Opraví dálnici a v perfektním stavu ji vrátí státu. V Polsku začala obnova koncesní části A4
Jedním z nejvytíženějších úseků v Polsku projede 45 tisíc až 75 tisíc vozidel denně.
V Polsku začala komplexní obnova úseku dálnice A4 mezi Katovicemi a Krakovem, který spravuje soukromý koncesionář. Povinnost předat dálnici státu v dokonalém technickém stavu, čímž se na dlouhou dobu vyhne rekonstrukcím, vychází z ustanovení koncesní smlouvy z roku 1997.
Koncesionář Stalexport Autostrada Małopolska vymění na úseku dlouhém 61 kilometrů do roku 2027 povrch v obou jízdních směrech, zrekonstruuje 22 mostů a zmodernizuje odvodňovací systém.
Zpoplatněným úsekem mezi Katovicemi a Krakovem projede 45 tisíc až 75 tisíc vozidel denně. Je jedním z nejvytíženějších v zemi. Jak koncesionář zdůraznil, v podstatě všechny práce budou probíhat se zachováním jízdy v obou pruzích a v obou směrech. Docházet má maximálně ke krátkodobým zúžením do jednoho jízdního pruhu.
Rozšíření o další jízdní pruhy
Aby toho nebylo málo, čeká úsek kvůli jeho přeplněnosti vozidly kromě komplexní obnovy také rozšíření o další jízdní pruhy.
„V roce 1997 byl 61kilometrový úsek dálnice A4 Katovice – Krakov převeden v rámci koncese na správce Stalexport Autostrada Małopolska. Smlouva končící v roce 2027 nebude prodloužena a neplánuje se ani nová s jinou společností. Máme však plán na rozšíření dálnice, přičemž v úseku zrušíme mýtné,“ oznámil již v loňském roce tehdejší polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak uvedl server KRKnews.pl, od roku 2027 bude subjektem odpovědným za údržbu a správu komunikace polské Generální ředitelství státních silnic a dálnic (GDDKiA). To má ještě před převzetím úseku připravit jeho rozšíření o třetí jízdní pruh.
Původně státní silnice A4 byla s přerušeními budována v 70., 80. a 90. letech 20. století. Jak na svém webu píše sám koncesionář, nebyla to kvalitní silnice, ale spíše důležitá komunikační trasa spojující dvě velké aglomerace.
„Stalexport Autostrada Małopolska komunikaci na základě koncesní smlouvy z roku 1997 řadu let přizpůsoboval požadavkům zpoplatněné dálnice. Renovoval její povrch a mostní konstrukce, stavěl odpočívky, mýtné brány, rozšiřoval a modernizoval dálniční křižovatky, budoval telekomunikační systémy a modernizoval systém výběru mýta z manuálního na současný automatický,“ napsal Stalexport.