Ornitologové vyhráli spor o brněnskou lanovku, povolení je neplatné

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Podle soudu chyboval Drážní úřad i ministerstvo dopravy.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M_M

Takový nápad. Co se vykašlat na lanovku a protáhnou šalinu od nemocnice a připojit k trati za výstavištěm.

Petr

To by se značně zvedla cena a teprve pak by dostala krajina zabrat.

pan Žemla

A proč to nepostaví třeba z Veslařské na Wilsonův les? Vždyť je kopec jako kráva, kdo se s tím má šlapat? A dolů bobovou dráhu jak na Dolní Moravě.

Opravdu doufám, že se tento politický památník nepodaří realizovat a ze čtveřice Hala – Náplavka – Lanovka – Nádraží zůstanou jen první dvě rozestavěné nádhery. Pokud tedy paní Vaňkovou nenapadne začít budovat metro. Ale u toho bych se zase obával, odkud kam ho naplánují.

Luděk

Vážně mě překvapuje kolika lidem je líto že lanovka nebude nebo spíš teď nebude.
Jako vážně?
Pochopil bych investici do lanovky kdyby byl celý vozový park DPMB nízkopodlažní a nehrozilo by že vypadne nějaký kostlivec ze skříně.
Ale za současné situace je to pro mě neobhajitelné plýtvání penězi které by šlo použít na obnovu vozidel nebo už párkrát zmíněnou rekonstrukci/stavbu nové vozovny trolejbusů

Luděk

Teď zpětně mě napadly ještě další dvě vhodné investice vybudování přestupního terminálu Nádraží Starý Lískovec nebo kampaň za vyvrácení všech lži p. Malečka proti tramvajím na Lesnou.

Liposh

Maleček je neskutečný jelito, ale za tu kauzu s šalinama nese jen malou vinu. Když starostujete 30 tisícům zpatečnickych důchodců, logika pláče.

Satano

Lesná je v klidu. Natáhnou dráty a infrastrukturu/napájení na trolejbusy, počká se 10-20 let až se „obmění“ obyvatelstvo a pak už bude stačit jen položit koleje,

nekdo

Já si zase nejsem jistý, že to sekutečně vadí tolika lidem, nebo to píšou třeba v pracovní době na něčí popud. Kdysi dávno tady byla nějaká skupina nicků, kteří byli asi z QS… dokázat to ale nejspíš nejde, nebudou-li to dělat tak hloupě jako na Slovensku: https://www.ta3.com/clanok/956415/autorom-dokumentu-na-odvolanie-simecku-ma-byt-sef-sis-so-synom-vyuzivame-rovnaky-softver-reaguje-gaspar nebo https://www.aktuality.sk/clanok/arzixMk/sef-tajnych-pavol-gaspar-je-uvedeny-ako-autor-navrhu-na-odvolanie-michala-simecku-pisal-som-to-ja-reaguje-jeho-otec-tibor-gaspar/

Padre

No teď jsem se opravdu upřímně zasmál.Dobrá fantasmagorie,alespoň je vidět ,co jsou tihle odpůrci lanovky zač.To jste pravě spadl z Marsu nebo odkud? Opravdu si myslíte ,ze by nějaký státní úředník v české kotlině matlal nějaké příspěvky na dopravni fórum?Byl jste někdy v ČR na úřadě?Tady je každý úředník rád že může hodit nohy na trnož a dát chrupku.

Frantík

No hlavně by to byl nebezpečný precedens pro úředníky z Prahy…

Hýkus se fíbe

Lanovka ve městě byla, je a vždycky bude absolutní kravina! Ta je prospěšná pouze pro politiky kterým přitekly Kapříci. Udivuje mě síla lanovkové lobby která dokáže tlačit lanovky v Praze v Brně. Očekávám že za chvíli přijde s velice potřebnou lanovkou v Ostravě.

DavidS

A řeknete nám taky, proč je to absolutní kravina?

mgr.pavel

Zurich má několik lanovek. Paříž má jednu čistě pro turicty a staví druhou. Kolín nad Rýnem má jednu turistickou, nad řekou. Karlovy Vary mají dvě lanovky, Praha má lanovku na Petřín,..

Hele jak dlouho mám pokračovat, abyste si uvědomil, že nemáte pravdu?

