Omezení pro 80 tisíc aut denně. Na okraji Brna začíná proměna křižovatky D1 a D2, práce potrvají dva roky
Vizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSD

ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032..
Pro zajímavost: má někdo informaci, kdy současná křižovatka byla postavena? Tipuju 80 léta? Díky za info
To je zajímavé, cituji „že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1“, ale ať se dívám, jak se dívám – je ta křižovatka po rekonstrukci za 3,2 miliardy rozšířena z 2+2 na neuvěřitelných 2+2.
Na to jsme zvyklí u SŽ, že po rekonstrukci za miliardy se parametry nezlepší a mnohdy zhorší, ale u ŘSD je to nóvum.
Pokud počítáte pruhy přes tuto křižovatku ve směru D1 (Pha-Os) tak budou v každém směru 2 pruhy přímé a 2 pruhy v paralelním kolektoru (pro odbočování a připojování). Tedy (2+2)+(2+2).
Limitující podmínkou pro omezení kolapsu dopravy po dobu opravy u Brna je odklonění polských kamionů, které po naší levné dálnici vozí naprosto kdeco. Jezdím po D1 do Brna už asi 25 let,ale co se teď děje na této komunikaci, to nikdy nebylo. Z deseti kamionů, které potkáte je bezpečně 8 polských a dva rumunské. Český kamion potkáte minimálně. Dále tam jezdí masa kukavozů, co vozí odpady do jediné spalovny široko daleko, vany se štěrkem , který se dřív vozil po železnici a další a další .Nevím, proč např. Rumuni nejezdí z Bratislavy přes Rakousko. No asi je to drahé, tak… Číst vice »
Z Bratislavy přes Vídeň kam…?
A drobná připomínka – na 3 pruzích je vjezd náklaďáků do nejlevějšího pruhu zakázaný (automaticky, bez značky, 24h denně)…
Jestli by nestálo za to, aby se na D1 zvedlo mýto na dvojnásobek až trojnásobek po dobu opravy. Kamiony by jezdily přes Polsko a nehrozil by dopravní kolaps. Navíc by stát i něco vydělal a po dokončení to mýto zase můžou snížit, aby to zase všechno jezdilo přes nás.
Řekněme si to na rovinu, dálniční sít na jižní Moravě se zanedbávala celá desetiletí, rozhoduje centrum, tedy Praha a j. Morava na to tvrdě doplatila, nedokázala si prosadit vůbec nic. To co plánuje ŘSD teď je samozřejmě správně, ale je o jenom hašení požáru na poslední chvilku. Nejde o žádný rozvoj, navíc to mělo být, když se dělala rekonstrukce D1, každý věděl, že je tam neskutečný provoz už před 10 lety a že ten dvojpruh na to nestačí.
Tak určitě. Su od Brna, ale toto bych na Prahu neházel, vždyť chudáci okruh nemají, D3 není D6, D7 se lepí poslední roky. Ten dluh na infrastruktuře je celorepublikový.
A proto v Praze věčně sedí valná většina politiků z Moravy, skvělé pohádky.
Ale úředníci jsou všichni z Prahy,i když tento problém má na triku Klaus a jeho úsporný balíček tenkrát zařízl rozšíření u Brna, které se připravovalo. A je pravda, že za D52 může přístup hejtmana Haška.
Opravdu? Výstavba D1 a D2 u Brna, hotovo do roku 1990. Trať z Brna do Přerova – ve stavu z roku 1869. Poslední novostavba železnice – 1953. Zatímco železnice slouží jakžtakž bez problémů o hodně novější dálnice je za hranicemi životnosti. Čímpak to?
Dokončení šestipruhu v roce 2032 je zbožné přání, kéž by. Reálně to vidím tak na 2035 dokončení úseku u Holubic. Takže 10 let každodenního dopravního kolapsu na D1 (zejména Po a Út směr Praha) u Holubic. Škoda, že to rovnou nerozšířili při výměně povrchu v minulosti.
