Cestovní ruch Dopravci Železnice

Opuštěné tratě na jihu oživí pára, Všudybylka zajede k Temelínu a dá si závod s 810

Parní lokomotiva řady 354 zvaná Všudybylka. Autor: České dráhy
Parní lokomotiva řady 354 zvaná Všudybylka. Autor: České dráhy

Jihočeši si v následujících dnech užijí vůni parního vlaku. Tedy pokud hejtmanství do pátku nevydá po vzoru středních Čech zákaz provozu parních lokomotiv kvůli suchu. Během pátku, soboty i neděle bude kraj křižovat vlak s lokomotivou 354.195 z roku 1925 zvanou Všudybylka.

Akce Jihočeské léto s párou nahrazuje Šumavské léto s párou, což byla do loňska vůbec největší parní akce drah. Po převzetí pravidelné dopravy na souboru šumavských lokálek konkurenčním GW Trainem se dráhy na Šumavě vzdaly i nostalgického provozu. Výhodou může být, že se nyní státní dopravce s párou zaměřil na neméně zajímavé jihočeské tratě, z nichž na některých už léta pravidelné vlaky nejezdí.

Všudybylka se čtyřmi vagony Rybáky ze 40. let vyjede v pátek ráno z Protivína a v Číčenicích zamíří na trať do Týna nad Vltavou, kam od konce roku 2013 pravidelné osobní vlaky nejezdí. Všudybylka ale do Týna nedojede, neboť odbočí na vlečku jaderné elektrárny Temelín. Do Týna by nicméně měl dojet mimořádný motorový vlak (řada 810), který vyrazí z Protivína dříve a s párou se potká na zpáteční cestě právě v Temelíně. Jde mimo jiné o oslavu 120 let tratě.

Parní vlak z Temelína zamíří do Netolic, kde pravidelný provoz ustal v roce 2011. Zajímavostí bude souběžná jízda parního vlaku a motoráku 810 na dvoukolejce mezi Číčenicemi a Dívčicemi, kdy bude možné fotografovat parovku za jízdy z oken motoráku.

Pára pak při cestě dále na jih po zastávce v Českých Budějovicích zamíří do Borovan, kde bude kulturní program, následně se vydá přes České Velenice na Třeboňsko. Na trati České Velenice – Třeboň – Veselí nad Lužnicí pak bude pendlovat v sobotu a v neděli, což si ještě zopakuje o víkendu 11. a 12. srpna.

Kromě návštěvy opuštěných lokálek je pro Jihočechy zajímavá i samotná Všudybylka. Ta nebyla nikdy na jihu Čech častým zjevem. Nostalgický provoz zde po desetiletí zajišťoval především Kafemlejnek (310.093, rok výroby 1901), případně Bugatka (556.0506, rok výroby 1958). Obě mašiny ale dráhy loni k velké nevoli místních nadšenců z Českých Budějovic odvezly. Poslední Šumavské léto s párou loni zajišťoval pro mnohé překvapivě královéhradecký Bulík 464.008 (r.v. 1935).

Jízdní řády

Pátek 3. srpna,

víkendy 4., 5. a 11., 12. srpna,

Vltavotýnská lokálka (motorák 810)

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Oslava tratí, které Jihočeský kraj se svými „dopravními odborníky“ propagující automobilovou dopravu zácpami před Budějovicemi, zničil. Trochu smutná oslava.

    • To je opravdu smutné. U nás v ústeckém kraji se zase podařilo pod taktovkou pana Šulce cca před deseti lety uzavřít kozí dráhu Oldřichov – Děčín. Jeho snem bylo, všude autobusy. Toto sváděl na sjezd dálnice u „pivovaru“ v Děčíně. Dodnes tam nic nestojí. Škoda, po rozmachu turismu vlakem, by to byla asi zajímavá trať. Je tam i zastávka, kde máte dolní stanici lanovky na Komáři Vížku – nejdelší sedačková lanovka v republice. Prý i v Evropě.

      • S přípojkou na dálnici to teď už, pokud vím, až tak úplně nesouvisí: majiteli pivovaru se zkrátka jen nechce financovat vybudování dalšího zabezpečeného silničního přejezdu přes trať na „Kozině“(na parkoviště u pivovaru) a zjevně má dostatečně „dlouhé prsty“ i k vedení města i kraje – a SŽDC (OŘ Ústí nad Labem) ta situace evidentně rovněž velice vyhovuje …

      • Šulc to začal ničit a jeho následovníci to dosud nerehabilitovali, pouze současný hejtman Bubeníček má snahu, ale měl by ty turistické tratě opět vrátit do pravidelného provozu, samozřejmě ne tím způsobem jako to uděli v Pc kraji, aby to zase zrušili z důvodu špatných jízdního řádů a neschponost propojit busy s vlaky. V každém kraji se od roku 2004 co vznikly, našli hejtman (ky) , kteří o železnici nevěděli a nechtěli vědět nic a místo zlepšení jízdních řádů přivedli dráhu zugrund. Hranice krajů je také katastrofa a to nejen v Česku.

Newsletter

Partneři


Výběr editora