Olomoucký kraj schválil škrty v regionální železniční dopravě
První jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj
Původní plány na omezení byly výrazně větší.
Původní plány na omezení byly výrazně větší.
Super – dnešek: výpadek v Praze. Valašské „expresy“ zpoždění 130 minut. Možnost, nak se z Hranic na Moravě dostat do Vsetína – osobáky z Olmíku. Po grafikonu? Nulová! Autobus z Hranic na Moravě do Vsetína fakt nejede. Takže se buď budu spoléhat na vlaky, které mají za posledních 8-10 let jen zpoždění, nebo nahrnu lidi do aut. By mě zajímalo, na co u nás ty železnice jsou. Ve velmi ideálním případě se ze Vsetína do Brna (nebo zpět) dostanu za 4 hodiny, Dneska, nebýt těch osobáků, by mi jedna cesta zabrala 7-8 hodin (a tahle situace nastává vždy, když se… Číst vice »
Zkuste si rozkliknou odkazy n materiály ze zastupitelstva a dozvíte se v jakém úseku jsou ty vlaky zrušeny.
Tak si to auto kupte a budete mít vystaráno a užívat si pro změnu zácpy na silnicích, akorát za násobně vyšší náklady. Každý má s cestováním nějaké trable a není potřeba to tu ventilovat, tady vás nejspíš stejně nikdo nepolituje.
Přemýšlím, který osobák dělá randál jako Tornádo… a je legální ho provozovat na silnici.
No jasně, všechno to zrušte.
Dráhy v okolí Olomouce jsou sice velmi dobře situované a mohly by plnit roli rychlého a nezávislého sběrače cestujících ze širokého okolí, ale prostě néé.
Konzervace Olomouce na úrovni 50. let vesele pokračuje.
Třeba Prostějov-Senice
Tak si pak otevřete open railway map a podívejte se na rychlosti, není to nic moc. Další věc je, už jsem to tu psal, že se lidem za luxus moci se vézt VHD nechce platit. Zároveň kraje mají jenom omezený objem prostředků co za to jsou ochotny utratit a za buráky a pochvalu s autobusy a vlaky taky už lidi nechtějí dělat řidiče protože za to dostanou almužnu. Také nám jaksi pomalu morálně i reálně dožívají motoráky a nové něco stojí a musí se zaplatit. V takové situaci, pokud není politicky průchodné zvýšení jízdného, pokud kraj nemá kde vzít prostředky,… Číst vice »
Kdyby radeji udelali vhodnou dopravni koordinaci se zvýhodněním zeleznice a omezenim autobusů… To je to vecne házení klacků pod nohy zeleznici, to za chvili zeleznice v cr skončí s takovym přístupem…
A co udělat koordinaci se zvýhodněním toho, co je v konkrétním místě potřeba?
Myslíte jako konečně započítat externality osobní automobilové dopravy?
K vlaku se musíte nějak dostat, koleje nevedou všude – to je jedna z externalit osobní železniční dopravy.
Pokud bude cestování vlakem pro případného zájemce z nějakého důvodu neatraktivní, nebo, vzhledem k hustotě jízdního řádu, dokonce nepoužitelné (to jsou další externality osobní železniční dopravy), nebude mít k cesta autem na nádraží smysl a holt se pojede autem rovnou do cíle.
veřejná doprava není taxi, jako si to někteří myslí, tam kde je k dispozici tak ji zvyhodnit a upřednostnit, kde není tak aby na ní koordinovaně navazoval bus, naopak u busu bych udelal aby bus byl bus a ne taxi, jako nekteří myslí, kde na jedne kratke trase má zastavky snad co každych 100 metrů, lidi su pletou veřejnou dopravu s taxíky, kdyby v tom měste stavěl jen na busáku, jako to bejvalo, max jen par zastavek ve stejnem městě, tak by se hodně divili. Tak je to bus ne taxík.
Ve zlínském kraji je naprosto normální, že nejbližší zastávka čehokoliv je více než kilometr daleko od domu. A poučky z velkoměsta tam opravdu nefungují.
Na ty si vzpoměň, až zase bude někde hořet odstavený vagon, nebo srazí někde vlaky … a zlí řidiči tam přijedou zachraňovat po zbytečnýchsilnicích.
Jenže ultrašotouši budou lidi nutit do přestupu na 2 zastávky vlakem a pak 2,5 km do nemocnice pěšky, protože… autobus MHD není taxík, aby ve Valmezu od nádraží k nemocnici 4x zastavil po sto metrech!
Cožeto? Ále z Bystřičky od přehrady do Valmezu „k doktorovi“ jezdí přímý autobus, jenže kus cesty vedle kolejí.
os. 14051 bude pravděpodobně stejně pokračovat do stanice Drahanovice ve které čd vybavily nocležnu pro vlakový personál ale pojede bez cestujících.
