Oprava Gotthardského tunelu potrvá měsíce, dočasně z něj bude jednokolejka pro nákladní vlaky
Celkem se musí vyměnit kolem 8 kilometrů kolejí a 20 000 betonových pražců.
Švýcarské spolkové dráhy SBB dnes oznámily, že poškození Gotthardského úpatního tunelu po vykolejení nákladního vlaku minulý týden je mnohem větší, než se původně jevilo. Provoz se do něj vrátí až za týden, a ještě ve velmi omezeném rozsahu: pouze po jedné koleji a pouze pro nákladní vlaky.
„Oprava bude složitá a potrvá několik měsíců. Prioritou je aktuálně zprovoznění nepoškozeného východního tubusu,“ oznámily dnes SBB na tiskové konference. Zatímco nákladní doprava se má vrátit již 23. srpna, osobní povede nadále odklonem přes původní trasu Gotthardské dráhy, nazývanou také jako panoramatickou. SBB spolu se Spolkovým úřadem dopravy hledají řešení, aby východním tubusem mohly co nejdříve jezdit i vlaky osobní dopravy.
Podle šéfa SBB Vincenta Ducrota nehoda ukázala, že tunel je jedním z nejbezpečnějších na světě. Cestujícím a dopravcům se omluvil za komplikace. „Naštěstí nedošlo k žádnému zranění, ale došlo k velkým škodám na majetku,“ řekl Ducrot. Dráhy podle něj intenzivně pracují na zprovoznění tunelu. Již začaly úklidové práce po vykolejení 16 vozů nákladního vlaku.
Provoz po jedné koleji
Podrobné vyšetřování ukázalo, že rozsah škod byl výrazně větší, než se původně předpokládalo. Celkem se musí vyměnit kolem 8 kilometrů kolejí a 20 000 betonových pražců. Kolejové lože je těžce poškozeno v oblasti dopravny Faido, kde mohou vlaky přejíždět z jednoho tubusu do druhého. „Výměna všech poškozených částí železničního systému bude trvat několik měsíců. SBB v současné době předpokládá, že oba tunelové tubusy budou pravděpodobně znovu k dispozici pro železniční dopravu v omezeném rozsahu začátkem roku 2024,“ uvedly dráhy.
Od 23. srpna má být obnoven provoz ve východním tubusu, tedy pouze po jedné koleji. Další vlaky tak i nadále budou muset přes starou trasu nebo přes tunely Lötschberg-Simplon. Uzavření tunelu výrazně zkomplikovalo dopravu zboží mezi severem a jihem Evropy.
SBB současně zveřejnily další informace o vlaku, který vykolejil. Dopravcem bylo SBB Cargo, které vlak převzalo v Chiassu. Měl třicet nákladních vozů z pěti míst v Itálii. Vozy byly kontrolovány a nebyly zjištěny žádné problémy. Už před vjezdem do tunelu ale zaznamenal strojvedoucí protijedoucího vlaku kouř u vlaku, který později vykolejil. Vlak zastavil v Bellinzoně, kde se zjistilo, že se zadřela jedna z brzd. Po odstranění závady vlak dál pokračoval do tunelu.
Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu přes Alpy. Loni se tunelem přepravilo 19 milionu tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Tunel má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě.