Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Oprava výškové budovy nádraží Pardubice vyjde na půl miliardy, budou se tam školit železničáři

Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Železniční stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Plány budí pozornost celkovou cenou, která se vymyká všem dosavadním opravám nádražních budov

Správa železnic (SŽ) vybrala stavební firmy, které provedou první etapu generální rekonstrukce budovy pardubického nádraží. Ta zahrnuje především výškovou budovu zvanou Sirius. Vítězem tendru se stalo sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice a Eurovia.

Vítězná cena činí 490 milionů, což je o 38 milionů méně, než Správa železnic předpokládala při vypisování tendru. Dalšími účastníky soutěže byly Metrostav a Strabag. Správa železnic přitom poprvé u nádražní budovy sáhla k netradičnímu modelu: vítěz před samotnou stavbou zhotoví i projekt. „Jedním z důvodů je urychlení stavby,“ uvedla mluvčí Nela Friebová.

Firmy začnou s projektováním ještě v listopadu, samotné stavební práce pak mají být zahájeny v polovině příštího roku. Rekonstruovány budou rozvody elektroinstalace, slaboproudu, vzduchotechniky a vytápění. Vyměněna budou okna, keramický fasádní obklad bude nahrazen novým. Střešní krytina bude rovněž nová včetně zateplení. Výšková budova nádraží má po rekonstrukci sloužit jako školicí středisko Správy železnic.

Zhruba od ledna 2023 má rekonstrukce pokračovat další etapou v samotné výpravní budově včetně veřejně přístupných prostor. Původně SŽ udávala rok 2022. Opravou projde i východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Celou rekonstrukci výpravní budovy plánuje Správa železnic ukončit na přelomu let 2024 a 2025.

Plány přitom budí pozornost především celkovou cenou, která se vymyká všem dosavadním opravám nádražních budov. Celkový odhad pro Pardubice přesahuje 1,7 miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nádražák

Na to, že před pár lety chtěl minulý ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic, kdysi SŽDC, Ing. Filip, jenž je nyní ředitel OŘ Praha zbourat současnou budovu SEE Pardubice, tak si myslím, že investice do výškové budovy pro zlepšení reprezentace i lepší potenciál z hlediska DVI, pro školící účely je vítanou změnou pro každého, kdo tam bude chodit. 🙂

Zároveň bych rád podotkl, že i já si myslím, že by jí více slušela reprezentativní značka přesídlení alespoň části ředitelství pro Správu železnic, jen škoda, že tam je tak málo místa a potenciál bude nevyužit..

Geras

SEE je co ?

Nádražák

Správa elektrotechniky a energetiky.

Václav John

Cena asi odpovídá. Bude tam i ubytování pro veřejnost, když mi třeba ujede vlak?

Petr

Treba tomu jen nerozumim nebo jen nemam vkus, ale zadnou radost z toho nemam. Myslim, kdyz u teda mame nejaky zbytecny miliardy, ze by stalo za to resit celej ten prostor jako celek (vlakovy nadrazi, autobusovy nadrazi, posta, terminal MHD). Zadna z tech staveb se mi nijak zvlast nelibi (snad jen ten terminal ujde), je to roztahany a zabira to zbytecne moc mista. Byl bych pro nechat to doslouzit, zbourat a postavit cely znova.

Dominik

Ten terminál MHD je spíš horší, než to bývalo.
Přijde vám, že Pardubické nádraží není využito?

Šejdr

Terminál přinesl jedno pozitivum pro MHD: oproti minulosti je tam o pár odstavných míst navíc. Nicméně vskutku jen o pár, takže v době svačinových přestávek po špičce tam není k hnutí.
Jasným negativem je minimální prostor pro NAD. Bude zajímavé sledovat, jak si s tím železniční dopravci poradí, zejména v době výluky do Rosic, kdy už na trati 031 budou jezdit dva dopravci. Pro NAD je totiž na terminálu místo jen na 2 vozy (klasické dvanáctimetrové), víc se jich tam prostě nevejde. A to je pro NAD za vlaky do Hradce a Chrudimi skutečně dost málo.