A po dokončení šestipruhu se zjistí, že to nestačí, kolony jsou stejné a začnou připravovat osmipruh. Takže bych viděl okolo 2040 další masové uzavírky.
inu, minulá „perioda“ čekání byla nějakých 40 let, fakt redikujete že příští bude nějakých 5-10?? Vaši křišťálovou kouli bych chtěl mít…
A nechtěli přece zakazovat auta? Však az se to dostaví tak nebude mít nikdo auto aby tam mohl jezdit. Zbytečné ne?
nemá na 2 roky někdo volnou lod? nebo raději na dýl
Nejsem si jistý jestli cesta Brno, Svratka – Dyje – Morava – Dunaj – Černé moře – Středozemní moře – Atlantský oceán – Severní moře – Labe – Vltava, Praha je lodí rychlejší než autem po rozkopané dálnici.
Jinam než do Prahy se po křižovatce v Brně jet nedá?
Našel bych na půdě po dědovi rogalo, máte zájem?
za mne by se spíš vyplatil obchvat zprava ve směru z Prahy na Vídeň a Blavu už od 9ti Křížů
Víc než křižovatky se spíš obávám dalších staveb směrem na sever viz trasa VMO, protože to vypadá jak z 70. let minulého století a naprostá šílenost.
A aby bylo jasné, že ráda jezdím na kole, doufám, že po dobu stavby bude průjezdná cyklo podél Svitavy.
Bůh s námi….
Turek s vámi…bůh může být mašinkář.
Modlíte se správně, bude to peklo….
Ne pro ty, co jezdí jinudy či jinými dopravními prostředky.
Pořád pokládám za nešťastné, že se nešlo cestou jihozápadní tangenty, která by zcela odvedla tranzitní dopravu z D1 procházející Brnem. Relace Praha – Vídeň si zaslouží víc, než nedálniční ulici Vídeňskou procházející Modřicemi nebo krkolomnou budoucí dálniční trasu D1 – D2 – jižní tangenta D52. To opravdu nejde pro jihozápadní tangentu prosadit nějaká tunelová varianta typu severní části Pražského okruhu? Brno se rozrůstá jižním směrem a D1 již teď slouží jako městský průtah. Řidiči se teprve vzpamatovali z jednoho rozšíření a už je čeká další dopravní armagedon?
Navíc trasa je již krásně vytyčená Hitlerovou dálnicí od Troubska, kolem Nebovid, Želešic s napojením na D52 u Rajhradu
Naopak. Řidiči si na kolony zvykli a plynulý průjezd kolem Brna by jim mohl přinést zdravotní újmu z leknutí.
Křížení vozidel odbočujích z D1 ve směru na Ostravu s vozidly najíždějící na D1 z výpadovky na Blavu po D2 bude velký problém. Toto navržené řešení funguje mimo městské alomerace, tady to bude nebezpečné křížení velkého počtu vozidel bez jasných pravidel.
Píšete zrovna o místě které se měnit nebude, popisované řešení tam stojí už roky a díky malým intenzitám v těchto směrech docela slušně funguje.
Jaké pravidlo vám není jasné?
Česmad: Kdo kamionovým dopravcům vykompenzuje ztráty způsobené čekáním v kolonách?
Mohou přejít na železnici…
Jen co jim zařídíte nájezdové rampy, velká parkoviště u nádraží a ložné vozy.
Mínusáři zjevně nechápou, že stání na dálnici nic nevydělá a spotřebovává naftu. Navíc utrpí zásobování obchodů jídlem a drogistickým zbožím. Pokud zablokují klícovou dálnici, měla by být alternativa. Takhle bude stacit jeden unavený řidič, spěchající domů za rodinou, chvilka nepozornosti a vše zkolabuje. Už tak je průjezdnost dost na hraně.
Oki, aby nebyly kompenzace, nic se stavět nebude. Lepší?
A on jim někdo drží pistol u hlavy a nutí je jet tudy?
A kudy jinudy? Vrtulníkem? Vlakem? Ani jedno není ekonomické.
A jet po silnici ekonomické je?
