromí „mecenáší“ kdežto veřejné peníze se utrácely podstatně méně rozhazovačným způsobem? Vám to třeba připadá jako jediný možný způsob stavby „něčeho hezkého“ ale třeba já (a řekl bych dost velké procento dalšího obyvatelstva) by se s mnohem „utilitárnějšími“ stavbami pokud by to znamenalo nižší cenu…
A teda jako dost typickou snahu v tom co píšete vidím ideu „schovávat“ náklady na třeba architektonickou soutěž tak aby to plebs „zbytečně nerušilo“…

František

Myslím si, že naši soudruzi z ostravského magistrátu celkem úspěšně soutěží s pověstnými „soudruhy z NDR“ kdo udělá větší……chybičku.

MajsterN

>Design and Build, kdy došlo jen k hrubé přípravě stavby a architekt se zhotovitelem dlouho hledali společnou řeč. „Jednomu šlo o bezproblémové postavení, druhému o zachování subtilně navrženého vzhledu,“ napsal Moravskoslezský deník.

Aha, no gratulujeme. Tak to asi dopadá, když se umělecký architekt montuje do procesu, který měl dělat inženýr. Očividně asi nakreslil, něco, co prostě rozumně postavit nejde.

vlachjan

On hlavně ten architekt měl možnost dokázat, že to technicky vyřešit lze v dokumentaci pro provedení stavby. Zde spekuluji, ale předpokládám, že architekt v průběhu projekčních prací zjistil, že toto je nad jeho síly a proto si vyloboval změnu na onen „design manuál“ aby se vyhnul sankcím ze strany magistátu za nedodržení smlouvy o dílo. Překvapuje mě, že postup architekta neprošetřuje Česká Komora Architektů, protože takový přístup k výkonu povolání zcela odporuje zvyklostem a vrhá špatné světlo na profesní komoru jako takovou a všechny její členy.

David

Se mi líbí, jak za tu cenu je to vždy kdyz ke to z eraru… soukromý investor to ma z modulární montovaný ko strukce

Pepa

Kolik by za tu cenu asi bylo bytů? Skoro mám pocit, že se víc než obecní byty staví obecní garáže.

Karl vB.

Možná, že spíš krajské garáže, když je to parkovací dům u Krajského úřadu.
To, že pan architekt Kotek dodal stavební dokumentaci, podle které to atypické monstrum ani nebylo možné postavit, to nechá město Ostrava „v rámci dobrých vztahů“ jen tak, nebude nic reklamovat???

Radoslav

Rodiny s dětmi bydlet nepotřebují. To o autíčka, šikanovaná zelenými, musíme projevit více péče a laskavosti. Vy byste podpořil současnou genocidu autíček – bezdomovců? Vźdyť i ti hasiči jim na sídlištích ubližují, tím že jezdí k požáru s velkými auty.

Petr

Rodiny s dětmi si mohou pronajmout něco z velké nabídky bytů. V tom parkovacím domě taky nebudou lidé stát zadarmo.

martin749

A budou to mít stejně dotované jako parkování?

Radoslav

Nene, žijeme ve tržním prostředí a je třeba aby rodiny s dětmi a matkami na mateřské byly dostatečně dravé, aby si svoje místo na slunci vybojovali. Nevíte, že socialismus už skončil? Ehm, tedy kromě silniční dopravy.

lvy

Zadarmo sice ne, ale nikdy se tím ty náklady nezaplatí, takže jinými slovy je to dotace na parkování což snad každý normálně uvažující člověk uzná jako totální nesmysl.

SYN

Oni i ty obecní byty (co se jich až tak moc nestaví, ale pořád ještě nějaký jo) mají nájem takový že se z něj zaplatí tak údržba plus nějaký symbolický obolus… ty by se zaplatily tak možná za 100 let, ale tak dlouho nevydrží, to už dávno za sebou budou mít další kolo „rekonstrukce/novostavby“…

Kicruj

Každé jedno místo musí vygenerovat 4133 měsíčně čistého, aby se barák za 20 let zaplatil. A to nepočítám náklady na údržbu, elektřinu, mzdy lidí cose o to budou starat.. reálně budeme rádi, když si to vydělaá aspoň an ten provoz průběžně, pořizovací cena jsou peníze spláchnuté do kanálu.

Imho zrovna parkovací dům není úplně ideální věc na nějaký architektonický exhibicionismus co se týká konstrukce.

Pepa

A co takhle to otočit? Proč musí za garáže platit z daní i ti co nemají auto? Když už jsou tak potřeba, tak ať je postaví firma. Akorát se obávám, že za tu cenu by se nikdy nezaplatili…

vlachjan

Možná si udělejte ryychlou kalkulaci za kolik desítek let se takový parkovací dům městu Ostravě zaplatí:)

El Barto

Soudě podle blbých pseudoironických keců o genocidě, šikaně apod. je Halásek znovu na scéně.