Osm nových rychlovlaků ročně. Nové jednotky mají posílit zahraniční expanzi italských drah

Hitachi Rail a jeho jednotka ETR1000 pro italské dráhy Trenitalia. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czHitachi Rail a jeho jednotka ETR1000 pro italské dráhy Trenitalia. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nová generace jednotek ETR 1000 má nižší spotřebu, úpravou prošel interiér.

Na první pohled je k nerozeznání od desítek stejných jednotek, které již roky jezdí po italských a španělských kolejích. Výrobce kolejových vozidel Hitachi Rail v Berlíně představuje novou generaci jednotek ETR 1000, které jezdí pod obchodním názvem Frecciarossa 1000. Úpravy se týkají hlavně konstrukce a pohonu jednotek, design zůstal stejný.

Během dnešního představení na veletrhu InnoTrans uvedl generální ředitel státních italských drah Trenitalia Luigi Corradia, že jde o vozidlo, které umožní další expanzi dopravce do zahraničí. Na rozdíl od první generace bude totiž schváleno pro provoz v řadě dalších zemí, včetně například Německa či Belgie.

Oproti současné generaci mají mít jednotky úspornější elektromotory pro nižší spotřebu. Vyšší je také míra recyklovatelnosti vlaku: 97,1 % (o 2,7 procentního bodu než dosud). Mírnými úpravami prošel interiér. Jednotky se již testují v Česku na zkušebním okruhu.

Italský státní dopravce se rozhodl nakoupit dalších 30 rychlovlaků ETR 1000 loni v listopadu, součástí je i opce na dalších deset jednotek. Celková hodnota kontraktu přesahuje 1,3 miliardy eur. První dodávky začnou příští rok a budou pokračovat až do roku 2028, dopravce má v průměru převzít osm vlaků ročně.

Nové vlaky mají sloužit italskému dopravci nejen pro zajištění dopravy po italských rychlotratích, ale i po dalších vysokorychlostních tratích v Evropě. Podmínkou je schválení k provozu na tratích v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Belgii a Nizozemsku. Dosud stejné jednotky jezdí do Francie a jsou součástí společného podniku Iryo ve Španělsku.

Od roku 2010 Hitachi vyrobilo celkem 58 těchto jednotek, dalších šest se ještě vyrábí (zakázku získalo ještě sdružení Bombardier + AnsaldoBreda). S novou objednávkou se jejich počet zvýší na 94.

Výroba jednotek probíhá v závodech Hitachi Rail v Itálii v Neapoli a ve městě Pistoia nedaleko Florencie. Nové vlaky budou i nadále v typické červené barvě. Dvě stě metrů dlouhé jednotky mají kapacitu 460 míst.

Tagy ETR 1000 Freciarossa Hitachi Rail trenitalia
20 komentářů