Dopravci Infrastruktura Železnice

Osmiměsíční oprava části Posázavského pacifiku začíná, vyjde dráž než SŽDC čekala

Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016
Zastávka Chabeřice na vyloučeném úseku trati 212. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájí do konce října opravu trati 212 mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou. Jde o úsek, který je v tak špatném stavu, že na jeho části už přestaly vlaky jezdit.

Podle registru smluv opraví trať sdružení firem Edikt a Chládek & Tintěra, které nabídlo cenu 507 milionů korun bez DPH. Původní odhady SŽDC byly 478 milionů korun. Další nabídky byly dražší: OHL ŽS nabídla 524 milionů korun, sdružení firem Klement, Rekultivace Ústí nad Labem a BUG Verkehrsbau nabídlo 555 milionů korun.

Na trati už dlouhodobě jezdí místo vlaků autobusy v úseku mezi Zručí nad Sázavou a Kácovem. České dráhy k autobusové dopravě přistoupily poté, co se stav trati zhoršil natolik, že po ní vlaky jely většinou jen deseti až dvacetikilometrovou rychlostí. Loni v říjnu došlo k zastavení provozu vlaků úplně.

Oprava má začít 29. října, kdy začne nepřetržitá výluka v úseku Ledečko – Kácov – Zruč nad Sázavou. Třicet kilometrů dlouhý úsek má být opraven do konce června příštího roku. Místo vlaku budou jezdit náhradní autobusy.

Za více než půl miliardy mají stavaři trať uvést do provozuschopného stavu tak, aby nedocházelo k pomalým jízdám. Nejde ale o modernizaci. Půjde například o výměnu kolejnic, pražců, kolejového roštu, montáž a demontáž kolejového roštu, strojní čištění štěrkového lože, opravu přejezdů, opravu nástupišť, opravu osvětlení, opravu mostů a propustků, sanaci a očištění skal, opravu opěrných zdí nebo opravu odvodnění.

67 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jaký to bude mít dopad na trať 014 v úseku Rataje n.S. – Ledečko, kde je na cca 1250m tato trať společná s 212? Budou vůbec regíny od Kolína zajíždět z Předměstí dolů k řece nebo se obsluha tohoto úseku „sveze“ s NAD od 212? Pro neznalé místní situace – bus z Ledečka do Ratají jede cca 100 metrůokolo stanice Rataje – Předměstí.

  • Souprava: Trať se vážně nebude rušit jenom proto, že VY (a pár dalších jedinců) si to přejete. Zkuste se zeptat lidí, kteří podél této trati bydlí nebo tam mají chatu (což, předpokládám, vy nejste). Většina z nich bude pro zachování a těm ostatním to bude jedno. Vy ale nemáte žádné právo jim poroučet, to opravdu nemáte.

    Na co už vůbec právo nemáte, je napadat bezdůvodně šotouše. Sám mezi ně také patřím (nemám problém to přiznat), ale skutečně nemůžu za to, že se trať opravuje. Ani nikdo jiný z šotoušů si to nevymyslel. SŽDC má totiž dost rozumu a ví, že trať potenciál má. Znovu opakuji, že k těm chatám u trati vedou jen nezpevněné cesty po kterých autobus neprojede. Pokud byste tedy vlak zrušil, starým lidem přístup na chatu zcela znemožníte a ostatní bude jezdit autem. Není v zájmu NIKOHO, aby v naší zemi aut přibývalo (nebo jich tu podle vás není už teď dost?).

    A každý rozumný člověk pochopí následující: Když trať Kácov – Zruč zrušíte, tak místo jednoho s jedním strojvedoucím a průvodčím vlaku na trase Čerčany – Světlá budou potřeba dva vlaky, dva strojvedoucí, dva průvodčí a ještě k tomu autobus a řidiče. Cestující si místo jedné jízdenky budou kupovat tři a k tomu 2x přestupovat. Toto řešení je natolik neefektivní, že i kdyby v tom vlaku skutečně jezdilo 5 lidí (což pravda není, ale OK, myslete si co chcete), tak se vyplatí ho přes tento úsek přesunout. Souhlasím, že zastavování v Chabeřicích je skutečně zbytečné, v zimě by se dala projíždět i celá řada dalších zastávek, ale to skutečně není důvod k rušení této tratě. Pokud toto nechápete, pak je to jen o tvrdohlavosti a o tom, že to pochopit nechcete, nebo že neumíte počítat.

    A jen naprostý ubožák může tvrdit, že tato (a i kterákoli jiná!) trať je hračka pro šotouše. Na tom není pravda ani v minimální míře. Tratě slouží všem a šotouši jsou většinou jen v řádu jednotek procent cestujících. A ani oni to neberou jako hračku, ale jen jako využití již existující služby. Vaše kecy jsou totiž jen o tom, jak šotouše, koleje a vlaky nenávidíte a děláte, jako by se kolem vás měl točit svět. Ještě že tu máme i rozumnější lidi, kteří o tom rozhodují, jinak by to nedopadlo moc dobře. Doporučuji si vzít prášek na uklidnění, když vás zpráva o obnově této trati tolik rozhodila.

    A na závěr – pokud si tak strašně moc chcete jezdit Posázavím na kole, máte tam prostoru habaděj. Jenže turistickou mapu jste buďto neviděl, nebo tam tu zakreslenou cyklotrasu schválně přehlížíte. Tato trať se prostě na cyklostezku předělávat nebude, v Posázaví byl vždy vlak a bude tam i nadále. Není důvod ho rušit. Až se jednou na těch silnicích pomlátíte, tak možná pochopíte, kde je chyba.

    • Tlaky na zrušení tratě prý jsou ze strany majitelů golfového areálu v Kácově, kterým trať dost překáží. Že by Souprava pracoval pro ně? Počty cestujících jím uváděné nejsou pravdivé, ale teď když jezdí z Kácova do Zruče bus lidí dost ubylo, čím to asi bude? Před zavřením toho úseku tam cestujících bývalo o dost víc. Jinak to avizované rozlomení ramene ve Zruči udělá velkou radost spoustě turistů ze směru od Havlíčkova Brodu. Ty skupiny na Šternberk asi budou jezdit přes Ledečko, jako musí teď když se do autobusů nevejdou.

