Oprava Sergeje pokročila, čekají ho zážitkové i příležitostné nákladní vlaky
Oprava lokomotivy 781.592 v Přerově. Stav v prosinci 2020. Foto: Radek Šauer
Motor je po generální opravě, Sergej se vrátí na koleje do konce jara.
Super fandím takovým projektům vždyť proč by mněli stát tyhle stroje někde v depu když můžou naší dětem predvict co umý. Už se těším až vyrazí na trať a zadním bude dlouhej vlak vapek s uhlím. Třeba z Budějovic na Dvořiště no prostě super.
Tentokrát nebude jalová debata o případné hvězdě na původním rudém nátěru? Už se těším.
Fajn, těším se, až ho uvidím na trati! Hlavně doufám, že nějakého „experta“ nenapadne do té mašiny nacpat LEDky.
Pak by tam neměla být ani TRS, to tam taky od výroby nebylo.
Taky si pamatuji ještě v 90 letech minulého století ty bubny tajgy
v roce 1956 prodali angláni licenci do sssr.
motor je dvoutaktni diesel leiland puvodem z anglicke ponorky. tomi řekl otec pracoval jako mašinfíra.
Mohly tam být 3 různé motory: Vickers, Sluzer nebo MAN. Dokumentaci na MAN mohli získat už jako válečnou kořist.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_T-class_submarine
To by sedělo, jeden depař mi v 90.letech říkal, že to žere jak ponorka.
Bude to takových 20 let, kdy Sergej po větší opravě projel návěstidlo a hodil ho na bok. Výpravčího zdravil, takže nespal. Byla to jedna z prvnich jízd. Bylo to někde na neelektrifikované trati nahoru od Nymburka. Byl jsem tam s EDK 750 toho času z Kolína a s Nymburákama. Možná to bude bude ten Sergej.
To bude výrazně víc, než 20 let 😉
Lokomotiva je vrcholým dílem sovětského kovářství a pokud ji někdo potřebuje mít doma, tak de gustibus non est disputandum…
Vrcholné dílo sovětského kovářství je 3článková ТЭ10, především diesel s protiběžnými písty. https://www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90
Co do kouře se může směle měřit s libovolnou parní lokomotivou.
Mazec…!
Tomu říkám těplovoz, tunel bude asi slušně vyuzenej.
V principu proč ne, ale kolik šotoušů může mít na dvorku lokomotivu o hmotnosti 116 tun?
Tak je to správne. Tak to má byť. 🙂
„Pomeranč“, jehož vývoj administrativně a pouze z politických důvodů ukončila „strana a vláda“ by byl nepochybně lepší. A tak jsme zaplatili za „výhodnou“ účast v RVHP.
To je pořád dokola; ČSD potřebovaly tou dobou šestinapravove motorové nákladní lokomotivy a čtyřnapravove osobní. Z CCCP se daly získat sergeje, v ČKD zbyla kapacita na zamracene. V polovině 60. let, kde teď jsme, sergej ještě neměl takové postavení „strategické lokomotivy varšavské smlouvy“.
jisté mate pravdu ale za zastaveni nemohla účast v RVHP ale ti co měli moc nikoli diktát z Ruska, tenkrát jsme se chovali podřízené a podřízené se chované i dnes, rozdíl je jen v tom že mocni tenkrát mohli kecat do všeho dnes mají možnosti omezené
To je vždycky tak, když do vztahu výrobce – zákazník vleze politik a od stolu rozhoduje za oba. Jeden typ lokomotivy. Jeden typ autobusu (povolíme kloubovou verzi?), jeden typ motocyklu (povolíme elektrický stratér?) jeden typ automobilu, jeden typ televizoru (povolíme dálkové ovládání?)…
Čistě ze zájmu, proč by byl NEPOCHYBNĚ lepší?
Kdybych vedle sebe položil dvě lokomotivy a o jedné řekl, že je americká, kterou si vyberete ? 🤔
Teď tomu nerozumím… Ta druhá by byla jaká? Německá? Sovětská? Italská? Československá?
POdle toho kam.
Myslíte třeba čmeláka a američki dizel? Asi ten dizel, ale nevím, komu tím prospěju 😀
Zaměstnancům CZ Loko. Vezmou ten émerickéj CAT a namontují ho do Čmeláka. Za práci dostanou zaplaceno a lokomotiva poputuje k zákazníkovi.
A nedá se přece jen předpokládat, že konstrukce GM, nadto o 5-10 let mladší bude mít trochu vyšší kvality?
Co do výkonu na to neměl . Jsem pamětníkem ,kdy v Děčíně přepřahaly německé sergeje, které byly mohutnější a osminápravové. Při volnoběhu se chvělo všechno okolo.
Osminápravové??? To byla pokud vím jen ČME 5 vyrobená ke konci 80. let a dodaná dle wikipedie někam k Doněcku.
