Opravený Negrelliho viadukt přitahuje vandaly, Správa železnic hledá ochranku
Památkově chráněný most poškozují hlavně graffiti, ochranka má mít smlouvu na rok.
Rok po slavnostním otevření opraveného Negrelliho viaduktu je Správa železnic nucena najmout si firmu, jejíž pracovníci budou provádět pravidelnou ostrahu památkově chráněné stavby. Důvodem jsou opakované útoky vandalů, kteří most poškozují.
Tento týden vypsala soutěž, ve které hledá firmu na pravidelnou ostrahu celé stavby. Zakázka nemá veřejně uvedenou odhadovanou cenu. Správa železnic stanovila tři pochůzkové okruhy, po kterých mají strážní pravidelně chodit a hlídat, zda nevidí poškození mostu nebo přímo někoho podezřelého. Kromě pochůzkářů má mít vítězná firma i mobilní patrolu a pracovníka dohledového pracoviště. Smlouva bude na rok.
„V současné době evidujeme případy vandalismu prakticky každý týden, ve spolupráci s Policií ČR bylo již několik osob zadrženo a byla také podána trestní oznámení. Z prostoru provozované železniční dopravní cesty už byly vykázány desítky osob,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Graffiti i problémové osoby
Podle něj se případy vandalismu, zejména ve formě graffiti a tagů, začaly objevovat prakticky okamžitě po odstranění lešení. „Dochází tak k ničení významné stavby s památkovou ochranou a znehodnocení vynaložených veřejných prostředků, pachatelé protiprávní činnosti mohou navíc narušit i provozuschopnost dráhy a způsobit si újmu na zdraví. Pod mosty rovněž zaznamenáváme výskyt problémových osob včetně nežádoucích doprovodných jevů,“ dodal Gavenda. Správa železnic nechce upřesnit, jakým způsobem nyní oblast monitoruje.
Na české železnici jde o nezvyklý krok: zatímco běžně jsou hlídána nádraží nebo provozní budovy, železniční infrastruktura ne. „Pro jiné stavby nebo objekty se ostraha zajišťuje operativně, a to na základě aktuálních provozních a bezpečnostních požadavků,“ dodal Gavenda.
Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Z Holešovic přes ostrov Štvanice a Karlín původně přiváděl vlaky do centra Prahy ze směru od Drážďan. Kompletní rekonstrukci zahájila Správa železnic v červnu 2017, vlaky se na něj vrátily loni v červnu. Cena rekonstrukce stoupla z původní jedné miliardy na zhruba 1,4 miliardy korun. Důvodem byl horší stav mostu, než předpokládal projekt.