Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Oprava Libeňského mostu má začít za dva roky, vyjde na dvě miliardy

Libeňský most po opravě. Vizualizace hl. m. Prahy.
Libeňský most se má do pěti let zaskvět v původní kráse. Za dvě miliardy.

Téměř stoletý Libeňský most se má koncem roku 2025 zaskvět ve své původní kráse. Zásadní krok učinili pražští radní ve čtvrtek, když schválili vypsání zakázky na rekonstrukci. Práce mají začít v polovině roku 2022 a vyjdou dle dnešních odhadů na dvě miliardy korun.

Rada hlavního města svým rozhodnutím reaguje na nedávné zátěžové zkoušky, které ukázaly, že most architekta Pavla Janáka je stále v relativně dobrém stavu. Zakázka na jeho opravu se uskuteční systémem Design&Build. Součástí obnovy má být i výstavba nových ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov, kde má vzniknout park.

„Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který ještě před vstupem na magistrát založil v roce 2015 iniciativu „Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat“.

Spojenou zakázku na projekt a rekonstrukci vypíše Technická správa komunikací (TSK) v říjnu. „Projekt rekonstrukce počítá s plánem města na obnovení rekreační funkce Rohanského ostrova. Z Libeňského mostu se na něj pohodlně dostaneme i s kočárkem nebo na kole díky rampám. Ostrov se stane novým krásným parkem vedle nově obnoveného ramene Vltavy,“ doplnil Scheinherr.

Libeňský most (spíše soumostí) měří 1 200 metrů. I po rekonstrukci zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachovaný i během rekonstrukce.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Márty

Navrhuji model spíše Aquaduktu,,zbourat starý most a za Maninama začít hloubit až pod dno vltavy s výjezdem u Palmovky, poloha tomu na tom místě úplně nahrává,,vzor od Nizozemců..rychlé,levné, bezpečnější na povodně atd.. díkes Martin J

Jiří Kocurek

Řekl bych, že je to jasné:
Obě strany budou protestovat tak dlouho, až most spadne. Načež se obě strany shodnou na tom, že za to může prováděcí firma a inženýři z ČVUT. Při výstavbě mostního provizoria dojde ke zdržení, za které budou moci inženýři a nikoliv protestující z obou stran. A zapálit zařízení staveniště rozhodně nebyla chyba, my chceme „doplň dle libosti“. Lidé, kteří most potřebují, tomu nerozumějí a mají chodit jinudy a neničit město. Most je městotvorný prvek a ne nějaké utilitářské zařízení k překročení řeky.

looking4bucho

Uprime si taky myslim ze uz mohlo byt hotovo a levneji. Uznavam ze nejsem zadny odbornik na architekturu, ale predtim nez zacala cela diskuze o zbourani nebo rekonstrukci mi vzdy prisel Libensky most jako ten nejodpornejsi most v Praze a nikdy sem si nesiml turistu kteri by zde delali fotografie tohoto skvostu. Myslim ze vetsina lidi to tenkrat videla stejne. Je ale pravda ze novy most mel byt bez vyberoveho rizeni a vicemene vypadal jako dalnice. Myslim ze tam se to cely zvrtlo a najednou se zacalo mluvit o tom jak je to vzacna stavba na coz pochopitelne vzdy volici… Číst vice »

Človek

Díky pánům redaktorum za zprávy, nechcete na to používat více tagu? Bylo by fajn najít třeba všechny články o pražských mostech pod jedním

Luděk S.

Zatracený neomarxisti. Takovej z toho mohl bejt vejvar. Nejhorší ale je, že se tědlech Mirků Dušínů jen tak nezbavíme. Voni je v tý Praze snad i maj rádi. Strašný. Kde jsou ty časy Janouška, Béma, Rittiga. Ach jo.

Anonymas

No je to smutné, že se na gaunery začíná vzpomínat jako ty, co něco postavili.

Luděk S.

Tohle je potřeba šířit. Pajka jako Karel IV.! Do háje, vždyť ta Praha byla zlatý vejce. Dneska? Sousedská setkání a aby se člověk bál zaparkovat na přechodu se svým 12V 3L.

Greta

Ale tak machoparking na přechodech zatím zůstává.

Alexandr Mikulka

A co si predstavuješ pod takovým 12V 3L?

Greta

Jojo, budovatel kolibřík, měli by mu u Blanky postavit sochu, jak drží v ruce Opencard a mává s ní směrem Bohnice.

