Ostrava investuje do modernější MHD 4 miliardy, ve hře jsou i čínské tramvaje
Tramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan Sůra
Dopravní podnik Ostrava (DPO) chce v příštích letech utratit až čtyři miliardy korun za nové dopravní prostředky. Velkou modernizací projde
Záleží, jak jsou stanovené priority – někdo chce jezdit novými vozidly, jiný by se rád přepravil z bodu A do bodu B co nejrychleji. Třeba za mě by měl být úkolem mhd druhý případ a uvítal bych raději častější interval než čekat v pracovní den v podvečer na tramvaj nebo autobus na páteřních linkách 20 minut, když v jiných městech je zvykem klidně 3-7 minut i v neděli (a ještě k tomu levněji). Klidně starou tramvají – hlavně že něco pojede a nebudu stát na zastávce jak tydyt. Taky by bylo fajn optimalizovat trasy místo současných okružních sightseeings (které jsou… Číst vice »
Opravdu máme zapotřebí si sem tahat další čínské zboží a ruinovat tak evropskou ekonomiku? Stejně Čínani ty tramvaje jenom okopírovali někde v technologicky vyspělých zemích a pak je dokážou vyrobit s jiným designem o pár procent levněji. Proč raději nezůstat u ověřených výrobců, jejichž výrobky jezdí všude po Evropě a dají se na ně získat snadno reference? Pak se za pár let bude řešit, že čínské vozy mají vysokou poruchovost a nedají se na ně sehnat náhradní díly…
Pokud to Číňan dokáže vyrobit ve srovnatelné kvalitě za cenu, kterou i při nákladech na dopravu přes půl světa poráží místní výrobce, tak proč ne? Protože to znamená jen to, že místní výrobce dělá zbytečně draze a jediný způsob jak ho donutit zlevnit je mu dát konkurenci. Podmínkou je srovnatelná kvalita, ale to je věc dobře napsaných podmínek. Jen se úřady musí naučit, že nestačí jen napsat „chceme tramvaj“, ale „chceme tramvaj, která bude splňovat…“. A například poruchovost a náhradní díly se dají zasmluvnit. V žádném případě si nepřeji likvidaci evropských výrobců. Ale bez přirozené konkurence každý podnik i tvor… Číst vice »
Jenomže i kdyby to Číňan vyrobil v evropské kvalitě, stejně bude levný jenom proto, že v Číně je pracovní síla placena mnohem hůř než v Evropě (nemluvě o pracovních podmínkách). A proto pokud se tváříme že podporujeme udržitelný rozvoj, akceptování čínských giga-společností je čisté pokrytectví.
Zaprvé tohle už taky není tak úplně pravda. Doba kdy Číňani byli ochotní pracovat za misku rýže jsou pryč. Zejména pak vysoce kvalifikovaní dělníci budou drazí tady i tam. Zadruhé to co Čína ušetří na pracovní síle a na levnějším materiálu obratem propálí na dopravě. Převézt tramvaj z Číny do Evropy určitě nebude zadarmo. Zatřetí co brání evropským výrobcům masivně investovat do automatizace a zvýšení produktivity a kompenzovat to tím? Proti průměrné automobilce vypadá většina evropských železničních fabrik jako manufaktura. Vím že to je složité. Protože to chce investice které naopak zvyšují cenu výrobků. Ale konzervovat status quo ve jménu… Číst vice »
Problém bude právě v té masovosti výroby. Teď se mluví o obří zakázce 80 tramvají, kterou dostala Škodovka, ale největší automobilky jsou schopné 80 aut vychrlit během jedné hodiny. Tam pak masová robotizace a automatizace má sakra smysl.
Další problém je v tom, že čínský trh je obrovský a zatím velice nenasycený, takže čínský výrobce má mnohem větší výhodu.
V neposlední řadě je velký problém častých dumpingových cen čínských továren podporovaných vládou, aby se čínské výrobky prosadily ve světě.
Zapomínáte na fakt, že v Číně jsou masivně dotovány modernizace všemožných podniků, které jsou defacto státní, právě kvůli udržení konkurenceschopnosti ve světě. Peníze, které sype EU do našich podniků jsou drobné. Dále probíhají programy „industrializace venkova“, podobně jako dříve u nás na Slovensku, když stát postaví celou fabriku, ve které potom nějaký člen strany, spolu se zahraničním „partnerem“ vyrábí. Je to nerovný boj daný politickým uspořádáním. Zrovna CRRC umí vyrábět v dobré kvalitě, ale jen proto, že veškeré know-how pochází z Evropy, případně Japonska. Když započteme clo, dopravu, FOB atd., tak jde v důsledku o dumpingové ceny, které dotuje i… Číst vice »
Nevím, je-li skutečně rozumné budovat vozový park z podobných typů vozidel (velikostí a kapacitou) od různých výrobců …
čínské by měly být ve veřejných soutěžích z veřejných peněz zakázány.
Aktuálně běží hodnocení..
Chtěl říct vyjednávání, kdo dá bokem do kapsy víc.
Na to by sedělo vyjádření Inekonu, že platební podmínky jsou přísné 😀