Omezení pro 80 tisíc aut denně. Na okraji Brna začíná proměna křižovatky D1 a D2, práce potrvají dva roky

Vizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSD

ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032..

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ludva

Pro zajímavost: má někdo informaci, kdy současná křižovatka byla postavena? Tipuju 80 léta? Díky za info

Mirďa

To je zajímavé, cituji „že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1“, ale ať se dívám, jak se dívám – je ta křižovatka po rekonstrukci za 3,2 miliardy rozšířena z 2+2 na neuvěřitelných 2+2.
Na to jsme zvyklí u SŽ, že po rekonstrukci za miliardy se parametry nezlepší a mnohdy zhorší, ale u ŘSD je to nóvum.

SYN

Pokud počítáte pruhy přes tuto křižovatku ve směru D1 (Pha-Os) tak budou v každém směru 2 pruhy přímé a 2 pruhy v paralelním kolektoru (pro odbočování a připojování). Tedy (2+2)+(2+2).

Karel

Limitující podmínkou pro omezení kolapsu dopravy po dobu opravy u Brna je odklonění polských kamionů, které po naší levné dálnici vozí naprosto kdeco. Jezdím po D1 do Brna už asi 25 let,ale co se teď děje na této komunikaci, to nikdy nebylo. Z deseti kamionů, které potkáte je bezpečně 8 polských a dva rumunské. Český kamion potkáte minimálně. Dále tam jezdí masa kukavozů, co vozí odpady do jediné spalovny široko daleko, vany se štěrkem , který se dřív vozil po železnici a další a další .Nevím, proč např. Rumuni nejezdí z Bratislavy přes Rakousko. No asi je to drahé, tak… Číst vice »

SYN

Z Bratislavy přes Vídeň kam…?
A drobná připomínka – na 3 pruzích je vjezd náklaďáků do nejlevějšího pruhu zakázaný (automaticky, bez značky, 24h denně)…

Klabava

Jestli by nestálo za to, aby se na D1 zvedlo mýto na dvojnásobek až trojnásobek po dobu opravy. Kamiony by jezdily přes Polsko a nehrozil by dopravní kolaps. Navíc by stát i něco vydělal a po dokončení to mýto zase můžou snížit, aby to zase všechno jezdilo přes nás.

Mara

Řekněme si to na rovinu, dálniční sít na jižní Moravě se zanedbávala celá desetiletí, rozhoduje centrum, tedy Praha a j. Morava na to tvrdě doplatila, nedokázala si prosadit vůbec nic. To co plánuje ŘSD teď je samozřejmě správně, ale je o jenom hašení požáru na poslední chvilku. Nejde o žádný rozvoj, navíc to mělo být, když se dělala rekonstrukce D1, každý věděl, že je tam neskutečný provoz už před 10 lety a že ten dvojpruh na to nestačí.

Elvis

Tak určitě. Su od Brna, ale toto bych na Prahu neházel, vždyť chudáci okruh nemají, D3 není D6, D7 se lepí poslední roky. Ten dluh na infrastruktuře je celorepublikový.

HK~

A proto v Praze věčně sedí valná většina politiků z Moravy, skvělé pohádky.

Taros

Ale úředníci jsou všichni z Prahy,i když tento problém má na triku Klaus a jeho úsporný balíček tenkrát zařízl rozšíření u Brna, které se připravovalo. A je pravda, že za D52 může přístup hejtmana Haška.

Klabava

Opravdu? Výstavba D1 a D2 u Brna, hotovo do roku 1990. Trať z Brna do Přerova – ve stavu z roku 1869. Poslední novostavba železnice – 1953. Zatímco železnice slouží jakžtakž bez problémů o hodně novější dálnice je za hranicemi životnosti. Čímpak to?

jarosvit

Dokončení šestipruhu v roce 2032 je zbožné přání, kéž by. Reálně to vidím tak na 2035 dokončení úseku u Holubic. Takže 10 let každodenního dopravního kolapsu na D1 (zejména Po a Út směr Praha) u Holubic. Škoda, že to rovnou nerozšířili při výměně povrchu v minulosti.

Klabava

A po dokončení šestipruhu se zjistí, že to nestačí, kolony jsou stejné a začnou připravovat osmipruh. Takže bych viděl okolo 2040 další masové uzavírky.

