Olomoučtí radní otočili, peníze na prodloužení tramvajové trati na sídliště Nové Sady našli

Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398

Olomoučtí radní vrátili do rozpočtu na příští rok dlouho plánovanou stavbu další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady. Původně

Olomoučtí radní vrátili do rozpočtu na příští rok dlouho plánovanou stavbu další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady. Původně ji do rozpočtu nezařadili a peníze chtěli použít na jiné účely. Podle primátora Mirka Žbánka (ANO) by stavba trati měla stát méně, než se předpokládalo. Nový úsek trati by se s pomocí dotací měl začít stavět příští rok na jaře a dokončen by mohl být v závěru roku 2021.

Tendr na stavbu druhé části tramvajové trati spojující centrum Olomouce s lidnatým sídlištěm Nové Sady vypsala radnice v létě. Odhadovaná cena zakázky bez DPH činila bezmála 390 milionů korun, přičemž 85 procent investice má pokrýt dotace z evropských fondů. Spolu se souběžným vybudováním odstavné plochy pro tramvaje ve Fibichově ulici, kterou bude s pomocí dotace financovat dopravní podnik, si tato dvojice investic vyžádá bezmála miliardu korun.

Podle Žbánka se při organizaci veřejné soutěže na tuto velkou stavební zakázku ukázalo, že náklady budou až o desítky milionů korun nižší. Další peníze na financování stavby trati chce město získat díky omezení svých provozních nákladů i některých méně důležitých investic. Projekt další etapy tramvajové trati znovu posoudili finanční odborníci radnice a dospěli k závěru, že jej lze v příštích dvou letech uvést v život.

Město nyní dokončí tendr na výběr stavební firmy a poté Státnímu fondu dopravní infrastruktury podá žádost o dotaci. „Pakliže půjde všechno hladce, tak počítáme s tím že někdy na jaře příštího roku bychom mohli projít administrativním procesem a v pozdních jarních měsících by se mohlo začít stavět. Akce je rozplánována na 18 měsíců,“ uvedl Žbánek, podle kterého by v optimálním případě mohla být stavba nové části tramvajové trati hotova do konce roku 2021.

První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.

Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.

Druhou etapu tramvajové trati považuji za velmi důležitou, proto jsme ji vrátili do hry. Dalším důvodem, proč stavbu neodkládat, je fakt, že v příštím plánovacím období už nebude DPH uznatelnou částí nákladů a výše dotace z EU bude činit maximálně 70 procent, což by v důsledku znamenalo, že případná dotace pro město by byla o několik desítek milionů korun nižší,“ upozornil primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

ČTK

Tagy Olomouc rozšíření tramvajové tratě Povel - Nové Sady
13 komentářů