Dominik

Myšlenka toho, aby všechny zastávky MHD byly přímo před nádražím je sice dobrá, ale ty křižovatky to zdržují (tedy hlavně ta u pošty), tam by musel být nějaký podjezd, či něco. Ale celkově, ta kašna co tam byla měla své místo, teď defakto jen samý beton. Když se odkloním od MHD, tak jediné pozitivum je parkovací věž a kryté stání pro kola. Ohledně NAD bylo staré přednádraží lepší, tam prostě autobusy stály hned u východu z budovy a bylo jich tam třeba 5. Teď tam je volný prostor, který ale stejně není moc využit. Tak ono by třeba pomohlo, kdyby… Číst vice »

Gwann

Úplně nechápu…proč musí měnit venkovní obklad. Dle mého nevypadá stále úplně nejhůř…ale asi to bude fajny kšeft…

Dominik

Tak na hotelu se to udělat musí, tak to udělají i na samotné Nádražní budově, i když tam to třeba není tolik potřeba.

Ondřej

Vskutku oduševnělý přístup. Dokud to někomu nespadne na hlavu, neopravovat…tak to myslíte?

Gwann

Ne, pokud to neopadava, tak nevím proč to měnit. Upřímně…baráku z 30.let s neopadanou kachlickovou fasádou jsem viděl výrazně více než baráku z 80.let a dále s neopadanou kachlickovou fasádou. Jestli je mezi zdi a kachlema vlhkost, která způsobuje opadavani kachlicek nevím. Ale podstatná část nádraží mi přijde v pořádku. Když se to vymění komplet, tak to bude určitě dražší a dost možná zbytečně. To je moje poselství. PS: jak stará je ta budova národní technické knihovny či čeho v Dejvicích, jak z toho padají ty skleněné tabule a sekyra si nad tím umyl ruce? Tak aby se nam to… Číst vice »

Pepik

To, že by se výškové budově nádraží, která z větší části sloužila jako hotel , v posledním patře kanceláře dráhy a v předposledním byla nocležna vlakových čet, ve spodních „polovičních“ patrech dokonce několik bytů, říkalo někdy „Sirius“ , to slyším poprvé. A to jsem rozený Pardubák a celý život nádražák. Pane Sůra, nepetete si to s kinem Sirius, které byli v suterénu ? Dříve zvané Kino Čas. 😀😀😀😀😀

Ladakl

Hotel provozovala společnost Sirius, a tak se tak i jistou dobu opravdu jmenoval

Šejdr

No tak jste si kopnul do pana Sůry, gratuluji. Kdybyste se místo toho obtěžoval hledat, našel byste hotel Sirius v povícero neaktualizovaných databázích (třeba této: https://www.topardubicko.cz/en/for-tourists/services/-/hotel-sirius-2). A také byste jistě našel i bývalý hotelový web: http://hotel-sirius.wz.cz/

Hans

Pánové, pardubickej Pepik reaguje jako místní člověk znalý poměrů. Je to tak, ze v podzemí hotelu bylo kdysi kino Čas , viděl jsem tam poprvé Winnetoua, tak to mám nadosmrti zážitek 🙂 Po Plyšáku se kino přejmenovalo na Sirius stejne jako ten hotel a pár let neslo ten název. Stejne od 90.let to byla spis ubytovna už jen. Ale je pravda, ze té budově se říkalo vždy hotel (na) Nádraží nebo tak podobně… Do hotelu se neinvestovalo od 50.let téměř vůbec a budova je v tragickém stavu. Cely projekt nadraží byl uvažovaný ještě před válkou a rozhodne to není nějaký… Číst vice »

Dominik

Jen doplním, že v bývalém kině se plánuje kavárna, pokud to teda nepadlo.

Lumiere

Pardubickej Pepík reaguje jako Pepík. Nic si neověřuje a rovnou obviní autora článku z chyby. Přitom hotel Sirius měl svoje jméno dlouhá léta nad vchodem do recepce z vestibulu nádražní haly, stačilo se dívat kolem sebe.

Ladakl

Podzemí na svou dobu nebylo naddimenzované , kromě krytů CO , což se po proběhlé válce ani nedivím, že je tam dělali, tak tam byla ještě vodárna, kotelna, jídelna, tunely pro poštu atd. A také to kino, které je mimo jiné zatím stále zachovalé.
S tou plánovanou kavárnou jsem překvapen, pamatuji, že tam celkem dlouho byla kavárna v podzemním prostoru před kinem.
Jinak se v podzemí prý plánuje parkoviště asi pro 70 aut, ale to neberte úplně za bernou minci.
V běžné řeči se tomu hotelu nikdy Sirius neříkalo, ale ten název tam byl.

Matys

To kyno opravdu zachovalé není, byl jsem tam před dvěmi měsíci, sedačky vyrhané, všude teče a je tam plíseň. No jinak hotel na nádraží není moc konfort, je tam docela hluk, i když ten se dá asi odstínit. Spíš si myslím, jestli naproti postaví kongresové centrum s mega obchoďákem, co jsem viděl na plánech spolu s několika výškovými budovami kanceláří. Škoda, že jsem si tu vizualizaci nevyfotil, vypadalo to dost mega.

Pepík

Reagoval jsem na toto “ …….. Ta zahrnuje především výškovou budovu zvanou Sirius. …….“ Tolik citace z uvedeného článku. Tak se výšková „hotelová“ budova nádraží nikdy nenazývala. To, že v ní sídlil hotel „Sírius“ je jiná věc. Kdyby to autor napsal třeba takto : “ ….Ta zahrnuje především výškovou budovu, kde krom jiného sídlil i hotel Sírius ………“ , tak není mé připomínky ……(-:(-:(-:

Matys

Nechápu, co na tom bude stát takové peníze, stejně tak jako na celé rekonstrukci nádraží atd. Jinak jsem se tam byl podívat v rámci dnů archytektury a suterén je opravdu špatný, jak to je nahoře, kde bylo vyměno pár oken nevím, ale stejně mi ta částka připadá dost šílená. Jinak kongresové centrum, by mělo vzniknout i skoro přesně na proti v novém obchodím centru. O podobě se ještě vedou diskuze, ale na vizualizacích byl protější hotel a administrativní centrum stejně vysoké, nebo by mělo být ještě vyšší. Včetně několika velkých kancelářských budov. Moc nechápu, kdo v nich všechno bude, když… Číst vice »

Drahota

Bohužel na požadavek památkářů se bude většina materiálů vyrábět podle původních technologií. . Například obklady celého nádraží budou vyráběny na zakázku, aby přesně odpovídaly původním.

Od lesa

Veselo bude, až zas nějaký kr*tén prohlásí další pomníky socialismu za památky.
Jinak účelnějšímu využití prostor nádraží samozřejmě brání přebujelost aparátčíků našich slavných drážních státních podniků.

Jaaa

Aparátčíci jsou ale hlavně v Praze. 😉

Jiří Kocurek

Začínám se děsit toho, že památkáři budou požadovat i původní metody výstavby. Zachovat azbest, olověné rozvody vody, šroubové spoje na plynovodním potrubí a tak.

johny

„Vyměněna budou okna, keramický fasádní obklad bude nahrazen novým“
Tahle věta skrývá určitou naději, že keramický bude nahrazen novým obkladem klidně i polystyrenovým. Nejlépe i s výrazným nátěrem různých barev, jak jsem zvyklí třeba z paneláků. Potom by to teprve mohlo mít ten správnej dizajn (bejt Pardubičákem, tak si to pohlídám 🙂

Karl vB.

Cena ca. půl miliardy CZK pouze za opravu jedné okachlíkované hotelové škatule (i když je to významná ukázka čistého funkcionalistického stylu) je velmi nepoměrná. Za sumu 690 mld. CZK v Českých Budějovicích opraví celou historickou, 110 let starou nádražní budovu.
Náklady na celou nádražní budovu v Pardubicích jsou plánovány ve výši 1,72 mld. CZK, což je pro porovnání plus-minus cena nedávné generální rekonstrukce Národního muzea v Praze.

Ondřej

Spočítal jste si někdy, jaká je Vaše roční mzda? Zkusíte si to vynásobit stovkama lidí, které budou po tři a půl roku na stavbě pracovat?

D.S.

Jsou nějaké informace, jak se změní odbavovací hala? Zůstane nádražka? Trochu mě mrzí, že kvůli rekonstrukci skončil pivovar Bahno, nejen kvůli docela slušnému pivu, ale také pro dobový interiér bufetu, kde se nacházel. Ale chápu, že po tomhle většina lidí netouží.

none

Bahno uz (tam) neni???? 🙁

Dominik

Kvůli rekonstrukci nebyla majiteli prodloužená smlouva. Nyní je naleznete v Prachovicích v bývalé jednotě, a v Pardubicích se jejich pivo prodává v Sokolovně. Viz. Facebook minipivovaru.

Forbach

Za 500mil by se dalo pronajmout několik desítek školících místností cca na 100 let.

Peeetr

Tak hlavně školící místnosti ve výškové budově nejsou do budoucna potřeba, to se dá dělat na internetu. Naopak jsou nutně třeba školící místnosti v halách, kde se náchazejí tréninkové, opravárenské a údržbové stroje.

Gwann

Nevím kolikrát jste se skolil na dálku, ale dle mého to je absolutně na prd. I ve věci kde ten soustruh jaksi není poitreba

V. K.

No a co udělat s památkou? Uzavřít, vystěhovat, zbourat a nahradit něčím od Kotase nebo Sudopu, jak to mají soudruzi železničáři rádi? Buďme rádi, že se pro ni našlo nějaké dobré využití.

MildaIV

Prodat.

Koro

Zbourat. Je to odporny

Od lesa

Navrhuji kontaktovat přední světové výrobce demoliční techniky, že by si zde zdarma natočili reklamu.
Krajské město a významný železniční uzel by si zasloužil budovu na úrovni a ne předraženou rekonstrukci rudého skanzenu. Za půl miliardy by měli nový barák reflektující současný provoz a energetickou náročnost.

Dominik

A jak byste řídil provoz, nebo by došlo k zastavení provozu přes Pardubice? Když by se mělo bourat a následně stavět nové. Rekonstrukci si určitě zaslouží, jen kdyby památkáři netrvali na původní technologii vyroby materiálu (obklady, apod..), vždyť by stačilo, kdyby byly vizuálně stejné, nebo kdyby tyto vícenáklady uhradili. Budova je vcelku využívána, snad jen s výjimkou podzemních prostor, které bohužel zejí víceméně prázdnotou, a kdyby to provozu opravdu nevyhovovalo, tak už by se jistě mluvilo o jiném řešení. Jsou tu jiní adepti na zbourání, ale tam je Člověk hned kulturní barbar, když jen na demolici pomyslí (nádraží Chotyně, depo… Číst vice »

Gwann

Třeba něco tak krásného jak horní nádraží v Karlsbadu?

Barbari jsou v každé době…
zbourejte ten romansky kostel, stejně je malý a vlhký…
Omlatte secesní fasádu, brizolit vydrží navěky…
Nač dřevěná okna, zrušit, v roubence budou krásná plastova z hornbachu…a vypenit ty spary…

Jiří Kouba

Jaký rudý skanzen ? Jaký pomník socialismu ? Vitráže se příjezdem Stephensonovy lokomotivy byly propagací západního, zvěrokruh zase ezoterického světa. A není to sorela, je to funkcionalismus.

Ondřej

To těm kulturním barbarům nevysvětlíte, oni by radši panelák nebo dečky a záclonky.

zyx

Udelat z toho centralu SZDC, misto staveni nove. Zkratco naprosto neni nutne v Praze, tak prestehovat sem.

Od lesa

To teda ne soudruhu!
Je třeba prošustrovat co nejvíce peněz daňových poplatníků, aby bylo co nejvíc do kapsy.

Dominik

Tak něco se tam přesunulo, mám dojem, že účtárna.

Alibaba

I s hotelem/ubytovnou a kinosálem?
A současný barák se má nechat spadnout/chátrat?

Tonik

„Oprava výškové budovy nádraží vyjde Pardubice na půl miliardy“ Pardubice to vyjde na půl miliardy? Není investorem SŽ?

Pe.tr

Tak ona i ta budova není výšková . Zřejmě bude součástí tunel 🙂

Původní Pražák

Nechce se mi to hledat – existuje článek o nějaké investici, kde nepíšete o tunelu?

Alibaba

Ano, součástí má být tunel v tom paneláku vedle hotelové budovy. Maj jím jezdit autobusy do nového autobusového nádraží a má tam být taky průchod k nově stavěné lávce přes kolejiště.

Od lesa

Zpráva Kriminální Policie 1.7. 2022: Ano je to tunel.

Karl vB.

Tak ještě jednou Toníku, titulek zní: „Oprava výškové budovy nádraží Pardubice vyjde na půl miliardy…“
Kde tam vidíš napsáno, že to bude platit město?

Jan Sůra

Bylo to tam špatně, jen jsme mu zapomněli po změně poděkovat:)

Karl vB.

Ok, Toníku, beru svojí připomínku zpět.

Pro Vás pane Sůra, protože to je už druhý ne zrovna povedený titulek v krátké době, mám doporučení, které jsem uvedl v diskusi o ostravských autobusech:
„Po napsání nechat text 2 hod. uležet a pak si to po sobě přečíst ještě jednou, nebo to dát přečíst někomu druhému a pak, po provedených korekcích, vypustit.“

Jan Sůra

Je, díky za upozornění.