Orlen zdvojnásobí podíl biosložky v českém benzinu. Rok výroby auta určí, zda nepřijdou problémy

Výdejní stojan na čerpací stanici Orlen. Foto: Orlen UnipetrolVýdejní stojan na čerpací stanici Orlen. Foto: Orlen Unipetrol

Na E10 přechází od ledna i MOL. Starší auta může poškodit, hranicí je jeden letopočet.

167 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Skládaný

Zase ti Poláci, ti jsou různými sajrajty v potravinářství i palivech už pověstní. Zlatý EuroOil.

Han van Meegeren

Tzv. prémiové palivo Verva je už teď E10.
Ono spíš jde taky o to jaký sajrajt se zde prodává. V Německu mám o litr nižší spotřebu (i na E10, který je tam levnější než E5) a auto líp jede.
Tady, ať jsem vyzkoušel, co jsem vyzkoušel, houby.

Jiný Petr

Takže si to shrňme:
Je to horší benzín, s nižší kvalitou, vyšší cenou, s vyšší spotřebou, poškozuje všechny vozidla, do kterého to nalijete (starší auta více).
Ale zelení fanatici jásají, že snižujeme uhlíkovou stopu automobilismu ze 3% podílu na celku o 2,5%; čili nově bude podíl automobilové dopravy na uhlíkové stopě asi 2,925%

Kdy už ti ekoteroristi pochopí, že CO2 je neškodný plyn?

EU mi fakt těžce připomíná RVHP/SSSR – kupředu levá, zpátky ni krok. Vzhůru k lepším zítřkům

Jan Tichavský

CO2 určitě neškodný plyn není, to lžete a faktem je, že současná koncentrace v atmosféře se rapidně zvyšuje nad dlouhodobý normál, což se nikdy v historii nedělo (pokud se zvyšovala tak pomalu po tisíce let, některým organismům to vadilo, některým méně). Druhá věc je, že pěstovat rostliny k energetickému využití je samozřejmě blbost. Osazením pole solárními panely dostanete o několik řádů více energie ze slunce než ukládáním energie do rostliny. Navíc rostliny (tedy řepku) musí ošetřovat chemickým postřikem, což je další velká zátěž pro životní prostředí, což se u nás neřeší. Třetí věc je, že u nás bylo povinné přimíchávání… Číst vice »

Jiný Petr

Nechci se na dopravním webu pouštět do diskuse o CO2 – ale bez CO2 by nebylo rostlinstva, ani planktonu v oceánech, tudíž ani zvířátek a lidí. Hlavní problém s růstem CO2 nevidím v dopravě a průmyslu, ale s tím, že snižujeme množství biohmoty na zeměkouli a hlavně – rapidně roste počet obyvatel planety – kolem roku 1000 n.l nás bylo na planetě jen cca 300 miliónů, dneska je nás 8 mld. – 26,6x více. Vaše věta „rapidně zvyšuje nad dlouhodobý normál“ – otázkou je jak dlouhé období si vyberete – pokud rok 1960 od kdy se koncentrace CO2 v atmosféře… Číst vice »

dopravopat

Nejde ani tak o absolútnu hodnotu CO2 v atmosfére. Ide o ten enormne rýchly nárast, ktorý tu nikdy predtým nebol. Enormne rýchly myslím z geologického hľadiska. Osobne zastávam názor, že áno, klimatická zmena je, človek k nej zásadne prispieva. Ale nezdieľam názor, že musíme zachríniť planétu rôznymi hlúposťami ako miešaním etanolu do benzínu. Planéta vôbec nepotrebuje zachrániť. Ani nejaké živočíchy. Ani pandy, ani tigre, ani včely, ani motýle a pod. Život na zemi dokázal prekonať oveľa väčšie masové vymierania. Všetko, čo môžeme a MALI BY SME robiť, by sme mali robiť výlučne z čisto sebeckých pohnútok, aby sme prežili my,… Číst vice »

MHD

Jestli ten enormně rychlý nárůst CO2 nekoreluje s automobilovým boomem v Číně.

dopravopat

Ten enormne rýchly nárast bol merateľný už pred desaťročiami a stále sa zrýchľuje. Automobilový boom v Číne určite prispieva k zrýchľovaniu, ale sám o sebe ho nespôsobouje.

Gwann

První odstavec souhlasím. Druhé dva jsou blábol.

CO2 se má minimalizovat kde to má smysl. Energetika, výroba stavebních hmot, zemědělství. V dopravě to má jen omezený smysl

Jiný Petr

Vím, jak to autor myslel, ale motor biodegradovat nemůže neb není vyroben z biohmoty. Biodedegraduje to palivo a poškozuje motor a součásti palivového systému

viz: „Za problém označuje i biodegradaci motoru.“

Marek

Podívejte – stejně Vám nezbyde než se naučit s E10 jezdit, přizpůsobit se tomu. A to co jsem zde popsal vás v nějaké podobě potká dříve i později také. Akorát s to nebude projevovat v případě E10 tak hodně. Toť vše.

Trumway

„stejně Vám nezbyde než se naučit s E10 jezdit“
Špatně. Není rozdíl mezi jízdou s E10 nebo jízdou s E5. Ten kdo se bude muset naučit s tím „žít“ bude motor. V lěpším případě ho to budeme muset naučit výměnou dílů, které by mohly být (budou) ohroženy. Pokud to nebude možné bude to ta horší varianta.

najmy

Orlen naštěstí není jediným dodavatelem 😉 Jinak ty ekokeci jsou zbytečné, jde jen a jen o zisk navíc štědře dotovaný z EU i národních rozpočtů.

Dejf

Rád bych tady uvedl na pravou míru několik věcí. Marek co tady vytapetoval půlku diskuze ví úplnou tužku, nebo vědomě lže. Zážehový motor požaduje palivo, které se nevznítí kompresním teplem při stlačování směsi a jde zapálit svíčkou. To je tak zhruba všechno. Jo samozřejmě lacině postavené stroje (neplést s lacinými stroji, můžou se prodávat za draho) s podřadným materiálem ventilových sedel a bez hydraulicky vymezovaných vůlí na ventilech můžou dělat problémy. Ano, problém s palivy tady byl v devadesátých letech, kdy bmw používalo nikasil jako úpravu hliníkových bloků a síra ve východním palivu ho sežrala. Motory co se dožily dnešních… Číst vice »

Marek

První spalovací motory byly (asi) na biolíh apod. Benzin přišel až později. Takže je to vlastně návrat ke kořenům 🙂

Trumway

Jenže první spalovací motory byly vyrobeny úplně jinak. byla to ještě poctivá kovařina a s tím co je v autech dnes se to nemůže srovnávat. Nebo se snad tehdy vyráběly motory z lehkých slitin? Vždyť i na pohon ventilátoru chlazení stačila ještě relativně nedávno dámská punčocha. Srovnáváte co srovnávat nelze.

Dejf

Zase z těch moderních aut děláte moc velký modelky. Většinou se kazí na hrubých konstrukčních chybách, pak samozřejmě škůdlení vyrobce na kvalitě a nakonec oblíbená mizerná údržba. Jinak vlastně líh zlatý palivo pro přímovstřikové motory, kdyby se jezdilo na čistej, tak odpadá problém s ředěním oleje palivem, nedožije v oleji ani 100°C.

Trumway

Hezky popsáno. Snad jen to ,že v každém benzínu je voda. Možná je, ale přibývá jí s tím jak benzín stárne. Že by byla voda pro motor neškodná taky až taková pravda není. U vozidel s motory s karburátorem se bude voda hromadit nejen na dně nádrže, ale i v plovákové v polovákové komoře a bude jí nutno častěji vypouštět protože voda jako taková ovlivní proces přípravy směsi. Zná to asi každá kdo u nějakého dvoutaktního motoru po zimě sice nádrž vylil a dal nový benzín, ale motor stejně nechtěl nastartovat. Je to tím, že palivo zůstalo v karburátoru a… Číst vice »

Dejf

Zase u dvoutaktu preferuju nechat karbec na suchu, lepší než když se odpaří benzín a zalepí ho olej ze směsi. Každý má svoje, samozřejmě řešení je koupit kytku, otrhat okvětní lístky stylem mám to rád nemám to rád, dle toho koupit na typicky zimní odstávku alkylátový benzín.

Ála

a kde se dá sehnat ten alkylátový benzín?

dopravopat

Moc rád by som si prečítal aj dlhší článok od Vás na túto tému. (ideálne s uvedenými zdrojmi) Kľudne aj na tomto servri. Doprava je téma, ku ktorej to mimoriadne sedí.

Joe

Tak holt jezdit na letiště a škemrat o trochu avgasu.

dopravopat

Olovnatého? 🙂 Tzv. LL = low lead. Hej, v aviatike sa používa dodnes olovo.

Jarda

Jak je na tom eurooil? Ten ma i naftu bez biosračky, tak by mohli mít i benál bez bio.

Radek

Eurooil má bez biosložek jen naftu, benzín si myslím, že žádný.
(viz: https://www.ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv)

libor

ještě že jezdím na naftu a bez bio…

okk

Eurooil má NĚKDE i ten benzín s 0%:

https://santomet.eu/eurooil/

Dlouhodobě to platí hlavně pro severní Moravu a občas Brno, v Čechách snad nikdy.

marek hudec

pro vsechny majitele starsich vozu – – viz odkaz
https://www.e10info.eu/cs/muzu-pouzivat-palivo-e10/

marek hudec

zajimave je, jak se informace o vhodnosti E10 lisi….
treba CITROËNy by mely vyhovvovat vsechny vyrobene po r 2001 ale treba nissan micra, ford escort nebo ctyrkove a starsi VW golfy maji problem….o fledach nemluve

sonny

takže jsem měl pravdu, všichni jezdili do Polska na benzín, pak u kolegy bylo hodně aut v servisu, vstřiky..ale lidi si to nepřiznají,každou korunu ušetřit a pak nadávájí na auta.. zlaté benzínky bez biosložek, zajimé,že každý si myslí,že orlen je kvalita

Jan Sova

Ty rafinérky (čti Unipetrol) u nás patří Polákům, dá se z toho dovodit, že obsah biosložek bude stejný na obou stranách.

Standa

Ukázka že není problém v autech ale právě sraček jako jsou bioslozky v benzínu ty dělají neekologicky benzín

sonny

jo, ale lidi jsou hlupáci, každou korunu ušetřit..