SYN

inu, minulá „perioda“ čekání byla nějakých 40 let, fakt redikujete že příští bude nějakých 5-10?? Vaši křišťálovou kouli bych chtěl mít…

pepe

A nechtěli přece zakazovat auta? Však az se to dostaví tak nebude mít nikdo auto aby tam mohl jezdit. Zbytečné ne?

jiri

nemá na 2 roky někdo volnou lod? nebo raději na dýl

Igor

Nejsem si jistý jestli cesta Brno, Svratka – Dyje – Morava – Dunaj – Černé moře – Středozemní moře – Atlantský oceán – Severní moře – Labe – Vltava, Praha je lodí rychlejší než autem po rozkopané dálnici.

Stráťa

Jinam než do Prahy se po křižovatce v Brně jet nedá?

Elvis

Našel bych na půdě po dědovi rogalo, máte zájem?

Milan

za mne by se spíš vyplatil obchvat zprava ve směru z Prahy na Vídeň a Blavu už od 9ti Křížů

HK~

Víc než křižovatky se spíš obávám dalších staveb směrem na sever viz trasa VMO, protože to vypadá jak z 70. let minulého století a naprostá šílenost.

A aby bylo jasné, že ráda jezdím na kole, doufám, že po dobu stavby bude průjezdná cyklo podél Svitavy.

Kodl

Bůh s námi….

Jaroslav Pešek

Turek s vámi…bůh může být mašinkář.

Jan Sova

Modlíte se správně, bude to peklo….

Klabava

Ne pro ty, co jezdí jinudy či jinými dopravními prostředky.

Petr

Pořád pokládám za nešťastné, že se nešlo cestou jihozápadní tangenty, která by zcela odvedla tranzitní dopravu z D1 procházející Brnem. Relace Praha – Vídeň si zaslouží víc, než nedálniční ulici Vídeňskou procházející Modřicemi nebo krkolomnou budoucí dálniční trasu D1 – D2 – jižní tangenta D52. To opravdu nejde pro jihozápadní tangentu prosadit nějaká tunelová varianta typu severní části Pražského okruhu? Brno se rozrůstá jižním směrem a D1 již teď slouží jako městský průtah. Řidiči se teprve vzpamatovali z jednoho rozšíření a už je čeká další dopravní armagedon?

Mišo

Navíc trasa je již krásně vytyčená Hitlerovou dálnicí od Troubska, kolem Nebovid, Želešic s napojením na D52 u Rajhradu

Jan

Naopak. Řidiči si na kolony zvykli a plynulý průjezd kolem Brna by jim mohl přinést zdravotní újmu z leknutí.

Jan

Křížení vozidel odbočujích z D1 ve směru na Ostravu s vozidly najíždějící na D1 z výpadovky na Blavu po D2 bude velký problém. Toto navržené řešení funguje mimo městské alomerace, tady to bude nebezpečné křížení velkého počtu vozidel bez jasných pravidel.

Stráťa

Píšete zrovna o místě které se měnit nebude, popisované řešení tam stojí už roky a díky malým intenzitám v těchto směrech docela slušně funguje.

A. Mikulka

Jaké pravidlo vám není jasné?

Jaroslav Pešek

Česmad: Kdo kamionovým dopravcům vykompenzuje ztráty způsobené čekáním v kolonách?

Jan Novotný

Mohou přejít na železnici…

Jan

Jen co jim zařídíte nájezdové rampy, velká parkoviště u nádraží a ložné vozy.

Jaroslav Pešek

Mínusáři zjevně nechápou, že stání na dálnici nic nevydělá a spotřebovává naftu. Navíc utrpí zásobování obchodů jídlem a drogistickým zbožím. Pokud zablokují klícovou dálnici, měla by být alternativa. Takhle bude stacit jeden unavený řidič, spěchající domů za rodinou, chvilka nepozornosti a vše zkolabuje. Už tak je průjezdnost dost na hraně.

Ten z nádraží

Oki, aby nebyly kompenzace, nic se stavět nebude. Lepší?

Vyskovicak

A on jim někdo drží pistol u hlavy a nutí je jet tudy?

Jaroslav Pešek

A kudy jinudy? Vrtulníkem? Vlakem? Ani jedno není ekonomické.

mgr.pavel

A jet po silnici ekonomické je?

Ano? Pak na co si stěžují..?

Není to ekonomické? Tak ať nedělají neekonomickou aktivitu. Resp. ať ji začnou dělat ekonomicky. Ať převedou náklady dopravy na zákazníky.

Pavel Kopeček

Proč by to někdo dělal? můžou zboží vozit vlakem.

lvy

Já se nebojím, u nás totiž jezdí stále spousta řidič, kteří by to ucpali i kdyby tam bylo šest pruhů v každém směru.

leos

Stačí, aby jeden řidič jel pomalu nejlevějším pruhu a pokud není kolona nebo nejste ve městě, žádný řidič v jiném pruhu ho legálně nesmí předjet.

JakubN

Pokud pojedete v pravem pruhu a auto v levem pruhu pojede pomaleji a vy budete po jeho minuti stale pokracovat ve svem pravem pruhu tak to predjizdeni neni.

Jan Sova

pouze v obci….

A. Mikulka

Když pojede pomalu v levém pruhu, tak tam kolona samozřejmě bude.

Petr Hanák

Legálně nesmí, ale samozřejmě to udělá, protože když je dement v levém, nemusíme ho následovat jako ovce a stát se tak taky dementem. A tím “osvobodit” spoustu dalších řidičů jedoucími za námi.

Jan Sova

Všemohoucnost vámi popisovaného dementa je i v tom, že se z ničeho nic začne vracet do pravého pruhu….

Slávek

Přesně z tohoto důvodu se v Americe může na dálnici předjíždět zprava i mimo město – aby jim jeden levoproudařský jouda nezablokoval dálnici, co má 7 pruhů v každém směru. 🙂
Jinak na meziměstských usecích tam mají běžně cedule: Slower traffic keep right.

Happy

Už zase další omezení!? To snad nemůže být pravda. To se to nedalo udělat najednou?…

asfalter

Ne
No
Nein
Нет

Non
Nie

Frantisek

Br?

Jaroslav Pešek

Je to divné, že? Stávající křižovatka měla vyřešit dopravu. Nepovedlo se, tak postavíme novou křižovatku dálnic. Pokud ani to nepomůže, postavíme za 30 let ještě větší betonmonstrum pro cizí kamiony za naše peníze.

Marek

a to víte, že v zahraničí budují silnice pro naše kamiony a není to za naše peníze?

Vladimír

Uz davno se melo po jare budovat, samozřejmě chapu, ze bylo pred volbami a nechteli si nastvat lidi, ale dopravni stavby a jejich stavebni sezona v CR neni uplne nejdelsi.

tomyp

Aktuálně trvá 12měsíců. lyže už mám tak zaprášené, že je ani nenajdu.

Michal

V posledných rokoch je stavebná sezóna v ČR kľudne 11 mesiacov, nakoľko zimy sú také aké sú (teplé).

old

Nebylo před volbami, ale před velkou cenou…

PetrN

Stejně ty nejhorší omezení budou i během GP 2026 a 2027, tak by to asi bylo jedno…

Jan Hřebíček

Mělo se to odložit a stavět nejprve náhradní spojení D35, D55 a I/35 Jihlava – Znojmo.

Jan Hřebíček

I/38 Jihlava – Znojmo, pardon.

jasa.david

To by v tomto případě nic neřešilo, protože Brno není Velké Meziříčí. Podívejte se na pentlogram intenzit dopravy.

Jan Hřebíček

Ale řešilo, díval jsem se. Nutně tam musí jen relace Praha – Bratislava a Svitavy – Vídeň či Bratislava + místní provoz. Vše ostatní může jinudy.

jasa.david

Jen místní provoz je asi 2/3 celého zatížení tam. Čekání na D35 by znamenalo odklad o 10 let. Čekat nemá smysl.

Jan Hřebíček

Pomohlo by počkat byť jen dva roky, až bude hotov obchvat Litomyšle a tím pádem celá trasa Praha – Svitavy. Všichni si to u Brna teď opět dva roky parádně užijeme.

