Osmiměsíční uzavírka do Šluknovského výběžku. Rozhodne o ní ministerstvo, ŘSD odmítá „horskou dráhu“

Stavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSDStavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSD

Obce si stěžují na nedostatek informací. Na objízdné trase hrozí souběh s jinou opravou.

Velké emoce způsobily plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřít příští rok na 8 měsíců silnici I/9 mezi Svorem a Novou Hutí. Jde o jedinou silnici I. třídy do Šluknovského výběžku. Starostové i kraje si stěžují na nedostatek informací. Podle ŘSD je možné, že dojde ke zkrácení uzavírky o zhruba dva měsíce.

Důvodem omezení oznámeného poprvé v druhé polovině října jsou práce na obchvatu Svoru. Budování nové silnice bude znamenat i zásah do stávající.

Starostové regionu zastoupení Sdružením pro rozvoj Šluknovska zveřejnili dopis, v kterém požadují více informací i například jiné řešení uzavírky.

Velmi nás překvapilo, že tato zásadní informace byla zveřejněna bez předchozího projednání s Ústeckým krajem a dotčenými obcemi. Mezi občany Šluknovska tato informace vyvolala velmi negativní odezvu,“ píše v dopise libereckému krajskému úřadu sdružení zastoupené jeho předsedou, starostou Krásné Lípy Janem Kolářem.

Možné zkrácení o dva měsíce

Liberecký krajský úřad žádost o povolení uzavírky již obdržel. Vzhledem k tomu, že se dotkne dvou krajů, bude ji nakonec podle vyjádření úřadu řešit ministerstvo dopravy. „Ministerstvo dopravy by následně mělo rozhodnout, zda uzavírku povolí samo, nebo určí příslušný krajský úřad, který povede správní řízení a o povolení uzavírky rozhodne,“ dodala mluvčí Libereckého kraje Andrea Fulková.

Ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth uvedl, že se budou snažit o kratší uzavírku. „V dokumentaci se počítá s 26 týdny. Budeme hledat řešení, aby došlo ke zkrácení,“ uvedl Wohlmuth. Podle něj by mohlo dojít k zahájení uzavírky až 1. května, tedy zkrácení o dva měsíce.

Pro ŘSD je dřívější termín zahájení uzavírky problémem i z jiného důvodu. Má se překrývat několik týdnů s opravou silnice I/13, která má podle harmonogramu skončit až na jaře příštího roku. Pokud bude příznivé počasí, mohla by skončit ještě letos. Přitom přes tento úsek má vést objížďka. Přes Prácheň se kvůli omezení jezdí kyvadlově.

Důvodem plánovaného omezení  jsou práce na stavbě obchvatu Svoru. Mezi starosty ve Šluknovském výběžku se již objevují nápady, zda by nebylo možné auta poslat u Svoru například provizorní komunikací.

35 km dlouhá objízdná trasa

Těch 800 metrů lze vyřešit i jiným způsobem, jako je nouzové přemostění,“ řekl včera při jednání krajského zastupitelstva místostarosta Varnsdorfu Jiří Sucharda . Podle Wohlmutha ale jiné řešení než uzavírka není reálné. „Se stávající trasou se kryje nový most. Výškově tam nemůžeme umístit bypass, to by byla horská dráha,“ uvedl Wohlmuth.

Návrh objízdné trasy počítá s vedením po silnici I/13 z Nového Boru na okraj České Kamenice, pak po silnicích II. třídy přes Chřibskou do Jiřetína pod Jedlovou. Objízdná trasa je dlouhá 35 km, samotná trasa silnice I/9 je dlouhá 10 km.

Prodloužení o 20 minut

Uzavírka bude znamenat komplikace i pro veřejnou autobusovou dopravu. „Uzavírka silnice I/9 silně naruší provoz linky 400 Praha-Mělník-Česká Lípa-Nový Bor-Varnsdorf-Rumburk. Objízdná trasa je navržena z Nového Boru do Kamenického Šenova a České Kamenice a dále po silnicích druhé třídy do Chřibské, Dolního Podluží a Varnsdorfu. Tímto dojde k prodloužení jízdní doby linky odhadem nejméně o 20 minut,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Podle ní se organizátoři dopravy v Libereckém a Středočeském kraji intenzivně zabývají pracemi na výlukovém jízdním řádu, v současné době však není k dispozici. „Snahou Ústeckého kraje je přidání zastávek v Chřibské a v Dolním Podluží do výlukového jízdního řádu pro potenciální možnost přestupů mezi linkami 400 a 409 směr Rumburk a Dolní Poustevna, resp. pro možnost nástupu/výstupu, aniž by se cestující z Dolního Podluží museli složitě vracet zpět z Varnsdorfu. Zastávka Lesné nebude po dobu uzavírky obsluhována,“ dodala.

Podle Fulkové se kraj snažil přesvědčit ŘSD o změnu technologie stavby. Kraj nechtěl, aby jeden rok nejezdily vlaky mezi Svorem a Jedlovou (letos) a další byla mimo provoz silnice. Neúspěšně. „Stavba je pro svou složitost a trojí křížení uvedené silnice a železnice připravována s uvedenými uzavírkami,“ dodala Fulková.

Liberecký kraj bude chtít po ŘSD dohodu o opravách těch úseků, které budou po dobu uzavírky sloužit jako objízdná trasa.

Stavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSDStavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSDStavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSDStavba obchvatu Svoru. Foto: ŘSDTrasa obchvatu Svoru. Foto: ŘSD
Tagy I/9 Liberecký kraj obchvat Svoru Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Ústecký kraj
8 komentářů