Vladimír

Takhle takhle se snaží donutit řidiče, aby se zbavovali starších aut a v ideálním případě kupovali elektrovozejčky.
Čekal jsem nějakou levou.
Ale svůj Seat Ibiza rv. 1997 nedám!

MHD

Nechte si vyměnit gumové hadičky v palivovém systému za nové, které se nenaleptají bioložkou a mělo by to být ok.

Ketchup1970

Etanol by se měl pít ..:-)

Vladimír

Je ne před jízdou a za jízdy.
Opilý řidič, veselý vrah.
😉

Jan Sova

On jako podílová složka v palivu není špatný. Lépe to zahoří a má to příznivý vliv i na emise. Problém je trošku v opotřebení motorových součástí….

Marek

Hloupost ale asi je dávat ty bavlněné filtry apod. s vyšší propustností vzduchu v kombinaci s ethanolem. Před tím jsem byl hned na začátku důrazně varován.

Marek

A kdyby náhodou někdo chtěl motor (asi jen některé typy) se dá ethanol i upravit. Dá se přimontovat řídící jednotka, dá se upravit spousta věcí.

Milan

V ČR se ročně stočí přes 8 miliard litrů paliv (6,8 mil.tun.), benzín je nad 2 mld.litrů, podíl biosložky mají pod 5% protože né do všeho se to leje (hmotné rezervy, železnice a pod.) k tomu další miliardy tun olejů, maziv, topných, letecký petrolej a jiných ropných látek, Hrubou kalkulačkou určitě zvýšením na 10% ethanolu o pouhých cca 13 tisíc tun pohneme drasticky s ekologií, to je cca 0,06% z celku, na mě si s takovýmhle přístupem nepříjdou… Stejnak zdraží ale vstupní náklady si tím zmenší jen prodejci a o to jim jde, takže opět jen kecy jak myslí na… Číst vice »

Marek

To sice ano, ale pokud si natankujete benzin E10 tak už nejedete na benzin ale na směr benzinu a ethanolu (9:1) která má trochu jiné vlastnosti včetně emisí apod. a v tom celkovém (obrovském) měřítku to může něco udělat. To je holý fakt

Miloš

Holý fakt je, že Benzina/Orlen nepoužívá Ethanol, ale ETBE.

kix

u vervy ano, efekta má líh

Marek

Řeč je o E10. ETBE vyprchává.

Marek

Jediný problém bych viděl spíše v tom, že se ve velkém jezdilo na něco co se produkovalo v zemědělství které by mělo sloužit spíše produkci potravin. Ale údajně se to stejně vyrábí z nějakého odpadu který by vzniknul tak jako tak

Kandelábr

Pokud není potravin nedostatek, jakože není, tak ať na poli radši roste řepka, než aby se zastavělo nějakou halou

Marek

To asi jo.

Ketchup1970

A kde budou litat motyle ?

Marek

Burešovi a hlavě

Marek

Ať je to jak chce, palivo s ethanolem může mít (a také má) nižší emise a může to čistit palivovou soustavu. To pak v praxi může znamenat i to, že pokud náhodou vyjedete nádrž do dna, tak se nemusí nic moc stát, žádné hrozné úsady nečistoty t nemusí nasát, protože tam žádné nebudou, resp. jich nebude tolik.
To znamená že nemusí být vždy všechno špatně (tj. každá mince má 2 strany a to platí i zde)

Alfons

A nebude to tím že to zachytí palivový filtr. že nic nenasaje.

Marek

Postupně to vyčistí nádrž a pokud pojedete na to co je úplně na dně tak je šance že se to bude podobat více benzinu/palivu než usazeninám. Každý totiž cca na dně nádrže pokud jezdí jenom na benzin asi vozí vodu která se za normálních okolností benzínem nemísí. Ethanol tohle naváže na sebe.

Trumway

„Ať je to jak chce, palivo s ethanolem může mít (a také má) nižší emise a může to čistit palivovou soustavu. “

Ha ha. Možná u nového auta, které je na to „uzpůsobeno“ . Vlivem koroze a oxidace se taky nadělá nějaký ten bordel a to nemluvím o těsněních, která budou degradovat. Prostě pro stará auta to špatně je.

Marek

Je. Ale otázka je čemu říkáte staré auto. Já jsem to měl v autě s rokem výroby 2004. A bez problémů. Za rok by to byl po 20 – ti letech veterán.

Trumway

Pro mě je auto vyrobené v roce 2004 auto prakticky nové. Plné elektroniky, různých serepetiček atd. Staré (a vlastně běžné) auto je pro mě auto s rokem výroby kolem roku 1990

Marek

Jezdil jsem na to i v zimě a to téměř denně a to i v mrazech. Faktem je, že to chytalo hůř, někdy až na 3. pokus. Ale vždycky to chytlo nastartovalo a jel jsem.

MK

Tak je Verva bez bioslozek nebo proč má taky označení E10?

