Olomoucký kraj oživuje plány na tunel pod Červenohorským sedlem
Nové cedule na Červenohorském sedle. Foto: ŘSD
Hejtman Olomouckého kraje se přiklání k verzi železničního tunelu.
Hejtman Olomouckého kraje se přiklání k verzi železničního tunelu.
No jasně, jedině železniční… už to vidím, kvůli bezpečnosti dva tubusy, každý s železničním průjezdným profilem… to bude stát majlant. Takže holt zase nebude nic…
Jen připomínám u Hanušovice je sesutý svah v délce cca.10m od února 2021. Do dnešního dne není kraj schopný provést opravu.Moje otázka je: Je reálné postavit tunel pod ČHS?
Celkově by měli postavit komplet elektrifikovanou severní trať pro nákladní vlaky Děčín – Střekov – Všetaty – Lysá – Nymburk – Velký Osek – Hradec – Týniště – Letohrad – Lichkov – Hanušovice – Šumperk – (-Jeseník – Polsko)/ – Olomouc – Krnov – Ostrava.
Nebylo by lepší silnici do Jeseníku přetrasovat a postavit novou hlavní silnici přes Ramzovské sedlo? Pak by ani žádný dlouhý silniční tunel nebyl třeba, rozdíl nadmořských výšek Ramzovského a Červenohorského sedla je asi 250 m.
Naopak železniční tunel pod Červenohorským sedlem by mohl být zajímavý, trať na Jeseník by pak mohla být přímější a rychlejší a především by trať z Olomouce do Jeseníku vedla přímo přes Šumperk. Ale obávám se, že by byl příliš drahý a ekonomicky nemá velkou šanci vyjít.
Bylo by potřeba vylepšit i trať i k hranicím a dál přes Polsko, aby tudy mohly jezdit rychlíky Vratislav – Vídeň a i nějaká nákladní doprava. Pak by ten tunel mohl mít ekonomický smysl.
Navíc dálnice D6 také ekonomicky nevycházela ale bylo to spíše politické rozhodnutí ne? Nedalo by se to naroubovat v rámci rozvoje zaostalého regionu?
na desetileteho skolaka mas zajimavou fantazi…
Rychlíky Breslau – Wien? To je z nějakého materiálu třetí říše?
😀
To už je dávno vyřešeno. Tehdy se to jezdilo via Brünn – Böhmisch Trübau – Wildenschwert – Geiersberg – Lichtenau.
K tomu spojení Dolní Lipky a Mezilesí, ona byla dnešní trať 025 Dolní Lipka – Hanušovice původně plánovaná jako dvoukolejná, tunely na trati jsou všechny postavený pro dvě koleje.
vsechny trate ve slezsku byly postaveny vyznamne lip nez ty nase klikatice. a to ani nemluvime o elektrice…
Ano. Možná to bude tím, že ve Slezsku je rovina a u nás docela velké kopce.
Všechny dva tunely (Vlaský 159 m a Hanušovický (92 m) nejsou hlavní problém. Tím je klikatost trati a nemožnost dosáhnout rozumné traťové rychlosti.
Tam by to taky chtělo napřímit a rovněž tunel, např. mezi Branná -Ostružná – Horní Lipová. Je to tam úzké, velké výškové rozdíly a pro napřímení stávající trasy by byla potřeba hodně velká navážka svahu. Nechce se mi věřit, že by to dopadlo.
Nejsem moc pro zvýšení dostupnosti Jeseníků z Polska. Kam začnou jezdit Poláci, tam je vše hin.
ony Jeseníky na severní straně jsou z PL mnohem dostupnější jak z CZ
Bylo by super, kdyby tunel vzniknul, ten kraj by si to zasloužil …bohužel i přesto musím říct, že jsou důležitější stavby…Krušnohorský tunel, tunel Praha-Beroun, nová trať Ústí nad Orlicí – Choceň nebo NemaŠe. Je to smutný u nás s železnicí, a to na tom třeba oproti Slovensku nebo teď Ukrajině jsme skvěle
Ten tunel nebude dávat ekonomický smysl nikdy
Jenže je to taky o nějaké interní kohezi Česka. Pokud budeme odlehlé regiony, strukturálně postižené, stále zanedbavat s výstavbou dopravních spojení, nebudou mít šanci na pozvednutí nikdy.
To je právě to, oč tu běží. Vždycky se najde důvod, proč investovat někde jinde a nepomoci takovému regionu. Odsouvání výstavby tunelu nepomůže ničemu. Oblast se bude vylidňovat, což v zájmu státu rozhodně není. Je nutno jednat a je dobře, že se tak děje. A nejdůležitější je neustrnout a posouvat ten projekt neustále dál.
Jakože železniční tunel za pár desítek miliard spasí ekonomiku okresu Jeseník…jako vtip dobrý. Turistů tam víc nepřijede a nivé firmy to žádné nepřiláká.
Tak nepřehánějme, trochu by to skutečně pomohlo, ale ne dost na to aby to ospravedlnilo TAKOVOUTO investici. Ten tunel na Beroun je potřeba citelně víc a přesto je furt sotva na papíře…
Pro Jesenicko samotné je to drahá stavba, ale dávala by smysl, kdybychom se dohodli s Poláky, že tudy povedeme železniční koridor Poznaň – Wroclaw – Jeseníky – Olomouc – Brno.
Polsko je placka a Poláci už teď jezdí rádi do Jeseníků. Kdyby to z Poznaně bylo vlakem, no, dejme tomu do 3,5 hodiny přímo pod Praděd, dal by se výrazný nárůst zájmu očekávat.
Pro náklady a dálkové cestující směr Rakousko, Itálie ze západního Polska by to také bylo nejrychlejší spojení. A případná odklonová trasa pro část nákladní dopravy na II. koridoru.
A vybereme si proto ten nejhorší terén široko daleko. Následně postavíme železnici, která je (po průplavu) nejcitlivější na terén.