Jakub

Muzete uvest co je na oprave historicky hodnotneho mostu neomarxisticke? Rovnez by me zajimalo za co se ten Bem vlastne zaslouzil a jak dlouho mu to trvalo, pro srovnani

Luděk S.

Bém se zasloužil o to, že se prostě lidi měli dobře. Někteří.
Neomarxista, pravdoláskař, kavárník, havlista. Prostě ten, co nám to všechno jenom komplikuje.
Kde teče beton, tečou prachy. Víme?

Jakub

Ze se lidi meli dobre, to mate z prirucky mladych socialnich demokratu? mate pro to nejake udaje? Ukazte prosim jake stavby Bem zahajil a po jake dobe? Takze pri oprave betonu tece malo tak, aby to kaplo na spravna mista, chapu to spravne?

Horst

Napro100

nedulezite

jen k první části otázky – co je na mostě historicky hodnotného? Je to prostě nějak vypadající účelová konstrukce (vzhled se dá zachovat) a účel je v tomto případě primární, nikoli vzhled. Pokud by se jednalo o technologicky převratné dílo (aka řetězový most), pak si ho chraňme. Ale hromadu štěrku nad mostními oblouky zalitou shora dalším prostým betonem?

Pavel

Jo, jo Janoušek s Bémem, to byly neomarxisti… zrovna včera tu u nějakého jiného příspěvku také někdo použil v diskuzi kouzelné slůvko „neomarxista“ A kdosi odepsal, „když ti dojdou argumenty označ protistranu za neomarxistu, stejně nikdo neví, co to je. To se dá použít vždy a všude.“ Chceš bourat? Jsi neomarxista. Chceš stavět? Jsi neomarxista. Prostě univerzální 🙂

Ondra

tady zas někdo nechápe ironii

Jarda Š.

Nebojte se, z rekonstrukce bude větší vejvar .

Démon

co na to říci. Už to mohlo být hotové. Takto počkáme do roku 2025 …
ale takto je to se vším v Praze. Nákladové nádraží Žižkov mohlo sloužit svému účelu nebo být zbouráno. Namísto toho tam bude hnusné muzeum, kde projede smyčkou tramvaj.

Jakub

Bat se nemusite, hotove by to nebylo, protoze by nedostali UR na novy most. Byli by to u soudu jeste za 20 let.

Jan

NNŽ bylo hlavně rozprodáno kmotrům už dávno předtím než se na něm ukončil provoz a developeři celou dobu spekulovali na změnu územního plánu a sejmutí stavební uzávěry. Jejich ideálem je zastavět každý metr čtvereční, ale už se nezajímat, že noví obyvatelé nebudou mít občanskou vybavenost nebo snad dostatečně dimenzované dopravní spojení s okolím. Až během těch deseti a více let dohadování a přetahování se trochu blížíme použitelnému stavu, kdy to nebude jen pár projektů jak si namastit kapsu, ale bude se tam dát žít jak stávajícím obyvatelům tak těm novým. To samé se zdá se děje u zastavování Masaryčky, akorát… Číst vice »

beedat

Zbourat a postavit nový

Panda

To by stálo třeba trojnásobek, v počínající krizi fakt nerozum.

bkv

Ten trojnásobek máš něčím podložený nebo je planě plácáš?

Panda

Plácám. Ale prostým porovnáním: několikanásobně kratší Trojský most stál před deseti lety 1,3M. Takže si neumim představit, že by se kvalitní projekt (včetně sjezdů) vešel třeba pod 5M…

Jarda Š.

Nový most mohl být levnější. Rozsáhlé rekonstrukce jsou dražší než novostavby. Trojský most vyšel tak draho proto, že se jedná o unikát vzešlý z architektonické soutěže. Zbourat Libeňák a postavit tam obyčejný železobetonový most by vyšlo podstatně levněji než rekonstrukce. Ale zbouráním by Praha přišla o stavbu, která má architektonickou hodnotu.

bkv

Jak už tady někdo napsal: Trojský most měl původně stát 400 mil. Kč. Jenže pak se udělala soutěž a postavil se most úplně jiný. Takže srovnatelná částka je těch 400 mil. Kč.

K.S.

Trochu problém je že toto není krize s příčinou v ekonomice jako takové, například v bankovním systému, ale s vnější příčinou neekonomického rázu. Tady bude třeba nějaká transformace a pokud má Praha hotovosti na účtech, tak by ten projekt mohl pomoci to největší sedlo mírně zatlumit. Tady je problém že jsme vinou politiků došli o výkonnost několika sektorů ekonomiky a v dalších se tím objevují problémy, ono se to nějak ztransformuje, ale bude to chtít čas.

