posily_do_teamu

Opuštěná mezinárodní trať ze Sudoměřic do slovenské Skalice ožila, využívá ji Arriva

Jednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky v Hodoníně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Stadler GTW společnosti Arriva vlaky v Hodoníně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V letech 2021-2024 projely po této trati pouze 4 vlaky

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Mimochodem je někde seznam oněch „vinných“ názvů tady těch jednotek? Na webu IDS JMK ani Arrivy sem to nějak nenašel..

Gajda

Našel jsem Klínky, Purmice, Liščí vrch, Nová hora, Vrbovecký Šác, Velkobílovická, Langewarte, Slunečná

Ondra

Super, díky! 🙂 a to jste našel kde? Nebo odpozoroval? Klínky sem taky viděl, v depu na Vsetíně, ale mám pocit že jsem někde videl i něco trojslovného, ale z dálky jsem to nepřečetl.. 🤔

Michal

Takže i na této trati budou jezdit lepší vlaky než na S6. Hodně smutné.

Bořecký

Žádné Sudoměřice nad Moravou neexistují. Jsou to pouze Sudoměřice.

xyz

Jj, totéž Holíč „nad Moravou“ (mmch. tam ani nevím, proč ten přídomek, když žádné jiné nádraží toho názvu v Československu neexisovalo).

Nemluvě o Mikulově „na Moravě“ (odlišení od toho v Krušných horách, který také nemá tento přídomek v názvu; a sousední Moldava je už 32 let jediným nádražím toho názvu v daném státě, na rozdíl od stavu do roku 1992 – pro odlišení s Moldavou nad Bodvou) nebo Vyškově „na Moravě“ (přitom ten „v Čechách“ je Výškov, ne Vyškov).

vladki

U toho Vyškova to chápu. Mně se plete Vlkov (na Vysočině) a Vlkoš (na Slovácku).

plp

A což teprve nádraží Lužná u Rakovníka, které leží v obci Lužná v Čechách. Pokud člověk však přijede po silnici tak je na značce pouhé jedno slovo: Lužná.

Tomáš Záruba

Mimochodem zrovna tady by v podstatě chybělo pár minut ve standardním GVD (a dost možná i řešitelných úpravou JŘ na moravské straně?), kdyby se ty pendly z Kút prodloužily až do Sudoměřic. Tam chybí nějakých 5 minut. A vzhledem k tomu, že třeba zrovna ve Skalici je nádraží umístěné úplně v pořádku, u nás většinou také, tak mi přijde, že by to za tu trochu snahy stálo. Ty 3 km na vlak přece nemohou být rozhodující překážkou…
To by byla asi jediná výhoda té chybějící troleje po Skalici. 🙂

Staňa Míček

V Holíči opravdu není výpravčí? To je dobrá pakárna…
A jak je to vlastně udělané? Pozamykané do rovného a je tam nějaký staniční dozorce na odhlášky? Věděl by někdo?

sklenář

Jaká pakárna? Ten výpravčí tam nikomu nechybí, jenom zdejším šotoušům a to až od teď, kdy se to tu zveřejnilo. V případě potřeby je totiž vždy stanice na potřebnou dobu obsazena.

Bram

V případě potřeby to ovšem znamená zažádat o obsazení stanice výpravčím docela dlouho dopředu. O nějaké operativě, kdy by se dal zejména nákladní vlak během chvíle přesměrovat přes Holíč, se rozhodně mluvit nedá. Tak si ty hloupé pindy o šotouších strčte laskavě za klobouk.

sklenář

Nevíte nic o tom, jak to tam přesně funguje, stejně jako naprostá většina zdejších šotoušů, tak se nevyjadřujte.

PvvS

A jak to tedy přesně funguje ?

Bram

Kroť hormon, protože když budu chtít zítra ráno provézt nákladní vlak přes Holíč, tak mi nebude vyhověno. A to je přesně ta (ne)operativa, o které píšu.

sklenář

Zkroť hormon, protože nejsi Arriva, tak zkrátka nepojedeš.

Bram

Jasně, ty jeden nádražníku ušatej 😁😁😁.

František Plášek

A co o tom prosím víte Vy? Neznám vás, tak se ptám. Protože jsme to zkoušeli….odpověď od ŽSR byla, že Holíč se obsazuje v případě zastaveného provozu přes PPS Kúty/Lanžhot, v případě mimořádné situace /překopnutý kabel se nepočítá/ nebo když ŽSR (!) potřebuje. A to nepíšu jako šotouš, ale jako osoba odpovědná za plánování vlaků u nákladního dopravce….s přístupem ŽSR k dopravcům mám opravdu dost zkušeností.

