Osobní vlaky na pomezí jižních Čech a Vysočiny končí, pojedou jen rychlíky
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Nový jízdní řád na Vysočině nepřináší jinak zásadní změny, cestující dál čekají výluky na trati z Jihlavy do Brna.
optimalizace veřejné dopravy v Jihočeském kraji a na Vysočině? … ani není třeba článek číst, aby člověk pochopil, že se situace po optimalizaci nezlepší … a až od prosince 2021 zavede Vysočina nové jízdní řády veřejné linkové dopravy, tak to bude teprve fičák
Tipnu si, že nezavede. Vymluví se na propad příjmů. A mj. pořád „nestíhá soutěžit“.
Takže podpora individuální automobilového průmyslu, ucpaná města.. Bravo.
medvěd: Náhrada za vlak, o víkendu jen dvakrát, celkově ale pro více lidí:
http://www.portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L340230_201213_287310.pdf
Tak koukám, že JIKORD tam přece jen něco zavedl na poslední chvíli. 2 páry spojů jsou ale málo. A kvůli tomu nasazovat autobus navíc je příšerně neefektivní a prodražuje se cena za kilometr autobusu. Je to 1 řidič a 1 vozidlo navíc. Kdyby se jezdilo třikrát nebo čtyřikrát denně, tak by to mohlo být lepší.
Nehledě na to, že ten autobus neřeší problém, kvůli kterému skončily vlaky. A to je hlavně to, že trať vede mimo Počátky a Žirovnice, a je třeba dostat ten autobus tam, ano, přes krajskou hranici. Dokud se toto nepodaří, není autobusová náhrada plnohodnotná.
Je otázka, jestli má (mají) i jiné výkony. Podle toho že se vyjíždí z JH, to bude nejspíš zajišťováno z jiných turnusů.
Musel by se vyjádřit někdo z firmy.
Vy naivní teoretiku. O víkendu skoro žádné autobusy v Jihočeském kraji nejezdí. Sice jsou nějaké výjimky, ale těch je jako šafránu. Takže velmi pravděpodobně jde o oběh navíc.
TR: Naivní teoretik jste vy.
Nějaký možnosti tam mají na regionálce, při malém posunutí spojů, což nevypadá, že bude.
Pak ještě MHD.
Pokud si s tím neporadí jinak, než že jede bus a řidič navíc, jejich mínus.(a v tom případě by se určitě hodil třetí pár spojů o to víc)
Ve většině krajů by si s tím už dnes poradili, řeší se mnohem složitější věci.
U ČB si iluze nedělám.
😀 😀 😀 😀
„Nehledě na to, že ten autobus neřeší problém, kvůli kterému skončily vlaky. A to je hlavně to, že trať vede mimo Počátky a Žirovnice, a je třeba dostat ten autobus tam, ano, přes krajskou hranici. Dokud se toto nepodaří, není autobusová náhrada plnohodnotná.“
A proč? Ve Stojčíně jsou busové přípoje na rychlíky i o víkendu. 😉
Vaše přezdívka je mimořádně výstižná. Tady je potřeba zajistit spojení z Bednárce, Bednárečku, Popelína atd. i do Počátků a Žirovnice. Autobusy objednávané JIKORDem toto neřeší.
Přípoje ve Stojčíně fungují, protože kraj Vysočina už konečně dostal rozum.
Jakože radím knížatům? 🙂 Bohužel myslím, že o víkendoví cestující z Bednárečku do Žirovnice to nevytrhnou. Spíš se divím, že ty jihočeské busy nenavazují v JH na rychlíky, ale možná je to právě kvůli efektivitě bus oběhů, jak se domnívá pan Svojšín. 😉
Knížecí rada, nebo též hraběcí rada, je vyjádření pro takový nápad, který nic neřeší, je mimo realitu a řekne ho někdo, kdo nezná skutečné poměry a je sám zpravidla vyššího společenského postavení.
Ty autobusy navazují v JH na osobní vlaky od Veselí.
A také tím, když neřešíte mezikrajskou dopravu, dáváte argumenty těm, kteří by rádi objednávali dopravu opět centrálně státem. Jenže to by byla naprostá katastrofa – viz Slovensko.
Knížecí rada: Já ale nic netvrdím. Jen říkám, že při tak malých počtech spojů se dá zapracovat na tom, aby nechodil další řidič do práce. Myslím, že je to na pochopení jednoduché (?)
