Orlen zdvojnásobí podíl biosložky v českém benzinu. Rok výroby auta určí, zda nepřijdou problémy
Na E10 přechází od ledna i MOL. Starší auta může poškodit, hranicí je jeden letopočet.
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol začne na český trh od ledna dodávat automobilový benzín BA95 s dvojnásobným podílem biosložky než dosud. Až dosud je palivo označeno jako E5, nově E10. Číslo udává procentní podíl biosložky.
Orlen změnu vysvětluje snahou snížit emise skleníkových plynů. Biosložka je považována za obnovitelné palivo, vyrábí se z hmoty či odpadu organického původu.
„Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě,“ řekl Tomasz Wiatrak. Podle něj pro rafinerie nejde o velkou technologickou změnu, protože benzín E10 již řadu let dodává do Německa, Maďarska či na Slovensko.
V Česku prodává benzín v kvalitě E10 od roku 2021 pod značkou Verva 100. Nyní do kvality E10 přejde i standardní benzín označovaný jako Efecta 95. Současně dojde ke sjednocení s okolními trhy, na E10 přechází i Polsko, Rakousko přešlo letos.
Orlen je bezkonkurenčně největším dodavatelem pohonných hmot na český trh, vyrábí je v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Plošné zavedení E10 potvrdil také MOL. Dostat se tak k benzínu s nižším podílem biosložky bude výrazně složitější než dosud.
Problém pro auta vyrobená před rokem 2005
Změna může přinést komplikace pro provoz starších aut, jak upozornili experti z AURES Holdings, provozovatele největší sítě českých autocenter AAA AUTO. Problémy mohou mít hlavně ti, kteří mají auta vyrobená před rokem 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4.
„Už u současného naturalu E5 s obsahem lihu do pěti procent mohou nastat problémy s dlouhodobým skladováním, maximální doporučená lhůta jsou tři měsíce. Problémem jakéhokoli paliva obsahujícího líh je totiž jeho dlouhodobá stabilita, líh má snahu vázat vodu ze vzdušné vlhkosti. Dalším nebezpečím při používání paliv obsahujících etanol je koroze – a to zejména palivového systému, spalovacího prostoru a výfuku,“ upozorňuje šéf servisní služeb AURES Holdings Miloslav Knap.
Prémiové palivo nebo návštěva dealera
Na palivo E5 dokáže jezdit většina i dříve vyrobených vozů, nyní se však situace změní – na E10 by neměla jezdit auta vyrobená před rokem 2005. Neplatí to však bez výjimky – například u vozů značky Alfa Romeo je možné tankovat benzin E10 až od roku výroby 2011. Podle Knapa E10 vadí některým součástkám palivového systému, například gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat.
„ Oxidovat mohou i kovová potrubí pro vedení paliva. Podobně se můžeme setkat s problémy při studených startech a také se sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva. Starších motorů s karburátory se týká hlavně právě snížení výkonu. Novější motory, řízené lambda sondou, pak mívají vyšší spotřebu. Líh je méně výhřevný než benzin a kvůli zachování výkonu pak řídicí jednotka posílá do palivového systému více paliva,“ vysvětlil Knap.
Za problém označuje i biodegradaci motoru. „Může docházet ke tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných úsad, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat tím poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení auta,“ dodal. Proto by podle něj měli majitelé starších vozidel u dealerů vozidel zjistit, zda jejich vozidlo může na E10 jezdit případně tankovat prémiové palivo 98 až 100 oktanů, kde je ethanol nahrazen ETBE (ethyl terc-butylether).