Ví někdo, na kolik ročně (popř.kolik na 1km))KU přijde např. osobka Hanušovice – St.Město?
Jezdí tam Regiošuk?
Jen tak pro zajímavost a porovnání, tu trať neznám.
Další trať, kterou byste nejraději zrušil? Nene, na to naštěstí nemáte. OL kraj ví, proč tam vlaky objednává a objednávat bude.
Osobně jsem tam jel jednou, bylo to v kladiva a obsazenost 810 byla velmi slušná.
Neumíte číst!?? Ale čekal sem, že tu nějaká hysterka vašeho typu vystartuje.:)
Máte něco, na co jsem se ptal?
Určitě ji „hojně“ využíváte a všechno o ní víte……
Zrovna tuhle trať bych zrušil, protože autobusy by mohly pokračovat do Stříbrnic, do Velkého Vrbna nebo zajet do Hynčic a zásadně by zvýšily dostupnost turistických cílů veřejnou dopravou.
Ta trať je na zrušení, plánuje se tam přehrada. Stejně tak je na zrušení trať na Dolní Lipku. Jestli bude víc a víc sucho, tak její stavba je čím dál tím pravděpodobnější. Ledaže by někdo došel s plánem na výstavbu nějakých přehrad jako jsou Nové Mlýny níže na toku Moravy, ale obávám se že ani ty by neměly dostatečný objem. Ta trať může mít před sebou 20, ale taky 100 let existence.
Od konce 70. let tam pravidelně nikdy nejezdilo/nejezdí nic jiného než M 152.0/810.
no a když se na to bude kašlat, tak se to tam postupně rozsype, jak jen je ten česky železniční system tak špatný, max par korudorů a hlavnich tratí….
A kašlat se an ni bude, protože se tam plánuje přehrada.
Klimaschutz po česku. Vyhnat lidi do aut, protože stát potřebuje z lidí dostat co nejvíc daní z drahého benzínu. Rozrušit obsluhu Starého Města pod Sněžníkem a dorazit Sobotín. Stále stejná písnička dle mustru Středočeského kraje. Ze Sudet udělat ještě větší Sudety.
Zrovna při snaze šetřit by dávalo logiku každopádně úplné odstřelení Sobotína a dost možná i Starého Města, při souběžném neredukování (ba i posilování) na páteřních trasách.
Ale – bohužel.
V Sobotíně bych si na pozitivní vztah obce k železnici zrovna nevsadil, ale dejme tomu, že ZDO po silnici I/11 je pro ně řešením. Ten Starák je ale naprosté zoufalství.
Sobotín si pokud vím to zachování železnice vydupal a zaplatil. Ta trať přeci patří místnímu svazku obcí.
Názory jednotlivých obcí svazku se za těch 25 let taky vyvíjely a ne vždy byly jednotné.
Přitom zrovna v Olomouckém kraji jsou silnice nižších tříd v katastrofálním stavu, což v plné míře platí právě pro Staroměstsko. Už řadu let se např. chodí jak okolo horké kaše kolem havarijního stavu propustků a mostů na silnicích III. třídy v obvodu správy silnic Šumperk. Někde se to řešilo dočasně-trvalým snížením nosností, jinde dočasně-trvalými mostními provizorii, ale na definitivní opravy zřejmě chybějí peníze. A výtluky po zimách se řeší záplatováním, takže po 10 letech takových „oprav“ vznikly na některých místech exceletní rolety.
Mohu se samozřejmě mýlit, ale jestli mi ten mínus dal nějaký insider z okresu Šumperk nebo z Olomouckého kraje, tak bych byl raději, kdyby mi můj omyl dokázal na faktech. Jinak se i nadále budu spoléhat na to, co dnes a denně vidím.
Tak zrovna II/446 z Hanušovic do SM byla celkem nedávno za více než 100 mil. kompletně opravena.
Děkuji. Už to vidím, jaro 2020. Tohle mi uniklo, přece jen už jsem tam nějakou dobu nebyl.
No vidíte, já tam jezdím běžně. Bohužel musím autem, protože ten vlak mě vykopne ve Starém Městě, kde nic není. Na běžky absolutně nepoužitelné.