      • Ta trať a konkrétně úsek (Sázava – Ledečko -) Kácov – Zruč nad Sázavou (- Ledeč nad sázavou) má smůlu v několika dost podstatných skutečnostech: nejen, že je kvůli terénním podmínkám dost pomalá, ale prochází přes hranice (několika) okresů a dokonce i přes hranici krajskou, a to právě s krajem, který je z minulosti znám jako asi největší škůdce v oblasti mezikrajské osobní železniční dopravy v ČR, a navíc je poplatná tomu, že „stavebně historicky“ vlastně není jednou tratí, ale spojením dvou postupně nezávisle budovaných tratí s dlouhými mezistaničními úseky a nevhodně rozmístěnými dopravnami umožňujícími křižování vlaků – a možná právě pro to překonávání okresních hranic mají asi i místní obyvatelé zájem o její zachování v provozu, protože autobusová doprava v současné ČR meziokresní spojení téměř „principiálně“ nezajišťuje.
        A zmíněné „avizované rozlomení ramene ve Zruči“ zatím zjevně není „na pořadu dne“ protože podle konečného návrhu příštího jízdního řádu je objednateli dopravy odsouhlasena přibližně dosavadní podoba GVD – že ani ona není příliš šťastná, o tom jistě není sporu, ale na stávající infrastruktuře a s stávajícími vozidly o mnoho lepšího řešení asi dosáhnout nelze: bylo by minimálně třeba vybudovat modernější zabezpečení (a odstranit ve stanicích „klíčový průmysl“) a například v případě Kácova „prodloužit stanici“ tak, aby se i kácovská zastávka stala její součástí – mnohem přínosnější by ovšem byla celková komplexní modernizace celé trati, která by ovšem vyžadovala náklady řádově vyšší, než jsou ty nyní vynakládané.

    • Tak nemyslím si, že by z dopravního hlediska měla trať velký potenciál – alespoň ne v současné podobě, kdy je šedesátka maximální rychlost. Nicméně bych jí (na rozdíl od jiných lokálek) nerušil, protože si myslím, že se to v budoucnosti může změnit – trať vede do Prahy a navíc pěkným údolím Sázavy.

    • Máte spousta chatkových oblastí kam nevede žádná železnice ani nejezdí autobus do vzdálenosti 2km a lidé se tam dostanou. Někdo si koupil SUV, někdo to zvládne s obyčejným autem. Na chaty se odjakživa jezdilo převážně autem, s rozšířením aut totiž také přišel boom chat. Že někde jde jet na chatu vlakem či busem je spíš bonus navíc. Navíc obvyklý spíš u chalup, které lidé zdědili a leží na vesnicích, ač se tomu také říká „jedu na chatu“. Veřejná doprava rozhodně není a nikdy nebyla koncipovaná jako rozvoz lidí na chaty. Takže tu neplácejte úplné nesmysly. Ukazujete tím akorát, že nemáte žádné argumenty. Chatkama vlak opravdu neodůvodníte. Tím byste neodůvodnil často ani ten autobus. S tím se vám úředníci akorát poprávu vysmějoou a vysvětlí vám, že oni musí primárně zajistit linky, co vozí lidi do školy, práce, k lékaři či na úřad. Pak až, když něco zbyde, můžou objednat nějaké turistické vlaky, cyklobusy, busy do chatkových oblastí a tak.

      Zkuste se někdy vydat na výlet do údolí Záhořanského potoka, což je u toho druhého „pacifiku“ (jsou tam parádní brody, asi 7 brodů za sebou, na kole se krásně prosviští) a podívat se, jak to celé vede chatkovou oblastí. K některým chatkám je od vlaku v Davli přes 2,5km a k busu ještě dál. Vážně si myslíte, že tam někdo je závislej na vlaku? Ano, za hezké soboty třeba jedou vlakem a jdou od něj k chatě a to samé zpět s košíme hub v neděli. Ale rozhodně nenajdete nikoho, kdo by z těch chatařů tam neměl auto.

      To samé na druhém břehu údolí Kocáby a oblast Askalony. Podívejte se, co je tam chatek… je to tam nádherné… uzavřené údolí, co se táhne od Nového Knína až do Štěchovic, ticho, klid, chatky a ze směru od Knína se to krásně projede na kole (pořád klesáte, takže ani cyklostezka není potřeba a jede se zlehka, ač se tam plánuje to vyasfaltovat, což bude fajn). Myslíte, že tam někdo jezdí vlakem? Kdžy je k němu 4-5km? A k busu je to od některých chatek 2km přes pořádnej kopec nebo 3km mírným stoupáním. Tam jezdí jen lidé, co mají auto.

      Ne, vážně nás tady nedojmete příběhem o tom, že chataří jsou závislí na vlacích. Ti nejsou vůbec závislí na veřejné dopravě. To že jsou někde chatky, kam má smysl veř. dopravou jet, to je spíše náhoda a bonus. Ano, zvýší to těm chatkám o něco hodnotu, ale rozhodně neodůvodníte udržovat do takových míst vlak, pokud ním skoro nikdo nejezdí tím, že budete tvrdit, že těhle pár chatařů se nedostane o víkendu bez auta na chatu a klesne jim hodnota chaty.

      Zkuste si najít lepší argumenty, než výmysly o tom, že chataři závisí na vlacích.

      • OK, takže vy byste tedy chtěl, aby lidé na chatu jezdili jedině autem a staří lidé, kteří auto nemají, nebo ho už nemohou řídit, ať radši zůstávají doma. Hm…no tak budiž, brát vám to nebudu, ale na těch silnicích se pomlaťte sami a nás z toho, prosím pěkně, vynechte.