*Obecně* můžou mít lanovky ve městě smysl. Ta v Brně do toho sice nepatří, ale vy o Brnu nepíšete nic..

substituce

Je tu jen malý nedostatek – nerozlišujete lanovky visuté a lanovky pozemní, a v tom je dost podstatný rozdíl: provoz pozemních lanovkek nenítolik závislý na povětrnostních podmínkách, pozemní lanovky většinou nejsou nápadné ani pohledově (nevyžadují-li rozměrné estakády), ale problémy mohou působit křížení jejich tras s jinými komunikacemi.

Padre

Vliv povětrnostních podmínek na provoz lanovky v oblasti mezi Vystavistem a Bohunicemi je minimální.To by tam totiž nesídlili ani ti slavní a nyní už legendární brněnští havrani.

Jan Tichavský

Lanovka kravina být nemusí, ale musí mít jasný přínos oproti jiným nebo stávajícím řešením a navazovat na další trasy (viz latinskoamerická města). Ideálně se používá do kopce, na rovině už je to diskutabilní.

kuna

Kupodivu i v Brně je ve městě lanovka, v tamní ZOO.
Jen je rozdíl, k čemu lanovka slouží a kolik stojí.

M19

Kde je v Brně v zoo lanovka? Slibem nezarmoutíš, jen jaksi stále nic nepostavili. Vláček tam jezdí, ale lanovka? 😉 A je dobře, že není. Zoo má důležitější věci na řešení.

Roman

Lanovka ze zastavky ARENA BRNO na Kampus nedává smysl.

Smysl by dávála snad jen lanovka z Mendlova náměstí na Kampus. Spojeni dvou dopravních uzlů.

Samozřejmě řešením celé situace je prodloužení linek číslo 35 a 68 tunelem na Kampus.

Dalším plánovaným řešením v dohledné době (viz plán rozvoje linek) je prodloužení linky 701/702 z Autobusového nádraží na Kampus.

Ojin

Taky je zmiňováno prodloužení 302 od U zoo přes Svrateckou expresně do kampusu.

M19

Zastávka U zoo v Brně neexistuje. 😉

Ojin

Jo, myslel jsem zastávku Pod mniší horou, nevím proč jsem si myslel, že se jmenuje podle ulice U zoologické zahrady.

M19

701/702 na autobusové nádraží nejezdí. Libka 68 obsluhuje jiný směr než Bohunice. Léky už jste bral? 😉

Roman

Ano, léky uz jsem bral. Linky 701/702 jezdi pres Autobusové nádraží na Úzkou. V případě protazeni by nejspise Úzkou jedna protazena linka vynechala – viz Plán dopravni obsluznosti 2025 – 2039. Jde o rychle spojeni z oblasti Černovice terasy ke Kampusu. Linka 68 dnes ve vyluce. Obsluhuje pouze relaci od zast Namesti Miru do Pisarek a pak nektere spoje jezdi na Myslivnu. Takze pokud mesto ve zprave tvrdi, ze jsou kapacitni problemy. Tohle je jedna moznost. Před vylukou byla hlavni relace Šumavská- Náměstí Miru a nasledne se posilovala do Pisarek. Usek na Myslivnu byl i predtim jen okrajovy. Linka 35… Číst vice »

M19

Hezky jsze si to vymyslel, to se nestane. Zastávká autobusovénádražíje mimo samotnou Zvonařku, že by 701/702 vynechala Úzkou je naprostý nesmysl, leda, že by někdo chtěl omezit provoz a nahnat lidi do aut.
Linka 68 je změna protože rekonstrukce Údolní a to se dotklo více linek. Zbytečně je jen šotokonstrukce.

Roman

Protažení jedne z linek 701/702 je v oficiálním planu rozvoje. Jestli přes Úzkou nebo ne, to rozhodnou jiní. Ne já.

Linka 68: az bude dokoncena udolni tak nejkratsi interval bude opet mezi NC KP/Šumavská – Namesti Miru. Pote některé spoje do Pisarek a jen zlomek na Myslivnu. Takze vyluka Údolní nehraje zadnou roli.

Protažení linek 35 a 68 byla jen reakce na lanovku. Mesto a DPMB ve zprávě uvádí jak je nutne posilit dopravu. Pokud je to tak nutne. Jsou zde linky 35 a 68.