Pokud je aspoň částečnou motivací takové stavby dostat polské turisty do hor vlakem, tak se těm horám jaksi nejde vyhnout…
Železnice je citlivější na terén, ale při elektrizaci zase lokálně bezemisní. Dálnice by tam neprošla, o příval polských kamionů by v CHKO neměli zájem.
a tyhle vase prispevky myslite smrtelne vazne? to pisete z blazince nebo nejakeho alzheimer centra?
Rozhodně je nepíšu z Hulvátova, jako vy.
Ale zato nenapravitelně sníte, a to je fakt. HLAVNÍ trasu poženete oklikou, mimo významná sídla, s významně náročnější technologií stavby, a to proto abyste podpořil region snadnějším návozem turistů??
Bože k čemu koridor Wroclaw – Olomouc skrz liduprázdné hory ??? Poláci plánují úplně jiné stavby , pokud něco povede z Wroclawi na jih , tak možná jednou směr Hradec Králové
1. Nejsem bůh, ale děkuji.
2. Jeseníky jsou výborný turistický cíl, liduprázdné jsou možná z hlediska trvalého osídlení, ale pro turisty velmi atraktivní.
3. Vzhledem k tomu, že EU vyhlásila válku CO2 (jestli to bylo moudré, to je jiná debata) a patrně navýší peníze jdoucí do železnic, je otázka, zda toho nevyužít a nevyřešit na desítky let dopředu masivní dopravní bariéru Jeseník tunelem. Polsko jde ekonomicky hodně nahoru, potřebujeme těch železničních spojení víc. Pořádné máme jedno (u Bohumína), tři bych cca do roku 2050 považoval za rozumné minimum.
dopravni bariera jeseniku ve smeru severnim je vyresena trasovanim trati mimo ne. zadna doprava tam nevznika a krome pacienta kelichbara nema nikdo potrebu zrovna tam stavet koridor odnikud nikam.
Hele, Georgu, turistický ruch je víceméně jediné, co může Jesenicko nějak pozvednout. Ani průmysl, ani Křemíkové údolí tam už nikdy nebudou. Buď to tam můžete nechat skomírat navždy se slovy „jsou to Sudety, dobře jim tak“, nebo něco dělat, v tomto případě turismus. K tomu tam ovšem potřebujete dostat tak 3x více návštěvníků než teď, a to znamená je dotáhnout hlavně ze západního a středního Polska, Češi mají pro rekreaci v horách daleko širší výběr z lokalit. Čím je tam dostanete, individuální automobilovou dopravou? To by bylo peklo na úzkých silničkách. Železnice se nabízí, ale pokud by se povedlo postavit… Číst vice »
Zmínky o nádraží v Úvalně najdeme také v životopise biskupa J. M. Nathana z Branic, který byl mluvčím celého regionu Hlubčice. Pochvaloval si, že když na setkání Říšského sněmu do Berlína využije železniční spojení, je to pohodlné a rychlé. Když večer Nathan nasedl do vlaku v Úvalně, ráno vystoupil v Berlíně. „Po splnění svých povinností se vrátil do Úvalna v nočním vlaku z Berlína, takže ráno už zase sloužil mši v kostele v Branicích,“ uvedl ve svém článku Benedykt Pospiszyl.
https://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/z-historie-regionu-historie-nadrazi-v-uvalne-je-spojena-i-s-polskymi-branicemi.html
Ad2) a proto vlak pojede tunelem pod horami, aby ty davy tutistů na Ramzovou nedojeli.
Přijedete-li z Polska, jde hlavně o to, abyste se rychle dostali od měst na Odře do Jeseníku. Tam si případně na tu Ramzovou můžete přestoupit, nebo tam může jet přímý vagon.
Rychlovlakem jen do Hradce. Železničáři seškrtali rychlostní spojení do Polska
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/vrt-rs5-vysokorychlstni-hradec-kralove-pardubice-trutnov-polsko.A230331_093320_eko-doprava_cfr
Nojo, jenže to začnete že „soudržnost“ tak OK, mohl by se udělat teda tunel, jenže pak na to nalepíte „jenže ekologie“ a tak teda ten tunel uděláte železniční (směrem kterým železnice nikdy moc netáhla) čímž zase pro hafo lidí se stává víceméně zbytečným a to jde zase soudržnost do kopru… a bude to citelně dražší. Neboli nebude nic….
Jako připomínka blížících se krajských voleb a pohádka na dobrou noc to funguje skvěle.
Jinak to v zemi, která není schopná postavit ani mnohem důležitější tunely na koridorech, už nejde brát moc vážně. Ledaže bychom Jesenicko odevzdali Polákům a nechali je to postavit za peníze z EU jako přeshraniční projekt…
Jak není schopná postavit tunely na koridorech? Tím ejpovickým prezident Gustáv Husák jezdit nemohl.
Ústí-Choceň, Praha-Beroun… Ejpovický tunel je (až na nepromyšlené zrušení původní trati) fajn, ale za 30+ let po Husákovi je to trochu málo.
Proti Jeseníku nic nemám, jen to v nejbližším století není příliš reálné.
Ten výčet nění kompletní, noých tunelů je zhruba dvacítka.
To ale počítáte i ty velmi krátké. Tady by byly potřeba minimálně 4 km, kromě Ejpovického tunelu nemáme zatím v ČR nic, co snese srovnání.
Příští rok má začít Nemaše, tam to má nerozdíl od tohoto nesmyslu význam.
Zrušení staré trati bylo správné rozhodnutí. Byť mi ta panoramata chybí.
klid, to jsou takove sotousske legendy o zaloze tunelu, odstavne stanici pro ty stovky nakladnich vlaku, co se nevejdou do plzne.