    • Ale podívejte jak se o to šotoušci perou… že minimálně (a logicky) střední část trati z Kácova do Zruče je jedna z vůbec nejslabších tratí v republice (vedle které se i vlaky na slavné Mšence dají nazývat natřískanými), je vůbec nezajímá. Místo toho sem píšou lži o tom, jak to tam jezdí plné a jak je nutné obsloužit chaty u jezu u Posadovského mlýna (protože místní ještě neznají auto a jezdí na chatu vlakem, byť je to kousek od D1)… Zajímavé, že chaty o kus dál u Mařanova mlýna je absolutně nezajímají, tam už asi auto znají, bo bus zastávku nemají (a nevysvětlujte šotouškům, že vlaky a busy nejsou primárně od vození lidí na chatičku… to že někdo zdědí po rodičích barák na vesnici a má z toho chatu, kam se vyplatí jezdit busem či vlakem je fajn, ale ty dřěvěné chatičky si lidé od začátku koncipovali podle auta, ostatně boom chalupářství přišel právě s auty, ale to šotoušek nechce vidět). Stejně tak šotoušky nezajímá nutnost souběžného busu, bo vlak mezi Kácovem a Zručí neobsluhuje krom miniaturního Čížova nic.

      A ve Zruči hájí šotoušek vlak od Kácova tím, že prej nádraží je dobře (ač krom jedné fabriky u něj nic není) a zastávka je dokonce u zástavby (kdo tam někdy byl, tak ví, že je zastávka je pod kopcem a většina obchodů, školy či pracovní možnosti jsou na kopci u silnice, přes kterou jezdí autobus, co skutečně obslouží i obce po cestě a kam je to od vlaku až 1,5km procházka do kopce… pravda… zpátky je to 1,5km z kopce, no neberte to 😀 ).

      A na závěr se dozvíte, že tam pro turisty jezdí kapacitní několikavagonový vlak až z Prahy o víkendu 1x denně. Že za Kácov jezdi prázdný, to už stihli zapomenout. 😀

      Prostě SŽDC opraví šotouškům další hračku a ti se můžou přerhnout ve vymýšlení, jak strašně je ta trať využívaná.

      Jeden dokonce navrhuje tu trať jako objízdnou za úsek Kolín-Havlíčkův Brod. 😀 😀 Jo, už vidím ty NEXáky a jiné kontejnerové vlaky, co se pro ně řeší státní postrk, aby mohli místo přes Třebovou jezdit přes Brod, jak je SŽDC přesměruje v případě problémů na trati 250 místo na 1. koridor pěkně na lokálku s únosností B1, nebo kolik tam je. 😀 😀 😀 A pokud ta trať přežije průjezd takových vlaků, tak jejich křižování s 810kama bude taky mazec… 😀 Aneb když má šotouš erotický sen. 😀

      • Je to trochu OT, ale ještě za dob vlády komačů na Nábřeží, kdy hlavní trať z Brna vedla přes HB, došlo někde na trati nezi Světlou a Kolínem k nehodě a rychlík od Brna byl odkloněn přes Čerčany. Jak se ke mně před lety doneslo měl fíra i ostatní personál na trati“srdce“ (nejspíš musel místy překračovat NTR, průjezdy přes stanice byly po přímé koleji) a 90 km ze Světlé do Čerčan ujel údajně za něco málo přes 1,5 hod. Teď by se to samozřejmě řešilo jinak a také provozní poměry jsou jiné, berte to spíš jako perličku k probíranému tématu 🙂

        • Teď by ti lidé čekali v tom rychlíku, než se to „opraví“. 🙂 To sice skutečně není důvod existence, na druhé straně není divu, že při těch dnešních „vazbách“ a stavu lidé berou auta, až pak na místě někdy nevědí, kam s nimi. 🙂

        • Jako zajímavost fajn, jinak úplná kravina. Kdo a proč vám bude držet ve Světlé mašinu, aby mohl jet touto tratí a tím následně narušit jízdní řády všech zdejších pravidelných vlaků a minout všechny statnice po pravidelné cestě? Oni těmi rychlíky přes Brod jezdí lidé jen do Prahy? Nikdo nejede do Golčáku, Čáslavi, Kutné, Kolína? Nikdo nepřestupuje v Kolíně na rychlíky směr Poděbrady, Nymburk, Lysá, Mělník nebo takové Litoměřice?

          Jako ten autobus NAD byste musel sehnat tak jako tak.

          Vymýšlíte akorát kravinu. Co jiného taky od šotouška čekat.

      • Soupravo, jediné, co tu děláte vy, je, že lžete, urážíte ostatní a děláte, jako byste měl vždy pravdu.
        Za prvé – laskavě si odpusťte BEZDŮVODNÉ urážení šotoušů – děláte tu ze sebe akorát ubožáka. Žádný šotouš vám nic neudělal (nebo pokud ano, tak co? Šotouši nemůžou za to, že se tratě opravují), tak nevím, proč je tak nenávidíte.
        Za druhé – uvádíte tu lži ohledně nádraží ve Zruči – zastávka je umístěna přímo na kraji sídliště. Od budovy s poštou je to asi 200 metrů, dalších pár metrů je to k panelákovému sídlišti. S těmi 1,5 kilometry tedy pravdu nemáte. A stanice Zruč nad Sázavou je taky na okraji poměrně osídlené oblasti města. Ano, jsou ve městě i místa, odkud je to na vlak daleko, ale tak je to všude, i např. v Čelákovicích (a to byste se divil, kolik lidí odtamtud jezdí vlakem do Prahy).
        Za třetí – „velkokapacitní“ vlak tam nejezdí 1x za den, ale 2x za den, řazení vlaků na této trati jste nejspíše nikdy podrobně nezkoumal. A na závěr – hračka pro šotouše není žádná trať. Takovouto blbost normální člověk nemůže myslet vážně. Železnice totiž slouží všem. Zároveň ale nikdo není k jejímu využití nucen, takže pokud vám vadí, nepoužívejte ji. Pokud máte aspoň trochu rozumu, tak to snad pochopit dokážete, ne?

  • to je debata, snad starostové obcí koupí mikrobus a k tomu vlaku bude jezdit. Copak musí jezdit souběžně deset autobusů a ještě vlak? Podívejte se na nějaký autobusový linky.

    • A to jste viděl kde? Už vidím obec s rozpočtem 3-5 mil. Kč jak kupuje mikrobus a provozuje dopravu. To je věc kraje a ne malé obce. A pokud se někde s bídou naplní mikrobus, tak tam je vlak „over kill“

  • Dráž a to za opravu úseku, kde mezi Šternberkem a Zručí málokdy potkáte víc jak 5 lidí ve vlaku. (abych té trati nekřivdil, tak je fakt, že o slunečných sobotách jezdí víc než 5 lidí až do Kácova…)

    Vyhození peněz z okna… za které se mohla dát do kupy autobusová síť v oblasti. Místo toho budou mít šotoušci hračku, kam vyrazí jednou do roka, protože úsek Kácov-Zruč je bez auta příšerně dostupný a dojet k němu z Brna či Prahy bez auta trvá tak dlouho, že tam ani šotouši víc jak 1x ročně netáhnou, když mají lepší úseky a lépe dostupné.

    Navíc narozdíl od vlaku, autobus mezi Kácovem a Zručí skutečně obsluhuje obce a projede ve Zruči tu část města, kde žijí lidé, kde jsou školy, obchody. Tj. tu část na kopci, kam od vlaku je 1,5km procházka. Že by to byl důvod, proč v úseku Kácov-Zruč ty vlaky jezdily prázdné i před tím než se trať rozpadla? Ale ne, určitě to tím nebude… když se to opraví a bude se tím údolím nikoho jezdit zase celých 60km/h, tak se vygenerují stovky nových cestujících, které ospravedlní tu stamilionovou investici. 😉

    • Přestaňte tu zase napadat šotouše. Znovu opakuji, že trať není žádná hračka pro šotouše, ale služba pro veřejnost (to, že ji šotouši využijí, je jen jakýsi bonus v počtu přepravených cestujících, 99% cestujících však šotouši nejsou). Buďte tak laskav a neosočujte tady někoho, kdo za to nemůže (trať nechává opravit SŽDC a ne šotouši!).
      A s těmi 5 lidmi ve vlaku nemáte pravdu, to možná maximálně v zimě. Zkuste se podívat na mapu kolem té trati. Kromě Chabeřic (což je zastávka, která by se dala bez problémů zrušit) jsou u každé zastávky nějaké chaty. K nim nevede ani žádná pořádná silnice (někdy tam je fakt jenom nezpevněná cesta po které by žádný vás autobus neprojel) a zejména starší lidé jezdí raději veřejnou dopravou. U některých míst by navíc železniční dopravu zatraktivnilo postavení lávky přes Sázavu (zejména v Malovidech, Vranicích nebo Čížově), což by zpřístupnilo tuto trať i chatařům na opačném břehu. Uvědomte si, že v Posázaví hrála železnice vždy důležitou roli a hraje ji i v současné době. Chataři, turisté (a třeba se uvztekejte, ale Č. Šternberk i Kácov přitahují návštěvníky z různých míst ČR a jezdí se k nim i z druhé strany, než od Čerčan) a nakonec i lidé trvale bydlící podél této tratě. Vysokou vytíženost spojů dokazují i velkokapacitní soupravy, které zde na některých víkendových spojích jezdí.
      A v zimě, kdy je vytíženost vlaků nízká, není problém, aby tam jezdila sólo 810. Když už tam ta trať je, tak je fajn, když se využije.

      • Služba pro lidi? Jo, nepopírám, že 5 lidí jsou lidi, ale proč pro ně má být objednán vlak který je zde 4x dražší než autobus? A jehož jedinou výhodou je, že staví daleko od obcí a nezajede ani do Kácova ani do Zruče?

        Nebo vážně myslíte, že tam jezdí někdo jiný než místní? Fakt myslíte, že kdo nejede autem, že ten z Prahy do Zruče jezdí přes Čerčany? A nebo že někdo z Benešovska jezdí do Zruče vlakem přes Kácov? A nebo že od Brna do Šternberku vůbec někdo jezdí vlakem?

        Tam není žádný tranzit, jen pár místních, což je dané tím, že vlak jede téměř mimo obydlenou oblast. Mezi Kácovem zastávkou a Zručí obvykle nenastupuje nikdo a těch 5 lidí jsou děti a babičky, co jedou mezi Kácovem a Zručí a nemusí ve Zruči jít na ten kopec. Protože kdo potřebuje do cílů na kopci, ten o vlaku ani neváhá. V Kácově se k němu ještě dojít s přimouřením oka dá, ve Zruči jsou zcela nevhodně umístěny obě vlakové nádraží.

        A fakt pro 5 lidí nejde mít v téhle oblasti bus? Když jinde to jde?

        • Jinak velkokapacitní soupravy vám potvrzuji. Např. 810+010, ve které je fíra, průvodčí a 5 lidí. A to včetně léta. Asi byste se tam měl podívat i jindy než o Sázavafestu…

          • Bobíku – Soupravo, nebo jak si říkáte na různých webech, to, že tam vy vidíte 5 lidí, neznamená, že tomu tak musí být navždy. Kromě toho se jedná o odklonovou trasu tratě Havlbrod – Kolín v případě nějakých mimořádností. Že byste všude chtěl vidět jen cyklostezky ještě neznamená, že ti, kteří s vámi nesouhlasí, jsou nekritičtí šotouši. Ápropó, slyšel jste nebo četl, že existuje nákladní doprava? To, že tam nic nejezdí dneska ještě neznamená, že po opravě tam nikdy nic jezdit nemůže.

            • Odklonová trať? Na čem jedete? Odklonovou tratí za úsek Havlbrod-Kolín jsou v případě největší nouze úseky celostátních tratí Kolín-Velký Osek-Hradec Králové-Rosice nad Labem-Chrudim-Havlíčkův Brod. Nikdo není tak šílený, aby poslal cokoli po trati přes Ledečko. Ta trať neměla odklonový význam ani v době Sudet. Navíc ta mnopu uvedená odklonová trasa řeší i úsek Havlbrod-Světlá nad Sázavou, na který jste tak nějak zapomněl. Když za něj chcete odklon, tak ho musíte také objet. Pokud se vám trať přes Chrudim zdá jako příliš sklonová, tak vězte, že vzhledem k nulové únosti tratě přes Ledečko je to vážně jedno. Nákladní kontejnerový vlak po trati přes Ledečko nikdy neprotáhnete. Takovou opravu, aby ho unesla, vám nikdo nikdy neschválí.