M19

Je tam jen několik posiových spojů u linky 701/702. Vy v těch oficiálních dokumentech mic číst neumíte. Oni ty tabulky zam mají i buňky vedle a nahoře jsou nadepsané. Zbytek je jen vaše dojmologie.

Ojin

Ty spoje 68, co končí v Pisárkách by klidně do kampusu zajet mohly. Jak se tam dnes vůbec otáčí?

M19

Kdyby byly ryby…. Nejsou.

Otansiho

U nás se nepostaví nic bez tahanic a odporu všeho druhu 🙁

mgr.pavel

Tak zrovna tady jde pochybení jen a pouze za vedením Brna, co ignorovalo zjevný zásah do hnízdiště ptáků.

Plus tedy že vůbec předložili takový nesmysl, který ekonomicky ani přepravně nedává smysl, ale o tom soud nerozhodoval.

Jiří Kocurek

Zvláštní, že proti šalině do Kampusu nikdo petice nesepisoval. Čím to, že by ta šalina nebyla až takový nesmysl?

Martin Toman

Díky ornitologové. Lanovka z Bohunic do Pisárek je fakt ptákovina.🤡👌👍

Pepin

Čert vem jestli je lanovka potřeba nebo ne, ale mohl by mi prosím někdo vysvětlit jak se toto stalo? Čas kdy se k tomu měli ornitologové vyjádřit byl přece dávno. Už byla hotová všechna povolení a i tak to mohlo jít k soudu?

Takže například velevážený pan Patrik může oxidovat u soudu i když už se dálnice staví? Nebo jak to je?

Václav

Ornitologove to pripominkuji bezmala uz 10 let…
Ano, tak dlouho mesto ztraci cas naprosto nesmyslnym projektem.

Jiří Kocurek

Čas dávno nebo ne, jestli v tom rozhodnutí chybí posouzení EIA, tak to není chyba ornitologů.
Taky se můžeme ptát proč to posouzení chybí.

Tomáš R.

Zdá se, že lanovky ve městech jsou v ČR zdaleka největší hrozbou pro životní prostředí a úřady hrdinně brání krajinný ráz a ptačí hnízda. Tak to má být!
Oproti takové městské lanovce jsou třeba betonové velkohotely, asfaltová parkoviště či visutá lávka pro turisty pod Kralickým Sněžníkem krajinnému rázu či zvířatům zcela jednoznačně prospěšné stavby a úřady jim správně daly zelenou.
V ochraně přírody je třeba být zcela nestranný, konzistentní a důsledný! Žijeme přeci v civilizovaném právním státě.

David

Máme zbytečně moc úředníků a tak se zaměstnávají tím, že si pořád něco připomínkují

mgr.pavel

„Protože se postavila prasárna pod Králickým Sněžníkem, můžeme s klidem prosadit i jinou prasárnu v Brně“. Chápu váš způsob „argumentace“ správně?

Tomáš R.

Nechápete.

mgr.pavel

Please elaborate.

Padre

Proč všichni kritizují to co se postavilo pod Kralickym Sněžníkem? Byl jsem tam v roce 1974 a vrchol Kraličaku byl smeťák a rumiště plné prázdných láhvi.A dole ve vesnici byly jenom ruiny ,kopřivy,bordel a ožrali drevorubci.

mgr.pavel

Myslím, že kritika míří na ty „pouťové atrakce“ typu visutý most https://www.dolnimorava.cz/sky-bridge-721 který vede odnikud nikam, je zbytečně masivní (srovnejte např. s https://mapy.cz/s/kosugujeza).

Flinta19

Tak ono je rozdíl délka 494 metrů nebo 721 metrů.

Jan Tichavský

Hlavně ten druhý odkazovaný někam vede a není to jen atrakce u stanice lanovky a hotelu. Dolnomoravský most se dá dle mapy obejít 200 metrů vzdálenou cestou, narozdíl od toho alpského.

mgr.pavel

Ano, pod Kraličákem chtěli být za každou cenu světoví, tak schválně postavili tak dlouhou. Bez ohledu na přírodu či smysl toho mostu.

Podél toho mostu nad Dolní Moravou jde v pohodě jít pěšky po široké cestě. Most má jedinou funkci – komerční zábavu.