(a o 40 km driv je na 4x vic zatizene trati baboblok)
No tak s vámi musím souhlasit. Minulý projekt zadupán do země (pravda v Praze, ale i v lokalitě byli odpůrci). Místo toho hejtmanství před asi 5 lety draze zaplatilo rekonstrukci silnice přes Červenohorské sedlo, vlivem klimatických jevů bude za pár let muset začít šetřit na rekonstrukci. Jinými spousta peněz se již prolila. Nová studie je zase jenom předvolební zálivkou s postranním účelem nezaschnutí dobrých podnikatelsko-politických vztahů.
jasny, hejtmanstvi „draze“ opravilo silnici, namisto toho, aby „se“ za 30 miliard postavil rovnou tunel.
Přes Červenohorské sedlo jde o silnici I. třídy č. 44, takže rekonstrukce byla financována ze SFDI, ne z rozpočtu kraje.
Aha tak to se omlouvám, nicméně peníze to stálo obecně „ze státního“, a ještě stát bude. Pro ekologii regionu je to opravdu nedobré.
Jedno vím určitě, v tunelu se nesvezu ani autem ani vlakem …. možná tak děti mých dětí jej využijí …
Přijde mi to trochu jako Milošův kanál, kamarádi dostanou kšeft, a trochu se na státní bradavce přikrmí.
Jesenicko je pustý, ale krásná část kraje.
A takhle je to se vším: Kolik z vás, kteří hledáte výmluvy, proč to nejde, nebo se tomu rovnou pošklebujete, je z regionu a zná lidi a poměry? Všechno na východ od Pardubic jsou pro vás díry u Hanušovic a v nich samí dezoláti, kteří vám házením vidlí do současné vládní politiky narušují pohodu ve vaší bublině, ale když se rýsuje možnost těm dezolátům pomoci vyhrabat se z jejich situace, radši byste je do těch děr zadupali zpátky. OT: V jedné takové díře u Hanušovic, konkrétně v Jindřichově, se narodila a strávila mládí manželka presidenta republiky. Pokouším se věřit, že… Číst vice »
nikde jsem nevidel studii, ze by na jesenicku bylo vic dezolatu nez nekde jinde, polemizujete se slamenymi panaky. spis je otazka cim jim konkretne ten 7 km dlouhy a jen zeleznicni tunel pomuze. kde nejsou inteligentni lidi a vlastni podnikavost (a tady od roku 1945 neni), tam to nezachranite ani pomoci tgv. a ten priklad s manzelkou prezidenta republiky je takovy zvlastni. zvolit dobrovolne karieru mezi temi kreteny v csla je projev hlouposti a zoufalstvi cloveka, ktery asi nic neumel a chtel se jit zasit k zelenejm. jedine, co se na ni da ukazovat je, ze je dulezite se dobre… Číst vice »
„…zoufalství člověka, který nic jiného neuměl…“
Nemáš pravdu. Evu Zelenou jsem znal jako teenagerku osobně a její rodiče byli mí kolegové v práci. Dál to tu rozpitvávat nehodlám.
A tvoje zobecnění o kreténech v armádě je podobné jako zobecnění o dezolátech, které tak vehementně popíráš.
Tak na východ od Pardubic úplně ne.. ještě kus dál s prodlužování D35 😂Zas ale ve fotbale platí věta, že „Za Humpolce stejně končí dálnice“
bezvadny, takze zminka o ni byla jen kourova clona pro nejakou vlastni nostalgii k tomuto regionu.
mluvit o csla jako o kretenech je urcite velka krivda a tuplem by to byla krivda rikat o vojenske politicke akademii klementa gottwalda, kam sikovna teenagerka take vyrazila…
Omyl, žádná nostalgie, já tu žiju.
jo, někteří nás možná chtěli chránit před vrahy z vólstrýtu skutečně upřímně 🙂
Studie na téma kolik je kde dezolátů samozřejmě existují. Dělají se každé 4 roky a jmenují se Parlamentní volby. V Jesenicku volilo téměř 15% lidí SPD (celkový výsledek byl pod 10%), dalších 14% dostaly jiné dezolátské strany. K tomu Babiš 34%.
https://www.volby.cz/pls/ps2021/ps311?xjazyk=CZ&xkraj=12&xnumnuts=7101
Problém je v tom, že při neexistenci systémové opozice (a po dnešní „odborářské“ demošce i díky definitivní diskreditaci vedení odborů) lidi nemají jinou možnost veřejného vyjádření nesouhlasu s vládní politikou než se pokoušet házet do toho vládě vidle, a to i za cenu, že tím budou jednat proti vlastním zájmům. (BTW, všichni, kdo nechápou, proč se v tuzemsku tak málo stávkuje, ať si nastudují platnou legislativu, která realizaci práva na stávku v podstatě znemožňuje. Další dobrý důvod, proč se někteří pokoušejí o to házení vidlí. A nevšiml jsem si, že by se přijímání těchto zákonů někdo v parlamentě účinně bránil;… Číst vice »
no nejzajimavejsi na tom je, ze s dezolaty zacal operovat nejaky diskuter hank, aniz by to jakkoliv souviselo s tematem…
no jako jo, ale prece jen dezolat je trochu vetsi extrem, nez prosty volic ksc/kscm/okamury.
Určitě netvrdím, že všichni, co je volí, jsou dezoláti. Nicméně, i tak mají výsledky voleb velkou vypovídací schopnost.
Lol to je tak submisivní komentář. Skoro to vypadá, že se pasuješ do role dezoláta 😀
OK, jak by měl správně vypadat „nesubmisivní“ komentář od člověka, který v Jeseníkách žije?