              A v neposlední řadě je naprosté minimum vlaků, které za každou cenu potřebují dojet někam mezi Kolínem a Havlbrodem. Takže se to prostě odkloní přes koridor až do Brna. Případně je tu ještě celá další řada možností, jak se od Prahy dostat do Brna.

              Taková situace, aby někdo naplánoval odklon přes Ledečko snad ještě nikdy nenastala. Což je sice dáno i současným stavem trati, ale až se za ty tvrdé peníze mírně vyspraví, tak to stejně nebude použitelné k odklomům.

              Zkuste příště více soudnosti.

            • Odklon?! No tak jak už bylo řečeno, tak bych je čekal spíš přes Chrudim a Hlinsko, možná by to tam chtělo natáhnout i drát, jestli bude někde na pravobřežce ostrovní 25kV, v Pardubicích je mimiúrovňové křížení, takže by problém nemusel být.

              když se podíváte, tak mezi Ledečkem a Sázavou na jednu Bardotku dáte 500t, do Zruče 550t. To mi moc na náklady nepřijde vhodné. Navíc z Čerčan do Světlé máte třeba i 18 promile, tam by se asi nákladům moc nechtělo. Navíc by se to muselo asi celé zadrátovat a upravit tak aby se tam ty nákladní vlaky dostaly a vlezly.

              • Ani o nich… nedávno jsem během prázdnin v neděli dopoledne (bylo krásné počasí) jel za kamarádem na výlet na Stvořidla… ze Šternberka jsem ve vlaku jel sám. Jeden člověk přibyl až v Kácově v tom NAD busu. A do Zruče nepřibyl nikdo. Až ve Zruči nastoupili lidé a jelo se dál NAD do Vlastějovic a pak už přibývali lidé na každé zastávce, takže v Ledči už byl celkem slušný výstup i tranzit dál. Ale úseku Kácov-Zruč nepomůže ani zpřeložkování na 160. Tam nic extra není pro turisty, ani tam nikdo nežije u té trati. Zbytečné opravovat. Naopak cyklostezka z tohoto úseku by přitáhla vlakům na obou koncích nové cestující, protože by konečně začalo dávat smysl tam vlakem jet.

                Taková je tedy realita, pokud není napsána šotoušem, ale popravdě.

        • Neopakujte zde tu nepravdu, že tam jezdí 5 lidí, to pravda není. Asi jste tam nikdy nebyl, když si to myslíte.

          „Nebo vážně myslíte, že tam jezdí někdo jiný než místní?“
          A místní jsou co? Ti podle vás nejsou lidi? Znovu opakuji, že vlak projíždí chatařskými osadami, do kterých vedou jen nezpevněné cesty a autobus by tam neprojel. Pokud by se cesta zpevnila, autobus by je musel obsluhovat závlekem, což by jeho trasu prodloužilo, čímž zaniká váš argument s dražším vlakem a navíc by plno lidí přešlo do aut, protože autobus by to celé jel půl dne.

          A mimochodem, na Šternberk i na Kácov jezdí hodně lidí. Jsou to návštěvníci, kteří tam přijíždějí vlakem. Když pojede nějaká skupina dětí, má větší jistotu, že se do vlaku vejde. Větší skupiny turistů se prostě do autobusů nevejdou, s tím se smiřte. Jezdí se tam z obou stran, nejen od Prahy.

          Ve Zruči jsou nádraží umístěna dost dobře. Zastávka je umístěna na kraji nejhustěji osídlené části města. Pokud si myslíte, že na vlak nikdo nechodí, tak to se mýlíte. Spousta lidí to má v přijatelné docházkové vzdálenosti.

          Velkokapacitní soupravy tam jezdí – zjistěte si řazení všech vlaků. O víkendu na této trati jezdí dva spoje vedené soupravou 749/754 + 4x Bdmtee (resp. letos místo honeckerů jezdí 3 patrové vozy Bdmteeo). A ty jezdí skutečně plné, pokud byste je chtěl nahradit autobusem, bude těch autobusů tolik, že se ten vlak několikanásobně vyplatí.

          • Štěpán: Neznám tu trať, ale stále mám pocit, že by se 0,5 mld Kč dalo v siti SZDC použit na zásadnější problémy, kde je větší potenciál pravidelných cestujicich než tato trať. Ale to je samotný problém v ČR, kdy se neřeší nedostatečná kapacita 1. koridoru, chybějící napojeni z Plzně na Mnichov, či narovnání a elektrifikace trati z Českých Budějovic do Českého Krumlova, kde linkové autobusy z Prahy přepravující az 180 lidí za hodinu.

          • Vy jste se musel zlbáznit… Fakt chcete tvrdit, že obsluha pár chat u jezu Posadov a pole u Chabeřic je potřeba?

            Do Čížova totiž současný bus NAD v pohodě zajede a následně pohodlně uhne na Chabeřice. Vyrazte si ho projet, vy šotoušku.

            Víc zastávek po cestě tam nevidím. Vzhledem k tomu, že vlak neobsluhuje Zliv, Holšice ani Chabeřice, tak bus stejně musí jezdit. Stejně tak vlak neobsluhuje Střechov, podle kterého se jmenuje zastávka u jezu Posadov.

            A spojení Zruče s Kácovem bus dokáže zajistit mnohem lépe než vlak a za kratší dobu (danou tím, že když v Kácově zastaví bus 3x a ve Zruči 5x, tak lidem tak výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost, že je ve výsledku pro lidi cesta kratší než vlakem).

            Abyste ale neřekl, tak vlaky od Světlé můžeme nechat ve Zruči nadále jezdit až do Zruče zastávky. To asi smysl trochu má. Ze Zruše se na Ledeč a Světlou a Havlbrod jezdí. Tam skutečně nejezdí tak prázdný vlak jako z Kácova do Zruče. Sice pořád by to pobral autobus, ale ten průměr tam už je třeba 20 lidí na vlak, ne 5, takže bych to tam nechal dojezdi. Od Zruče zastávky do Kácova je to ale jedna z nejslabších tratí ve Středočeském kraji a na okamžité zavření.