Visutý most v tom Švýcarsku až tak moc obejít nejde (po suťovém poli a přes potok/říčku). Plní turistickou funkci, je zadarmo, užší, míň hyzdí přírodu.

radim.cenek

Nevím, jak jste na tom s chápáním psaného textu, ale úřady nic hrdinně nebrání. Naopak, soud právě konstatoval, že úřady se na krajinný ráz úplně vykašlaly. A stalo se to díky tomu, že se někdo aktivně ozval.
Pokud vy víte o jiných případech, kdy úřady nefungují, jak by měly, a soud mlčí, možná je to tím, že se na něj nikdo neobrátil. Víte jak, kde není žalobce …

Padre

Řekl bych, že až po nějaké době po zrušení projektu vše kolem lanovky utichne ,se čistě náhodou havrani a další vzácní ptáci odstěhují a nějaký v současnosti neznámý investor a sponzor brněnských ornitologů začne prosazovat na daném místě své záměry.Zářným příkladem budiž záhadný exodus kdysi velmi bedlivě chráněné syslí kolonie z letiště v Pze – Letňanech.Nebo záhadný náhlý výskyt chráněných brouků na teritoriu jedné stavby v okolí Pardubic.

mgr.pavel

Vzhledem k tomu, že ornitologové proti tomuto návrhu protestují už asi 10 let, tak bych ten exodus ptáků moc nečekal..

Padre

Letňanšti sysli byli také dvacet let podrobné sledování a odborně se zkoumala jejich prý dokonalá symbióza s letadly.A najednou jsou fuč.

janikk

No a co bude s těma základama pro nosné sloupy? To jen uříznou trčící závitové tyče a nechají to být? Vždyť to samo o sobě muselo stát ranec a ty peníze jsou vyhozené z okna. Jako nějaká zodpovědnost někoho?

P73

Doporučuji k inspiraci i dva na nic nenavazující úseky tramvajových kolejí u Husovického tunelu…

Jiří Kocurek

Když se teda s nesmyslem začne, tak už se musí pokračovat a vyhodit … hmm ta patka bude tak 1-2% z ceny.

janikk

Dobře, takže se vyhodilo do vzduchu spousta milionu (za které mohl být nový trolejbus, nebo i víc) za patky co betonovali i když soud zakázal pokračovat ve stavbě, ale nikdo za nic nenese odpovědnost. Ty vole takhle se utrácí veřejné peníze.

autobusik2

Každý politik chce mať svoj pomník. Ale zaujímavé je, že za čias Onderky stačila socha za 12 mega, teraz je potreba zbytočná lanovka skoro za miliardu…

218

Vzhledem k tomu,co si nechal postavit Onderka, by Vaňkové mohla stačit nějaká díra do země..

mgr.pavel

Díra do rozpočtu města vám jako nestačí? 🙂

mgr.pavel

Zapomněl jste na tu multifunkční halu, co dlouho ani nikdo provozovat nechtěl. Bratru za 6.6 miliard.

To je teprve politický pomníček současné vládní galerky.

autobusik2

Tú halu radšej nespomínajte. Nikto ju nechcel prevádzkovť, lebo doteraz nie je jasné či si zarobí aspoň na prevádzkové náklady. Samozrejme, že náklady na výstavbu sa nikdy nezaplatia…

nekdo

Nejede v tom i nějaký moučkový cukr? Nebo nějaký Don a jeho léno?

Gwann

Brnenske modre straky to je skoro endemit…

Gunduľ neubiješ

Skvělé zprávy! Doufám, že tahle sviňárna skončí stejně jako Zemanův kanál DOL!

Gwann

Ale smejd Skalicky se pod vlajkou popirani povodni a rudym praporem zkusil dostat do senatu

OndraS

Místo lanovky bych radši přemýšlel, KDE a ZA CO udělat novou trolejbusovou vozovnu místo padajícího Komína, obdobně padajících Husovic a kapacitně a servisně zcela nedostatečné Slatiny, a navíc JAK to udělat hodně rychle, aby vůbec mohla být zachována současná trolejbusová vypravenost a obslužnost města Brna konvenční dopravou.

Jiří Kocurek

Jenže na tom se nedá politicky zviditelnit, takže do toho žádná strana moc nepůjde. Nešel do toho ani Hollan, ktereý měl veřejné dopravy plnou hubu (a jenom ji).

Jan Tichavský

V Praze padala Hloubětínská vozovna, párkrát se to politicky prezentovalo a i když se to extrémně táhne, tak už za půl roku se konečně otevře a určitě hodně poltiiků bude zas stříhat pásku. Takže to jde když se chce.

