Osm hodin rychlovlakem. Španělské dráhy spustily spojení Madridu a Marseille

Vysokorychlostní jednotka Renfe AVE 100 v Perpignanu. Foto: RenfeVysokorychlostní jednotka Renfe AVE 100 v Perpignanu. Foto: Renfe

Od října přejdou španělské dráhy na provoz každý den.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nové spojení je v provozu zatím jen třikrát týdně, od října přejde dopravce na týdenní provoz.

Jak tomu rozumet, tydenni provoz mi prijde jako jednou tydne, to omezi pocet spoju?

MaT

Taky jsem si říkal, co to je za blbost. Asi autor myslel celotýdenní provoz. Myslel, ale nenapsal.

Kvalita

Nějak nevím, ale 1100 km za 8 hodin rychlovlakem nic moc.
Cestovní rychlost po oddělené infrastruktuře s nic moc provozem 137 km/h.
To i „blbé“ pendolino do Ostravy, kterému se rádi smějeme, to dává za 112 km/h na přetížené trati. Z Prahy napřed musí vyskákat za rychlíkem do Hradce, pak za Ešusem, procpat se Bezprávím, atd.

Kubrt

Vlak nejede celou dobu po LGV, ale část trasy vede i po klasické trati.

Člověk

V Číně za necelých devět hodin dojede vlak z Pekingu do HK, 2400 kilometrů. To je skutečná HSR. Taky tam ale je jiná poptávka.

Michal Štěpán

Jízdní doba Madrid – Marseille 8 hodin. Je třeba si uvědomit, že tan vlak jede jen úsek Madrid – Barcelona prakticky 3 hodiny, protože staví zcela zbytečně v Guadalajara-Yebes a Camp de Tarragona. Kdyby zastavil jen v Zaragoze, tak by to trvalo jen 2h45 a kdyby to jel non-stop, tak jen 2h30. Pak ten vlak stojí 12 minut v Barceloně. Je tam určitě velká výměna cestujících, ale i tak by to šlo zkrátit na polovinu. Ve Francii jede vlak od Perpignanu po odbočku Manduel po konvenční trati, kde ne vždy je možné valit 160, protože cargo a osobní vlaky TER.… Číst vice »

Mysel

Tohle je jako konkurence k letecke doprave hodne slabe. Ale evropske mezinarodni spoje se bohuzel jen malokdy vzmuzou na neco lepsiho. I tohle je celkem uspech.

Osamělý Vlk

Tak prostě rychlost vlaku je zatím max 330 km/h, často spíš míň. Zas ale výhoda je, že to často jede z centra(k cestě letadlem je třeba připočíst i cestu na a z letiště, a to může být i hodina a půl pro každou cestu), navíc to nespojuje jen města s letištěm. Takže reálně často 1 hodina letu a k tomu 3 hodiny dalšího cestování vs 8 hodin vlakem bez omezení zavazadla a bez nutnosti přestupu.

Mysel

Jenze vlak by mel nabizet neco vic, aby si ho realny cestujici vybral.
Spatna matematika a zavadejici priklady od sotousu jsou pro takova rozhodnuti uplne irelevantni. :o))

Jirka

Velké plus rychlovlaku, až tu bude opravdu fungovat nějaká celoevropská VRT síť bude zpřístupnění rychlé dálkové dopravy i pro lidi z odlehlejších regionů mimo největší aglomerace. Dnes kdybych chtěl jet z Olomouce do Frankfurtu , tak min. 3,5-4 hodiny my zabere jen cesta na nejbližší letiště (Vídeň, Praha, Katovice, Krakov), parkování odbavení na letišti další min. hodina, hodina v letadle. Celkem tedy min. 6 h. Při vzdálenosti cca 1000 km a průměrné rychlosti vlaku řekněme 200 km/h by to bylo za 5 h a to podstatně pohodlnějším způsobem dopravy.

