Doprava ve městě Tramvaje

Olomoučtí radní otočili, peníze na prodloužení tramvajové trati na sídliště Nové Sady našli

Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398
Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398

Olomoučtí radní vrátili do rozpočtu na příští rok dlouho plánovanou stavbu další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady. Původně ji do rozpočtu nezařadili a peníze chtěli použít na jiné účely. Podle primátora Mirka Žbánka (ANO) by stavba trati měla stát méně, než se předpokládalo. Nový úsek trati by se s pomocí dotací měl začít stavět příští rok na jaře a dokončen by mohl být v závěru roku 2021.

Tendr na stavbu druhé části tramvajové trati spojující centrum Olomouce s lidnatým sídlištěm Nové Sady vypsala radnice v létě. Odhadovaná cena zakázky bez DPH činila bezmála 390 milionů korun, přičemž 85 procent investice má pokrýt dotace z evropských fondů. Spolu se souběžným vybudováním odstavné plochy pro tramvaje ve Fibichově ulici, kterou bude s pomocí dotace financovat dopravní podnik, si tato dvojice investic vyžádá bezmála miliardu korun.

Podle Žbánka se při organizaci veřejné soutěže na tuto velkou stavební zakázku ukázalo, že náklady budou až o desítky milionů korun nižší. Další peníze na financování stavby trati chce město získat díky omezení svých provozních nákladů i některých méně důležitých investic. Projekt další etapy tramvajové trati znovu posoudili finanční odborníci radnice a dospěli k závěru, že jej lze v příštích dvou letech uvést v život.

Město nyní dokončí tendr na výběr stavební firmy a poté Státnímu fondu dopravní infrastruktury podá žádost o dotaci. „Pakliže půjde všechno hladce, tak počítáme s tím že někdy na jaře příštího roku bychom mohli projít administrativním procesem a v pozdních jarních měsících by se mohlo začít stavět. Akce je rozplánována na 18 měsíců,“ uvedl Žbánek, podle kterého by v optimálním případě mohla být stavba nové části tramvajové trati hotova do konce roku 2021.

První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.

Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.

Druhou etapu tramvajové trati považuji za velmi důležitou, proto jsme ji vrátili do hry. Dalším důvodem, proč stavbu neodkládat, je fakt, že v příštím plánovacím období už nebude DPH uznatelnou částí nákladů a výše dotace z EU bude činit maximálně 70 procent, což by v důsledku znamenalo, že případná dotace pro město by byla o několik desítek milionů korun nižší,“ upozornil primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz
Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

ČTK

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
České dráhy

Leo express Se spojili své síly v kolik je ta schůzka????

Petr Nick

A pak, že to nejde. Snad už realizaci nic nebrání

Petr

Takto vypadá jednání dobrého stratéga . Hodně pozitivní . Je vidět , že i dotace jdou využít , ne jen pro*rat.

Poudy

Dobrého stratéga? Cha.. něco si o této stavbě zjistěte.

Petr

Tak zrovna Olomouc je moje domovina a byť fungování DPMO není bez chyby tak udělat páteř z tramvají a vůbec stavět koleje na sídliště je nepochybně špička . V OL jezdím mhd a rád . Rychlá , spolehlivá . Stoprocentně lepší něž trolejbusy kombinované elektrobusy a zastávky po dvěstě metrech.

V. K.

Olomoucká radnice je peklo. Nejprve postaví akvapark za půl miliardy s šíleně drahým provozem a pak se diví, že je město zadlužené a není na opravdu potřebné investice jako je tahle trať nebo odpadové centrum. Tuhle trať se podařilo prosadit jen díky tomu, že na přespříští rok je v rozpočtovém výhledu na investice přidělena čistá nula.

jva

Už jsem se bál, že na bububu Aquapark nedojde. Ještě jste zapomněl místo pekla strašit děti Šantovkou…

Jan Sova

Z hlediska dopravy je to banda …. podobně jako ve vedlejším Přerově. Totálně znesvětili křižovatky v přednádražním prostoru (díky tomu museli jednu vypnout, aby se to vůbec pohlo, akorát tramvaje dávají přednost, pche…). Pak nakoupili za nesmyslných 30 mega nějaké dispečerské digitální stanoviště pro řízení dopravy, která je naprosto neřízená a před hlavním nádražím jim jezdí 40tunové soupravy kamionů po malých kruhových objezdech. No a pak ta odpornost ze Šantovky, kdy tramvajovou tratí přetnuli frekventovanou křižovatku (průtah městem Velkomoravská – Tovární), ačkoliv tramvaj mohli nechat podjet pod mostem (no něco by to stálo pochopitelně). No a až se prašulky rozkutálely,… Číst vice »

MildaIV

Olomouc tramvaje nepotřebuje. Mimo špičku tam jezdí pouze sólo vozy.

David

MildaIV: Potřebuje je asi tak jako Liberec. Jestli je to hodně nebo málo ponechávám jako řečnickou otázku. Každopádně městu sluší a jsou výrazným pozitivním městotvorným prvkem.

dopravák

„Stoprocentně lepší něž trolejbusy kombinované elektrobusy a zastávky po dvěstě metrech.“ To je velmi sporný názor, který rozhodně nelze generalizovat a použít všude: jsou města (nebo i souměstí), kde se více hodí tramvaj, protože jsou tam i velká sídliště, která generují dostatečnou frekvenci i pro tramvaj jezdící v krátkém intervalu, ale existují i lokality s úplně jiným charakterem zástavby, kde je výhodnější plošné pokrytí obsluhou menšími vozidly, pro které se tramvajové trati v potřebném rozsahu nemohou nikdy vyplatit („zaplatit“), protože interval delší než asi 15 minut už dnes k využívání MHD nepřiláká ani důchodce, pokud mají auto a řídí je… Číst vice »

CzH

Nejde jen o velikost města, ale i řadu jiných faktorů. Třeba Olomouc je daleko menším městem než Plzeň, ale Olomoucký kraj má o něco více obyvatel než Plzeňský. Je tedy zřejmé, že okolí Olomouce je hustě osídlené, a řada lidí z širokého okolí do Olomouce dojíždí. To znamená zejména v hromadné dopravě značné množství denně dojíždějících vlakem, přičemž nádraží je docela daleko od důležitých cílů, jako centrum města, fakultní nemocnice nebo univerzita. Lidé se mezi nádražím a těmito cíli přesouvají právě tramvajemi. Dále univerzita má 20 000 studentů, přičemž jednotlivé fakulty i koleje jsou víceméně roztroušené po městě, většinou v… Číst vice »

A.R.

A co o ni vis ty? Ja ani nevim, kdo ji projektuje.