Roman

Protoze verva nema oporu v zakonu. Je to BA 98 (natural 98) s aditivy. A jak BA 95 tak BA 98 musi mit oznaceni E10, ktera udava maximalni podil lihu.
A dokonce tim ze verva ma jine slozeni tak na nekterych stanicich ma podil az 20%.bioslozky

Marek

100 oktanový benzin neexistuje. Je to upravený BA 98

Alfons

Tak a teď jste zkazil den frajerum co si do teď mysleli že mají v nádrží 100% benzín. Přesně tak jak nejde vyrobit 100% lih tak nejde vyrobit 100vkový natural.

Marek

Na tomhle světě nejde nic vyrobit na 100%. Na 99,9% možná ale čistých 100% nedosáhnete nikdy a to ani v laborce.

Miloš

Verva 100, má 100 oktanů ozančení 98 má proto, že je to u nás nejvyšší norma.
Dále je rozdíl v tom, že Verva neobsahuje biolíh (Ethanol) ale ETBE a v současné době je to jedinné palivo na trhu, které jako příměs nepoužívá biolíh.

libor

je to asi týden, co Martin Vaculík dělal video na youtube, kde to testovali (lab).. najděte se to…

Marek

Pokud tohle všechno zvládnete a naučíte se s tím jezdit, pojede Vám to opravdu moc pěkně a ježdění Vás bude bavit 🙂

Marek

Ethanol Vám může zkrátit životnost spojky která se může rychleji opotřebovávat . Pokud k tomu dojde, pořiďte si kvalitnější výrobek např. od firmy LUK apod.

Trumway

A jak by to asi to palivo udělalo? Spojku ovlivňuje hlavně to jak se s ní zachází. Nebo žeby to palivo bylo tak doknalé, že zvýší výkon a s ním i otáčky motoru a setrvák se bude točit při rozjezdu rychleji a tím bude větší tření lamely? To asi těžko.

Marek

JJ přesně tak. Sice ne samo o sobě ale k této situaci při kombinaci některých faktorů opravdu může dojít

Dejf

Myslím že by to spíš chtělo zkombinovat mokrej hadr a hlavu, větší nesmysl jsem dlouho nečetl…

Marek

Vše co jsem napsal jsou zkušenosti z praxe. S atmosférickým motorem 1,4 do kterého jsem tankoval palivo s mnohem vyšším podílem etanolu než je E10 jsem najezdil cca více než 100 tis km. Faktem ale je že to auto bylo upravené a díky etanolu se tím daly dělat neskutečné věci. Mohlo to klidně jezdit dodnes., ale už se nevyplatilo do Toho investovat.

Trumway

No jo. Já taky kdysi modelařil a do modelů jsem lil ethanol s přídavkem ricinového oleje. Bože, kde jsou ty doby.

Trumway

Leda tak, že by ta srágora vyžrala do bloku díru 🙂 a něco se dostalo k lamele a zadělalo setrvák a přítlačák (olej,voda….) Pak možná, ale jinak hóóódně těžko.

Marek

Díle je nutné častěji kontrolovat a doplňovat (ve studeném stavu) motorový olej (cca každých 1000 – 1500 km) sledovat jeho barvu, jak moc tmavne.

Trumway

Hele, já bych to viděl spíš tak jestli by nebylo lepší ten motorový olej vypustit aby nebylo nutné ho kontrolovat. 🙂

Marek

Po přechodu na palivo s vyšším podílem Ethanolu je nutné cca po 500 km vyměnit palivový filtr (!!!) pokud to neuděláte, budete mít potíže.

Trumway

Tak to bych ho musel měnit každou chvilku. To je nesmysl. Pokud bude auto jezdit a palivo se bude obměňovat tvorba úsad nebude tak drastická jako když by vozidlo stálo delší dobu.

Marek

Ethanol = výměna palivového filtru. Protože to vyčistí nádrž od úsad a skončí v to v palivovém flitru.

Marek

Mě samotnému se to stalo, najednou to bylo línější dokonce to občas cuklo (po přechodu na ethanol) a nechtělo to jet. S tím se ale počítalo a byl jsem na to předem upozorněn. Je ale nutné ujet cca těch 500 km než se ty nečistoty vyplaví z té nádrže. Dříve to nemá cenu dělat. Po výměně palivového a vzduchového filtru to úplně ožilo to auto začalo to pěkně lítat.

jean

to najedu za 4 dny a to bych jen měnil filtr,

Marek

To platí pouze jednorázově při přechodu na palivo s vyšším obsahem etanolu. Po natankování paliva s vyšším obsahem etanolu může dojít k rozpuštění dalších úsad. Proto se doporučuje jednorázově vyměnit palivový filtr cca po nájezdu 500 km od prvního natankování takového paliva za předpokladu že ho budete pak používat stále.

Trumway

Tohle logiku má.

libor

co to je za hovadinu? to jako pojedu někam 600km a cestou někde na odpočívadle budu měnit filtr? haha

Marek

Už to nebudu opakovat. Pokud rozumíte psanému textu tak to pochopíte.

