Olomoucký kraj: Stadlery obslouží Moravský Beroun, Regionovy dostanou wifi
V Olomouckém kraji už je jasnější rozdělení vozidel Českých drah a jejich vybavení. Dráhy získají provoz v kraji na základě
V Olomouckém kraji už je jasnější rozdělení vozidel Českých drah a jejich vybavení. Dráhy získají provoz v kraji na základě přímého zadání, které už schválilo zastupitelstvo, konkrétní smlouvy by měly být schváleny ještě v dubnu.
Dráhy podrobnosti o vozbě zveřejnily ve svém čtrnáctideníku Železničář. Zřejmě největší pozornosti se těší tucet motorových jednotek Stadler GTW (řada 646), které dráhy koupily v Německu. Jejich výhradní doménou bude úsek z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 275,273).
V kombinaci s motoráky 810 pak budou jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295). Vozbu na 292 doplní dvojdílné Regionovy, a to na mezikrajském úseku z Jeseníku přes polské Glucholazy do Krnova.
Kraj má motorovou trakci rozdělenou na dva soubory, Haná a Sever. Smlouva zde bude platit do konce grafikonu 2028/2029. Regionovy budou ještě jezdit z Prostějova přes Dzbel do Moravské Třebové (017, 271) a v trojdílné verzi obslouží i trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka (290), kde se budou doplňovat s motorákem 843 s přívěsným vozem.
Tato trať už je ale oficiálně zařazená do souboru Elektrická síť-střed a Elektrická síť-nová infrastruktura. V tomto souboru bylo přímé zadání omezeno koncem roku 2022, což je termín, kdy by už měla být hotova elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk.
V elektrické trakci se o provoz podělí stávající pantografy (460), pantery (640) a peršingy (163) s vagony. Peršingy a RegioPantery budou obsluhovat dlouhé rameno z Koutů nad Desnou přes Šumperk, Olomouc a Prostějov do Nezamyslic (291, 270, 301). Pantografy (460) zůstanou v provozu mezi Olomouckým, Zlínským a Moravskoslezským krajem, když obslouží Olomouc, Přerov, Vsetín a Střelnou, respektive Hranice na Moravě a Suchdol nad Odrou.
Kraj na příští rok objedná 6,18 milionu vlakových kilometrů, počítá přitom s kompenzací ze svého rozpočtu zhruba 600 milionů korun. Letos má objednáno 6,049 milionu vlakových kilometrů s kompenzací 500 milionů. K tomu má kraj nárok na dofinancování ve výši zhruba 200 milionů od státu.
Nové smlouvy budou v takzvaném brutto režimu, tedy tržby budou příjmem i rizikem kraje. Dosavadní smlouva byla netto, takže riziko nesly dráhy. „Dopravce pořídil pro Olomoucký kraj kvalitativně lepší vozidla, jejichž pořizovací cena se promítá do úhrady kompenzace. Cenu dále ovlivňuje i zdražení dopravní cesty a objednávaný staniční servis od společnosti SŽDC,“ doplnil mluvčí kraje Vladimír Lichnovský.
Všechna vozidla budou mít nově GPS pro sledování pohybu na trati, informační LCD panely, do Regionov a Stadlerů technici doplní wifi a zásuvky.
Napsáno s využitím Železničáře