            Ono stejně bude, až se zavede chystané IDS na Vysočině, tato trať rozpůlena do dvou segmentů a ve Zruči bude hodina pauza, takže těch posledních pár tranzitujících lidí definitivně odejde a cestujících na úseku Zruč-Kácov ještě více ubude, protože místní tím téměř nejezdí a nově to od Brodu, Jihlavy a Brna bude dokonale nepoužitelné (kdo stojí o hodinu čekání ve Zruči?) a od Prahy do Zruče přes Kácov jede jen magor. Normální člověk, pokud nemá auto, jede totiž rychlíkem do Kutné Hory a dál tou lokálkou do Zruče. Vyjde to asi o hodinu rychleji než přes Čerčany. Navíc je to celé od 1.10. v PIDu, takže cenově to je stejně drahé, čímž poslední argument pro cestu přes Čerčany padl.

            Úsek Kácov-Zruč je prostě zcela zbytečné opravovat. Skoro nikdo tam nejezdí a jezdit nebude. Naopak i těch pár posledních zmizí.

            Ale pro radost šotoušů tam budou pendlovat prázdné 810 s přívěsem, které se časem zredukují na letní víkendy (kdy možná pár lidí pojede), a kvůli nim se to celé za půl miliardy opraví.

            Úsek Kácov-Zruč je jedna z nejzbytečnějších tratí v ČR, tak slabá není ani trať do Mšena. (logicky proto, že k ní to není z Prahy veřejnou dopravou tak daleko a že aspoň malejma obcema vede a ne úplně nikudy a že Kokořínsko je turistickou atraktivností jinde než obalst mezi Zručí nad Sázavou a Kácovem)

            Tady cestující neseženete, ani kdybyste se rozkrájel. Není kde a koho brát. Můžete tu vozit vzduch a opravit pro to trať, ale tím to hasne.

            • „od Prahy do Zruče přes Kácov jede jen magor“
              Vám, který podle toho, co píšete (nejen tady), jako místo, kde bydlí a odkud někam jezdí lidé, zjevně znáte jen Prahu, a na zbytek republiky se díváte jen do mapy, se ta trať může zdát zbytečná – ale uniká Vám třeba to, že existuje například i Benešovsko a Táborsko (ale třeba i „lokálková“ Sázava), odkud by do Zruče rovněž mohl zase přes Kolín „jet jen magor“.
              A náhrada vlaku autobusem v té oblasti? Projel jste si někdy aspoň u současnou NAD, abyste o tom mohl něco napsat skutečně kvalifikovaně?

              • Ano, jel jsem ní. Včetně toho okruhu ve Zruči, kdy nešlo zajet přímo k nádraží a bus musel vyjet nahoru ke kruháči a potom přes Buda to zase sjet a objet celé, než se dostal k nádraží ve Zruči. Nikoho to ale netrápilo, bo předtím bus projel celou Zruč na kopci a překvapilo mě, jak rychle dokázal od Kácova dojet k začátku Zruče (tj. k ulici Chabeřická).

                Benešovsko a Táborsko neignoruju, ale z Benešovska každý normální dojede k D1 autem a pak po D1. Jestli mi chcete tvrdit, že někdo normální jede z Benešova do Zruče přes Čerčany a Sázavu, tak jste se asi zbláznil. A co se týče Táborska, tak z takového Chýnova do Zruše nad Sázavou jezdí určitě davy.

                To že tam nefungují busy dokazuje akorát to, že tím směrem skoro nikdo jezdit nejde. Protože smyslem veř. dopravy je dopravit lidi do jejich spádových měst. Ne vytvářet jakousi síť s přestupy po vesnicích mezi autobusy. Tím by stejně nikdo nejezdil, krom největších zoufalců. To, že takovou síť tvoří vlak je čistě náhoda. Nikdo to v praxi nepoužívá. Podívejte se na jízdní dobu z Tábora do Kácova a pak to porovnejte s jízdní dobou auta a možná pochopíte. Kdo auto nemá, jednoduše takovým směrem nejezdí. Protože na výlet má dost jiných směrů, kam se dá dostat mnohem rozumněji. A kdo tam má známé či příbuzné, tak si prostě pořídil auto. Lidé nejsou tak neschopní, jak si myslíte. V té oblasti jsou i jiné vesnice a městečka a tam vám už nepomůže ani vlak.

                Je to pro vás možná šok, ale veřejná doprava není koncipovaná tak, aby spojila všechno se vším, pro případ, že by to náhodou jednou měsíčně někdo potřeboval. Většina lidí se dokáže pohybovat i bez ní a ti kdo ji potřebují, mají dostatečnou nabídku do rozumných směrů. Nabídka v ČR je jedna z nejlepších na světě. A ta kvalita se nijak nezhorší tím, pokud v úseku Kácov-Zruč bude muset pár jednotlivců jezdit autobusem.

      • Když tam ta trať je, sólo 810… to je argument hodný šotouše. Jinak nevadí, že jsou tyhle živly na diskuzích. Mrzuté je, když sedí na SŽDC a utrácejí naše peníze. A pak mají tu drzost tvrdit, že nejsou peníze.

    • Soupravo, původně jsem vám chtěl vysvětlit jaký význam má tato trať pro turisty i domorodce, ale je to zjevně zbytečné. Vy za vším vidíte šotouše, co vám provedli?

    • Šotouš to se vám líbí že to slovo. Pořád ho slýcham čím dál víc. Už asi nevíte co říct tak šotouš je parazit. Běžte se vybláznit někam jinam. Třeba do sněmovny tam jsou taky šotouši. Opravdu někteří lidí vůbec nechápou o čem mluví.

    • Nebude: pro zvýšení rychlosti byste musel na mnoha místech ven z tělesa a někdy asi i z pozemku dráhy, navíc by to znamenalo i další značné zemní práce navíc.