Trumway

On myslel, že při přechodu na E10 po prvních 500km vyměnit filtr, protože by to nové palivo mohlo s sebou něco brát. Ale pokud dnes tankujeme E5 ethanol tam už je a tak si osobně myslím, že to zase až takový problém nebude. To by asi muselo jít o auto které do dneška jezdilo na palivo bez ethanolu což není moc pravděpodobné.

libor

jo tak, to ale nenapsal 😉

Marek

Pokud použijete v kombinaci s Ethanolem nevhodný nebo nekvalitní nebo netěsnící vzduchový filtr, nebo ho špatně nebo nevhodně (obráceně) nebo špatnou stranou namontujete, může se stát že se rozsvítí kontrola lambda sondy a motor sklouzne do nouzového režimu. Na to pozor !!!! Pokud k tomu dojde vyndat vzduchový filtr a pověnovat se tomu aby seděl tak jak má.

Dejf

Šlo by tomu dezinformátorovi dát ban?

Roman osobně

Z Bohnic asi utekl nemocný klient…

Marek

Koupil jsem si (asi nekvalitní) vzduchový filtr, netěsnil nedoléhal plastový límec, asi podfukoval apod. Normálně by se asi nic nestalo, s etanolem začala vyskakovat lambda sonda. Myslel jsem že je vadná a že ji budu muset vyměnit.
Tak jsem zkontrolovat vzduchový filtr nasadil ho správně a světe div se všechno bylo OK. Prostě to naměřilo vysoký obsah kyslíku.

Trumway

„Koupil jsem si (asi nekvalitní) vzduchový filtr, netěsnil nedoléhal plastový límec, asi podfukoval apod. Normálně by se asi nic nestalo,“

Normálně by se asi nin nestalo….no normálně by se stalo, protože by sací systém neměl takový odpor jaký by měl mít pominu li, že tamtudy může motor nasát prach a nečistoty.

„Tak jsem zkontrolovat vzduchový filtr nasadil ho správně a světe div se všechno bylo OK. Prostě to naměřilo vysoký obsah kyslíku.“

No vidíte. To je to co říkám. Prostě to bylo špatně. Ale to jsou základní věci a ty platí i bez vyššího podílu ethanolu.

Marek

Ethanol bez obav spíše do staršího auta s atmosférickým motorem. Do nového drahého auta s turbem? To bych si hodně rozmyslel.

Marek

Spíš jde o ten formaldehyd který může jít z výfuku. Udivuje mne že v době kdy se řeší Euro 7 nikdo neřeší a nikomu to nevadí.

Marek

Já jsem na ethanol který jsem tam přidával v mnohem větším množství než je E10 běžně jezdil. Na samotný benzin už jsem vůbec ani nejezdil. Jezdilo to perfektně a kdyby se E85 zase začal opět prodávat velmi bych to uvítal. Prodejce si ale stěžoval na rychlou degradaci, pomalý prodej a kontroly kvality paliva (pokuty) Motor ale šlapal jako hodinky. Faktem ale je, že se to musí trochu umět. Musíte vypozorovat a vyzkoušet co to s autem dělá co tam dát a čemu se vyhnout. Navíc není ethanol jako ethanol. na některý to jede líp na některý to jede hůř. Víc… Číst vice »

Marek

Ethanol má v sobě více kyslíku, měl by vylepšovat oktanové číslo. Mělo by to jet líp. V benzinu v základu jsou už nějaká aditiva aniž by jste tam něco přidávali. Řešením je upravit normu pro benzin a navýšit v tom základním stavu už od výroby množství aditiv resp. látek které palivo stabilizují. Aniž byste tam sami něco přidávali. Ethanol zároveň čistí palivovou soustavu od úsad. E10 čili 1 díl ethanolu na 9 dílu benzinu není zas tak moc. Spíše bych viděl problém v rychlejší degradaci motorového oleje (když jezdíte na ethanol nic jako long life neexistuje, musíte to ho měnit… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

S E85 jsem se běžně setkával v Kalifornii. Za směšnou cenu. Bohužel jsem neměl odvahu to natankovat do auta z půjčovny namísto E10. Měl jsem to podle Vás zkusit? Běžný atmosférický motor na „amerických“ (jiná metodika výpočtu okt.č.než u nás) 87 nebo určitě i 85 oktanů.

Marek

Klidně jste to mohl zkusit. Dělá se to tak že natankujete nejprve malý podíl E85 (směs E10, E20 apod.) a postupně zvyšujete. Poznal byste to podle toho že by to blbě startovalo že nemáte už navyšovat.

Průvodce původní Aleš

Díky

Typhoon

Tak nevím….do teď jsem byl v tom, že Verva 100 je prémiové palivo bez bio složky a teď tady píšou, že je v kvalitě E10…. už od roku 2021… takže asi nějaká pastička….

Trumway

Já na Vervu 100 nejezdím. Řídím se tím co je dané výrobcem a

„Doporučené palivo:
Pouze běžný bezolovnatý benzín

Používejte pouze bezolovnatý benzín. Použití olovnatého benzínu by způsobilo vážné poškození vnitřních částí motoru, jako jsou ventily, signály a také výfukový systém.

