dkv_obrazok

Omezení pro 80 tisíc aut denně. Na okraji Brna začíná proměna křižovatky D1 a D2, práce potrvají dva roky

Vizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSD

ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032..

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo jednu z největších stavebních akcí letošního roku, která bude dva roky výrazně omezovat dopravu na okraji Brna. Začala přestavba křižovatek dálnic D1 a D2 Brno jih včetně rozšíření D1 na šest pruhů.

Dopravně půjde o jednu z největších komplikací na D1. Jde o jednu z nejvytíženějších mimoúrovňových křižovatek v Česku, kterou denně projede až 80 tisíc aut. Celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení.

Zakázku za 3,196 miliardy korun získalo sdružení OHLA ŽS, Hochtief a Swietelsky stavební. Projekt počítá s tím, že v případě dalšího nárůstu dopravy půjde křižovatku ještě rozšířit.

Křižovatka D1 a D2. Foto: ŘSDVizualizace křižovatky D1 a D2 v Brně. Foto: ŘSDKřižovatka Brno-jih na D1/D2 a navrhované úpravy. Foto: ŘSD

Křižovatka je kromě silného provozu pro místní i důležitým tranzitním místem. Sjezdy a nájezdy jsou nově navrženy tak, aby se jezdilo plynuleji než teď. Křižovatka se přestaví ze čtyřlístkovitého na dvoulístkovité křížení dálnic D1 a D2, přičemž větve mezi oběma dálnicemi budou výhradně přímé nebo polopřímé. Kolem křižovatky se postaví až šest metrů vysoké protihlukové stěny. Použije se také nový, méně hlučný typ asfaltu. Vyrostou i provizorní mosty, aby stavbaři mohli navážet materiál také v noci.

První omezení o víkendu

ŘSD při plánování organizace stavby a omezení využilo zkušenosti z předchozího rozšíření D1, které skončilo letos na jaře. Již tento víkend čeká řidiče výrazné omezení provozu. Od páteční půlnoci do nedělního rána budou úseky v křížení dálnic D1 i D2 v Brně v noci sjízdné pouze v
jednom pruhu obousměrně. Ve dne bude provoz v režimu 2+2.

Stavbaři zahájí instalaci dopravně inženýrského opatření (DIO) – vyznačení dopravního omezení. Konkrétně půjde o pokládku dočasného vodorovného dopravního značení, instalaci provizorních svodidel a přechodného značení.

„Jde o důležitou fázi přípravy. Bez těchto opatření nemůžeme začít s vlastními stavebními pracemi. Řidiče bych rád požádal o trpělivost, ohleduplnost a dodržování pokynů dopravního značení, zejména snížené rychlosti,“ vysvětluje David Fiala, ředitel Závodu Brno ŘSD. Práce musí proběhnout v celých úsecích najednou. Není možné je přerušit nebo rozdělit, dokud nebude hotový celý jízdní pás.

Součástí víkendových prací bude i  demontáž čtyř portálů pro dopravní značení – ty už pro nové uspořádání dálnice nebudou potřeba. Na instalaci dopravního opatření se bude podílet 38 pracovníků s 19 vozidly. Položí téměř 2,8 kilometru dočasného vodorovného značení a namontují přes 2,3 kilometru provizorních svodidel. Všechny práce jsou závislé na příznivém počasí. V případě deště může dojít k posunu harmonogramu z technologických důvodů.

30 kilometrů do roku 2032

ŘSD plánuje, že na šest pruhů rozšíří u Brna celou 30 kilometrů dlouhou část D1 mezi Kývalkou a Holubicemi. Je rozdělená do sedmi úseků. Práce chce ŘSD co nejvíc urychlit, aby omezení byla co nejkratší. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032. „Rádi bychom práce co nejvíc zkrátili, aby se udělaly najednou. Při modernizaci dálnice D1 se to vyplatilo. Původně se předpokládalo, že se bude dělat po třech úsecích ročně a rekonstrukce by se natáhla na spoustu let: ve výsledku se dělalo ročně až osm úseků a bylo to daleko lepší. Sice to dva roky bolelo všechny, kdo po dálnici jezdili, ale výrazně se to zkrátilo. A stejný princip chceme uplatnit zde: práce na rozšíření dálnice výrazně zkrátit do jednoho časového okamžiku, aby bylo co nejméně kolon,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD zprovoznilo kvůli stavbě speciální stránku, kde o pracích na D1 v Brně a okolí informuje.

Tagy D1 Brno jih D2 Hochtief OHLA ŽS Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD Swietelsky stavební
22 komentářů