Jsme v povodni a máme vodu po pás. Sledovali jsme konferenci nákladních železničních dopravců

Nákladní železniční doprava. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.czNákladní železniční doprava. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.cz

Akce se koná ve velmi složitém roce pro nákladní dopravce.

Ve Špindlerově Mlýně dnes proběhl  již 8. ročník odborné konference sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Akce se koná v roce, který je pro celý obor nejsložitější. Celkové objemy přepraveného zboží klesají a současně rostou náklady na modernizaci vozidel.

Konference je tradičně jednou z největších akcí v oboru, mezi hosty kromě šéfů dopravců byl například ministr dopravy Martin Kupka či šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Akce byla rozdělena do tří bloků: vzdělávání, situace na trhu v celé Evropě a EU – příležitost či hrozba. Stejně jako v minulých letech přinášíme z této akce on-line přenos.

17:56 Martin Hořínek uzavírá konferenci slovy, že začne přemýšlet o tom, že začne nakupovat kamiony a prodávat lokomotivy.

17:46 Svoboda upozornil na nedostatek projekčních kapacit. Vyhlásíme soutěž a nikdo se nepřihlásí, podotkl. Bez optimismu se to nedá dělat, dodal.

17:43 Kupka uvedl, že Správa železnic směřuje k více proklientské politice, kdy zohledňuje potřeby dopravců a cestujících.

17:41 Výrazné zdražení mýta na silnicích podle Kupky není řešení, povede jen ke zdražení. Podle něj i silniční dopravci bojují s nízkými maržemi. Mýto se podle něj v poslední době zvýšilo o 30 %. Zabít silnici je nesmysl. Cestou je spolupráce obou módů dopravy, dodal Kupka.

17:39 K otázce přímé podpory dopravců ministr uvedl, že není populista a proto s ní nepočítá.

17:37 Ministr vyzval dopravce k předkládání návrhů na využití a vytvoření nových příležitostí pro VNVK (všeobecné nakládkové a vykládkové koleje)

17.35 Podle Martina Hořínka by šly nyní seřaďovací nádraží využít pro odstavování momentálně nevyužitých vozů.

17:33 Jiří Svoboda upozornil na velký pokles jednotlivých vozových zásilek a využití seřaďovacích nádraží. Podle něj je u ranžírů pokles až 60 %.

17:26 Martin Kupka odmítl podpořit prosbu ŽESNAD.cz na omezení plánovaných  sedmiminutových intervalů v regionální dopravě v uzlu Libeň. Následně hovořil pouze o kompromisu bez jasného stanoviska.

17:24 Svoboda odpovídá na dotaz k Libeňskému přesmyku, podle něj se začíná v podstatě znovu.

17:22 Přetíženou dráhu dáme do určitých časů, ne v rámci celého dne. Na hlavním nádraží už nejsou dostupné nástupištní hrany, proto takové řešení, upřesňuje Svoboda plány na vyhlášení přetížení dráhy. Nicméně přislíbil, že v mezích možného bude zajištěn průjezd nákladních vlaků ze severu na jih uzlem Praha.

17:16 Dotaz na vyhlášení přetížené dráhy v Praze. „Hlavní nádraží je už nadoraz, jasno bude v červnu. Věřím, že kompromis se najde. Vypukne to za tři týdny,“ uvedl Svoboda. Podle Kupky jsme v situaci, která je velmi komfortní pro cestující, ale na úkor nákladní dopravy.

17:12 Martin Hořínek se zeptal ministra na podporu v boji proti neuváženě rychlému a neekonomickému zavádění DAC. Ministr podpořil snahu ŽESNAD.cz, podle něj má být DAC možností, ne povinností. „Náš hlas v Bruselu je nyní jasně slyšet a uvědomují si to. Proti nám je ale Německo,“ odpověděl Kupka.

17:06 ETCS ulehčuje strojvedoucím práci, říká Kupka.

17:04 ETCS je spolehlivé, zopakoval Svoboda. Stali jsme se laboratoří EU, říká. Podle něj je důležité, že je v této oblasti SŽ v rámci EU nasloucháno.

17:02 Ministr podpořil úsilí ŽESNAD.cz pro zachování zpětné kompatibility a stability verzí ETCS i v jednáních s evropskými institucemi.