Váš motor je navržen pro použití běžného bezolovnatého benzínu s kontrolovaným oktanovým číslem 91 nebo vyšším. Pokud motor klepe, použijte jinou značku benzínu nebo prémiový bezolovnatý benzín. Použití bezolovnatého benzínu prodlužuje životnost zapalovacích svíček a snižuje náklady na údržbu.“

Tedy v roce 2004 byl premiovým tak akorát možná Natural 98, ale nikoliv 100 oktanový.

https://www.autoweb.cz/prodej-benzinu-special-91-a-natural-98-konci/

kix

ale nemá líh, ale kvalitnější složku, která je naopak prospěšná..proto tam je

marek hudec

etyl tercbutyl ether – vaze vodu z rozkladajiciho se lihu takze vam to nerozezira trubky

Trumway

„Na E10 přechází od ledna i MOL. Starší auta může poškodit, hranicí je jeden letopočet.“ Aby bylo jasno netýká se to jen automobilů, ale prakticky všech spalovacích motorů. Zahradníci mají o důvod více pečlivě do nádrže zahradní techniky na zimu dávat palivo kde biosložka není nebo kde je jí co nejméně a stejně po zimě je nutno nádrž vylít. Motorkáři jsou na tom stejně neli ještě o něco hůře. Nádrže zahradní techniky jsou z často z plastu a tam nehrozí jejich koroze. U motorek máme plech a jak známo nejlepší je mít před zimou nádrž plnou aby nedocházelo ke kondenzaci… Číst vice »

Trumway

Aneb jak se zbavit dříve vyrobených vozidel. Zakázat je nemůžeme protože to by nás lidi rozcupovali tak to holt uděláme tak, že budeme dělat všechno pro to, aby vozidlo zkapalo samo. Osobně už delší dobu říkám, že auto smrdí jako lihovar a už delší dobu se potýkám se zvýšenou spotřebou paliva. Dříve bylo možné jet dálku s průměrem 6L/100, ale už delší dobu jsem rád, že se dostanu pod 7l/100 takže bych se vůbec nedivil kdybych už to palivo tankoval. „Na čerpacích stanicích v Česku je už nějakou dobu možné vedle typu E5 narazit také na benzin s označením E10.“… Číst vice »

Trumway

A když ne diesel tak to bude Trabant. Žádné ventily (není to až tak dávno co jsme řešili zrušení olovnatého benzínu a nutnost náhrady za aditiv za účelem ochrany ventilových sedel u starých aut), žádný složitý palivový systém s čerpadlem,malý objem nádrže, olej pro 2T se bude vyrábět a prodávat pořád, žádná lambda a tedy řízení motoru co by chtělo dávkovat více paliva…a když je schopný jezdit i na palivo s nízkým oktanovým číslem tak si s touhle srágorou jistě hravě poradí taky 🙂

Micky

Do 2T neni vhodne lit benzin s obsahem ethanolu. Hure se olej smicha s olejem a dochazi k zadreni motoru.

Trumway

Tak holt dámě oleje o trochu více…tak nějak přiměřeně-přiměřeně 🙂 a namícháme si to nikoliv v nádrži, ale mimo a důkladně ;- ) Je pravda, že u vzduchem chlazeného motoru by k tomu přidření mohlo dojít o něco dříve než u vodou hlazeného, ale zase …shodí se plech, sundají dvě hlavy, sundají válce….jednoduchost sama.

Marek

Bioethanol opravdu může způsobit rychlejší degradaci motorového oleje.

Trumway

Tak tam dáme riciňák 😉

Lukino

Všichni na EuroOil

Jan Sova

Problém je, že někde jsou čerpací stanice EuroOil dosahově dostupné, ale jsou oblasti, kde je 50km nepotkáte.

Průvodce původní Aleš

Čepro kupuje RobinOil, tak se síť zvětší.

Leipaer

Podpora elektromobility… 😉

Trumway

Na elektromobilitu jim s..e pes!

Leipaer

Na první pohled je vidět, že pan pes je odborník… 😉

Petr

Odborník možná ne, ale nedokážu si představit kdyby všichni přešli ze spalovaku na elektro, to by byl hukot😀🤮🤮

Jan Tichavský

Já si to představit dokážu. Už jsme přešli od koní na spalovací auta a hromadnou dopravu, která je často elektrická, tak proč neudělat další krok. Fosilní paliva ani biopaliva stejně nejsou dlouhodobě udržitelné řešení.

Martin

Jedna věc je, jestli E10 auto schroupe, druhá jak. Osobně jsem nalil jednou E10 v Německu do mého Mondea (právě r.v. 2005) a děs běs se dostavil, dojezd dle počítače začal hned padat a ustálil se o 15% níž než obvykle, motor řval jako kráva a netáhl. Takže za mě, pokud bude obecně všude E10 (v Německu si šlo vybrat z E5 nebo E10), tak přejdu na 98 benzín a VIF aditivum do toho (ten liju pro jistotu do benzínu už teď).

kix

v těch prémiových už ten vif většinou je

danaceks

Za mě krok špatným směrem. Celkové emise biopaliv jsou mnohem vyšší než u klasických paliv. Akorát zase budou lány řepky a budeme předstírat, že jsme ekologičtí…

JGR

Do benálu 95 se nebude přidávat FAME nýbrž špiritus. je otázka zda kvasný nebo syntetický

Trumway

No jasně. Sice bude mít nižší emise, ale zase ho řídící jednotka bude dávkovat víc a tak se ho víc spálí.

Dejf

No pojďme zvýšit informovanost, diskuse se pak trochu uklidní.
Pan Vaculík je opravdu odborník
https://youtu.be/ABQHW9CB594?si=4sbrgunSRLGcU8z2

Cuba

Výborné video!

