Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava chce víc klimatizovaných tramvají, osadí chlazení na starší stroje

Tramvaj VarioLF, Ostrava. Autor: User:Harold17 – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1707808
Tramvaj VarioLF, Ostrava. Autor: User:Harold17 – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1707808

Dopravní podnik Ostrava chce výrazně navýšit podíl tramvají, které jsou vybaveny klimatizací pro cestující. Aktuálně vypsal zakázku na dosazení klimatizací na šest strojů VarioLF, předpokládaná hodnota je 15 milionů. Další tramvaje by měly následovat.

„Vario LF tvoří nejpočetnější část našeho vozového parku a zároveň patří mezi nejnovější vozidla. Pokud se toto řešení osvědčí, chtěl by dopravní podnik, podle svých finančních schopností, montovat klimatizace cestujících i do všech ostatních vozů typů Vario,“ uvedla mluvčí DPO Karolína Rycková.

Ostravský dopravní podnik má ve stavu celkem 259 tramvají, z toho dnes může chladit prostor pro cestující 28 strojů. Jde o nejnovější přírůstky ve flotile, tramvaje Stadler nOVA, které mají klimatizaci už z výroby. S klimatizací budou i další nové tramvaje, které má dopravce objednané u Škody Transportation.

Cestou dosazení klimatizace na stávající tramvaje chce jít i pražský dopravní podnik (DPP). Celkem zvažuje vylepšení u 124 tramvají 15T. Cena ještě není jasná, dřívější nabídka od Škody Transportation činila zhruba 3,5 milionu za tramvaj. První zkušební vůz by měl vyjet už v únoru.

22
Diskuze

avatar
7 Komentáře
15 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
Alexandr MikulkaPetr N.železničář v důchoduLexGraylag Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr N.
Host
Petr N.

Tak doufám, že se Brno taky inspiruje a do těch svých dětský prolézaček taky klimatizaci doplní. Když už ty věčně obuté, zastaralé krámy má, tak ať v nich aspoň něco odpovídá kultuře cestování 21. století.

K.L.
Host
K.L.

Klima za dva a půl milionu na jeden vůz??? Za ty prachy by musela být aspoň pozlacená!!! To si zas někdo namastí kapsu.

Graylag
Host
Graylag

Kolik je podle Vás adekvátní cena za klimatizační jednotku, napěťový měnič, vzduchotechniku a to vše v provedení pro drážní vozidlo? Plus samozřejmě montáž.
Neříkám, že to není drahé, ale nemyslím si, že to u tramvaje která na něco takového nebyla stavěna půjde o moc levněji.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A proto (jinde) tvrdím, že zejména ve 2,5 metru vysokých interiérech tramvají 15T je to „drahý špás“ a by bylo levnější udělat raději jen energeticky mnohem méně náročné větrání využívající přirozeného proudění vzduchu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Klimatizace může mít smysl v případě, že delší dobu neotevíráte žádné otvoty v klimatizovaném prostoru (tedy nejen okna) – u vozidel MHD otevírajících dveře každou minutu je klimatizace prostoru pro cestující jen „drahým špásem“ (především provozně) – na větrání jsou lepší otevírací okna a větrací klapky ve střeše.

MartinS.
Host
MartinS.

Když je na slunci 35° C, ženou otevřená okna a větrací klapky do tramvaje vzduch o teplotě 35 ° C. To je potom lepší ta okna a klapky zavřít. Protože ani ten proud vzduchu nepomůže. Ve vší úctě ten Váš názor je hodně zpátečnický… cílem VHD by mělo být mj. pohodlí cestujících, aby jí dávali přednost před IAD. A klimatizace je právě o tom pohodlí…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Netvrdím, že aspoň v něčem nemáte pravdu, ale ve velmi často zastavujících vozidlech MHD je to skutečně hodně „drahý špás“, a to nejen investičně, ale především provozně, i když se tu realitu jistě i Vy (marně) snažíte „přebít“ svým „mínusem“ k mému komentáři: moje letité zkušenosti praví, že není-li to vozidlo „narvané k prasknutí“ a není-li to při nástupu ve výchozí zastávce po nesmyslně dlouhém obratovém pobytu, dobře uspořádané větrání pro pohodlí cestujících bohatě stačí i ve velkých letních vedrech (35 °C na slunci přitom není žádné velké vedro, protože ve stínu je třeba o 10 °C méně) – větrá… Číst vice »