  • Tak zrovna ty Chabeřice ukazují nesmyslnost některých regionálních tratí, případně zastávek. Od zastávky je to do centra Chabeřic min. 600 metrů vzdušnou čarou, po cestě ještě o něco dál. Takže lidé jsou nuceni šlapat v zimě, v létě někam do polí, tedy pokud nemají auto a nedojedou do cíle cesty autem. Přitom zrovna ty Chabeřice by se daly obsloužit levněji a i pohodlněji autobusem, který by zastavil v centru obce. A takových zastávek nebo i celých tratí je v ČR mnohem více. A s tímto stavem žádná modernizace neudělá vůbec nic.
    Takže podle mě by každému nalití peněz do lokální trati měla předcházet studie potencionálního počtu cestujících zastávku po zastávce. Pokud se prokáže, že trať jako celek má potenciál, jen pár zastávek ne, tak zastávky zrušit (zbytku cestujících to zkrátí jízdní dobu což v důsledku může přilákat více cestujících než jich zrušením zastávky někde v polích ztratíme) a nahradit autobusem/mikrobusem. A samozřejmě klidně modernizovat i na vyšší rychlost. Pokud se zjistí, že vzhledem k vedení trati, umístění zastávek atp., nemá celá trať potenciál, tj. zastávky jsou daleko od obcí, region je málo obydlený, případně trať vede jinam než potřebují lidé jezdit, trať zrušit a opět nahradit autobusy/midibusy/mikrobusy.

      • Myslím, že úvaha, čím to mají lidé dále na zastávku (lhostejno zda vlaku, autobusu či tramvaje), tím méně budou hromadnou dopravu preferovat a o to více budou používat auta je v celku logická. Na vesnicích, kde populace celkem rychle stárne, to platí dvojnásob.
        A protože veřejná doprava je o normálních lidech a nikoliv o šotouších (těch bude vždy menšina), tak je potřeba, aby se doprava přizpůsobovala potřebám a očekáváním lidí a nikoliv naopak. To, že Vám nevadí šlapat v dešti či horku kilometr je možné, ale myslím, že většině lidí ano. Prostě vlak nedává smysl vždy a všude, a to že dnes někde jezdí/zastavuje, viz právě ty Chabeřice je prostě mrhání veřejnými prostředky. A někdy, kde dnes nejezdí/nezastavuje by naopak jezdit/zastavovat měl, prostě každá trať/zastávka by se měla posuzovat „case by case“ A pokud není potenciál, nemilosrdně rušit a nahradit levnější variantou.

        • Tohle šotouškům nevysvětlíte. Vždyť ti vám napíšou, že tam jezdí velkokapacitní soupravy. To že vozí za Šternberk vzduch, protože ve směru od Čerčan drtivá většina lidí vystoupí v úseku Čerčany-Štrernberk je nezajímá… oni tam totiž nejedou, oni jsou rádi, že je to spojené po kolejích a jezdí tam vláček, co na tom, že je prázdnej.

          Stejně tak obráceně, kdo to tam zná, ví, že většina ve směru od Světlé vystoupí nejpozději ve Zruči.

          V úseku Kácov-Zruč se vozí vzduch. A i v úseku Šternberk-Kácov jede málokdy víc jak 15 lidí, často jich nejede ani 10. Kácov-Zruč pak málokdy jede víc než 5.

          • Pokud vám souprava 749/754 + 4x Bdmtee nepřijde jako velkokapacitní, tak to nevím, kde žijete.
            Pokud byste trať zrušil, pojede vlak v úseku Čerčany – Kácov a Zruč – Světlá. Zbytečně dva strojvedoucí, dva vlaky a ještě k tomu autobus s řidičem. Jen hloupé plýtvání, když se to dá všechno odvézt jedním vozidlem.

            • 2 strojvedoucí tam jezdit budou. Tak jako tak se v rámci IDS Vysočina plánuje roztrhutí trati na 2 ramena a to zhruba ve Zruči.

        • Vy co doporučujete nahradit vlaky autobusy, jeli jste někdy po těch silničkách? Tam autobus projede jen stěží, jsem zvědavý jak se bude v zimě dostávat do Ledečka, letos nebyl žádný sníh a stejně bus několikrát uvázl. Silnice ze Šternberka do Rataj se v zimě neudržuje. To že je na mapě cesta neznamená že je sjízdná pro bus. A ještě ke všemu to trasování, skoro ke každé vesnici musíte sjet do údolí a pak se zas vyškrábat na kopec.
          Frekvence cestujících je hodně proměnlivá, v zimě opravdu uvedených 5 cestujících (místní do práce, na nákupy, k lékaři a pod.), v sezóně (duben a říjen podle počasí, květen – září denně) je to víc než bus pobere, a to z obou stran, i když v úseku Čerčany – Kácov je to trochu víc. Není problém 200 lidí ve vlaku, v době školních výletů i víc. To platí přes den, večerní vlaky jsou volnější. Jezdím tam denně a toho autobusu o výluce se dost bojím.

          • Však konkrétně u této trati nikdo nechce rušit celou trať, jen některé zastávky, které s obcí jejíž název nesou mají společný možná tak katastr a někdy ani to ne.

            • Já teda navrhuji zrušit celý úsek Kácov-Zruš nad Sázavou, ten je skutečně jednou z nejzbytečnějších tratí v republice a 98% dopravy na této trati probíhá jen v úsecích Čerčany-Kácov a Zruš-Světlá. Oprava tohoto prostředního úseku je naprosto zbytečná. Ten se mohl nechat třeba nadšencům s drezínou, nebo cyklostezce, ale dotovat zde vlakové spoje (vedle kterých stejně musí jezdit autobus, bo vlak nic neobsluhuje) a vyhodit stamiliony za opravu, je úplně, ale úplně zvrácené plýtvání.

              Celou trať rušit taky nechci. Zbylé úseky bych nechal dojezdit.

              • Takže chcete. 🙂 Už Vám to rušení tak uvázlo v hlavě, že byste snad chtěl zrušit i Zruč, jak tak koukám. 🙂

    • Co to povídáte, člověče. Já bydlím 650 m od nádraží, běžnou chůzí 7 minut a všichni to považujeme za bydlení u dráhy s luxusní docházkou.

      • A teď si představte, že by Vám třeba autobus stavěl 200 metrů od domu. Navíc ty Chabeřice nejsou ještě extrém, znám zastávky, které jsou třeba 2 km od vesnice, to je potom radost. A autobus tam nejezdí protože mají vlak. Jasně, někdo to bude mít dále vždy, ale pokud je to od prvního domu ve vsi/ ve městě dál jak 500 metrů, už je to problém. A pokud je to třeba kilometr, je to opravdu na zrušení.