Trumway

Paráda, ALE! Výrobce vozidla jasně říká pro jaké palivo je vozidlo (motor) určen. No a teď si představte, že existují i čerpací stanice kde prostě premiové palivo není možné koupit a v případě benzínu je jediná možnost N95 čili Efecta 95

Martin D.

Další informace k E10, například ke kompatibilitě, lze nalézt zde:
https://www.e10info.eu/cs/home-cestina/

zdenek

Sracky. Od doby, kdy na premiových vervách vidím E10 je nekupuju.
Čtu poprvé, že je tam sice jiná bio.
K ničemu je to celé. Bio sr. Ala řepka. Je to k něčemu? Dotovat řepku na poli? Nevím.. Je to emisně neutrální? Těžko.
ERG. Je to k něčemu? Není. Jen jezdím s autem pak jako prase. Aby byl zavřený.
DPF. U benzínu vzniklo z ERG a přimostřiku. Jinak tam rakovinotvorné částice před tím tak nebyly.
Likvidace malých vozů…
Zrušená spolehlivost evropských aut..
Celé je to naprosto k ničemu. A ni to za 10 let nepochopili. A ženou to dál.

JindraLne

a) Ethanol se z řepky nevyrábí. Z té se vyrábí MEŘO b) E10 v prémiových palivech neobsahuje ethanol, nýbrž ETBE. Co vzdušnou vlhkost neváže a chová se naopak jako velice kvalitní složka. c) Co je to „ERG“? Pokud máte na mysli recirkulaci spalin, tedy „exhaust gas recirculation“, pak je zkratka „EGR“. Ta pak snižuje množství kyslíku ve směsi a tedy i tvorbu NOx. Co jsou mimochodem pěkné svinstvo na vdechování. Moderní diesely pak EGR nasazují v menší míře, neb mají navíc selektivní katalytickou redukci NOx močovinou. d) DPF u zážehových motorů není. Zde se nasazuje GPF, který se v mnohých… Číst vice »

zdenek

Takže když pojedu místo za 6(100) nebo za 9(4140) s ERG. Opravdu nevím zda chráním životní prostředí, polárního medvěda. A zda je tam opravdu ve výsledku méně nox.
Už to, že jak ERG, tak DPF zvyšuje spotřebu.
To že navíc ty momtory zacpané z ERG a bio atd ve výsledku evidentně špatně fungují a spalují zcela jinak, než na europapíře. Je věc další.

Krachbumente

Bude mít ONO v budoucnu také E10?

Trumway

Všichni budou mít E10, povinně 🙁

kix

určitě

Tomáš Kyzour

Tak to chápu tak, že výsledkem bude vyšší spotřeba, nižší výkon a tedy více emisí ,větší poruchovost motorů a dražší brambory, z kterých se dělá biolíh. Tak to se unii opět povedlo. Ostatně jako skoro všechno, co ti zelení levičáci pro záchranu planety vymyslí. Nutno poznamenat, že se jim pod ty nesmysly naši politici podepsali. Hanba jim.

Krachbumente

V Německu je tomu tak již 10 let. Spotřeba benzinu a nafty se zvyšuje. Pěkný zelený svět…

Jiří Kocurek

Zemního plynu taky. Vypnuli jaderky dlouho před koncem technické životnosti a nahrazují to plynem. Nejhorší je, že zelení magoři donutili energetiky zastavit nejmodernější uhelku ve prostěch starých lignotových zdrojů.

JGR

z brambor se už špiritus nedělá

Jiří Kocurek

Božkov? Nepiju ho, tak nevím, ptám se.

JGR

Dělá se z melasy

Petr

No ano, my tomu rozumíme. Biolíh je naprosto nezbytný pro zlepšení životního prostředí, ale když si připlatíme za prémiové palivo, tak tam nebude. Chápeme. 🙂

Krachbumente

Když natankuji naftu u ONO, ujedu 1000-1100 km. Když natankuji v Německu, ujedu jen 900-950 km.

Cuba

Co má s tímto společného nafta???

Trumway

Nafta má s E10 společnou biosložku, která i u ní zkracuje její skladovatelnost, je u ní větší riziko tvorby úsad a zalepování palivového systému při delším nepoužívání stejně jako je tomu u lihu v benzínu.

Mickey

Není to tím, že jedete 100 km do Německa pro tu naftu? 😀

dopravopat

Mám vážne podozrenie, že celá tá BIOzložka na svoju výrobu a spotrebuje viacej ropy, než koľko v konečnom dôsledku v palive nahradí. Čo znamená, že je to iba tunel pre vybrané firmy, ktoré na tom pekne zarábajú. OK, som ochotný pripustiť, že sa trohu CO2 ušetrí. Ale za cenu drahších potravín, lebo tieto sa pestujú na menšej ploche. Kto chce benzín do kosačky, motorky alebo veteránu, ktorý na dlhé mesiace odstaví do suchej garáže počas zimy, tomu odporúčam natankovať plnú nádrž prémivoého 100 oktánového benzínu. Ako veteranista ho tankujem aj bežne. Veterán je na parádu, jeho prevádzka ma finančne nezruinuje.… Číst vice »

liposh

Moje civilné približovadlo je tiež elektrické…električka 😉

Jiří Kocurek

Denní přibližovadlo. Jenže dopravopat správně ukázal na sezónní stroje, u kterých by se měl asi vypustit celý palivový okruh před odstavením, což je problematické především u těch nejcitlivějších částí – vstřikovačů. U karburátoru je to jedno, ten se jenom vysuší, hadice se dají vyměnit za odolnější.

kix

ano na vypěstování je potřeba technika na obdělávání polí – na naftu, jsou potřeba hnojiva, pesticidy, herbicidy..opět z ropy a pak výsostně dostanem možná o deci paliva více, než se do toho vložilo..na polích se místo potravin pěstují paliva, jelikož není potřeba dodržovat nějaké normy na použití chemického ošetření, tak se to v zájmu výnosů tam může prát horem dolem, což zase kontaminuje půdu a spodní vody..aneb ekologie v praxi..nejsem skeptik jako Klaus, ale biopaliva jsou prostě krok vedle

Dachs

Starší to může poškodit, novějším zvednout spotřebu. Budu zlej: na kvalitu (ach, ten komicky ubohý marketing) E10 není spotřebitel zvědavý.
V každém případě je dobré to vědět: na čerpačce MOLu ani Benziny/Orlenu již nezastavuju. Už jen z principu. Jak prosté.
Nechci spekulovat ohledně zasírání sofistikovaných motorů nebo vázání vody, jako laik poznám „kvalitu“ jen u primitivní sekačky na trávu. Zato docela rychle.

David

Jeste jeden efekt … zvedne se cena potravin, protoze cast zemedelske pudy bude muset produkovat na uspokovani te bioslozky. Uz puvodni zavadeni bioslozek vedlo k narustu cen potravin mimo Evropu a docela to korelovalo s tzv Arabskym jarem.

Dachs

Tak si nakupme VIF a jiné voňavky, které prokázaně pomáhají eliminovat negativní vlivy biosložek. Na E10 přejdou již hodně brzy všichni, kdo odebírají od Unipetrolu. Tedy… V tichosti rozhodnuto.
Budu doufat, že produkty jako V-P95 nebo MM95 jich budou obsahovat méně. Naivně, což?

Trumway

No tak ono to tu spotřebu zvedne i u starších .

Kaisler S.

A jak to bude s různými agregáty typu elektrocentrála, netušíte někdo?

Micky

Tam bývá karburátor. Takže akorát se sníží výkon a zvýší se potřeba čištění od úsad eko složek.

Trumway

Viděl bych to na svědomitou výměnu paliva . Jinak líh bude problém pro gumová těsnění a hadice které přestanou být ohebné a mohou praskat. Však si vemte technický líh a zkuste co umí s kterým materiálem. Zkuste s ním třeba otřít pryžovou palivovou hadici. uvidíte, jak bude světlý hadr černý.

Ivan_pha

Ono to s tím letopočtem není tak jednoduché, je celá řada výjimek.
Platí to i na druhou stranu, některá starší auta nemají problém s E10.

Spíš je otázka, zda bude možné ještě někde v blízké době tankovat E5?

mimochodem

Legendy pravi, ze prej na EuroOil obcas prijede varka ze statnich hmotnych rezerv, ktera je bez bioslozky.
Info o poslednim zavozu PHM, vcetne podilu biolihu, je v EuroOil aplikaci vzdy pro vybranou pumpu.

Kuba

No proklikal jsem v jejich appce asi 30 benzínek a jen u třech z nich byl benzín bez biolihu, u nafty snad všechny z nich byly bez biosložky.

David

Snad uz to konecne ze silnic vypraska ty stary kourici vraky.

EM*

Tohle se týká benzínu, ne nafty

thebearspook

… co jezdí hlavně na naftu.

Jiří Kocurek

… a naskočil do šotomobilu, v kufru žebřík, hurá fotit parní mašinky.

bydleni_fanousci.0t

Brusel

Vlastimil

S Felicií budu stále jezdit pokud se nerozpadne. U známého na STK to stále prochází

Trumway

X Felicia 1.3 litre OHV (40kw and 50kW) engines in the production years 1994 to 2001
X Other ŠKODA models using the 1.3 litre OHV engines produced prior to 1994.

Takže si nejsem jistý, jestli nebude mít problém i Fabia I 1.4 MPI jejíz motor z tohoto motoru přímo vychází

Není duvod proč by neměla procházet pokud není zhnilá a plní to, s čím byla vyrobena. Bohužel je otázka jestli se E10 nepostará o tom, že to plnit přestane.

Trumway

No on je tak trochu problém, že se to týká i spalovacích motorů u motocyklů dřívějšího data výroby. A já blbec si pořád říkal, že těm nikdo „po krku“ nejde. Tak už je to tady.

Trumway

Když vidím kouřící vrak často je to vozidlo na naftu vyrobené ne příliš dávno. Nepočítám staré V3S, Avia, IFA, Multicar a T813 nebo Škoda Liaz

Petr C.

Nedávno okolo mě projel starý Ford Fiesta a za to, co se za ním táhlo za dým a smrad by se nemusel stydět na studeno nastartovaný T-55.
Podobné oblaka jsem vídával v mládí i za OT-810.