Jiří Kocurek

Právě že v mnoha případech je oprava dražší než to prohnat drtičkou sutit a potom postavit nové.

kolemjdoucí

Za nový trojský most, který, jak víme stál mezi 1,3 až 1,5 mld byli kritizováni pražští radní, byla na ně podávána trestní oznámení a stále bylo připomínáno, že původní projekt byl za cca 700 milionů. Vzniklo dílo, na které můžeme být hrdi, a za cenu, jak vidíme, asi docela dobrou. Jak už jsem zde napsal, Libeňský most, který je dopravně důležitý, ale jinak ošklivý a špatně postavený, odfláknutý už v době výstavby a který funguje jako docela slušná překážka v době povodní, budeme rekonstruovat za dvě miliardy! Místo toho, aby byl postaven nový most, odpovídající poznatkům této doby a reflektující… Číst vice »

Martin

Porovnavate neporovnatelne, delka mostu je mnohem vetsi, a take si vyzada demolici pulky mostu, odtezeni naspu a nahrazeni novym premostenim Libenskeho ostrova,… – otazka je, zda byl skutecne tak odflaknuty, ze ma prakticky stejnou unosnost jako v dobe stavby, na to jsou tabulky a jsou mosty v Praze pres Vltavu, ktere maji i mensi unosnost… – otazka je, zda bude nepreruseny provoz, pac min. pulka mostu – nasep, nahradi novy most… – dopravne dulezity prave uz moc neni, resp. pouze pro MHD, puvodni projekt totiz pocital s rostovym systemem dopravy, coz mel byt temer dalnicni prutah D10 – Palmovka –… Číst vice »

Juraj

Pri Vltavské bola doprava po Bubenské skutočne na pár dní zastavená, a niekoľko mesiacov nemohla 14 odpočovať na Hlávkův most, ale to je len technický detail. Faktom je, že celé to havarijné uzavretie libeňáku na začiatku roku 2018 bolo viac otázkou paniky a politického tlaku než reálne podložených obáv. S odstupom času sa nám to ale hodnotí dobre, ako vždy 🙂

S ostatným sa ale dá súhlasiť.

Petr

Trojský most má 300metrů, Libeňské soumostí 1200metrů. Oprava 300m úseku přes Vltavu vyjde na necelých 400 milionů.

Olda

No…, zřejmě nový most by bylo nejlepší řešení. Avšak tlaky na alternativní řešení jsou zřejmě enormní. No nic… Tak bych se je přimluvil, zda by nemohli ty stavební firmy co to výběrko vyhrají (zřejmě nadnárodní, s obrovskými zkušenostmi, referencemi div ne od ufon-ů, managementem s pěti tituly před jménem a pěti za jménem a s fachmany co vyštukují gotickou bránu za 1/2 dne), mírně slevit ze svých žebříčků ISO kvality, a tu novostavbu (ať již funglovku, nebo velkou generálku) špatně postavit a odfláknout, jak ta udělala ta banda prvorepublikových nicmochrů z nějakého Pitákova dělnického podnikatelství a jemu podobných lemplů. Možná… Číst vice »

Jan

Pro srovnání:
Poměrně megalomanský Trojský most se začal stavět před deseti lety a vyšel na 1,3 miliardy. Odhadovaná cena byla 720 milionů a původní nácrh na jednoduchý most vycházel na 400 milionů.
Celková rekonstrukce podstatně delšího Negrelliho viaduktu vyšla na 1,3 miliardy, odhad byl 1 miliarda.

Vybraná varianta Kloknerova ústavu byla vyčíslena na 477 milionů https://zdopravy.cz/praha-ma-novy-plan-pro-opravu-libenskeho-mostu-vyjde-na-pul-miliardy-27123/
Takže se nabízí otázka na co tady zahučí víc jak 2 miliardy (a nepochybuji o tom že se to opět razantně navýší)? Proč to nešlo levněji? A hlavně proč se to nestaví znova a pořádně ve stejném stylu?

Panda

Vzhledem k šířce mostu a sjezdům/schodům se zdají 2M porovnatelné s 1,3M za Negrelliho viadukt. Trojský most je výrazně kratší a v dnešních cenách by byl za 2M, tzn. nový Libeňský most v podobných parametrech třeba za 5-6M.