Neříkám, že je to tak, jak tvrdíte. Jen si Vás beru huby a říkám, že je to možná tak, jak myslíte. Je totiž divné, že to vázají na osobáky, a nikoli na rychlíky, přičemž o víkendu do oblasti pojedou výletníci z Českých Budějovic. Takže tam spíš budou nějaké technologické důvody. Také nic netvrdím, jen si myslím.
Co to je za trapárnu ? O víkendu pouhé dva spoje, v pracovní dny konec provozu po 18 hodině. Poslední autobus čeká na vlak milostivě 5 minut – a když přijede o minutu déle, tak mohou jít lidi pěšky nebo co ? To sestavoval někaků dopravní ignorant nebo hlupák ?
Mezi Jihlavou a Hradcem žádná skutečná města, která by mohla být zacpána auty, nejsou. Vzhledem k řídkému, značně rozptýlenému osídlení a tragickému stavu infrastruktury obecně mezi JI-JH a mezi H.Cerekví a Jarošovem zvláště) si zde bez auta ani neškrtnete už dnes a pár prázdných osobáků mezi Stojčínem a „Jindřicháčem“ to nevytrhne. Stačí se podívat na mapu, skoro nikdo tam nebydlí a trať vede navíc mimo vsi, zároveň se nejedná o turistickou oblast číslo jedna (i když je to tam hezké až malebné).
Je to špatné hlavně pro turistiku, výlety, chataře a chalupáře. Ti všichni se tím buď přeorientují na auta nebo tam nebudou jezdit vůbec. Hloupost na n-tou. Přitom je tam na trase i dost obcí s minimální docházkou, takže třeba jedna 810ka by skoro nic nestála a účel by splnila. Ale Jihočeský kraj je dost známý a Vysočina také nic moc.
Smutná zpráva, bohužel dalo se to čekat. Navzdory názvu nádraží vede trať úplně mimo Počátky a Žirovnice. To samozřejmě potenciál železnice dosti snižuje.
Problém je, že JIKORD nezavede žádné autobusy navíc o víkendu (alespoň to není patrné z CIS JŘ). Chybí mezikrajská autobusová linka, která by jezdila přímo v trase Jindřichův Hradec – Jarošov nad Nežárkou – Bednárec – Bednáreček – Popelín – Žirovnice – Počátky – Horní Ves – Horní Cerekev.
Fakt chytré. Dnes se člověk dostane snáz z jedné země do druhé, než mezi regiony. Osobáky jen do poslední stanice v kraji, dále už nás to nezajímá. Jděte si třeba pěšky. U autobusů už je to delší dobu, tak proč ne u vlaků, že? Politikům aspoň na rok sebrat auta, ať si to vyzkouší sami na sobě.
Ale ještě není nejhůř. Pořád jsou hranice krajů volně průchozí. Až je zadrátujou a budeš moci jen přes celnici s pasem nebo občankou, tak pak teprv bude zle.
Kvůli idiotům na kraji se musí v Ledči přestupovat. Banda kreténů na Vysočině i ve Středních čechách.
Musíte poděkovat paní kadeřníkové, které 810 stačila. Je logické, že když Vysočina chtěla něco slušného, než vyžilou popelnici, tak se v Ledči přesedá.
Ta 841 by stejně dál nemohla – jednak jich není takový počet + jednak je dotačně vázaná na spoje objednávané Krajem Vysočina (což v případě Slavonic a Znojma bylo zřejmě vyřešeno tím, že Kraj Vysočina je formálním objednatelem těch spojů i na území jiného kraje, nicméně v případě t-212 by to těžko šlo takto vyřešit „až do Čerčan“).
každý spoj, kde jezdí šukafony, je přínosné zrušit.
Až na to že zde jezdilo úplně něco jiného, pokud je 810 jako v moravskoslezském kraji nemám s ní problém
Přínosné zrušit je tyto nesmyslné bláboly. Usuzovat potřebnost spojů jen podle nasazovaného vozidla je skutečně nesmysl na stopadesátouosmou.
Přesně! Však do té 810 se vejde kolem 400 lidí.
To jste řekl vy, já nic takového netvrdím.
