Opava chce autobusové nádraží, hledá pro něj místo
Všechny příměstské autobusy se totiž dosud sjíždějí u vlakové stanice Opava-východ, jejíž autobusové stanoviště již kapacitně nedostačují.
Statutární město Opava řeší vznik nového autobusové nádraží. Všechny příměstské autobusy se totiž dosud sjíždějí u vlakové stanice Opava-východ, jejíž autobusové stanoviště již kapacitně nedostačují. Původní nádraží v Těšínské ulici z roku 1980 nahradilo obchodní centrum Silesia, to funguje v místě dodnes. Autobusy se tak musely přesunout před vchod do nádraží vlakového. Místo je to však nevhodné, na malém prostoru se kumulují linkové spoje i hromadná doprava.
Prostor, kde by mohlo nové autobusové nádraží vyrůst, nyní město aktivně hledá. Jisté je, že bude v docházkové vzdálenosti od nádraží vlakového. Vznikne tak jakýsi jednotný dopravní uzel.
Aktuálně se přemýšlí nad prostorem za vlakovým nádražím mezi areálem stavebnin DEK, supermarketem Lidl a železnicí. Jde však zatím jen o úvahu, není připravená projektová dokumentace ani nejsou vyřešeny majetkové vztahy k dotčeným pozemkům. Na výstavbě nového autobusového nádraží bude spolupracovat město s Moravskoslezským krajem, který dopravní obslužnost zajišťuje.
Plán udržitelné mobility Opavy
Úvaha vzniku nového autousového nádraží byla rovněž součástí řešeného Plánu udržitelné mobility Opavy. Jak uvádí blog msstavby.cz, šlo o ukončení předchozích dvou částí, kdy se na jaře loňského roku uskutečnil monitoring skutečného zatížení opavských ulic, parkovišť, chodníků, cyklostezek a všech dalších dopravních staveb. Zjišťovaly se požadavky na budoucí řešení jednotlivých druhů dopravy a mobility.
Kupříkladu budování obchvatu Opavy, který po svém dokončení vytvoří vnější okruh kolem celého města, má již v současné době pozitivní vliv na dopravu v samotném centru. Nákladní doprava se snížila ve městě o 41 %, doprava v centru kleska o 20 až 30 %. Plán udržitelné mobility počítá také se zaváděním zón s maximální rychlostí 30 kilometrů v hodině ve většině rezidenčních částech města.
Kromě výstavby autobusového nádraží u nádraží Opava-východ je v návrhu také zdvojkolejnění železničních tratí Opava – Svinov a Opava – Krnov včetně elektrifikace. Velké plány jsou i z cyklistickou dopravou. Podle provedeného průzkumu mezi obyvateli jsou i investice do cyklistických staveb nejvíce preferovány, nejméně do staveb automobilové dopravy.