Kuba

Já to náhodou vím a je to přesně tak, jak píše Bram. Zažádat musíte minimálně 14 dní dopředu a pak čekáte týden na odpověď, jestli vám vůbec bude vyhověno.

sklenář

Takže náhodou víte že Arriva žádá 14 dní dopředu a pak čeká jestli ji bude vyhověno? Tolik dní dopředu to samozřejmě většinou neví, věšteckou kouli nemají. Jinak všechy požadavky na jízdu přes Holíč byly Arrivě umožněny.

M.M

Lidé čekají na odpověď a ta asi nebude, neni argument no

František Plášek

Jak jsem psal jinde…stanice se obsazuje v případě potřeby ŽSR, mimořádné události /kabel opravdu ne/ a uzavření PPS Kúty/Lanžhot. A to si ještě před prvními odklony přes Holíč museli dopravci o obsazení stanic požádat. ŽSR to opravdu ze své vůle v plánu nemělo….

sklenář

Takže ty opakované jízdy Arrivy je potřeba ŽSR nebo jaká je to tedy mimořádná událost že je stanice v těchto případech vždy obsazena?

František Plášek

To se musíte zeptat Arrivy nebo ŽSR, do jaké kategorie to bylo zařazeno. Já jen dobře vím, co mě osobně bylo na moje dotazy odpovězeno Hlavným dispečerom ŽSR a bývalým přednostou žst. Kúty, aktuálně náměstkem přednosty žst. Devinská Nová Ves, pod kterou teď Kúty patří. A taky vím, že mimořádné obsazení žst Holíč bylo pro Únor 19.2. a bude 27.2. …ovšem v době, kdy nákladní doprava nemá prakticky šanci. Ale to Vy předpokládám dobře víte, když tu vystupujete jako znalec poměrů.

Staňa Míček

Docela sranda ty jo. 😁
Za 19 hodin nikdo neodpověděl, jak se tam teda jezdí, za to slušná debata o potřebnosti výpravčího v Holíči.

Geralt

Taky by ty jízdy mohly být zveřejněné – prostě dočasný odklon mezi Hodonínem a Veselím přes Holíč.

Kubrt

Jak se bude zveřejňovat občasný odklon??

PvvS

Takže stačí napsat: Jede dle potřeby ..

Povazan

To je hanba s tým chýbajúcim výpravcom v Holíči. Ukážka, že aj keď je záujem, o využitie trati, tak to nejde. Takýchto prípadov je na Slovensku veľa. Trebalo by masívne okrem iného investovať do diaľkového ovládania celej siete…

veli.k

Přesně tomu nerozumím. ŽSR má zoufalý nedostatek lidí, zavírají se stanice, a to i takové typu Sekule na hlavní trati (kde pak musí osobní vlaky kvůli tomu projíždět), anebo zde zmíněný Holíč, který je třeba také pro odklony Břeclav – Kúty, když se z důvodu výluk nebo i mimořádností nedá projet přes Lanžhot. A přesto všechno se i po velkých modernizacích typu Bánovce nad Ondavou – Humenné ponechává místní řízení a nedojde tedy k té tolik potřebné optimalizaci využití drahocenného personálu.

Pezos

A to tam ještě byly původně špeky, jako že v Michalovcích měla zůstat elektromechanika (!) Nakonec se tam ZZ předělává, ale jako samostatná stavba.

Bram

Protože Slovensko, u nás se DOZ také prosazovaly velmi špatně. Ale přesto v tomto směru jsme tak o dvacet let napřed minimálně.

Ondřej Wagner

Vzhledem k tomu, že byl pro potřeby nákladní dopravy ještě v bývalém Československu elektrizovan úsek Kuty – Holič – Hodonín, tak jsem si říkal, zda by pro Slovensko nebylo dobré elektrizovat úsek Holič – Skalica, aby mohly být zavedené přímé vlaky ze Skalice až do Bratislavy přes Kuty.

Řiditel

Jistěže bylo, ale je to Slovensko…

Bram

Přesně tak. A ještě lepší by bylo, kdyby stanice Gbely a Holíč měly DOZ, tedy byly dálkově ovládané z žst. Kúty, aby se trať dala operativně využívat pro odklony a měla potřebnou kapacitu, ale to nejde, protože je to Slovensko 😬😬😬.

Pezos

Je třeba dodat, že jakoukoliv snahu o DOZ donedávna mohutně sabotovali, bo skanzen zaměstnanosti se musí udržet. Holt je to doběhlo.

Tomáš Záruba

Na tohle je nejlepší Nové Zámky – Prievidza. 😉

Tomáš Záruba

No já bych v tomto případě s výsměchem směrem na východ poněkud šetřil. Jak dlouho že my se plácáme s kusem drátu do Luhačovic (Veselí), nebo třeba od Blažovic aspoň do Slavkova (a ještě plácat budeme)…? A odkdy se tam vůbec vážně plánuje, když ty vlaky tam s přepřahy „blbnou“ už od nevím kdy? Nebo odjinud, jak dlouho že se jezdí Lanškroun přímo z Třebové a kdy se začalo aspoň mluvit o doplnění 4 km troleje?