Jistě dezoláte. Tunel nebo nic, nic mezi tím, a bez ohledu na náklady a užitek. Jak jsem psal už níže, Jesenicko je z českých (v CR) pohraničních výsep v rámci možností solidně napojené vlakem (komplet znodernizovana trať, dvouhodinový takt den co den), silnice přes ČH sedlo luxusně zrekonstruovaná, postupně se staví rychlostní silnice od Mohelnice k Šumperku, což Jesenicku taky pomůže a nemá ji spousta vytíženejsich tras, v rámci OL kraje nejlepší krajské a okresní silnice, vlaky do Javorníku jezdí, a ty tu budeš knucet, jako že ti někdo strašně moc křivdí? Vytahni zadek a podívej se trochu po republice.
„Vytahni zadek…“
Stalo se, těch cca 900 000 km za volantem jsem strávil z větší části na tuzemských silnicích.
Jestli tu někdo kňučí kvůli každé koruně veřejných peněz utracené za hranicemi katastru Velké Prahy, tak jsou to pražáci, původní i nepůvodní, kteří si myslí, že mají gebíry rozhodovat o tom, jak mají nepražáci žít, a přitom nemají ani ánunk o poměrech v regionech.
ok, takze zakomplexovany vesnican, ktery ma pocit, ze ho nejaci „prazaci“ o neco celozivotne obiraji a meli by mu za tyhle krivdy postavit v jindrichovicich ve slezsku maglev.
tohle tady asi nevyresime…
O té rychlosti 40-50 km/h víte taky?
Jestli tunel, tak spíše silniční, a to především z ekologických důvodů. Přes Č. Sedlo je to pro kamióny náročné, hlavně v zimě, příroda nahoře by dostala satisfakci. Chtělo by to ale vybudovat obchvat Bělé p. Pradědem a případně i Jeseníku, aby to vyvedlo dopravu dál do Polska. Železnice tady opravdu jen v režimu snů, místní to neobsadí.
Naprosto s vámi souhlasím, jen prosím o přeložení slova dezolat do cestiny, už jsem starší člověk a škol nemám
Ten pojem jsem nevymyslel a ani ho běžně sám nepoužívám, ať ho vysvětlí ti, kdo se jím ohánějí v každé druhé větě.
pricemz bych doporucil se podivat kdo ho tady pouzil – zcela mimo misu – jako prvni.
Jako první ho tu použil Joker a mimo mísu to nebylo.
V klidu, klidně. Ale první by se měly udělat páteřní dálnice, VRT a trať Brno – Přerov (aspoň). A pak se uvidí 🙂
Železniční tunel by byl fajn nejen díky zrychlení cesty z Jeseníku do zbytku světa a také odlehčení trati přes Ramzovou, kde vlaky jezdí mnohdy přeplněné lyžaři a turisty, ale především by se tím vyřešil dost zásadní problém tohoto spojení – míjení okresního města Šumperku. Takže za mě, železniční tunel z Koutů do Jeseníku rozhodně ano.
No tam stačí místo 2 vozů přidat 3 a ne stavět tunel.
Přeplnění (eventuální) vlaků přes Ramzovou se dá řešit celkem snadno – přidáním kapacity (vozů/souprav)…
Bludov-Šumperk jsou nějaké 3km, tam neexistuje městská doprava??
Já bych to jen trochu opravil, pokračování tratě až do Jeseníku je v původním záměru této tratě, takže ne od 90tek, ale mnohem dřív. Matně si vzpomínám, že to tehdy zastavila Velká válka. A i ta šedesátka je mnohem víc, než umožňují serpentiny přes Červenohorské sedlo.
Trať i silnice se opravovala pár let nazpět.
Určitě dobrý nápad. Nechť kraj dokončí Studii proveditelnosti a ukotví ve svých Zásad územního rozvoje (ZÚR) trasu.
Samozřejmě se bavíme o dvoj-kolejné elektrifikované trati vhodné i pro tranzitní nákladní vlaky, včetně napojení na Polskou stranu do Opole.
Zvážit i co se stávají tratí přes Ramzovou. Jestli ji elektrifikovat nebo zrušit. Tady bych řekl, že nové spojení ji zákazníky neubere. Silným impulsem bude zajisté příliv turistů po dokončení modernizace trati Brno – Vyškov – Olomouc.
Zrušit? Proč?
Dvojkolejná elektrifikovaná trať do Jeseníku s napojením na PKP v Glucholazech. No na modelovým kolejišti hezký, v praxi nesmysl i po dostavbě celé VRT sítě v ČR. Poptávka po tom není ani v osobní dopravě, ani v cargu, ty tři vozy za týden, které se v Glucholazech předávali před 15 lety v pohodě přejedou přes jiné přechody.
Protože tam nic nejezdí, protože tam nevede použitelná trať, tak to znamená, že nic jezdit nebude, ani kdyby tam vedla? Moc chytré.
Přesné!
Takže místo dvou vozů jednou za dvě hodiny, tam pojede 6vz rychlík, každou půl hodinu. Jako vtip dobrý ale tolik lidí tam ani nebydlí. A i kdyby tam ČDC vrátilo Mn, který místo přes Ramzovou jezdí už několik let peáží tak to taky nevytrhne. Tam v té oblasti prostě není nic, co by tam jezdilo.
55 minut Jeseník – Olomouc tunelem pod Sedlem? To asi neeeee…o)) Jen rychlík Ol-Špk (záměrně píšu v tomto směru) jede 45 minut. No ale jestli teda Jeseník bude mít jen svoji novou VRTku, pak bych ten tunel táhl rovnou pod Pradědem přes Rýmařov na Šternberk, to by pak mohlo centrum Jeseníku – centrum Olomouce vyjít i na 10 minut a ve 20 minutovém taktu…o)))))))))
Celý okres Jeseník má 36tis.obyvatel, nikam dál to prakticky nevede pro tranzitní dopravu. Jsem fakt zvědavý, co chtějí počítat. To je uvažování, jako by byla postavená kompletní dálniční síť plus další velký okruh Prahy.
, kde jsou místy 10x větší počty vozidel. I/44 je kvalitní silnice vzhledem k provozu. Místní se můžou zlobit, ale je to realita
Asi tak, něco takového by nepostavili ani ve Švýcarsku.
