Olomoucký krajský úřad začal řešit územní rozhodnutí pro poslední úsek D35
Odhadované náklady na stavbu rychle rostou, za rok o 1,3 miliardy korun.
Krajský úřad Olomouckého kraje zahájil územní řízení pro poslední nový úsek dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Mohelnicí. Jde konkrétně o více než 18 kilometrů dlouhou část ze Starého Města do Mohelnice.
Vyplývá to z informací na úřední desce kraje i aktualizovaných informací v letáku ŘSD. Jako první na posun upozornila agentura ČTK. Řízení začalo rok a čtvrt poté, co si ŘSD zažádalo. K podání žádosti o územní rozhodnutí došlo v květnu 2021.
Souběžně již běží práce na projektování pro stavební povolení, zakázku za 97,9 milionu korun bez DPH získalo sdružení firem Sudop Praha, Sudop EU, Pudis a slovenský Dopravoprojekt. Podle aktuálního plánu chce ŘSD získat stavební povolení v roce 2023, o rok později vypsat soutěž na zhotovitele a v roce 2025 zahájit stavbu.
Hotovo v roce 2028
Od roku 2018, kdy ŘSD získalo souhlasné stanovisko pro tento úsek, je začátek stavby posunut o rok. Hotovo má být v roce 2028. Od roku 2018 také výrazně stouply odhadované náklady: z necelých 9 miliard korun loni na 13,1 miliardy korun a letos na 14,4 miliardy korun.
Přes osmnáct kilometrů dlouhý úsek na česko-moravském pomezí vede v této trase nejméně obydlenou částí, nahradit by měl stávající silnici I/35 mezi Moravskou Třebovou a Mohelnicí, která už kapacitně přestává stačit.
Trasa má navázat na předchozí úsek D35 Opatovec – Staré Město, který se má začít stavět o rok dříve. Její součástí má být 1100 metrů dlouhý tunel Maletín, na který navazuje 160 metrů dlouhý most přes údolí Mírovky. Na trase budou čtyři mimoúrovňové křižovatky: Staré Město, Maletín, Mohelnice sever a Mohelnice jih.
Dálnice D35 má v budoucnu výrazně odlehčit zejména D1. Aktuálně se staví úseky z Opatovic do Časů a z Časů do Ostrova. Plán ŘSD počítá s tím, že do roku 2028 bude možné jet z Prahy do Olomouce kompletně po dálnici severní trasou.