Oprav si a jezdi. Unikátní železniční zakázku na obnovu provozu na regionální trati vyhrál Transdev
Jde o první soutěž svého druhu, kdy smlouva řeší provoz trati i vlaků.
Francouzský region Grand Est dokončil na evropské poměry velmi netradiční zakázku. Ve veřejné soutěži hledal firmu, která zprovozní regionální železniční trať a na 22 let na ní zajistí i dopravu. Půjde o 90 kilometrů dlouhou trať Nancy – Mirecourt – Vittel – Contrexéville v Lotrinsku.
Zakázku získalo sdružení Transdev SA, NGE Concessions a Caisse des Dépôts et Consignations. Dosud se nikdy nesoutěžil dopravce současně s provozovatelem infrastruktury a současně ještě i se zhotovitelem oprav trati, kde osobní doprava skončila v v roce 2016.
O zadání zakázky informoval region na svých stránkách. Trať patřila do péče státního infrastrukturního správce SNCF Réseau, který se o ni ale příliš nestaral. Opravou musí projít úsek Pont-Saint-Vincent – Vittel, ostatní části trati jsou v provozuschopném stavu. Trať přejde na region.
Podle zadávací dokumentace zajistí Transdev provoz zhruba 870 tisíc vlakokilometrů, rozsahem tak jde o menší zakázku srovnatelnou s některými výkony v Česku v rámci objednávky krajů. Mezi Nancy a Contrexéville dosud jezdí autobusy. Denně pojede mezi oběma městy 14 párů spojů.
Vítězné sdružení získalo koncesi na 22 let. „Jde o historicky první smlouvu, která integruje provozování železniční dopravy a správu infrastruktury,“ uvedl region v tiskové zprávě. „Ztělesňuje symbolický akt s převodem vlastnictví ze státu na region, který tak získává plnou kontrolu nad trasou. Jde o zlom v historii malých, chátrajících tratí,“ tvrdí kraj.
Náklady na opravu trati se odhadují na 150 milionů eur, provoz vyjde na 14 milionů eur ročně. K zahájení provozu by mělo dojít v prosinci 2027.