Při ledové kalamitě začátkem prosince 2014 se do 810ky vlezlo celé osazenstvo rychlíku Praha-Ústí nad Labem-Chomutov. Troleje obalené ledem a šukafón tradáá! 😀
Při nějakém tom nestíhání obratů jsem viděl i sólo 810 na odjezdu z Prahy hl. n. s cílovou stanicí Beroun (přes Karlštejn) s ohlášením, že v žst. Praha-Smíchov bude nutný přestup do kmenové soupravy. 🙂
Zrušené Os byly vedené soupravami 242/362+BDs+B(+B).
Tomu říkám ekonomika provozu! To má potenciál!!!
A ty soupravy budou nadále ve stejném počtu jezdit, ale namísto kratšího obratového času v žst. Počátky-Žirovnice, budou mít (resp. stejně už v posledním roce ve většině případů mají) velmi dlouhý obratový čas v J. Hradci. 🙂
To jen potvrzuje, že schází elektrické motorové vozy s možností připojit řídící vůz či vleky.
„elektrické motorové vozy“ ?
A co se vám na tom nezdá? Prostě motorák s pantografem. To jste ještě neviděl?
Mám otázku? Pokud by na nějaké tratě jezdily plné šukafony (dejme tomu, že každé místo k sezení by bylo obsazené), vyplatil by se jejich provoz?
Jak komu.
(s tarifem ČD)
V brutto smlouvě se to ČD vyplatí, ikdby s tím nejezdi vůbec nikdo (pomíjím možnost podnákladové ceny v soutěži). Objednateli nikoliv. Při netto smlouvě je to naopak.
Vzhledem k tomu, že stát/kraj objednává a platí i vlaky kde jezdí 100-700 lidí (podle denní doby) tak se ta 810 čistě z jízdného nezaplatí nikdy. Nezapomeňte, že kromě nafty a strojvedoucího se musí rozpočtovat i ten barák na Nábřeží.
A že je to velkej barák, Kocure!! :)))
Tak ten barák jsme rozpočtovali i Gustávovi … ani jsme tu pusu neotevřeli …
Málokterý vlak se vyplatí, stejně tak autobus. Ono je třeba se na to dívat jinak, než že se mají provozovat jen ty spoje VHD (ať už jsou jakéhokoli druhu), které se skutečně zaplatí z jízdného. To by pak žádná veřejná doprava neexistovala.
Zvláštní, že veřejná doprava na komerční riziko bez problémů existuje. Teda pokud stát nezakáže lidem cestovat, ale to je jiná věc.
No…, znovu a lépe. Jistěže, že existuje, ale prvně bychom si „zopákli“ kde a čím. Poté, s přihlédnutím k atributům co jsou Jižní Čechy a Vysočina vlastně zač a co s pohledu dopravy potřebují, či mohou dopravcům nabídnout, tak se k fázi dvě ani nedopracujeme. Nenapadá mne jediná trasa, která by se dala v definovaném geograficko-politickém prostoru, na komerční riziko provozovat. Snad jen přes Vysočinu dočasně budou jezdit vlaky, kterých se týká komerční riziko 🙂 . Když zaberou zodpovědní „špónu“, tak leda možná vyjednají svým občanům, aby stavěli „komerčáci“ ve Žďáru nebo Havl. Brodu. Alespoň po čas té výluky. To… Číst vice »
Pokud si někdo vybere spoje, časy, trasy, na kterých se mu to vyplatí, pak ano. Ale nevyplatí se to jako celostátní dopravce v rámci celé republiky, po všechny dny a časy. Jenže pokud by se šlo jen po rentabilnosti, pak veřejná doprava přestane existovat. A to doby, než (jak stále opakuji) nebude objektivní hodnocení a propočty nákladů všech druhů dopravy.
Vyplatil, także by 810 mohly být nahrazeny 814. Když by i ty měly úspěch, začalo by se se zdvojováním nebo (pokud možno) k snížení intervalů vlaků.
V ideální, nepříliš pravděpodobné variantě by došlo i elektrifikaci tratě, jejímu zásadnímu zrychlení, a nasazení elektrických jednotek s vakuovými klozety, Wi-fi, zásuvkami, a podobnými zbytečnostmi…
Proto je ale zásadní, aby autobusy nejezdily podél, ale kolmo!…
Zlatá slova.
Zcela bezpečně. Podle výpočtů před pár lety (mám dojem, že to byl ing. Peltrám), vycházelo na provoz, který se vyplatí cca 15 osob.
Na takových vlacích je potřeba 841
Takže z Velké Kraše do Bednárce nepůjde jet na jednu jízdenku? Tak to asi bude konec světa…nechtělo by to stávku?
