Olomoucký kraj chystá velkou soutěž na dopravce s akutrolejovými vlaky. Odhalil, kam je chce nasadit

Smlouva bude platit patnáct let.
Olomoucký kraj je dalším regionem, který chce na části svých tratí provozovat akutrolejové jednotky, zjednodušeně také přezdívané jako bateriové (BEMU). Od roku 2029 mají jezdit v provozním souboru Haná 2.
Kraj o tom dnes informoval ve věstníku veřejných zakázek. Jde zatím o takzvané předběžné oznámení, k vypsání samotné soutěže na dopravce s požadovaným typem vlaku dojde příští rok říjnu. Pro kraj jde i o jinou premiéru: poprvé hledá dopravce na železnici v otevřené soutěži.
BEMU, nový hit mezi kraji. Akutrolejové jednotky plánují nově v Olomouci
Kraj počítá s tím, že do provozního souboru Haná 2 zahrne především tratě Olomouc – Senice na Hané – Prostějov, Senice na Hané – Červenka, Prostějov – Dzbel a Olomouc – Moravský Beroun s předpokládanými přesahy i na okolní tratě. „Těžiště provozu je na území Olomouckého kraje, předpokládají se přesahy i do okolních krajů,“ uvedl kraj. Počítá se smlouvou na 15 let od prosince 2029.
Zájem krajů o vlaky typu BEMU v posledních dvou letech výrazně roste. Jako první by měly akutrolejové jednotky vyjet letos v prosinci v Moravskoslezském kraji. Velké plány na nasazení bateriových vlaků mají pak Jihomoravský a Ústecký kraj.
Ústecký kraj chce koupit vlastní vlaky, plánuje pořízení akutrolejových jednotek
Hlavní výhodou akutrolejových jednotek je možnost zavedení nových přímých spojů i s využitím neelektrifikovaných tratí. To má přispět ke zvýšení atraktivity železnice. V elektrizovaném úseku vlak jede s využitím elektřiny z trolej, mimo pak na baterie.
Do roku 2035 bez dieselových vlaků. Jihomoravský kraj plánuje další velkou proměnu železnice