Gwann

Ze by trajfly parkovaly treba v zetku? Na nic jineho neni

Robin

Vozovna ve Slatině by měla být rozšířena. Viz https://www.dkarchitekti.cz/projekty/vozovna-slatina

Elvis

Nebojte lanovka bude. V rámci Arény, VMO a vratné smyčky se už udělalo založení pro lanovku.
Nakonec se to protlačí.

Šalina na Špilas

Z Veslařské je taky mimoúrovňový sjezd na Kníničskou připraven, nicméně odbočit bych tam nedoporučoval, sjezd z mostu v místě zastávky Vozovna Komín končí ve vzduchu.
Dokonce je tam i stříška na ochranu trolejí v místě, kam měly být přeloženy tramvaje, a světě div se, nic se neprotlačilo.

Bubak.cz

Tyjo, dík. Přípravě na rampy jsem věděl, ale těch stříšek jsem si předtím nevšiml.

Jiří Kocurek

Když už se vyhodily peníze za ty stříšky … 😀

kuna

Stane se z toho podobný pomník jako pilíře „Hitlerovy“ dálnice v Bystrci a Ostopovicích 🙂
Tak že precedens v Brně už je!

mgr.pavel

„Kromě dopadu na přírodu upozorňuje organizace i na chybějící studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby.“

Zatímco třeba na železnici se tvrdě počítá ekonomická návratnost, u lanovky se raději nepočítá nic.

nekdo

Upřímně, fakt někdo věří tomu, že by u této, ehm, lanovky, vyšla co do návratnosti alespoň červená nula? 😀

Gwann

Kdyby pred tou nulou bylo par od nuly odlisnych cislic

Václav Gabriel

Dobrá zpráva. Lanovka do kampusu je naprostý nesmysl. Už jen kvůli tomu, že by lanovka překonávala jen 50 metrů a samotná cesta by byla jen o 2 minuty rychlejší než cesta trolejbusem (přičemž horní stanice je mnohem dál od školy a nemocnice než zastávka trolejbusu).
O tom, že by se musely vykupovat pozemky kamarádíčků zastupitelů snad není potřeba ani mluvit.
Zastupitelé Kalivoda, Kratochvíl a ředitel DPMB Havránek by měli vyvodit osobní odpovědnost a odstoupit.

Kubrt

O jakých pozemcích kamarádíčků zastupitelů je řeč?

none

No hurá. Málem jsme tu mohli mít něco moderního. Ještě že ty ochránce máme…

mgr.pavel

Sice zbytečného, ale moderního.

Václav

Pokud si mám vybrat mezi zbytečnou stavbou, nebo lesem plným různých druhů ptactva, mám jasno.
Pojďme raději investovat do projektů, které mají smysl (železnice, rozšiřování klasického MHD apod.).

Marek Hrdina

Me bavi ta argumentace DPMB, ze tu lanovku budou vyuzivat pacienti FN Brno, predstavuju si treba tu starou babicku, jak nejdriv ze saliny prestupuje na lanovku, aby se pak od lanovky belhala do nemocnice. To je videt, jak si ty argumenty cucaji z prstu.

Uz jen cekam na to, kdy prijdou s tim, ze tu lanovku budou pouzivat i ti hnizdici havrani.

Hasler

Kdepak havrani, ale ta babička s sebou potáhne do FN klavír a ten do trolejáku přece nenarvete… 😀

nekdo

Ta nemocná babička v terminálním stádiu rakoviny, nebo ta druhá, co tam doprovází svojí matku, t.č. v rizikovém těhotenství?

Gregyros

Nechápu jak někdo mohl vymyslet trasování nad rivierou, naprosto tím zabijou místní genius loci, o naprosté zbytečnosti se ani nezmiňuji

Karl vB.

Až ten záměr opětovně projde procedurou, tak se zas ozve někdo s připomínkou, že nosná lana naruší brněnské panorama, nebo krajinný ráz lokality.
Zajímalo by mně, jestli by v dnešních podmínkách vůbec prošla novostavba lanovky na Sněžku, nebo na Ještěd.

Zdenek

Na Snezku ne a bylo by to jen dobre. Na Jested kdo vi.

Sch

V jednom městě nejde postavit lanovku, pro krajinný ráz, ve druhém kvůli ochraně ptactva. Obávám se, že plánovaná lanovka na Ještěd nemůže obstát ani v jednom z těchto kritérií a proto nikdy nevznikne. A říkám si, jak asi probíhá povolování lanové třeba v KRNAP?

Frantisek

Urcite se najdou borci, co by tu Jestedskou meli radi jako tunelovou variantu – takovy vytah.

Luboš Beneš

Po požáru v Kaprunu také neprůchodné…

MP22

V pořádku, teď může magistrát prostředky původně určené na lanovku vložit do rekonstrukce tramvajových tratí.

trafopajka

hahaha, buď bude lanovka, nebo si to rozdají na odměnách

Pavel

Nebo na platy ridicu mhd 🙂

tmsq

Myslím, ze trolejbusová vozovna by nebyla od věci…

JacobSGC

Můžeme být rádi, že máme hotovou elektrodistribuční soustavu, protože dnes už nejdou ani natáhnout dráty v krajině

qěcy

Kecy. Protože několik nových vedení vvn i distribučních vidím stavět právě teď.
Zkrátka drážní úřad nemá dělat chyby.

mgr.pavel

Jde natáhnout dráty v krajině.

Ale ne tam kde by to moc poškodilo přírodu – resp. i tam to jde, ale musíte odargumentovat, že přínos ze stavby bude větší, než ta újma.

Brno / DPMB takovou argumentaci nedodalo.

Jiří Kocurek

Na elektrickém vedení obvykle(?) nejezdí prosklené kabiny, že by ptáci do těch skel naráželi.

Jiří Kocurek

a pro rýpaly: Oknem domů nebývá vidět zkrz do krajiny.

Cupra

My ani netušíme, jak se tu máme dobře. Představte si, jak by třeba v Alpách, v USA, Kanadě, všude kde maj lanovky běžně, byli rádi, kdyby měli taky ptáky. Ale nemají. Protože kdyby měli, tak by jim to taky nepovolili. My tu máme ptáky, tak tu holt nemůžeme mít lanovky. No co….

qěcy

Kecy.

Gunduľ neubiješ

Takové, skoro až magistrátní, kecy, by mohl někdo říct….

Nose Peak

No, hlavně v Alpách postavili podobně dlouhou lanovku pod Matterhornem za v přepočtu 700 mega; tady se mluví o miliardě…

janikk

Ano a jízdné není 20,- kaček a ani tak neuvažují o návratnosti. To jen v Brně by se za pár let zaplatila 😃

Gunduľ neubiješ

Jejda, no asi je to v nějaké chudé zemi s nízkou cenou pracovní síly, že, ten Matterhorn?

Luboš Beneš

Kolik že ptáků vloni narazilo do lanovkových lan?

janikk

Kolik lanovek vede přímo hnízdištěm pro desetitisíce ptáků? Četl jste námitky ornitologů, nebo jen tak plácáte?

Gwann

Placa, cemu sam nerozumim, je paveda

MP3

Já nevím.
Územím prochází páteřní cyklotrasa Praha – Brno – Vídeň (č. 1). Přímo v místě je Bikepark. kousek vedle je Lanové centrum (Jungle park) Přes řeku je největší brněnský koupák. Kousek nad je čtyřproudová výpadovka na dálnici. A nic ptákům nevadí.
Ale lanovka vadí.
Asi to finančně nedává smysl, to nezpochybňuju. Ale ten argument s ptáky mi připadá nějak divný.

janikk

Cyklotrasa/silnice vede hodně dole, kolem reky, jungle park je také u řeky až pod cyklotrasou/silnicí. Ano ve svahu kudy má vést lanovka a kde má být budována nosná konstrukce je povolená krátká část trailu NETRO, který se bohužel nelegálně za tichého souhlasu města rozlézá do všech stran. Z kousku povolené trasy je pavučina nelegálních trailů způsobujících hlubohou erozi, odvodnění svahů, zaplavování a zanášení cest. Když pozemky patřily Lesy ČR, tak ty si hlídaly aby musel provozovatel trailu plnit dohodu. Od doby co ty pozemky s Lesy ČR vyhandlovaly za jiné plochy Lesy města Brna, tak aby mělo město parcely pod… Číst vice »

Padre

Věřte mi ,že těm havranům ta lanovka vadí nejmíň..