PetrN

souhlas, to jsou jen neustále omílané mokré sny lidí co netuší jaké jsou hlavní přepravní proudy kolem Brna… D35 odvede z D1 velmi málo dopravy, protože tranzit východ-západ přes Brno je ve výrazné menšině. Naprosto dominuje relace z D1 od Prahy na D2 (polovina šech kamionů) a naopak. I/38 neodvede už vůbec nic. D55 něco ano, ale převážně osobní dopravu Polsko-Vídeň, náklady budou muset stále přes Brno pokud se nic nezmění na rakouské straně (Reintal+Grosskrut). Většinu osobní dopravy na D1 u Brna dělá samozřejmě aglomerační doprava, od té pomůže částečně až ve velmi vzdálené budoucnosti jižní segment VMO. Odkládat dále… Číst vice »

jasa.david

D35 podle mě vidět bude dost, natolik, že se místo nadávání na jen čtyřpruhovou D1 P-B bude nadávat na jen čtyřpruhovou D11 P-HK, nicméně když to srazí na vysočině intenzity ze 40k/den na 30, tak u Brna to srazí dnešních 80k na obdobu dnešních 70k. Tedy pro úseky okolo Brna fakt zanedbatelné.

PetrN

Pokles o 25% na Vysočině je totální scifi, vemte si jaké všechny dálkové relace přes Vysočinu jedou + spousta osobní dopravy se zdrojem/cílem na Vysočině.
U kamionové dopravy tvořila v roce 2024 relace Praha-Olomouc/Přerov (či dále) jen 7-8% z celkového množství kamionové dopravy na profilu u Jihlavy (800 z 11000/den)!!!
Reálné odhady postupného poklesu na Vysočině jsou celkově kolem 5000/den, což víceméně splyne s postupným obecným nárůstem dopravy…

Paolo1

Z těch dat mi teda vyplývá, tě by byla daleko užitečnější jihozápadní tangenta z D1 na D2. A rozšířit D1 jen od Kývalky po Troubsko. Postavit jižní okruh VMO a kolem Brna by stačila pořád D1 v 2+2.

PetrN

ano, zřejmě by to stačit mohlo, ale JZT je aktuálně neprosaditelná… Plus by samozřejmě musel být rozšířen úsek Brno-východ – Holubice (nebo až do Vyškova)

Ing. Vladimír Bílý

Naopak. Ty intenzity jsou takové, že rozšíření na 3+3 bude vhodné minimálně od Velkého Meziříčí po Vyškov, nicméně tangenty jsou momentálně určitě potřebnější.

Ing. Vladimír Bílý

Data bohužel nejsou veřejně dostupná, nicméně přesně toto jsem už dříve odhadoval a argumentoval, přičemž za tvrzení, že D35 žádnou velkou úlevu pro D1 nepřinese jsem byl vždy těžce vymínusován. Zajímavé.

PetrN

ona ta komplexní analýza je právě v procesu, čekal bych že pak něco zveřejněno bude…

Jan Sova

Samospásné to nebude, ale relace Praha – Olomouc – NJ-FM-OV určitě odlehčí… Spíš by si tento odklon oblíbili řidiči osobních automobilů….

jasa.david

… což můj hlavní argument – že není na co čekat – ještě posiluje.

peter

Tady se ale plánuje do roku 31 mít rozkopanou jak D35 tak D1. Proud východ – západ. Proč nedodělat jedno a pak rozkopat druhé.

Jirka

Nákladní tranzit od Vyškova rozhodně nečiní jen zlomek dopravy, odkud máte ta data? Kolony od Vyškova jsou stejně zoufalé jako od Bratislavy.

PetrN

Většina nákladní dopravy od Vyškova (Polska) jede od Brna právě na Vídeň, to je druhá nejsilnější relace u Brna hned po D1(Praha)-D2 a ono se to potká v tom krátkém meziúseku, takže to nelze vizuálně jasně rozlišit.
Mám to z analýzy dat mýtného systému

Jirka

Rozumím, špatně jsem vás pochopil. To odpovídá i osobní zkušenosti. Pendluji často mezi Rohlenkou a Brnem a mám z té rekonstrukce nefalšovanou hrůzu. Protože pokud se na D1 něco přihodí, ucpe to i starou krajskou na Vyškov a lidé z okolích vesnich jsou v podstatě v blokádě. Není to tak dlouho co se ta dálnice opravovala, pak se opravoval most u Velatic a teď zase tohle. Z minulých 15 let se tady dobrých 10 let něco furt dělá. Neplatíme malé daně na to, abychom si zasloužili normální civilizované silniční spojení do 10 km vzdáleného krajského města, kde dnes pracuje 80%… Číst vice »