Nemyslím, že jsme zde úplně v pozici nějaké zásadní morální převahy, upřímně řečeno.

Bram

Ten kus drátu je ale něco jiného než zabezpečovací zařízení. Takže zbytečný pokus o mimoběžnou diskusi. Samozřejmě, že kousky drátu jsou potřeba doplnit tam, kde chybí. Ale to se zase muselo prolomit někde jinde a něco jiného. Tento boj na Slovensku teprve nastane, u nás už proběhl, respektive ještě probíhá, ale prostá elektrizace už naštěstí nejsou sprostá slova :-)..

Tomáš Záruba

V celém vláknu je řeč právě o té elektrizaci.

Mates

Nebolo, budú tam obstarané batériové jednotky

Ondřej Wagner

Ty ale těžko budou jezdit ze Skalice až do Bratislavy.

Kubrt

Principiálně, proč ne?
Problém je spíš v kapacitě, takže nějaké spřahování/rozpojování s druhou jednotkou v Malackách (?) nebo pásmový provoz?

bakiy

Jenže ta trolej tam měla viset už minimálně 20 let a tudíž bychom dnes řešily náhradu nějakého „žabotlamu“ panterem.
V Česku sice taky není vše idelální, ale tohle je srovnatelný s Pískem, Kadaní, Hustopečema apod. a i Lanškroun nebo Boskovice jsou v plánu zadrátovat, nikoli je vyřešit bateriemi. Prosím nějakej obdobnej přílklad ze Slovenska.

Tomáš Záruba

A pak vás šokuje vyjádření někoho, koho jste měli za rozumného, že se to má „vyřešit“ baterkama namísto drátu na těch pár km…

xyz

… a na těch pár staničních kolejí v Holíči (zatrolejována jen zadní část).

Ale jinak souhlas.

Bram

Low cost varianta by bylo jen natažení troleje ve směru od Skalice jen nad částí třetí koleje od budovy. Asi by to pro zdejší provoz úplně stačilo.

xyz

To zastavení osobní dopravy od 12/2007 tam paradoxně nastalo pár dní před vstupem obou zemí do Schengenského prostoru – symbolu „otevření hranic bez překážek“…

rogo01

Osobní doprava tam přestala jezdit proto, že byla málo využíváná. Autobus nebo bicykl jsou praktičtější.

Pavloš

A v čem je ta BUS linka 910 od IDS JMK praktičtější?
Přijde mi to podivné, že tato vlaková linka byla zrušena, přestože BUS jezdí pravidelně a ještě k tomu téměř vyloženě po stejné trase.. 🙁
Přitom vlaky na Myjavu a dál do N.M.V (a to je dobře), rozšiřují.

Izvornjak

Souhlas. Vlak s úvratí v Holíči by samozřejmě byl pohodlnější, ale myslel jsem to tak, že na rozdíl od jiných regionů aspoň existuje dobře použitelná náhrada. Často se zrušením přeshraničních vlaků nevznikl žádný ekvivalentní autobus a spojení prostě zaniklo úplně.

bts

Busy 910 jezdí v úseku Sudoměřice – Skalica témeř prázdné. Více se plní až v posledním úseku Holíč – Hodonín. Když není zájem o bus, který zajíždí do města, vlak stojící na konci města bude jezdit ještě s větší pravděpodobností prázdný.
O VHD v této části Slovenska asi obecně není příliš zájem. Viděl jsem pravidelně prázdné busy mimo ranní a odpolední špičku. Při kvalitě spojení asi není divu. Když z města do vesnice jede o víkendu bus 2x denně, člověk si koupí auto a busem přestane jezdit úplně.

Stanislav Domanský

Byla málo využívána, protože cena jízdenky za vlak přes hranici byla neúměrně drahá

xyz

Srov. s využitím souběžného silničního hraničního přechodu. 🙂

Vítek

Osobní doprava tam byla málo využívaná možná i proto, že tuším kolem r. 1996 na Slovensku úplně změnili návaznosti vlaků z Hodonína v Holíči. Když tam bylo nutné čekat třeba hodinu či déle kvůli přestupu na spoj z/do Hodonína, tak celkem logicky kleslo využívání. Předtím, když to navazovalo, tak byly ty vlaky plné.

Izvornjak

Naštěstí autobus linky 910 je dobrou náhradou. Jezdí vytížený a jeho trasa má opravdu smysl pro úsekovou frekvenci.

xyz

Tak pořád je to menší paradox než německo-francouzský železniční přechod na dohled od obce Schengen, kde přes hranici jezdí jen 2 páry spojů denně, a to ještě jen o víkendech. 🙂