17:00 Podle Kupky je potřeba doladit problémy s provozem ETCS v zimě.

16:57 Podle Martina Kupky se dostává síť na počet tzv. tripů na 10 za den. Lepší to podle něj být už prakticky nemůže.

16:54 Jiří Svoboda označil zavádění ETCS za zkoušku vztahů. Je to krok pro zvýšení bezpečnosti, řekl. Upozornil, že počet projetých návěstí zakazující jízdu stoupá. Věří, že bude upřímná komunikace.

16:52 Martin Kupka poděkoval za rozjetí ETCS, označil ho za důležitou vizitku ČR.

16:50 Další část pokračuje s ministrem dopravy Martinem Kupkou a šéfem Správy železnic Jiřím Svobodou.

16:29 další přestávka

16:23 Jsme v povodni a vodu máme po pás, popsal Bělčík současný stav.

16:19 Podle Bělčíka výrazně roste ztrátovost nákladních železničních dopravců v EU. Nelze podle něj očekávat restrikce silniční dopravy. Vyhrají podle něj ti, kteří rozšíří své služby či se stanou součástí velkých logistických řetězců.

16:15 Bělčík upozornil na roztříštěnost drážní legislativy, kdy každá země má jiná pravidla. Na rozdíl od silnic.

16:13 Do roku 2030 vidím pokles objemu přeprav o 34 % oproti roku 2018, říká Martin Bělčík. Tomáš Novotný ho odhaduje výrazně vyšší, přes 70 %.

16:10 Tomáš Tóth upozornil na nereálnost některých strategických dokumentů, například Bílé knihy o dopravě.

16:00 Podle Radka Čecha dojde k zásadním změnám v systému přidělování tras pro nákladní vlaky. Kdy bude nový systém fungovat není ale zatím jasné.

15:53 Konkurenceschopnost železnice dál klesá, říká Tomáš Novotný. Podle Martina Bělčíka je nutné sledovat, zda ministerské strategie skutečně něco přinesly. Jindřich Kušnír přiznal odtrženost některých dokumentů od reality. Podle Tomáše Tótha je četba některých evropských dokumentů utrpením a stejně tak jednání u evropských institucí. Je třeba některé základní věci neustále opakovat, než je pochopí.

15:46 Hovoří Jindřich Kušnír. Podle něj je důležité, že se podařilo do sítě TEN-T zahrnout tratě do Hradce Králové do Chocně a z Plzně do  Domažlic a díky tomu lze na jejich financování použít evropské peníze.

15:44 René Neděla obhajuje současný stav s rozdělováním emisních povolenek.

15:40 Pokud nezasáhneme rychle, uvidíme další velké pády průmyslových firem, uvedl Novotný. Jako příklad uvedl například chemičky či cementárny. Podle něj řada těchto firem už připravuj přesun mimo Evropu. Další rozšiřování působnosti emisních povolenek na domácnosti a dopravu by podle něj mělo zcela zaniknout.

15:35 René Neděla uvedl jako jeden z důvodů problémů průmyslu drahou elektřinu a rozkolísanost cen emisních povolenek.

15:30 Tomáš Novotný varuje, že pokles v přepravách surovin může ještě pokračovat. Podle něj je to způsobené hlavně poklesem fosilních paliv. „Evropu jsme zatížili extrémní daní,“ dodal. Evropa nebude podle něj schopna vyrábět jakékoliv energeticky náročné produkty, které lze vyrobit jinde.

15:27 Martin Bělčík upozornil, že všechny koncepce mluví o střednědobých plánech, ale nyní je potřeba řešit aktuální stav.

15:22 René Neděla potvrdil daty velký pokles spotřeby uhlí a elektřiny. Za možnou zajímavou komoditu pro železnici označil odpady.

15:20 Tomáš Tóth shrnul velké problémy sektoru způsobené poklesem přeprav zejména uhlí.

15:15 Pokračuje diskuzní panel na téma Železniční nákladní doprava. Garantem debaty je šéf ČD Cargo Tomáš Tóth, dalšími hosty jsou Jindřich Kušnír, ředitel odboru železniční dopravy MDČR, Radek Čech, ředitel odboru mezinárodních vztahů Správy železnic, generální ředitel VUŽ Martin Bělčík; Tomáš Novotný, šéf Resinvest Group a René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky MPO.