Za tohle jsme klíčema necinkali. Od zítřka držím hladovku.
Hladovka nestačí, to chce hladovku, žíznivku a nešustilku.
Nebo zahájit jedlovku….
Dost často potkávám lidi co vypadají že tu jedlovku drží už od revoluce.
Já bych spíš zkusil hromadnou nejezdilku…
A co hůř! Z Počátků-Žirovnic do Popelína se člověk nedostane vlakem. Že je to z náměsí Počátků 3,5 km pěšky na vlak a pak ještě 3/4 kilometru od vlaku nic neznamená. Všichni nebydlí na návsi, kde zastavuje autobus (a jede 13 minut). Vlak je rychlejší!
Jiří, tam v tom kraji nikdo nic od vlaků nečeká a nedivím se. Bez auta jsi tam uplně odvařenej. Z Počátek do Popelína je lepší chodit pěšky než jezdit vlakem.
Je to tam prostě dobře zorganizované. A to už po řadu let. Buď tam tomu ti pracovníci kraje nerozumí nebo rozumět nechtějí. Obojí špatně.
Měl by být brzy spuštět prodej jízdenek „jedna jízdenka – OneTicket“.
„Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod“ Zrušení zastavování rychlíků v žst. Kostelec u Jihlavy zamlčely v té (zde tímto citované) zprávě ČD, a.s., záměrně, nebo z nedbalosti? „V pracovní dny pojede nový vlak Havlíčkův Brod – Humpolec (Os 15968), s odjezdem z Havlíčkova Brodu ve 22:05 a příjezdem do Humpolce ve 22:47. V opačném směru bude zaveden nový vlak Humpolec – Havlíčkův Brod (Os 15969), s odjezdem z Humpolce v 22:54 a příjezdem do Havlíčkova Brodu v 23:36.“ „Nový“ vlak, který jezdil po dlouhé roky až do 12/2019. Poté by zrušen s tím,… Číst vice »
** Jestli tedy to zrušení zastavování rychlíků v žst. Kostelec u Jihlavy (kde mimochodem jeden z rychlíků stejně zastavit musí, protože se tam rychlíky vzájemně křižují, tedy jedou-li včas či téměř včas) není umně schováno do textu „Dále na této trati dochází k drobným časovým posunům vybraných vlaků, a to především z důvodu větší stabilizace dopravního modelu a úpravy taktových poloh vlaků.“ s tím, že cestující si to musí umět odvodit. 🙂 Připomíná mi to tu „trojsměnu“ z prosince 2013, kdy se ČD chlubily, jak na trať č. 227 nasadí namísto Regionov nově moderní Spidery, na trať č. 241 namísto… Číst vice »
Naprosto správně jste to popsal až na to, že to není práce ČD, ale objednavatelů dopravy. A věřte, že zejména úředníci kraje Vysočina jsou v těchto věcech obzvláště dobří..
Škoda, elektrifikovaná trať a provoz zde je menší než na lokální tratě,bez nákladů by jich bylo ještě méně, veliká škoda
Tak ona to je lokalka, postavená v lokalkovych parametrech, v liduprazdnem kraji. Zadratovana kvůli nákladní dopravě, ne kvůli mistnim osobakum.
tak ono podobná je situace na trati Nepomuk – Hora, tam je zadrátovaná dvojkolej a taky je území velmi řídce osídlené…. osobáky tam sice jezdí, ale kdyby v Pačejově končil kraj, tak si skoro dovedu, kde by by končili Os od Plzně.
Pane Libore, přesně tak.
Nabídka odpovídá poptávce v řídce osídlené oblasti.
Bohužel je to pravda,vlaky jsou prázdný,ono rychlíky taky nějak plný nejsou, já bych spíš navrhoval udělat osobák z Veselí až do Brodu a takhle jeden tam a zpět,aby zastavoval všude, třeba by využití měl, těžko říci
znám tu trať Veselí-Jihlava, bydlel jsem tam. už v dobách, kdy jezdli osobáky Veselí-Jihlava, tak byly často dost prázdné, některé okrajové časy jezdily 810 a to bylo něco (peklo). Myslím, že to je logický tah, stačí se zmyslet nebo podívat na mapu, kde jsou stanice a kde obce.. ono i zastavování rychlíků v Poč-Žir je takové z nouze. Jinak souhlas, že je to taková lokálka, co má dráty
A proč nenavazují ve vybraných stanicích autobusy, které obslouží obce bez vlaku a dovezou a odvezou lidi k vlakům a od vlaků? Tím se zajistí lepší obslužnost, má to logiku a i cestující přibudou. Toto dávno pochopili i v Německu a zejména ve Švýcarsku. Jen tady to prostě nejde. Asi nejsou lidi (na práci a přemýšlení – aby nedošlo k mýlce).
Přesně tak, těžko říci…
Tímhle osobákem jsem jezdil, jel v podvečer z Hb do Veselí, sólo 810, cesta asi 3 hodiny (nebo víc?). Ve Veselí si člověk počkal 40 minut na pražskej rychlík směr ČB. Jo to bych už dneska nedal 🙂
Osobáky tam stejně jezdí pod trolejí smrdící regionovy – aspoň co jsem onehdá jel z Veselí do Jindřichova Hradce.
Aktuálně řada 242,bds,bdt. Po dodání řady 650 bude jezdit řada 650, v průběhu roku 2022.
No zase taková škoda to není. Stejně se tu pod dráty proháněly jen regiokřápy. Měl jsem s tím tak cca 3 roky zpět tu „čest“ jet a jel jsem od Počátek do JH asi s dvěma dalšíma lidma. Škoda nafty, ale moc se nedivím. Od Jihlavy přirazili nový motorák a do Veselí tuhle hrůzu. To se tam člověk ještě musel pěsky dobelhat 4km do Stojčína (st. Počátky-Žirovnice). Nějaké 4km do obou obcí Počátky, Žirovnice, Stojčín. Nedivím se že tam moc lidí nejezdí. Tady na téhle pomalé trati, se zastávkami v poli v řídkém obydlení, by asi moc ani nepomohlo, kdyby… Číst vice »
Jenže nkterým nevysvlětíte, že je jednodušší ujít 4 km přímo než nachodit 4+3,5 = 7,5 km k a od vlaku. To kdyby se vezl 1 zasávku z Vilímče do Stojčína. A ještě jednodušší je sednout na Babetu a ty 4 km ujet za 10 minut. Koneckonců elektrokol a elektroskútrů je na trhu dostatek, takže ani nemusí pálit benzín, když by mohl jet pod dráty.
Co si budem povídat, vlak je z těch Počátek i z Žirovnice, spíše víkendová nouzovka, když v pátek ICOM zamkne garáže a nevyjede do pondělí. Nezmám moc případů co by jely ve všední dny raději na Hradec/Pelhřimov/Cerekev vlakem z Počátek/Žirovnice. Raději jedou busem, autem. Vlak je tak možná na příležitostnou cestu do Brna/Budějic. A i tam je vlastně z Počátek a okolních obcí na těchto linkách autobusů možno jet oním busem do Budějic/Cerekve/Pelhřimova.
Ke stanici Počátky…byly v dávné minulosti přípoje k vlakům a od vlaků autobusy. Autobusákům souběžné dálkové dopravy se to nelíbilo a prosadili si zrušení, aby dostali do autobusů víc lidí. I tak se dělala a nadále dělá dopravní politika.
ještě se taky zamyslet, kam třeba Poč-žir spadají. JH? Pejr? Jihlava? kam se nejvíce jezdí? Představa, že jedu z Počátek do Pejru a to busem na vlak, pak vlakem, přestup v Cerekvi a vlakem do Pejru. děkuji raději bus přímo nebo auto.
Z Počátků do Žirovnice ta trať nevede. A je o půlhodinu rychlejší jít pěšky po silnici II/132 než jít z Počátků na nádraží (v katastrálním území Stojčína) a od téhož nádraží do Žirovnice. Ta trať vede mimo sídla a je úplně jedno jestli je elektrifikvoaná nebo ne.
Jen technická, né z Počátků, ale z Počátek. Na Nově neuměli skloňovat.
Na Nově se jim líbila ta slovní hříčka. Tak to tak udělali .
„regionálních osobních vlaků na jedné ze dvou tratí mezi Jihočeským krajem a Krajem Vysočina.“
Tratě, které procházejí hranicí mezi Jihočeským krajem a Krajem Vysočina, jsou čtyři (ne dvě).
“ Končí tak regionální vlaky z Jihočeského kraje do této stanice, někdy pokračující až do Horní Cerekve.“
Od 12/2019 již žádný Os vlak v úseku Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev nejezdí, tzn. nemáte pravdu.
díky za upozornění.