Ano osminápravové , bylo to dvojče nezvykle dlouhé ,zřejmě to bylo vyrobené specielně pro enderáky . Tvar skeletu byl byl totožný s 6 nápravou. Je možné ,že Němci mají nějaký kus v museu ,jestli to nesešrotovali.
Tak to teda nevím; DR měla množství „ludmil“ řad 130-132, které běžně do Děčína jezdily (dodnes občas jezdí), což byly následovnící sergejů – delší, mohutnější, ovšem šestinápravové. https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_130
Dvojče, všecko okolo se chvělo… To by fakt mohl být ten loďák s protiběžnými písty v nějaké experimentální lokomotivě pro normální rozchod. Na širokém jich jezdily stovky.
Zkuste ji tady najít: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_russischer_und_sowjetischer_Triebfahrzeuge#Diesellokomotiven
Foto pána mistra jak stojí na tom motoru je velmi hezká. Když tuto lokomotivu pokaždé vidím, vzpomenu si na dětství a naší zahradu, kolem které vedla trať a Sergej tam do stoupaní pomáhal na postrku. To jsme ho slyšely už hodně z dálky. Je dobře, že motor bude původní. Bude redakce zdopravy.cz u prvního startu po renovaci. Chtělo by to natočit aspoň na mobil a tady zveřejnit.
Chtělo by to pěkné video z prvního startu. I bych se na tom projel.
Ořechovkou!!!
Aby si to užili i mentálně zaostalí obyvatelé okolo?
Chtěl bych se zeptat, jde o originál 781.592 nebo jde o jiného sergeje? Jak známo, majitel firmy, pan Šauer, nemá žádný problém lokomotivy různě vyměnit a může jít klidně o jinou lokomotivu. Pro neznalé – výměnou lokomotiv změnou jejich „SPZ“ se může nádherně ušetřit, je to podobné jako u aut. To se stalo i u lokomotivy 750.096, která byla odkoupena firmou KDS jako vrak ze Slovenska a s lokomotivou 750.312 jiného majitele, která byla provozní a měla jít na rekonstrukci. Tak se nenápadně prohodily „papíry“ a zničeho nic vyjela původní lokomotiva 750.312 s označením 750.096. No a původní 750.096 se… Číst vice »
A vy jste vůl, co svět neviděl, protože sem házíte informace z doslechu, vytržené z kontextu, okořeněné dávkou závisti a pak se z toho vaří přesně tyhle informační blafy. …….majitel ostrouhal 😂😂😂. Vždyť vy ani nevíte v jaké fázi jaká lokomotiva komu kde patřila a kdo se s kým na čem domlouval ? Tak neurážejte, nešpiňte, protože když na vás teď někdo hodí žalobu, tak to máte nyní v nouzovém stavu podstatně ostřejší.
@Jan Krytinář sám jste se do toho zamotal a sám jste ty SPZ aneb papíry prohodil. Tendle Váš příspěvek mě donutil zamyslet se nad tím, co tu píše a docela souhlasím s @Jouda, je z toho hodně cítit závist. Papíry zůstali v rukách tak jak byly, jen mašiny se prohodily. Jakej je rozdíl v tom, co jste napsal vy a co píšu já? Ono totiž na začátku této výměny měla KDS papíry na slovenského brejlovce a po konci této výměny je měla pořád, stejně jako tehdejší vlastník 750.312 měl české papíry a po konci výměny je měl taky pořád české.… Číst vice »
Velmi přesně popsáno. Přesně tak.
Především, když máte potřebu hrát si na policajta, tak si ověřte fakta! ČD nebylo nijak poškozeno! V době záměny lokomotivy nebylo majitelem. Jde o to, že 750.7 byly financovány zpětným leasingem a ČD všechny lokomotivy řady 750 k rekonstrukci prodala společnosti Impuls Leasing Austria, která je na vlastní náklady dala rekonstruovat dle požadavků ČD, to je díky zpětnému leasingu následně získalo zpět. Takže škoda ČD nemohla vzniknout! Je to věc CZ loko, které provedlo rekonstrukce 750.7, které dostali nová výrobní čísla (takže údaj z které loko pochází je pouze statistický pro šotouše) a opravu 750 096 výměnným způsobem, ovšem z… Číst vice »
Tenhle nemocný člověk kauzu s 096 tahá vždy s určitými přestávkami ven už asi sedm let. Vždy na různých diskuzních fórech o železnici a je to stále dokola. Snad bude mít o vánoce trochu klid a uleví se mu. Jinak bych to viděl po novém roce na nějaké medikamenty už…
Tak to že se uvedená záměna stala již bylo popsáno dostatečně. Prostě byly zaměněny.
Spíš by mě zajímalo, jak by se zachoval majitel, kdyby se mu po opravě vrátila 750.096, avšak originálně by to byla jiná lokomotiva a tu jeho si pod jiným číslem provozoval někdo jiný…
Tak to že se uvedená záměna stala již bylo popsáno dostatečně. Prostě byly zaměněny.
Spíš by mě zajímalo, jak by se zachoval majitel, kdyby se mu po opravě vrátila 750.096, avšak originálně by to byla jiná lokomotiva a tu jeho si pod jiným číslem provozoval někdo jiný…
jak jsem pochopil, provozní kus byl za nějakých podmínek vyměněn za neprovozni, což ovšem asi moc nevadilo, protože po katrizaci by z původní funkční loko toho stejně moc nezůstalo, zato na nefunkční by nadále byla vlakem.
Takže: win-win
Jakkoliv na tom mohl nakonec i někdo vydělat…buď ILA nebo KDS. a je otázkou, proč šla provozní loko na katrizaci. zda bylo či nebylo dost neprovoznich.
ale to nemění nic na tom, že je nefér bez dalšího KDS ostouzet
vlakem=vrakem
Protože je KDS naším milým členem ŽESNAD.CZ , tak Radkovi a Romaně samozřejmě palec nahoru 👍
Uvažovali jste o zápis do UNESCO?
Budou z toho prachy pro ŽESNAD.CZ? Jestli jo, tak to, Luďku, zařiď🙂
Vedle masopustu a verbuňku by to byl další úspěch pro naši zemi.
A což teprv pro sovětský svaz!
Asi hloupa otazka, ale.. dal by se motor ve stejnem objemu/vykonu nahradit zcela novym, modernejsim s nizsi spotrebou? Existuje vubec neco takoveho? Financne vyhodne? Dekuji
Maďaři to nahradili CATrem jaro jev brejlich. Kvalita úžasná ojnice jim podává ruku.
V Polsku se ve většině mašin státního Carga i soukromých dopravců vyměnily motory na 12CzN26/26 z Kolomny, s vcelku úspěšně.
Kolegové uvedli konkrétní příklady remororizaci sergeju, já jen doplním, že takovéhle akce se běžně děly a dějí u řady lokomotiv po celem světě.
vyměnit motor samozřejmě jde ale výměnou motoru ztratí osobitý zvuk ktery tyhle mašiny měli, dvoutakt v dieselu ničím nenahradíš, je to jako by jste do parní mašiny namontovali spalovací motor
Po výměně motoru tam zůstane dost místa na syntetizátor a pořádné repráky.
Nějak takto? https://www.youtube.com/watch?v=pgX3JtwboEc
Výhodou je hladší průběh tažné síly po obvodu kola, lepší zatížitelnost mašiny 100% adhezní hmotnost, poháněný je i tendr. Jenom je to hereze proti prvnímu příkázání.
V jednoho Boha věřiti budeš? Tomu nerozumím…
V Maďarsku jazdia tri szergeje s MTU 12V 4000 R40 a tridsiatka dostala američana v podobe CAT 3512 DI-TA SC. Získali síce ušetrenú naftu a olej a k tomu uvrešťanú mašinu. Potom sa spravil experiment s otáčkami 14D40 na jednotlivých stupňoch, menej času na voľnobehu a dostavila úspora v rádoch niekoľkých ton PHM aj na 14D40. Hlavné opravy 628 prebiehajú naďalej, 14D40 sa repasuje a na výmenu motora za nejaký iný sa nemyslí.
Uvřeštěnou? Povídejte, to mě zajímá…
U Metransu náhradou za 761 a uvidíme, jak to je s tou srovnatelnou spotřebou :).
Asi že spotřeba nafty je srovnatelná, ale je třeba k tomu přičíst ještě olej 🙂
Pálení oleje bude asi docela drahá sranda a emisní norma AFRO 1 taky nepotěší…
Vzpomínám si, jak za šichtu Pha – Plzeň a zpět jsme „dojili“ resívry do pešunku na trati a následně po dozbrojení v depu pomocník vyfasoval 40kg nového oleje. To byla ekologie. Ještě dnes se stydím …
Proč se ten olej vypouštěl na trati? Pokud se nepletu – když tak mě opravte – se měl vypouštět v depu a použít znovu. Proč se to nedělalo? Díky.
By se za chvíli utopil v tom oleji. To samý se dělalo s naftou, kterou nikdo tehdy moc nechtěl. Doma jsme měli kamna na naftu a v kůlně 400l. Všechno vyjeta nafta. Když byla nějaká velká stavba normálně se do aut tankovalo z cisteren na doplňování stavebních strojů a lístky na naftu za chvíli na pumpách v okolí nechtěli ani zadarmo. Jo mít tenkrát, kde to skladovat tak rodina pořídila druhé státní hmotné rezervy. A tehdejší nafta bez bio sragor vydržela.
Použít znovu – do motoru lokomotivy, ne do zigula.
A proč, byla stanovená norma a podle ní se jelo. Nevejit se do normy byl problém. Ještě větší bylo být výrazně pod normou.