Hmm? Kdyby ta silnice a nedaleká trať byly 3 měsíce neprůjezdné a s lavinovým nebezpečím hraničícím s každoroční jistotou… Furka.
A co Vereina?
To je jednoduchý, samotnej tunel aspoň desítku, celej spoj dvacet miliard, děleno 36 tisíc obyvatel, stačí když každej vytahne ze záložny něco přes půl milionu a daj to dokupy.
Jednoduchý je to pro ty, kteří nechápu veřejnou službu.
Na rovinu – ale jsou v Česku podstatně zalidněnější směry, se kterými se nic reálného zatím neudělalo – a na daní odvedou násobně více – absolutně i na hlavu. Třeba směr Pha – Ml. Boleslav – Liberec či Pha – Beroun – Rokycany – Plzeň. Jen mé bydliště má jako souměstí o 1/3 víc oficiálních obyvatel víc než Jesenicko a X tisíc dalších, kteří jsou zde za prací … a Škodovku 2 žádný investor v takovém místě nepostaví. OBNOVIT KRÁLOVSKÝ HVOZD. I když mám na Jesenicku příbuzné a do Lipové jsem jezdilo jako pacient s lupénkou a mám rád Rychlebské… Číst vice »
Je to tak. Uz jsem tu psal nekolikrat,ze myslenka super,ale kdyz bysme byli ekonomicky Svycarsko a ten tunel by vedl jen do Jeseniku. Ve chvili,kdy by se tunel musel ‚zaplatit‘ napojenim na polskou silnicni, nedej Boze dalnicni, sit, aby to aspon trosku davalo ekonomicky smysl,tak to tady fakt nechci! Silnice je po oprave uplne v pohode a intenzitam rozhodne staci…joo tak dva mesice v roce je to obcas zabavnejsi rizeni,ale to k zivotu v tomto krasnem zapomenutem koutu nasi vlasti proste patri..o)) Radeji bych videl vice podpory podnikatelum od statu,aby meli potrebu tady otvirat provozy..kdyz tu bude prace,bude se tady… Číst vice »
A rychle spojeni se zbytkem sveta snad neni podpora m.j. i podnikatelu? A jak byste si vy predstavoval „podporu podnikatelum od ststu, aby neli potrebu otvirat provozy“? Dotace na soukrome podnikani? Jo ty jsou super osvedcene, zajedte se podivat kousek vedle na Dolni Moravu.
Myslite,ze kdyz do Jeseniku postavime tunel,tak se tam zazracne vsichni pohrnou? Ne…ale kdyz uz tam budou podnikatele chtit byt,budou tam mit sve podniky,tak si tyto stavby vynuti. Apropos, rekl jsem snad dotace? Co treba snizeni dane z prijmu,snizeni odvodu za zamestnance..jiste se da zacilit,kdyz se chce..a myslim,ze v tomto kraji by tech x desitek miliard (misto tunelu) bylo sakra videt
Chtělo by to vzít z gruntu, tj aj nějaké napřímení ze Šumperka, ale fakt to má smysl
Vzhledem k tomu, že poláci chtějí dotáhnout dálnici do Kladska, tak hlavní tah ze Šumperka bude asi jinudy.
Pokud nechceme mít vše a všude zahlceno auty.
Je to velká příležitost. Pro celou oblast.
A když jsme u těch tunelů.
Tak železniční tunel Zlaté Hory Jindřichov.
By měl přijít hned po dokončení zmíněného.
Tak ta trať ze Zlatých Hor měla vést dle neuskutečněného projektu přes Heřmanovice a Holčovice do Města Albrechtic i bez tunelu. Bohužel za první republiky se na to nenašly peníze.
Tak to asi jedině jako zubačka, to sedlo je v 780 metrech.
Ten projekt je z roku 1906, leží v Zemském archivu v Opavě. Z Heřmanovic to mělo vést přes Horní a Dolní Údolí zleva kolem Příčného vrchu.
Mají to zdigitalizované?
To netuším, je to ve fondu Zemská vláda slezská Opava.
Děkuji.
Už tehdy to bylo nerentabilní a to byl konkurencí jenom povoz.
Šlo hlavně o vyřazení peáže přes Ziegenhals, dnešní Glucholazy, aby se ušetřilo na poplatcích.
Glucholazy jsou nemecky Ziegenhals? Tak to tedy doslova pic kozu do vazu.
Někdy uváděno také Bad Ziegenhals, ale to je dnešní zastávka Glucholazy – Zdroj.
Ty voe, v Rakousku je tunelů jak nabušeno a my tady řešíme, jestli je to proveditelné.
Tunel jistě proveditelný je. Nicméně mnohem větší výzva, a téma ke studiím, je to před a za tunelem: lokálka údolím Desné (60 km/h, krátké stanice), průchod údolím Bělé, napojení na stávající trať v Jeseníku. Spousta otázek.
…spousta otázek, ale všechny řešitelné…
Tak umíme i přistát na Měsíci, ale proč je tam už 50 let „výluka“?
Všechno je řešitelné, s dostatkem peněz…
Tunel v „uvozovkách“ není až takový problém, ale jak píše Kubrt daleko větší problém je co před a za ním. Až do Jeseníku je to údolí s říčkou Bělá. Loučná, Kouty jsou v podstatě jedna dlouhá vesnice. Je tam spousta majitelů malých parcel, kde na každé „druhé“ parcele je nějaká vzácná rostlina. Budujete v CHKO, daleko přísnější podmínky pro výstavbu. Aby to mělo smysl tak jedině elektricky a dvoukolejně. Silnice čtyřpruh. Jsem pro, ale stát je nyní ve stavu kdy na takovou investici prostě nemá. V roce 2013 byl odhad jenom na tunel cca 5 miliard. Dnes tak 10 –… Číst vice »
Ale no tak… Ty „ekospolky“ jenom poukazují na situace, kdy stát a jeho úřady porušují zákony.
