Ošizený materiál a postupy, chybějící vrstvy. Kontrola ukázala podvody u oprav silnic v Olomouckém kraji
Kontrola se týkala šesti zakázek.
Odborníci zjistili nedostatky na pěti opravených silnicích v Olomouckém kraji, jejichž technický stav nechal prověřit krajský úřad v souvislosti s kauzou nezákonného ovlivňování veřejných zakázek na dopravní stavby v regionu. Na silnicích například chybějí některé konstrukční vrstvy. V jednom případě bude kraj po stavební firmě požadovat slevu z provedené zakázky, u dalších nekvalitně opravených silnic chystá reklamace i s požadavkem na důkladnou opravu včetně pokládky nové vozovky, a to na účet stavebních firem. Novinářům to dnes řekl hejtman Josef Suchánek (STAN).
V případu nezákonného ovlivňování veřejných zakázek pro dopravní stavby v Olomouckém kraji loni na podzim policie obvinila 13 lidí, je mezi nimi i bývalý hejtmanův náměstek a někdejší krajský šéf ODS Michal Zácha. Na seznamu obviněných jsou také zástupci Správy silnic Olomouckého kraje a zaměstnanci stavebních firem. Většina z nich se k trestné činnosti doznala, stíháni jsou na svobodě. Organizovaná zločinecká skupina podle předběžné kalkulace policie způsobila škodu zhruba 50 milionů korun. Aktéři případu podle hejtmana získávali finanční prospěch pomocí šizení stavebních prací z pohledu použitého materiálu a technologických postupů, nesprávné likvidace nebezpečného odpadu a část peněz i pomocí nadhodnocení ceny.
Náměstek olomouckého vrchního státního zástupce Radek Bartoš dnes ČTK řekl, že zatím nelze odhadnout, kdy bude vyšetřování případu ukončeno. „Počet obviněných a právní posouzení skutků, které jsou jim kladeny za vinu, se nezměnily. U některých skutků byla při zahájení trestního stíhání vyčíslena škoda řádově v desítkách milionů korun, kdy i k jejímu náležitému objasnění jsou zaměřeny některé úkony ve vyšetřování,“ uvedl.
Kauza silničních zakázek: šidily se postupy a materiály, řekl olomoucký hejtman
Odborníci na žádost krajského úřadu prověřili šest zakázek na opravu krajských silnic, u kterých bylo v souvislosti s případem podezření na šizení technologických postupů. Analýzy podle Suchánka potvrdily například problémy v chybějících konstrukčních vrstvách rekonstruovaných silnic. Nedostatky se týkají například silnice z obce Trhavice do Města Libavá, silniční komunikace z Velké Bystřice do Mrskles, některých úseků silnice ze Slatinic do Olomouce, opravené komunikace ve Slatinkách na Olomoucku nebo části rekonstruované silnice II/449 v Litovli na Olomoucku.
Například ve Slatinkách podle výsledků analýzy chyběly tři vrstvy silnice, vozovka navíc měla špatnou tloušťku. Zjištěné nedostatky podle ředitele Správy silnic Olomouckého kraje Ivo Černého neohrožují bezpečnost silničního provozu. Podle Suchánka ne všechny provedené druhy testů měly špatné výsledky. Dobře vyšla například většina zátěžových testů, které jsou klíčové pro posouzení životnosti silniční vozovky.
Reklamace bude krajský úřad podle Suchánka uplatňovat s maximální možnou přísností. „Pokud by došlo za deset let k nějakému technickému problému na těchto cestách, tak my už si potom na dodavatelích nic nevezmeme,“ řekl Suchánek. Hejtmanství bude po stavebních firmách požadovat také úhradu nákladů za analýzy opravených cest, za které zaplatilo celkem 600 000 korun.