14:45 přestávka

14:41 Milan Malo upozornil na výhody spolupráce různých generací na pracovišti.

14:28 Jan Kovář upozornil, že výrazně roste role celoživotního vzdělávání. Řada pozic podle Milana Malo nebude za pár let již existovat.

14:19 Studenti na videu vysvětlují, proč si vybrali studium železniční dopravy. Všichni se rozhodli kvůli tomu, že je vlaky baví od dětství, žádný jiný důvod neuvedli. Někteří upozornili, že spolužáci na základní škole se jim za to smáli.

14:12 Díky ŽESNAD.cz podle Philippa nedošlo k zániku oboru železničář. Vácha upozornil, že není dobré už v tak mladé věku řešit tak úzkou specializaci.

14:01 Musíme ukázat, že železnice není jen kolomaz a špína, říká Philipp.

13:57 Za klíčové diskutující považují, aby do škol chodili lidé z praxe a nadchli je pro tuto práci.

13:52 Podle Milana Váchy je klíčové v patnácti přilákat lidi k technice, nikoliv už konkrétně na železnici.

13:50 Přítomní poslali návrhy, jak železnici zatraktivnit. Padají myšlenky zapojení youtuberů či dostat železnici do Minecraftu.

13:48 Martin Malo upozorňuje na příliš akademické vysokoškolské vzdělání, chybí čistě profesní bakalářské vzdělání.

13:42 Podle Davida Philippa je ve společnosti neúcta k řemeslu, o učebních oborech se podle nich už na základní školách mluví s despektem. Podle Jana Kováře se toto na železnici týká hlavně opravárenství.

13:38 Diskutující řeší špatně interpretovaná data o uplatnění jednotlivých profesí, podle nich jsou zavádějící.

13:32 Podle Martina Mala musí zaměstnavatelé vzít na vědomí, že očekávání mladé generace jsou zcela jiná než očekávání zaměstnavatelů.

13:27 Podle Kováře celkově zájem o obor v posledním roste, dokládá to daty z letošního přijímacích řízení. Zájem o dopravu podle něj nyní je. Dokladuje to i tím, že letos otevřeli druhou třídu pro první ročník.

13:25 Milan Vácha upozornil, že mladší lidé o své budoucnosti přemýšlejí úplně jinak než předchozí generace.

13:20 Je nyní železnice pro mladé lidi atraktivní? Podle Jana Kováře je atraktivita oboru zhruba na polovině možností. Mladí podle něj potřebují vědět, jaká železnice bude a jak se změní. Podle něj je potřeba se zaměřit například více na sociální sítě. Podle Martin Mala je železnice specifická i v tom, že se tato povolání v rodině dědí. Firmy v oboru podle něj nejsou příliš viditelné a tím pádem nejsou pro mladé tak atraktivní. Jako důvod vidí i to, že oblast HR nebyla nikdy u dopravců hlavním tématem, protože řeší jiné věci.

13:15 Podle Philippa řeší prakticky všichni personální krizi, upozorňuje na generační obměnu.

13:13 Začíná blok týkající se vzdělávání a cestám, jak na železnici přitáhnout mladé lidi. Spolumoderátorem je David Philipp ze City Rail, dalšími jsou středočeský radní pro školství Milan Vácha, Martin Malo z Grafton Recruitment a Jan Kovář, SŠ technické a dopravní G. Habrmana v České Třebové.

13:07 Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek říká, že situace v oboru není dobrá. Není podle něj ale dobré jen naříkat, ale hledat cesty, jak situaci zlepšit. Jako příklad uvádí častá jednání s Evropskou komisí, ŽESNAD.cz považuje za lídra v jednání s evropskými orgány. Jako příklad označil zavádění digitálního automatického spřáhla, které označuje za digitální ekonomický nesmysl. Poděkoval všem pracovním skupinám organizace za jejich práci.

13:05 Zahájení konference, moderátory jsou Ondřej Kubala a Oldřich Sládek.

 

 

Tagy Doporučeno Žesnad.cz
102 komentářů