A nepochybuju o tom, že na tohle EU přispěje. Jenom je potřeba jednat rychle, než se rukapáně s eurochechtáky definitivně zavře.
Takových hejtmanů se bude ještě přiklánět. Další desítky let ještě budou Jeseníky klidné hory pro ty, co nemusí davy.
Klidné hory? To už dneska taky neplatí na 100%… Možná Rychlebské hory. Nejvíc zabrat dostává Králický Sněžník (a největší prasárna v oblasti je jmenovitě Dolní Morava…), ale ani Hrubý Jeseník už není to, co býval. Desítky let pozůstatkům té idylky už nedávám. Snad s výjimkou takových míst jako je Černá stráň nebo pásmo Orlíku (ale tam to zase sežral kůrovec…).
Máte pravdu, Dolní Morava je děs. Jezdím právě jen do těch Rychlebek, v zimě běžky, od jara do podzimu jen batoh. Vylezu z Ramzové na Smrk a tam se rozhodnu, kam dnes dál …..
Hraničky.
Když vypustíte Praděd a okolí, tak jsou Jeseníky skoro bez turistů.
Nesouhlasím. Co to je „Praděd a okolí“?
Bez turistů jsou v podstatě celé Rychlebské hory a části Hrubého Jeseníku, které už jsem jmenoval a kterým se zatím vyhýbají značené cesty, tj. Černá stráň nebo pásmo Orlíku. Jiné oblasti jsou dnes mnohem zalidněnější než ještě před nějakými 20 lety.
Kupka chtit muze, Sosna mu to stejne zakaze, rekl bych
a pokud tu studii nebude delat SUDOP, tak to nelze postavit
Takovej Odra -Dunaj -Labe v menším.. Chybí stovky obchvatů po republice, VRT a v Olomouci si asi mysli, že jim tenhle sen stát zasponzoruje. Dopravní zatížení v tom směru je nula nula nic
S tím nesouhlasím. Jesenicko je krásný, ale úplně odriznuty region, kterému by takové spojení velmi pomohlo. Jsem zvědavý, jestli ta studie vyjde, ale imo bude prinos oproti DOL nesrovnatelny.
Můžu se zeptat, v čem konkrétně vidíte to „velmi pomohlo“ v případě železničního tunelu?
Třeba to, že by měli spolehlivé spojení i v případě nesjízdnosti silnice přes Červenohorské sedlo. A taky v případě zavedení rychlé vrstvy a zrychlení navazujících tratí by bylo možno dojíždět do Olomouce každodenně nebo 3x do týdne + 2x homeoffice.
Kolik dnů v roce je ta silnice přes ČH sedlo nesjizdná? Den nebo dokonce dva? Dojíždění by určitě bylo fajn, ale zase, kolika lidí by se to týkalo? Ve vedlejší diskuzi se řeší, jestli mají smysl lokálky, které neodvezou za den ani tisíc lidí. Celý okres Jeseník nemá ani 40 000 obyvatel a Olomouc není platově Praha, kam se vyplatí dojíždět 100 km.
Nebude to napojení jen na Olomouc, ale zkrátka na koridor v Zábřehu.
No a kam se teda po tom koridoru vyplatí dojíždět denně tak daleko za prací?
A to neexistuje jiné dojíždění než denní za prací?
Já chápu, že je to momentálně scifi z finančních důvodů a jsou tu důležitější železniční investiční akce, ale v porovnání s voláním po „státní koncepci podpory lokálek“ a podobných výkřicích mi zrovna tahle trať dává smysl.
Do celkové ekonomické rozvahy by se měli počítat i všichni ti mrtví motorkáři v serpentinách přes ČHS…
myslíte jako že ušetřili důchody?
Samozřejmě obráceně – mrtvý v produktivním věku už státu nikdy nic nepřinese…
Tak do čtyřicítky a když má slušnej job a poctivě odvádí sociálku jako zaměstnanec. Pak už by to bylo proti výplatě penze asi ztrátový.
postavime za 25 miliard tunel a zeleznici do prdelakova, abychom usetrili zivoty nejakych mamlasu. skvely napad.
Predpokladám, že motorkári, ktorí si chcú po tých serpentínach zajazdiť, tam ostanú aj po dostavbe železničného i cestného tunelu
Jedna z (neoficiálních) úvah byla tu silnici pro ně uzavřít.
Neumím si představit, jak by se to dalo pro někoho uzavřít, ale Radek jim tam plánuje naistalovat úsekové radary.
pro motorky? 🙂
Narážíte na to, že kamery snímají zepředu? Dají se otočit :o)
Dopravní značkou B7.
Dalo by se to uhlídat podobně jako silnice na PVE Dlouhé stráně; ta je pro motorová vozidla bez povolení ČEZ zcela uzavřená a policie to dole v Koutech soustavně kontroluje.
3 letní sezóny před covidem (2017 – 2019) jsem na PVE dělal průvodce. Incidenty PČR s motorkáři, kteří se na uzavřenou cestu pokoušeli vjet, byly v té době pravidelné, účinnost zákroků PČR se blížila 100%. A koho nechytili při vjezdu, na toho si počkali při návratu – silnice je pod kontrolou kamer ČEZu.
Jakože nveveřejná silnice?
Ne. Uzavřená pro motorky. Úplně stačí dopravní značka B7 a kontrola jejího dodržování.
Jak chcete pro někoho uzavřít důležitou silnici 1. třídy? Co pak bude dělat motorkář, který chce jet z Koutů do Jeseníku? Chápu, může přws Ramzovou, ale osobně mi to přijde dost přes čáru.
Samozřejmě je řeč o stavu po hypotetickém vybudování tunelu.
No, já furt doufám, ze řec je čiste o železničním tunelu.
V této souvislosti o kombinovaném, který se uvažuje také.
Tak to jedině… i když, je lepší se zabít v tunelu??
Postavil si hospodu, a voni mu tam lezli lidi…
Aneb srovnávat silnici „do nikam“ s mrtvým koncem s tranzitní silnicí I. třídy je slaboduchost.
Tak určitě. Ti totiž přesednou z motorek a z cilených vyjížděk právě přes sedlo, kam se sjíždějí z celé republiky i Polska, do vlaku.
Bych přihodil ještě polámané lyžaře. Ať je to komplet, ne? Když se k těm sjezdovkám nedostanou….
Mysltíe, že tam nepojedou a raději sednou na vlak?
to zni hodne pravdepodobne. hank postavi zeleznicni tunel a oni prodaji motorku a koupi si in100.
Proč? Minimálně polovina z nich by se prostě jela zabít jinam… pro ně je obvykle cesta cílem.
Přínos bude v principu stejný jako u VRT. Město a celý region se díky tomu dostane zpátky na mapu. Pokud by se skutečně podařilo dojet do krajského města cca za 60 minut (což tedy kromě tunelu bude vyžadovat i výrazné zrychlení zbylé trati od Zábřehu), bude možné dojíždět za prací, která bude lépe placené, resp., která bude a region bude díky tomu bohatnout. Dnes to máte autem do Olmíku 1:30 a vlakem 2. Nevím o jiném městě či regionu, který by byl tak vzdálený od centra kraje.
vy jste nekdy zkousel dojizdet 90 minut jedna cesta? ono vam z toho dne pak moc nezbyde…
A do roka bydlíte v Olmiku…
asi tak…
Je ironie, že když si projedete vesnice na Jesenicku nebo třeba Šumpersku, tak vesměs vypadají lépe, než ve středních Čechách, když tedy pominu satelity. A proč? Protože lidi sice mají méně peněz, ale zato mnohem víc času se o ty svoje baráčky starat než lidi, co v 7 vyrazi makat do Prahy a v 6 večer se z ní vrátí.
Jak kde.
To je sice pravda, ale v tom jim snad nikdo nebude bránit ať už tam ten tunel bude či ne…
k tomu, aby vase zahrada nevypadala jako smetiste opravdu nemusite byt milionar.
Tato vzdálenost od centra kraje je zcela politickou otázkou jak se republika dělí na kraje… Kdyby tam žili lidi (v neojedinělém počtu) tak mají kraj jako třeba Karlovarský…
pomohlo by určitě , ale stačí se podívat na intenzity provozu a nemusí nic zkoumat
Kašlat na odříznutý region by Vám šlo. A hned potom byste si stěžoval, že tam žijí dementi a dezoláti, viďte? 😛
kašlat ne, ale poměr cena/výkon vám tady nevyjde nikdy
To je taky jeden z úkolů státu, financovat věci, které účetně úplně ziskové nebudou. A právě dopravní spojení i do odlehlých oblastí k tomu patří.
tak pokud je problem zafinancovat paterni dalnici, tak u vlacku do jeseniku s 200 lidmi denne to bude problem tuplem.
sotous jako diagnoza matematicke negramotnosti.
Tak u D6 směr KV to není problém ze to finančně nevyjde, jedna se o podporu regionu proč by to měl bejt problém u železnice??
to co by stal tenhle tunel stoji cela d6 z prahy do varu, ty komiku.
Dokud se bude u veřejných služeb dogmaticky zkoumat poměr cena/výkon (a ten výkon měřit – jak jinak – výhradně v korunách, které to někomu nasype na soukromé účty), budou všechny díry u Hanušovic postupovat ještě hlouběji do prdele než kde jsou teď.
urcite, jeden blbej zeleznicni tunel odcini benesovy dekrety…
Jasně, před rokem 1945 bylo Jesenicko fakt bohaté. 🙂
V tom Frývaldově si dělali za první republiky jen takový piknik, ale zlí policajti jim to zkazili.
kdyz si vezmete regiony prvni republiky, tak jesenicko mohlo byt srovnatelne s okrajovymi oblastmi strednich cech a tipnul bych, ze bylo bohatsi nez napr. vysocina (pelhrimovsko).
o podkarpatske rusi, slovensku, moravskych karpatech nemluve…
Ano.
Co je to „kašlat“? Silnice přes CH sedlo komplet zrekonstruovaná, stejně tak většina dvojek na Jesenicku, o tom si třeba Olomoucko může nechat zdát, trať Zábřeh-Jeseník taky po generálce…
v roce 2013 odhadované náklady 4,5 miliardy korun.. Reálně spíš 2x tolik dnes
silnicni tunel mel mit 6 km, zeleznicni musi byt o dost delsi. k tomu trat do fryvaldova. realne spis 7x tolik dnes.
Jo asi máš pravdu, tak 7x ta částka je reálnější. Není pořádná trať ani na Plzeň /Mnichov a tady někdo sní o tunelu pro území, kde po vysidlení Němců žije v celém okrese 35000 lidi a z nich stejně většina jezdí autem.. Srovnávat to s D6 do KV je úplný nesmysl, za ty uvažováné prachy je celá dálnice
Posledních 30 let se pořád argumentuje vysídlením Němců, jako kdyby jeho důsledky byly přírodní zákon. Rozumnou snahu o jejich řešení je vidět málokde.
Spíš bych řekl, že je přírodním zákonem, že lidi z takových oblastí odcházejí, bez ohledu na národnost. Čím vyšší vzdělání, tím víc – výjimkou jsou lékaři a učitelé, ti jsou potřeba i v takové periferii.
Ale v takovém Lüneburském vřesovišti (téměř pustá oblast mezi Hamburkem, Hannoverem a Brémami), v Hunsrücku nebo Schwarzwaldu – a nebo i na baorské straně Šumay – to vylidňování venkova je vidět taky a Benešovy dekrety tam neplatily. A to nemluvím o venkově ve východním Německu.