Ono se taky musíte podívat i jinam. Rozhodně OK nějak zásadně nevybočuje a třeba Jesenicko je naopak luxus…
Ten šukafon vás nezaveze do Stříbrnic, Hynčic nebo Velkého Vrbna. Možná jste to nepostřehl, ale tam jsou obrovská parkoviště :/
Klimaschutz po česku je, že z Olomouce jedu na běžky celou cestu autem jen proto, že na posledních 5 km není veřejná doprava
No já vám nevím…. https://mapy.cz/zimni?x=16.9570172&y=50.1635696&z=14
A jak často je sníh přímo ve Starém Městě? Většinu zimy je dostatečná sněhová pokrývka až od 800 m.n.m, což znamená se vytáhnout lanovkou ve Stříbrnicích nebo Hynčicích nebo ve Velkém Vrbně.
to je logika, aby souběžně jezdil vlak i autobua, tak to rozplánovat zvlášt. A když zruší vlaky, tak se mužou modlit aby nedošli řidiči autobusu jako v Pardubicích.
Deje se něco ve věci železničními tunelu pod Cervenohorskym sedlem? Po krajských volbách se mluvilo o zadání studie…
Víte snad o sponzorovi pro takový drážní tunel?
Tak daleko v úvahách nejsem, nicméně, pokud studie vyjde kladne, sponzoři jsou obecně známí. Pokud ne, budeme muset čekat na další studii…
Kladně? Tam je potřeba nějaké silné nákladní dopravy?
Budete se divit, ale ve Švýcarsku se takové tunely staví klidně i jen / převážně / pro osobní dopravu.
Nějaký srovnatelný příklad? Děkuji.
Já se divit vůbec nebudu, ale Morava není Švýcarsko, to se zase budete asi divit vy.
Jak se to vezme. Z Polska toho jezdí v kamionech poměrně hodně. Nicméně aby se přesunulo zboží na železnici nestačí jen tunel
Opravdu je ve směru Olomouc-Wroclav/Opole taková potpávka, že to Lichkov ani Ramzová nepobírá?
Co vím, tak poptávka je především v zimě a přímo do Ramzové, tomu ten tunel nepomůže, spíš naopak.
Ale pomůže spojení Jeseníku směrem na krajské město, vlak po stávající trati (která by samozřejmě zůstala zachována pro obsluhu obcí na ní) jede dost dlouho a zrychlení tam už není možné vzhledem ke směrovým a výškovým poměrům, navíc jen o pár kilometrů míjí okresní město Šumperk. Tunel pod Červenohorským sedlem by oba tyto problémy vyřešil.
To míjení Šumperka není fyzická vlastnost – dá se to řešit úvraťovým zajížděním.
A rozhodně není plně využito všech možností zkrácení cestovních dob mezi Jeseníkem a Olomoucí – viz zdlouhavý pobyt v Zábřehu (zejména při spojování), viz zastavování skoro všude mezi Hanušovicemi a Jeseníkem.
Spojit/rozpojit to bude potřeba vždy. Zajíždění do Šumperka by se mě osobně líbilo, ale cestující dál by to asi neocenili…
Z Jeseníku se do Olomouce přes Šumperk dostanete i bez úvrati. A nadávkem obsloužíte další dvě města (místo dvou vynechaných).
Když už, tak nejlépe ekonomicky – i když taky do mínusu – vycházel kombinovaný tunel silničně-železniční. Jenže to platilo zhruba před 20 lety a nevím o tom, že by ty kalkulace od té doby někdo aktualizoval.
Bohužel se do těch kalkulací nepočítají škody na životním prostředí v CHKO ani mrtví motorkáři ze serpentin do sedla… Tyto „externality“ se v projektech tohoto druhu v souladu s vládnoucí ekonomickou teorií i praxí obvykle neberou v úvahu.
Děkuji, bohužel mě to nepřekvapuje.
Co se motorkářů týká, tak s těmi železniční tunel nic neudělá. Představte si, jezdí i přes Gotthard.
Když si PČR dokáže ohlídat, aby motorkáři nejezdili do zákazu na Dlouhé Stráně, jistě by dokázala totéž i přes ČHS.
Motorkáři na Dlouhých Stráních? Nikdy jsem tam nevidel jediného 🙂
Přesně. Tam je tolik serpentin, že by si ukroutili řídítka a nenabrali by patřičný vítr do vlasů/přileb.
Já jsem tam 3 letní sezóny (2017-19) dělal průvodce turistů a incidentů PČR s motorkáři jsem viděl několik.
Pořád je řeč o SILNIČNĚ-železničním tunelu.
Pokud by se postavila pořádná silnice přes Ramzovské sedlo, nebyl by silniční tunel pod Červenohorským sedlem vůbec potřeba. Na rozdíl od železničního tunelu, který by tam smysl měl. Na druhou stranu, určitě bych na železnici viděl větší priority, kde by investované peníze měly mnohem větší přínos.
Český stát jako zaposledních 30 let
Tunel z Koutů do Jeseníku je asi v našich podmínkách nereálný projekt, i když by se hodil.
Ano, proto byl zadupán do země. Je to daleko od Prahy.
