Operace Talgo končí. Třetinu ve výrobci rychlovlaků získá Sidenor, centrála se přesune do Baskicka

Mezi zájemci o spolupráci byla také česká Škoda Group, nabídku zvažovala i Czechoslovak Group.
Baskická ocelářská společnost Sidenor a investiční fond Trilantic se v pátek dohodly na odprodeji akcií výrobce vlaků Talgo v držení britského fondu. Informoval o tom španělský web elEconomista.
Po téměř roce tak končí „operace Talgo“, ve které se o převzetí výrobce vysokorychlostních vlaků Avril ucházely maďarské, polské a indické firmy. Mezi zájemci o spolupráci byla i česká Škoda Group, na poslední chvíli nabídku zvažovala i Czechoslovak Group (CSG) miliardáře Michala Strnada.
Téměř třicetiprocentní podíl nyní převezme Sidenor ve spolupráci s bankovními nadacemi BBK a Vital a baskický veřejný fond Finkatuz výměnou za 4,80 eura za akcii, tedy celkem 177 milionů eur. Sidenor svou nabídku postupně zvyšoval, zahrnuje i bonus za dodržení plánovaných hospodářských výsledků Talga.
Přesun daňové centrály do Baskicka
Dohoda zahrnuje přesun sídla železniční společnosti z Madridu do Baskicka. To byl požadavek tamní regionální vlády, která na transakci přispěla přibližně 45 miliony eur.
Obchod bylo nutné posvětit od španělské vlády, která požadovala, aby Talgo jakožto strategická firma zůstalo v místních rukou. Z toho důvodu stáhly své nabídky na převzetí 100 % společnosti polský státní fond PFR (vlastnící i vagonku Pesa) a indická společnost Jupiter Wagons.
Vláda měla v transakci právo veta, které uplatnila již loni v létě, když zastavila pokus o prodej Talga maďarskému konsorciu Ganz Mavag navázaného na režim Viktora Orbána.
Maďaři stáhli svou nabídku na Talgo. Vládu před nimi varovala tajná služba, hrozí právní bitva
Baskická vláda se zahraničních vlastníků obávala také kvůli možnému přesunu výroby a narušení subdodavatelského řetězce, ve kterém je nyní 400 místních firem představujících 5000 pracovních míst.
„Talgo je společnost se srdcem a duší Álavy a návrat jeho centrály na naše území znamená obnovení jednoho z našich průmyslových symbolů,“ uvedl guvernér tohoto baskického regionu Ramiro González. Vedení Talga se z Baskicka přesunulo do Madridu v 70. letech kvůli teroristickým hrozbám ze strany organizace ETA.
Daňové odvody tak nyní nově zůstanou v regionu, zároveň je podle politiků zaručena kontinuita 750 pracovních míst v závodě Rivabellosa.
Druhá fáze?
Polskému i indickému zájemci španělská vláda podle listu El País naznačila, aby počkali na druhou fázi transformace Talga. Podle plánů centrální i baskické vlády se totiž po aktuálním prodeji třetinového podílu otevře nový scénář, ve kterém musí Talgo vyřešit své hlavní problémy.
Těmi je nedostatečná průmyslová kapacita k realizaci uzavřených zakázek v hodnotě až čtyř miliard eur. To bude možné řešit jen subdodávkami, obchodními aliancemi nebo integrací Talga s dalším výrobcem.
V tu chvíli může přijít příležitost jak pro polskou Pesu, tak pro indický Jupiter. V této fázi se také může do hry vrátit i česká Škoda Group, která podobnou spolupráci nabízela Talgu už loni v létě. Provozní ředitel Škody Zdeněk Sváta nabízel Talgu kapacitu svých závodů v Plzni, Šumperku či Ostravě. Talgo by mohly zajímat i prostory turecké Temsy, ve které Škoda drží 50% podíl.