Tyhle vnitřní periferie jsou i ve Francii, v Itálii, ve Španělsku… Tam se s tím veřejná správa aspoň snaží něco dělat. Viz např. domy na prodej za 1 euro na italském venkově.
Prodej domů za jedno euro je spíš přiznáním toho, že se už nedá nic dělat.
Všeobecně se vliv megainvestic na kvalitu života ve slabých regionech přeceňuje. Zrovna jmenované Španělsko nebo jižní Itálie jsou takových staveb plné, včetně nesmyslů, jako metro v Katanii nebo několikakilometrové tunely na úzkorozchodce kolem Etny, ale nemyslím, že by to nějak pomohlo.
Ale zase tím jde dobře živit různé mafie.
A třeba v Bavorské Žel.Rudě se jim to taky nedaří:
https://www.youtube.com/watch?v=7Y4vzVsc5Nk
To by bylo velký wow. Snad se toho dožiju. Pro začátek by neuškodilo protáhnout koleje alespoň o 500m až k lanovce.
S tím si poradí obce v údolí Desné samy, i bez kraje… 😉
Jako studie proč ne – mohli by si vyhrát se zaústěním trati do Jeseníku a také s umístěním zastávek v údolí Bělé.
https://mapy.cz/s/luzeforujo
Stoupání 105 m na prvních 1,5 km z Jeseníku? Sorry jako.
Vlhké sny.
Já bych to tak neviděl. Je to otázka priorit. Když si řekneme, že se na pohraniční regiony úplně vykašleme, tak máte samozřejmě pravdu a můžeme se potom vykašlat třeba i na D6 na Karlovarsku. Pokud, ale usilujeme o propojenou republiku, tak bych se sakra snažil, aby se dělaly takové projekty.
Mně by se to i líbilo. Ale snažím se být střízlivý realista. Tunel pod ČH sedlem za mě patří do kategorie metro v Brně, celá další nová jaderná elektrárna… Zajímavé (a nikoliv neužitečné) vizionářské projekty, které jsou ale ekonomicky velké sousto.
Eknomicky v té zmiňované studii nejlíp vycházel kombinovaný tunel.
To je v relativních číslech, ale v absolutních číslech je samozřejmě ještě dražší než každý jeden. Čili je to jako říct „nebyla by to až taková hrůza“ ale chtělo by to ještě vyšší počáteční náklady… schválně, jaký byl aspoň odhad nákladů??
Ale tady jim dálnice do krajského města už dávno vede
Ano a začíná i končí v Karlovarském kraji
Jak to myslíte? D6 NEEXISTUJE v plné délce.
Tak když říkám TADY a řeč je o Olomouckém kraji, tak asi myslím dálnici do krajského města Olomouc, že 🙂
Která narozdíl od dálnice do krajského města Karlovy Vary EXISTUJE.
Řešit pohraničí by měla být priorita státu. Nicméně za mě je to spíš podpora podnikatelského prostředí, aby v těch regionech byla práce a byl důvod tam zůstávat a tvořit. Silná ekonomika si pak potřebné investice do těchto mega projektů najde. Nevidím jako udržitelný mód centralizovat veškeré pracovní příležitosti v centru (Olomouc, Praha) a celé masy lidí převážet ze sídliště (Jeseník) do úžasného centra (v tomto případě Olomouc), byť to bude seberychlejší. Tím neříkám, že kvalitní dopravní spojení není pro rozvoj oblasti důležité…samozřejmě, že je!…ale v reálných možnostech.
Ony jdou tady proti sobě dva proudy. Jeden není o tom „dojíždět za prací z Jeseníka do Olomouce“, ale přestěhovat se do Olomouce či okolí. Proto také jsou ceny bytů a domů poblíž velkých měst tak astronomické. Na druhou stranu tady je nový proud „homeoffice“, tedy co nemusíš dělat přímo na místě, dělej z domu. Ať vyhraje ale kterýkoliv proud (a já osobně doufám, že ten druhý), obávám se, že ani jeden z nich úplně nezapadá do toho, abychom měli kvalitní dostupnost i do odlehlých částí republiky.
Zkus mi v tuzemsku najít místo dopravně odlehlejší od krajského centra než je Javorník ve Slezsku.
Proste je to daleko,no…holt geografie,historie,politika…z Javorniku je to daleko vsude. Na druhou stranu,jaka je potreba jezdit z Javorniku pravidelne do krajskeho centra a v jakych intenzitach?
Bílá Voda?
Slavonice
No nevím, přes Paczkow, Kladsko, Náchod a Hradec do Prahy mi to tak zlé nepřijde.
Ale jaasně, pokud se jedná o dopravu do krajského centra, tak to jo.
tvrdit, ze se nepostavenim jednoho konkretniho zeleznicniho tunelu (vlakem jezdi v okrese jesenik 5% obyvatel) „vykasleme na pohranicni regiony“, je naprosta absurdita.
Nelze porovnávat jeden okres a dál nic s krajem a propojením do Německa. Je to jen sen až za 20 let bude hotovo a pokud bude na opravy toho již stojícího.
Tak D6 bude i pro tranzit do reichu…
A co tam bude jezdit, když jsou plány současného hejtmanství všechny linky pokrátit 😛 😀
Třeba to, co tam odveze ty, kteří právě kvůli současné odlehlosti jedou jinam? Vlakem to přes sedlo nejde a po silnici, kdy je to od Šumperka v podstatě furt obcí, je to otrava.
Proč železniční tunel? Ve vedlejším údolí železnice vede. Když tunel, tak silniční, zhruba 5km dlouhý.
„Proč železniční tunel?“
Třeba proto, aby se dalo vyhnout peáži s úvratí… Rozumné řešení by byl kombinovaný tunel.