Pokud vím, tak jenom nezávazné řeči a hitparáda zbožných přání. Ta firma, která tlačila na pilu, zkrachovala už před více než 10 lety. Konkrétněji vypadá projekt prodloužení tratě z Koutů cca o 600 m směrem k lyžařskému středisku. Nic světaborného, jenom šturc, aby se z vlaku dalo vystoupit a bez přezouvání připnout lyže. Docela věřím tomu, že to by se někdy mohlo podařit.
To je mimo realitu.
Ty (rušené) odpolední vlaky Olomuc-Vsetín jsou na tom s obsazeností tak bídně?
A také bych se ptal na úseky Olomouc-Přerov, Přerov-Hranice a Hranice-Vsetín.
V prvním a druhém uvedeném je možnost volby a jezdí i jiné soupravy než řada 460.
Je zde viditelná snaha o vedení linky S3 Hranice -Vsetin jen v dopravní špičky a co nejvíc i osekat.
Je zde vidět … snaha někam udat starý šrot a že tím řvoucím a ječícím haraburdím přestávají jezdit lidi?
ale jak blahé paměti psala Jitkachru na Káčku, lepší paňták než Tornádo není. V Panterech kaštani asi ani necítí, že jedou ve vlaku
jinak v osobácích Nezamyslice-Pv, co já tak vidím při venčení psa, hraje vlaková četa tvrdou přesilovku. Pv-OL je o něčem jiném
Spojení Přerov – Hranice – Vsetín je dosti nevýhodné pro koncové body (je to o 20 km dále než autobusem). Proto se furt řeší jenom Hranice – Vsetín. Ale na té trati jsou turistické body (lázně Teplice n.B. a Hranická propast), takže zase tak osekávat se to nemůže.
Hranice-Vsetín jezdí i něco jiného, než 460? Co jezdí místo 460?
Jmenoval jsem 3 úseky a píšu, že v 1. a 2. jezdí i jiné soupravy než 460.
Neboli: Mezi Olomoucí a Přerovem + Přerovem a Hranicemi jezdí i něco jiného než 460.
Takže dodám: Z Hranic na Vsetín už pak člověk volbu nemá.
A jo, pardon 🙂
No třeba 3214 je doslova školní vlak ze Vsetína, Valmezu a Hranic města do zastávek neobsahující EC126 jedoucím chvíli před ním.
V úseku Hranice -> Vsetín jsou obsazené celkem dost (nejezdí souběžně žádný autobus). Zase na druhou stranu Olomoucký kraj končí v Hustopečích, tak proč by to měli platit až na Vsetín. A v minulosti tam už jezdily osobáky v intervalu 2 hodiny a lidi to přežili… Za mne to měli nechat a mírně zvednout jízdné.
Jízdné IDSOK se již od 1.6. zvyšovalo 😉
Ok tak ať ho zvednou víc, když to nestačí, ne?
Pokud má VHD se držet svých cílů, tak se nemohou ceny zvedat extrémně rychle (hlavně ne v době, kdy pořád auto vychází pro 2 lidi levněji – to už by tím pak nejezdil nikdo kromě těch, co musí a většinou ty peníze nemá…)
Není to tak, že Olomoucký kraj platí celé vozební rameno; je to společná objednávka s podílem obou krajů.
A je to tak celou dobu? Klidně bych přísahal, že jsem někde četl, že to platí Olomoucký kraj až na Vsetín.
A proč by to dělal?
Každý kraj by měl platit to svoje ale organizuje to a „soutěží“ jeden kraj. Podobně jako ústecká U11 až do Lípy nebo liberecká L2 až do Děčína.
Ach, ty kraje…
Co je na tom v tomto případě špatného? Linky jsou určené logicky, cestující hranici kraje nepozná a přitom není potřeba aby se dva kraje hrabaly v téže věci.
To možná souviselo s tím, že kdysi tam byl přesah i jízdenek, pokud si člověk koupil pro OL kraj, mohl na to dojet až do Vsetína. Dnes už to není, jak mi bylo řečeno na přepážce.
Jsou slušně vytížené. Jednotky jsou v katastrofálním stavu, lepí to neuvěřitelným způsobem. Tohle rozhodnutí je připravené od ČD a kraj to jen posvětil, to je běžná praxe vlakové dopravy v Olomouckém kraji. Jim se hodí zrušit řadu 460. O cestující zde vůbec nejde, když si prohlédnete vozový park v tomto kraji – je to odkladiště šrotůb celé ČR. Teď už kraj musel (samozřejmě velmi pozdě) začít řešit jednotky na ETCS Olomouc-Uničov-Šumperk. Takže za jediným hmatatelným zvýšením kvality cestování může de facto SŽ. Jinak by ČD nadále odkládaly vozový park do Olomouce, který jiné kraje již odmítají. Většina cestujících by uvítala… Číst vice »