Lex
Host
Lex

Píšete nesmysly. Teplota se vždy měří ve stínu. To znamená, že když hlásí teplotu 35 stupňů, na slunci může být o 15 až 25 stupňů víc, samozřejmě podle povětrnostních podmínek. Následkem je rozpálený povrch tramvaje a to, že je uvnitř jak ve skleníku i se sebelepší cirkulací vzduchu z vnějšku, obzvlášť když vozidlo stojí prostě nemůžete popřít. Nikomu, jistě ani vám, není příjemné, když nastoupíte do tramvaje a všichni jsou zpocení a zapáchají. I vychlazení na 27 stupňů, pokud je venku 35 je velice znát. Navíc stejně by se dalo tvrdit, že v zimě je zbytečné vozy vytápět, protože se… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nesmysly píšete vy: o 35 °C na slunci jsem nezačal psát já, ale „MartinS.“ přede mnou – takže se laskavě s důvěrou obracejte tam a ne na mne!

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

To je už milionkrát vyvrácený nesmysl.

jarda25005
Host
jarda25005

Doufám, že u toho nepůjdou otevřít okna nebo první hluápk co do tramvaje nastoupí je otevře a pustí teplý vzduch dovnitř….

Graylag
Host
Graylag

Ostatní Ostravská klimatizovaná vozidla mají na všech otevíratelných oknech nálepky upozorňující na přítomnost klimatizace, což zatím zdá se celkem funguje.
Ale blbce tím samozřejmě nezastavíte.

Petr N.
Host
Petr N.

Zamykání oken také nemusí být řešením, jak se loni v létě přesvědčil brněnský DP. Nějaký magor tam urval okno v klimatizovaném autobuse. Po tomto incidentu DP raději zakázal zamykání oken. Na druhou stranu ale zase můžou řidiči pustit hlášení, aby cestující neotevírali okna, protože vůz je klimatizovaný. A to docela pomáhá.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Proč?!! Není to špatné, ale ty prachy by šlo využít líp.
Klimatizace je prý standard, tramvají bez klima už prý dnes nikdo nepojede, když může jet autem.
Kecy v kleci, kdo se neobejde bez klimatizace, ten si v létě ani na tu tramvaj nepočká. Leda by DP investoval do klimatizovaných zastávek a město do klimatizovaných chodníků. A na venkov by měšťák musel ve skafandru.

dopravak
Host
dopravak

Je dobré si uvědomit, že tramvaj funguje v létě jako skleník, kde se díky slunci a teplu od cestujících ohřeje vzduch na vyšší teplotu, než je aktuální teplota venkovního prostředí. Klima se v případě tramvají nepoužívá na nějaké razantní podchlazení interiéru (na což stejně není dimenzována), ale na ochlazení vzduchu minimálně na úroveň venkovního prostředí spolu s odvodem přebytečné vlhkosti. Představte si, že jedete v obleku na pracovní pohovor, venku je ke třicítce, teplota v tramvaji pak přesahuje 35. V takovém případě vám nepomůže ani sebelepší deodorant. Pokud vám klima srazí teplotu lehce pod teplotu okolí a trochu vysuší vzduch,… Číst vice »

SauberDPP
Host
SauberDPP

Říká se, že v Praze je největším odpůrcem komfortního cestování v tram – tedy s klimatizací – pan superexpert Šurovský, je to pravda?

Démon
Host
Démon

Jak vyhodit peníze? Klimatizovat. Lidem má fungovat termoregulace …

Dash9
Host
Dash9

Přesně tak, v autě klimatizaci sice mám, protože bez ní objednat nejde, ale nepoužívám ji.

dopravak
Host
dopravak

No nevím, jak vy, ale já se cestou do práce ve vlastním potu sprchovat nemusím. Ono stačí umět klimu používat, moc to nepřehánět a nastavit teplotu lehce pod teplotu okolí.

petr.r
Host
petr.r

Víte to jistě, máte kompresor se spojkou nebo s měnitelnou kompresí? Vy jste nikdy nevysoušel orosený okna?

Libor
Host
Libor

Mnoho lidí dává v létě přednost autu právě kvůli klimatizaci.

ngthrn
Host
ngthrn

A proč provozovat tramvaje? Lidem by měly fungovat nohy 😉

Newsletter