Oprava Barrandovského mostu bude dvakrát dražší, přiznala TSK. Vyjde na 1,14 miliardy
Za stamiliony navíc stojí podle TSK inflace, cena speciálního betonu a složitost jeho pokládky.
Rekonstrukce Barrandovského mostu v Praze bude téměř dvakrát dražší, než se předpokládalo. Místo 594,5 milionu bude stát zhruba 1,14 miliardy korun. Novinářům to řekl generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek.
Deník Zdopravy.cz jako první informoval o nebezpečném prodražování ceny rekonstrukce mostu již začátkem srpna. Vedení TSK se k rychle rostoucí ceně nechtělo vyjadřovat s tím, že teprve vzniká kompletní zpráva pro vedení města. Ta se bude projednávat dnes na zasedání magistrátního výboru pro dopravu.
Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, v níž TSK sanuje povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
Důvodem půlmiliardového prodražení je podle Hájka velmi špatný stav původní konstrukce, inflace a použití modernějších technologií.
Beton nakupovaný „bokem“
Na severní straně mostu se totiž objevily technologické komplikace s nepřilnavostí a prasklinami betonu, které vedou k prodloužení prací o několik měsíců. Původně měly opravy skončit do konce letních prázdnin.
Podle informací deníku Zdopravy.cz z několika na sobě nezávislých zdrojů už vícepráce překročily maximální zákonem daný limit 30 procent z celkové ceny zakázky. Další nutné práce a materiál se tak musí objednávat mimo rozpočet projektu.
Kvůli překročení limitu na vícepráce se však například zmíněný extrapevný UHPC beton musí nakupovat zvlášť na základě jednacích řízení bez uveřejnění. Z toho mohou do budoucna vyplynou komplikace v souvislosti s případnými reklamacemi, generální dodavatel stavby totiž nemá za takto nakoupený beton odpovědnost.
Oprava Barrandovského mostu se nebezpečně prodražuje. Beton i horolezci se už musejí platit zvlášť
UHPC betonu je navíc pro nyní opravovanou severní stranu mostu potřeba mnohem větší množství než pro jižní. Tam byl totiž UHPC beton kombinovaný s běžným sanačním betonem.
Beton však oproti předpokladům k spodní vrstvě mostu nepřilnul a musí být nyní přichycován prostřednictvím velkého množství kotev. Jeho větší množství a tedy i váha navíc přetížily boční konzole nosné konstrukce mostu a kvůli jejich poklesu začala vrstva betonu praskat.
„V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale ta největší část, polovinu toho nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ řekl nyní pro ČTK Hájek.
Peníze na opravu má TSK podle ČTK ze dvou zdrojů – od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a od hlavního města. Na pokrytí vyšší ceny přesune volné prostředky od SFDI na opravu mostu. Další pak vezme z projektů, které buď nestíhá uskutečnit, nebo je odkládá kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu. Zbytek pak získá od města.
Horolezci nad Vltavou
Konzole se tak musejí kvůli předcházení poklesům zpevňovat speciální konstrukcí. Náročnou práci provádějí horolezci zavěšení na lanech. Na podepření křídla mostu tak musela TSK vypsat další neočekávanou zakázku. Podle registru smluv ji získala firma Rocknet za 11 228 317 korun bez DPH.
Most přejede denně na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Dopravní opatření se zatím nemění, řidiči po mostě jezdí v obou směrech třemi namísto čtyřmi jízdními pásy. Zavřena je kvůli plynulosti nájezdová rampa ze Strakonické a řidiči v tomto směru musejí využít obratovou rampu na Lihovaru.