Ano? Pak na co si stěžují..?
Není to ekonomické? Tak ať nedělají neekonomickou aktivitu. Resp. ať ji začnou dělat ekonomicky. Ať převedou náklady dopravy na zákazníky.
Proč by to někdo dělal? můžou zboží vozit vlakem.
Já se nebojím, u nás totiž jezdí stále spousta řidič, kteří by to ucpali i kdyby tam bylo šest pruhů v každém směru.
Stačí, aby jeden řidič jel pomalu nejlevějším pruhu a pokud není kolona nebo nejste ve městě, žádný řidič v jiném pruhu ho legálně nesmí předjet.
Pokud pojedete v pravem pruhu a auto v levem pruhu pojede pomaleji a vy budete po jeho minuti stale pokracovat ve svem pravem pruhu tak to predjizdeni neni.
pouze v obci….
Když pojede pomalu v levém pruhu, tak tam kolona samozřejmě bude.
Legálně nesmí, ale samozřejmě to udělá, protože když je dement v levém, nemusíme ho následovat jako ovce a stát se tak taky dementem. A tím “osvobodit” spoustu dalších řidičů jedoucími za námi.
Všemohoucnost vámi popisovaného dementa je i v tom, že se z ničeho nic začne vracet do pravého pruhu….
Přesně z tohoto důvodu se v Americe může na dálnici předjíždět zprava i mimo město – aby jim jeden levoproudařský jouda nezablokoval dálnici, co má 7 pruhů v každém směru. 🙂
Jinak na meziměstských usecích tam mají běžně cedule: Slower traffic keep right.
Už zase další omezení!? To snad nemůže být pravda. To se to nedalo udělat najednou?…
Ne
No
Nein
Нет
不
Non
Nie
Br?
Je to divné, že? Stávající křižovatka měla vyřešit dopravu. Nepovedlo se, tak postavíme novou křižovatku dálnic. Pokud ani to nepomůže, postavíme za 30 let ještě větší betonmonstrum pro cizí kamiony za naše peníze.
a to víte, že v zahraničí budují silnice pro naše kamiony a není to za naše peníze?
Uz davno se melo po jare budovat, samozřejmě chapu, ze bylo pred volbami a nechteli si nastvat lidi, ale dopravni stavby a jejich stavebni sezona v CR neni uplne nejdelsi.
Aktuálně trvá 12měsíců. lyže už mám tak zaprášené, že je ani nenajdu.
V posledných rokoch je stavebná sezóna v ČR kľudne 11 mesiacov, nakoľko zimy sú také aké sú (teplé).
Nebylo před volbami, ale před velkou cenou…
Stejně ty nejhorší omezení budou i během GP 2026 a 2027, tak by to asi bylo jedno…
Mělo se to odložit a stavět nejprve náhradní spojení D35, D55 a I/35 Jihlava – Znojmo.
I/38 Jihlava – Znojmo, pardon.
To by v tomto případě nic neřešilo, protože Brno není Velké Meziříčí. Podívejte se na pentlogram intenzit dopravy.
Ale řešilo, díval jsem se. Nutně tam musí jen relace Praha – Bratislava a Svitavy – Vídeň či Bratislava + místní provoz. Vše ostatní může jinudy.
Jen místní provoz je asi 2/3 celého zatížení tam. Čekání na D35 by znamenalo odklad o 10 let. Čekat nemá smysl.
Pomohlo by počkat byť jen dva roky, až bude hotov obchvat Litomyšle a tím pádem celá trasa Praha – Svitavy. Všichni si to u Brna teď opět dva roky parádně užijeme.