        • No, to nemáte pravdu. U železnice se za standardní docházkovou vzdálenost uvažují násobně větší hodnoty než je tomu u MHD, autobusu a podobně. Podobně jako vlak je na tom metro. Protože je to obecně rychlejší a kapacitnější prostředek, který má méně zastávek (v každé obci/čtvrti většinou jednu), je člověk ochotný překonat větší vzdálenost na nádraží.

          Skoro bych řekl, že mít zastávku v případě malé obce při jejím okraji je v několika ohledech výhodnější. Obec není rozdělena bariérou s přejezdy (které cinkají), neřeší tolik hluk, lze snáze udělat rekonstrukci či zásadnější investiční akci. A když je někomu za těžko chodit cca 10 minut pěšky, může dojet na kole nebo autem.

          • No o tom co je nejlepší většinou rozhoduje zákazník, buď službu používá, nebo. Samozřejmě tam kde jezdí jenom vlak, byť je to na zastávku daleko, někteří (ti co nemají auto) nemají na výběr. Většinou se jedná o ty nejzranitelnější, tj. chudí lidé a senioři.

            Jinak máte pravdu, trať uprostřed malé obce jistě není ideální, ale trať 2 km (a že takových zastávek není úplně málo) od prvního domu v obci je ještě horší. Pochopte, já nejsem apriori pro železnici, podle mě má potenciál. Speciálně v okolí velkých sídel je ten nejlepší možný způsob hromadné dopravy a dokonce jsem přesvědčen, že jsou místa, která by si zasloužila postavení nové trati protože tam citelně chybí. Ale stejně tak jsou místa kde železnice je, ale je to naprosto neefektivní protože region je málo obydlený, stanice jsou daleko od obcí a trať vede někam kam lidé nechtějí/nepotřebují jezdit. Tam by naprosto stačil mikrobus a ještě by mohl jezdit častěji než jezdí vlak. Případně trať má potenciál, ale některé zastávky (z výše uvedených důvodů) nikoliv. Takové zastávky je třeba zrušit a tím i zrychlit dojezdové časy.

            • Takové zastávky je třeba zrušit a tím i zrychlit dojezdové časy. – tak to spíše ty zastávky přesunout tam kde by to bylo blíže, ne??? Ne všude to jde ale někde ano.
              Někde vznikla nová zástavba ale zastávky jsou právě v těch starých místech kde už to tolik neslouží. Další věc je jízdní řád – časy, spíše je to pro děcka do škol než pro pracujícící třídu že.

              • Ručit jakékoli už existující zastávky bez adekvátní náhrady (například jejich posunem do vhodnějšího místa) je zejména v turistických oblastech od té doby, kdy byly i na železnici zavedeny zastávky na znamení, neskonalá pitomost: snížení rychlosti jízdy při průjezdu zastávek na znamení se na jízdních dobách vlaků zejména na lokálkách projevuje jen v řádu jednotek či maximálně desítek sekund a malé zpoždění způsobené občasným zastavením pro nástup či výstup spíše náhodných cestujících lze snadno vyrovnat v úsekových stanicích, přičemž takové řešení vyhoví všem bez omezení dosud existujících výhod.

                • Zrušit zastávku, kterou téměř nikdo nepoužívá a nelze ji nahradit na vhodnějším místě protože prostě trať se obydleným místům v konkrétní obci vyhýbá není pitomost, ale zdravý rozum.

              • Pokud je to možné, tak proč ne. Ale jsou místa, kde to není kam přesunout, prostě trať vede mimo obydlená místa a už dnes je zastávka na nejbližším možném místě od obce, bohužel je to třeba několik kilometrů. Tam je opravdu zastávku zrušit.

          • ŽÍLOVÁ: Jak daleko je na dráhu?
            BEDŘICH: Ta parcela leží hned u trati.
            ŽÍLOVÁ: To je krásné.
            BEDŘICH: Na nádraží je to zkratkou přes les hodinku a půl.

          • A já snad něco takové tvrdím? Podle mě by na každé regionální/lokální trati měla být udělána studie využitelnosti, a to zastávka po zastávce. Pokud nějaká zastávka nebo i celá trať vyjde z této studie jako neperspektivní, zrušit a nahradit efektivnějším způsobem. Ty co vyjdou naopak jako perspektivní pak modernizovat, zrychlovat a pořizovat moderní, komfortní vlaky. A pokud máme region, který má potenciál, ale trať tam nevede, tak postavit novou. Prostě racionální přístup „case by case“, protože o peníze jde až v první řadě a veřejný sektor jiné než ty naše peníze nemá.

  • A jéje, to zase bude záplava komentářů od příznivců rušení tratí…
    V každém případě je dobře, že už se začalo. Ať si kdo chce co chce tvrdí, tato trať je pro svůj region velice důležitá a téměř každý turista na Kácovsku ji ocení.
    (a kdo si chce jezdit na kole, místa je okolo trati dost :))

    • Když se to ale přepočte na využití tratě, tak je to katastrofa. A hlavní tratě by ty peníze spolkly s větším užitkem… tj. projede po nich více.

      • Možnosti většího využití té trati jsou ovšem podmíněny (či spíše postiženy) m.j. i velkou délkou mezistaničních úseků a s tím související dlouhou periodou grafikonu, takže vytvořit tam skutečně smysluplný (a „taktový“) jízdní řád s atraktivními cestovními dobami a přípoji „odevšud všude“ ve všech odbočných stanicích je dost obtížné, ne-li zcela nemožné – a to, bohužel, pouhá oprava do „normového“ stavu (byť i za více než půl miliardy Kč) sama o sobě nevyřeší …

          • Limitující je ovšem momentálně údajně jen úsek Kácov – Zruč nad Sázavou, a ten je jen asi 13 km dlouhý – co se bude dělat i ve zbytku trati do Ledečka a zda je to bezpodmínečně nutné udělat a právě teď, nebo zda se k tomu jen využije výluky toho zbytku z „dopravně technologických“ důvodů, to z textu není úplně zřejmé, stejně jako jaký podíl tyto práce mají na celkových nákladech akce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora