Oprava Sergeje pokročila, čekají ho zážitkové i příležitostné nákladní vlaky
Motor je po generální opravě, Sergej se vrátí na koleje do konce jara.
Oprava lokomotivy 781.592 přezdívané Sergej výrazně pokročila. Společnost Kladenská dopravní a strojní (KDS) očekává, že už na konci jara by s ním mohla vyrazit do plného provozu.
„Motor je již po generální opravě a připraven hned na začátku ledna k expedici do České republiky. Poslali jsme jej do Lotyšska a byli příjemně překvapeni, že za dva měsíce zvládli kompletní repasi,“ řekl spolumajitel firmy Radek Šauer. Podle něj motor dorazí zpět do Česka na počátku roku plně provozní, po záběhu a připravený k montáži do lokomotivy.
Současně probíhá kompletní oprava zbylých částí lokomotivy v ČMŽO v Přerově a nápravy v Polsku. Podle něj bude stroj dokončen zhruba v dubnu či květnu a finální zprovoznění proběhne na Kladně.
V jaké barvě? Zatím nerozhodnuto
Významnou měrou se na zprovoznění podílí i firma CZ LOKO. „Velké díky patří především jejímu generálnímu řediteli Josefu Gulyasovi a týmu jeho lidí orientujících se na pobaltské státy, kde má CZ LOKO své obchodní aktivity, a pomohli nám tak v dohodě s opravcem včetně technického dohledu nad opravou motorgenerátoru,“ dodal Šauer.
KDS zatím řeší i to, v jaké barvě lokomotiva bude. Zda klasická vínová, ve které u nás lokomotivy dlouho jezdily, nebo v kombinaci se žlutým pruhem, či jiné překvapení, jak je u KDS zvykem. „Překvapilo nás, jak rekonstrukce lokomotivy zajímá železniční fanoušky, na facebooku je to u nás nejsledovanější a nejlajkovanější téma,“ dodal Šauer
Lokomotiva jezdila naposledy v roce 2001. V Česku zbyly jen čtyři lokomotivy této řady. Z ukrajinského závodu v Luhansku bylo do bývalého Československa dodáno 601 šestinápravových dieselových lokomotiv určených hlavně pro nákladní dopravu.
Lokomotiva dojezdila před 19 lety
Lokomotiva 781.592 patřila ke strojům, které sloužily až téměř do konce nasazování těchto strojů na české železnici v pravidelném provozu. Tehdejší ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979, dojezdila v chebském depu v roce 2001. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.
Podle původních plánů měla lokomotiva jezdit jen v čele zážitkových vlaků, KDS ale chystá její nasazení i do nákladní dopravy, především v prvních měsících po uvedení do provozu. I kvůli tomu, aby využil záruky na repasovaný motor. „Má pověst lokomotivy s vysokou spotřebou. Ale když se přepočítá spotřeba na náklad, vychází srovnatelně jako u jiných lokomotiv. Určitě si to ověřím hned při první jízdě, kterou si odjedu jako strojvedoucí osobně,“ dodává Radek Šauer.