souhlas, to jsou jen neustále omílané mokré sny lidí co netuší jaké jsou hlavní přepravní proudy kolem Brna… D35 odvede z D1 velmi málo dopravy, protože tranzit východ-západ přes Brno je ve výrazné menšině. Naprosto dominuje relace z D1 od Prahy na D2 (polovina šech kamionů) a naopak. I/38 neodvede už vůbec nic. D55 něco ano, ale převážně osobní dopravu Polsko-Vídeň, náklady budou muset stále přes Brno pokud se nic nezmění na rakouské straně (Reintal+Grosskrut). Většinu osobní dopravy na D1 u Brna dělá samozřejmě aglomerační doprava, od té pomůže částečně až ve velmi vzdálené budoucnosti jižní segment VMO. Odkládat dále… Číst vice »
D35 podle mě vidět bude dost, natolik, že se místo nadávání na jen čtyřpruhovou D1 P-B bude nadávat na jen čtyřpruhovou D11 P-HK, nicméně když to srazí na vysočině intenzity ze 40k/den na 30, tak u Brna to srazí dnešních 80k na obdobu dnešních 70k. Tedy pro úseky okolo Brna fakt zanedbatelné.
Pokles o 25% na Vysočině je totální scifi, vemte si jaké všechny dálkové relace přes Vysočinu jedou + spousta osobní dopravy se zdrojem/cílem na Vysočině.
U kamionové dopravy tvořila v roce 2024 relace Praha-Olomouc/Přerov (či dále) jen 7-8% z celkového množství kamionové dopravy na profilu u Jihlavy (800 z 11000/den)!!!
Reálné odhady postupného poklesu na Vysočině jsou celkově kolem 5000/den, což víceméně splyne s postupným obecným nárůstem dopravy…
Z těch dat mi teda vyplývá, tě by byla daleko užitečnější jihozápadní tangenta z D1 na D2. A rozšířit D1 jen od Kývalky po Troubsko. Postavit jižní okruh VMO a kolem Brna by stačila pořád D1 v 2+2.
ano, zřejmě by to stačit mohlo, ale JZT je aktuálně neprosaditelná… Plus by samozřejmě musel být rozšířen úsek Brno-východ – Holubice (nebo až do Vyškova)
Naopak. Ty intenzity jsou takové, že rozšíření na 3+3 bude vhodné minimálně od Velkého Meziříčí po Vyškov, nicméně tangenty jsou momentálně určitě potřebnější.
Data bohužel nejsou veřejně dostupná, nicméně přesně toto jsem už dříve odhadoval a argumentoval, přičemž za tvrzení, že D35 žádnou velkou úlevu pro D1 nepřinese jsem byl vždy těžce vymínusován. Zajímavé.
ona ta komplexní analýza je právě v procesu, čekal bych že pak něco zveřejněno bude…
Samospásné to nebude, ale relace Praha – Olomouc – NJ-FM-OV určitě odlehčí… Spíš by si tento odklon oblíbili řidiči osobních automobilů….
… což můj hlavní argument – že není na co čekat – ještě posiluje.
Tady se ale plánuje do roku 31 mít rozkopanou jak D35 tak D1. Proud východ – západ. Proč nedodělat jedno a pak rozkopat druhé.
Nákladní tranzit od Vyškova rozhodně nečiní jen zlomek dopravy, odkud máte ta data? Kolony od Vyškova jsou stejně zoufalé jako od Bratislavy.
Většina nákladní dopravy od Vyškova (Polska) jede od Brna právě na Vídeň, to je druhá nejsilnější relace u Brna hned po D1(Praha)-D2 a ono se to potká v tom krátkém meziúseku, takže to nelze vizuálně jasně rozlišit.
Mám to z analýzy dat mýtného systému
Rozumím, špatně jsem vás pochopil. To odpovídá i osobní zkušenosti. Pendluji často mezi Rohlenkou a Brnem a mám z té rekonstrukce nefalšovanou hrůzu. Protože pokud se na D1 něco přihodí, ucpe to i starou krajskou na Vyškov a lidé z okolích vesnich jsou v podstatě v blokádě. Není to tak dlouho co se ta dálnice opravovala, pak se opravoval most u Velatic a teď zase tohle. Z minulých 15 let se tady dobrých 10 let něco furt dělá. Neplatíme malé daně na to, abychom si zasloužili normální civilizované silniční spojení do 10 km vzdáleného krajského města, kde dnes pracuje 80%… Číst vice »