K.S.

*Pro miliardy je G.

Y.K.

Ale jedná se o soumostí, tedy soustavu několika mostů v celkové délce mnohem větší než má Trojský most. Takže porovnat to od stolu je velmi těžké.

Jan

To beru, stejně ale největší náklady by měl nést ten úsek přes řeku, ostatní už je relativně jednoduchá a nízká konstrukce s malým rozpětím kromě jednoho oblouku blíž Palmovce.

Jakub P

Jenže to ostatní je právě v nejhorší stavu a nedivil bych se, kdyby to muselo celý dolů a postavit znovu. Ostatně není divu, jsou to minimálně z části provizoria, který už dávno překročily plánovanou životnost. A navíc na rozdíl od té části přes Vltavu nejsou nijak architektonicky unikátní a cenný.

Petr

477 milionů je pouze za most přes Vltavu. Ten je dlouhý 300m, soumostí má 1200 metrů.

Jan

Z předchozího článku i ze studie Kloknerova ústavu jsem vyrozumněl, že je to cena celková. Ale budiž, i když vezmu 400+ milionů za část přes řeku, tak snad zbytek mostu bez velkých oblouků na souši nestojí ještě víc? Zbyde mi 900 metrů a 1,5 milionu.

Standa

To jee absurdní… Trojak stál 1,6 mld. A je daleko lepší. Hlavně skrz proplouvani lodí, a při povodních může voda rychleji odtekat. A ovzhledu už vůbec nemluvím Trojak je nejhezčí most v ČR..

Petr

Trojský most má 300metrů, Libeňské soumostí 1200metrů. Oprava 300m úseku přes Vltavu vyjde na necelých 400 milionů.

Jakub P

Trojský most je sice o něco širší, ale dýlkou je to zlomek délky Libeňáku, respektive toho soumostí, v dýlce Libeňáku a v dnešních cenách by to byl zcela jistě mnohonásobek té ceny. A co se vzhledu týče, přijde mi to jako nenápaditý megalomanský hebl, u kterýho jsem rád, že je za ohybem řeky od Starýho města a neruší tím pádem pohled na klasický pražský mosty v centru.

Peeetr

Nový most by stál přibližně stejně, takže jediná opravdová použitelná výhoda bude ten nepřerušený provoz pro cyklisty a víkendové procházky pěším po staveništi.

Jan

Já bych řekl, že nový most by mohl stát i méně, protože je jednodušší zbourat a postavit repliku než obtížně sanovat a zachraňovat část mostu, přičemž se určitě narazí na neočekávaný stav uvnitř celé konsktrukce, což se jednak prodraží a druhak to prodlouží opravu.

Martin

pokud budete stavet repliku, tak to levnejsi nebude ani nahodou…

Jan

Repliku myslím vzhledově, ne použitým materiálem a technologií. Ostatně i ten Nergelliho viadukt je takový kočkopes: vevnitř moderní, zvenku zachované původní kameny, někde úplně nahrazené oblouky, dvě přemostění komplet nové, a zvládlo se to levněji. Je sice užší, ale je podobně dlouhý a v plné délce nad zemí.

ene bene

Ještě má dva roky, na to aby to rozjel, než ho voliči odejdou. A jistě napře všechny své síly, aby stavba běžela do té míry, že si ji nikdo nedovolí zastavit. Co na tom, že jinou pořádnou práci nezvládá.

Luděk S.

Nejhorší je, že oni budou mít po volbách s Pirátama většinu. Naprostá katastrofa pro big byznys. Praha je odepsaná. Bárka se potápí, Titanic jde ke dnu.

Tomáš

Možná nás zachrání Brno nebo Bratislava. Nebo Vídeň nebo Varšava. Přenechají nám trochu byznysu ze svých mrakodrapů, abychom tady nebyli tak úplně chudí, jako v Kišiněvu.

K.S.

Co máte proti Pirátům?
Mě spíš přijde že se snaží dát Prahu dohromady po řádění minulých vedení. Přece jenom je třeba Hřib o generaci mladší než je Bém a ví se daleko víc jak věci dělat a jak je nedělat. To že se snaží posunout řízení trochu západním směrem bych jako zlé neviděl.

Jackub

😀 😀 😀

Jan

Nesmíte brát Luďka S. vážně, to je karikatura jisté vysoce postavené osoby z nábřeží 🙂

Jakub

a nejake podklady pro vase tvrzeni byste nemel?