JirkaJJ

Jezdím velmi často trasu Olomouc – Darmstadt (což je hned vedle Frankfurtu) a vlakem to je jen o trochu pomalejší než letadlem. Nejvíc super je že zavedli Pendolína až do Chebu. Jen škoda, že z Chebu dál do Německa je neelektrifikovaná jednokolejka… 🙁

Jirka

No právě proto počítám 1000 km přes Drážďany a ne 800.

Kvalita

Nebo taky cestu na nádraží do centra, která klidně může zabrat hodinu, tohle je strašně individuální. Zrovna v Praze asi moc potenciálních zákazníků VRT v Sherwoodu před hlavním nádražím nebydlí.

Vojtech

Černošice, zahradní město, Čakovice jsou hraniční úkony do 20 minut na Lahvak. Ale z těch Letnan/Čakovic častěji jedu MHD/UBER na vlak do Holešovic/ Libně podle směru než na ten Lahvak

Kvalita

Toto úspěch není v žádném případě, hrát si na VRT a výsledek je tristní. Výměnu čety na hranicích už jinde zvládají za dvě minuty, tak tady asi zakopaný pes nebude.

Mysel

Na pomery evropske zeleznice to uspech je. Vetsi uspech, ktery by byl v praxi k necemu dobry, od nich cekat nemuzeme.

Jiří Kocurek

Na poměry státních dopravců je zázrak už to, že se nemusí přepřahat v pohraniční přechodové stanici. Aby jim cizí mašina neojížděla koleje.

Vždyť ještě nedávno se přepřahalo na hranici obvodu depa. Protože parní mašina si tam zajížděla dozbrojit vodu a uhlí, tak bylo rychlejší ji přehodit za nazbrojenou. Tradice … někde na YT je video, jak se nadšenci snaží na točně ručně otočit Krokodila, protože tedy se lokomotivy otáčely. Ptát se proč je zakázáno, §1 se dodržuje bez myšlení.

Stráťa

„Výměnu čety na hranicích…“

Vždy když něco podobného čtu tak bych všechny zodpovědné postavil ke zdi. Železničáři rádi nadávají na podporu silniční dopravy a já nevím co ještě ale ona se železnice docela dobře diskvalifikuje sama svými pravidly a postupy.

Docela by mě zajímalo kdy bude konečně možné aby jeden vlak s jednou posádkou přejel aspoň Evropu tak jak je u autobusů, kamionů a letadel už desítky let běžnou praxí.

Jiří Kocurek

No tak se zavede výměna čety i v tom autobusu. A zakáže se vnitrostátní přeprava, protože ta v v mezinárodním autobusovém spoji nemá co dělat! Ikdyž je to linka IDS!

Roman osobně

Do rychlosti čínských nebo japonských rychlovlaků to má ještě hodně daleko.

Plecháč

Nutno dodat, že se jedná o obnovenou linku která byla ještě nedávno v provozu, byla ukončena při rozpadu spolupráce Renfe a SNCF. Je to fakt ostuda že po VRT přes hranice jezdí pár (resp. asi tři) vlaky denně.

Kvalita

Ano, ano dva náhodné výstřely z Paříže a jeden Renfe. No investice za miliardy euro se vyplatila…balkánské železnice tiše závidí…

Pako

1100 km za 8 hodin je docela slabé. Očekával jsem míň, když už je to ten rychlovlak. Zatím žádná moc velká konkurence letadlům. Hrozně rád bych se někdy dočkal cestování po Evropě čistě vlakem. 2500-3000 km pod 24 hodin a s max. 2 přestupy.

Plecháč

137 km/h není tak špatná průměrná rychlost. Ve Francii vede tak 200 km po konvenční trati.

Osamělý Vlk

Ono když si uvědomíte, že to po cestě několikrát zastaví, tak to taková hrůza není.
Mimochodem, když to vynásobíte 3×, tak by to i sedělo, že 3 000 km budete mít za méně než 24 hodin, pokud teda vlak pojede celou cestu, a samozřejmě, pokud bude infrastruktura. Třeba je blbý, že cesta Praha – Düsseldorf je někdy i jen kolem 9 hodin vlakem s tím, že nejpomalejší je dostat se z ČR, kde prostě ta VRT není.

Kvalita

Třeba cesta Praha – Dusseldort je dnes delší než když to před 30 lety jezdil přímý EC Karlštejn a nestál třetí koridor, který je dnes kromě úseku Radotín-Beroun hotový.
Jako na jednu stranu nám chybí tunel do Berouna, ale k čemu nám bude, když jsme nasypali desítky mld. Kč do koridoru z Plzně do Chebu a Němci se na nás vys..li a koridor tak končí v poli u hranic. Navíc dál jede jen trapná regionálka.

JiriP

Je potřeba rozdělit trať na 2 části. Dohromady jde cca o 1100 km, přičemž Madrid – Barcelona (621 km) dá vlak dle jízdního řádu za 3:11 (a nejrychlejší bez zastávek to umí za 2:30). Zbylých 500 km ujede vlak za 5h, což je rychlost srovnatelná s rychlíkem jedoucím z Prahy do Ostravy. První část je za mě zcela ok, druhá má prostor ke zlepšení.

roman

3000 km za 24 h. to radši poletím letadlem

Vojtech

Je spousta míst po Evropě, kam to letadlem moc smyslu nedává, je to nepoužitelné či předražené. V sobotu chci do Košic na večerní koncert a pak zpět. Letadlo tam léto v 6 ráno, Tj ve 3 vstát, ve 3.30 jet na letiště, v 6 letět a krkolomně se z letiště v Košicích dostávat do města. To budu večer zralý na postel a ne si užit koncert. ( jedeme se synem v 10 dopoledne vlakem a těsně po koncertu lůžkové vlakem zpět)

adamgolias

naštěsti vlaky nejezdí primárně pro lidi co jedou z prahy do košic na koncert

Martin Chovanec

To už by bylo skoro na noční rychlovlak, že?

Petr Jetelina

Obnovit Elipsos!

Nezasveceny

Neinformovany ctenar, jako ja, by od rychlovlaku cekal troska vice, nez 1100km za 8 hodin

Joe

Také bych očekával nějakou průměrnou rychlost kolem 300 km/h. I s nějakým zpomalením mi prostým dělením vychází poloviční čas. Pokud se vlak nedostane na 4 hodiny, tak se něm nedá hovořit jako o konkurenci ale spíš doplňku/alternativě. Ale je mi jasné, že ani slavná VRT není jen rovná trať a reálně je ta průměrná rychlost jízdy mnohem menší.

JiriP

300 km/h průměr včetně zastávek? To není reálné ani bez nich 🙂

www

To je neproveditelné. Běžně rychlovlaky mají průměrnou kolem 211km/h jenom v Číně dosahují 292km/h ale tam to vychází z toho, že maximální mají až 350km/h a stanice na kterých vlak nezastavuje jsou vybaveny 16km úsekem pro předjíždění mimo prostor stanice

PetrN

Nejvyšší průměrnou rychlost v Evropě dosahuje přímý vlak Paříž-Marseille, který NIKDE nezastavuje, trasu 750km zvládá za 3:04, takže 245km/h. Bezzastávkových je ale jen pár, většina staví v Avignonu a Aix a dávají to za 3:20. Velkou výhodou francouzské sítě jsou vysokorychlostní obchvaty Paříže a Lyonu. Že vlak Paříž-Marseille nemusí přes město Lyon, ale profrčí kolem po vysokorychlostním obchvatu. To třeba v Německu neexistuje, tam vše zajíždí do jednotlivých větších měst po konvenční trati…
No a konkrétně v tomto případě je největší slabinou úsek Avignon-Perpignan kde VRT prakticky chybí

Vojtech

Jo před 10-20 lety taky stavěly ICE jen Frankfurt Flughafen a kdo chtěl do centra, musel presednout. Dnes jezdí do centra skoro vše a je to + 40 minut jízdní doby navíc

www

Průměrná přes 280 platí jenom pro maglev třeba pro ten stavěny v Japonsku (zprovoznění 2027) 420km/h https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen respektive 286km za 40min.

Stráťa

1100? Jako cestujícího mě nezajímá jak moc velkou zajížďku si vlak dělá takže 800km.