Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Olomouc zdraží v MHD jednotlivé jízdné, zlevní naopak roční jízdenky

Tramvaj Vario LF v Olomouci. Foto: Autor: Radek Bartoš – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2104586
Tramvaj Vario LF v Olomouci. Foto: Autor: Radek Bartoš – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2104586

Po devíti letech zdraží jízdné v olomoucké městské hromadné dopravě. Nový ceník počítá se zdražením jednotlivé jízdenky ze 14 na 18 korun, naopak zlevní celoroční jízdenka. Dopravní podnik města Olomouce slibuje navíc od příštího roku možnost platby jízdenek v dopravních prostředcích kartou.

Olomouc má ze všech krajských měst dosud nejlevnější jednotlivou jízdenku, za 14 korun může cestující jet 40 minut ve všední dny a hodinu o víkendech. „Cílem změn je motivace k nákupu časových jízdenek,“ uvedlo město v tiskové zprávě.

Stejná zůstane nadále cena SMS jízdenky. Cena za celoroční jízdné se sníží ze současných 3 200 na 2 950 korun. „Jde o kroky, které směřují k postupné modernizaci Dopravního podniku města Olomouce,“ komentoval změny předseda dozorčí rady Dopravního podniku města Olomouce Josef Kaštil. Úprava jízdného v zóně 71 Olomouc předchází zároveň připravované druhé etapě moderního odbavování cestujících. „Dozorčí rada dopravního podniku už schválila také zadávací dokumentaci na elektronický odbavovací systém v autobusech a tramvajích,“ doplnil Kaštil.

Úprava tarifu srovnává od 1. dubna 2020 cenu platby papírovou jízdenkou a úhradu jízdného prostřednictvím platby SMS. Obě přijdou na 18 korun. Naopak doplňkový prodej jízdenek u řidiče se prodraží. „Důvodem je motivace k preferenci nákupu prostřednictvím jízdenky SMS nebo nákupu v automatech a předprodeji. Ovlivňuje to plynulost dopravy a rychlost odbavení cestujících,“ objasnil předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaromír Machálek. Doplňkový prodej jízdenek u řidiče se změní ze stávajících 20/10 na 30/15 Kč.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Manitou
Host
Manitou

Olomouc je větší vesnice s notoricky nefungujícími automaty na jízdenky, ale pár revizory, které už člověk zná, jenž jezdí, do zblbnutí, okruh Hlavní nádraží – Tržnice – nám. Republiky – Hlavní nádraží.
A všelijaká tupá hlášení ve vozidlech MHD, to je zbytečný uvádět.
Prostě vesnice.

Jan
Host
Jan

ja jen doufam, ze okopirujou ostravsky system a nebudou jak Praha vymyslet zas neco „noveho“, co je v konecnem dusledku horsi (viz nutnost v praze dal tisknout jizdenku)

jirka
Host
jirka

jedu do olomouce zejtra a už teď vím že budu po městě chodt pěšky, moc veliké tak zas není aby to za den člověk nezvládnul obejít

Divočák
Host
Divočák

Zkušenost z Olomouce je taková, že pro návštěvníka, tedy i turistu je kromě linky na Svatý Kopeček MHD postradatelná, pokud netáhnete kufry z hotelu. Cena jednotlivého jízdného může způsobit odliv cestujích a snížení tržeb DPMO, jde o to odhadnout mez. SMS jízdenka mi asi dvakrát přišla pozdě, jinak spokojenost

IGCT
Host
IGCT

Hlavně ať jezdí stále T3- za chvíli tu jsou oblíbené olomoucké vánoční trhy a vánočně vyzdobená stařičká T3 opravdu lahodí oku cestujícího i kolemjdoucích 😊

Ludvík
Host
Ludvík

Jeden z problémů Olomouce je nádraží mimo centrum. Sice má frekventované spojení s centrem, ale ta cena za 2 km a asi 7 minut jízdy je poněkud demotivující. Když si to spočítá občasný cestující, přestupujcí z vlaku, může mít nutkání jet autem, nebo použít MHD načerno. Podobný případ je třeba OC Šantovka, kde je dokonce možné 3-4 hodiny bezplatně parkovat. Řešením by byly levnější jízdenky na krátký cestovní čas (např. do 10 minut).

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Prosím jen to ne. Všechny ty částky tady probírané jsou tak směšné. Složitost tarifu odradí náhodného cestujícího mnohem více než těch pár korun navíc (už teď je tarif IDSOK na můj vkus překombinovaný, i když jsou v Česku horší případy).

Mirek
Host
Mirek

Ale dříve existovala jízdenka na 15 minut za tehdy 6 Kč. No a samozřejmě tu využívalo 90% cestujících. A tak se milý DPMO rozhodl, že to je pro něj málo a tak sice prodloužil platnost jízdenky na 40 minut což je jaksi těm 90% cestujících úplně k ničemu ale zato ji dvojnásobně zdražil. To se stalo někdy před těmi 10-15 lety. Od té doby chodím z 70% pěšky, z 15% autem, z 13% na kole a z 2% MHD. Platit 14, resp. 18 Kč za to, že budu z nádraží na Tržnici o 5 minut dřív než pěšky ( samozřejmě… Číst vice »

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Tak to už je extrémní případ skrblíkovství… rozhodovat se na základě takto zanedbatelných částek.

Ušatá
Host
Ušatá

Zanedbatelné? Jak pro koho. Lidé s průměrnými příjmy na to při ostatních cenových relacích prostě nemají.

vydra
Host
vydra

Jeďte se podívat kamkoliv do AT/DE a uvidíte, na kolik vás jednotlivé jízdné přijde. Cena je úměrná české kupní síle. Řešíte zde opravdové kraviny.

jirka
Host
jirka

v AT/DE maj 3-4 násobný platy oproti CZ, v DE je navíc většina potravin a drogerie na stejné ne li nižší cenové hladině než v CZ!

vydra
Host
vydra

A také se tam nesvezete šalinou za 14 Kč.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jeden z problémů … Brna bude … nádraží mimo centrum. Sice bude mít frekventované spojení s centrem, ale ….

Mirek
Host
Mirek

No ona je sice jednorázová jízdenka asi levná, ale je potřeba si uvědomit, že dřív většina jízd s MHD po Olomouci je do 2km. Takže to zdražení je docela podstatné. Na druhou stranu je potěšující, že cena SMS jízdenky zůstane stejná a pro odmítače placení hotovostí najde jistě využití možnost platit platební kartou. Ale je pravda že více lidech to už nutí uvažovat zda jet opravdu MHD nebo jako hodně lidí autem, protože prostě je to bohužel stále autem ve více lidech levnější.

petr766
Host
petr766

Miluju „argument“ že se dlouho nezdražovalo. No a co jako? Dost věcí nezdražilo o dost déle než MHD, některé jsou i levnější než dříve. Zdražovat jednorázové jízdenky je přesně cesta, jak vyhnat cestující, kteří nepotřebují mít průkazku a nejezdí každodenně, takže příště už sednou raději zase do auta zvláště když pojede celá rodina.

Radek Janata
Host
Radek Janata

„Dost věcí nezdražilo o dost déle než MHD“.

Ovšem nákladové položky dopravního podniku to nejsou. Rostou především mzdy.

Radek Janata
Host
Radek Janata

„Zdražovat jednorázové jízdenky je přesně cesta, jak vyhnat cestující, kteří nepotřebují mít průkazku a nejezdí každodenně“.

Je to právě naopak. Když se sníží poměr mezi časovou a jednorázovou jízdenkou, více lidí si pořídí tu časovou. A jedině časová jízdenka motivuje k pořádnému používání MHD, protože pak jezdíte „zadarmo“. V Praze to mělo stejný efekt. Taky se tím sníží počet černých pasažérů.

nelzete
Host
nelzete

Zlin neni krajske město?

A.R.
Host
A.R.

Jo, s tím problém nemám. Olomoucká MHD je ultralevná. Nicméně je to pořád lepší varianta než snižování počtu spojů.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Cena bude pořád směšná, taková změna ani nestojí za řeč. Největším přínosem ale bude konečně možnost koupit si jízdenku v tramvaji kartou. Konečně! Koupit si jízdenku v Olomouci je teď o hodně složitější, než by se na jinak velice dobrý systém MHD slušelo. Když nemáte mince nebo českou SIM kartu, tak jste nahraní. Nemám rád hotovost ve veřejné dopravě, stejně tak nemusím ani různé proprietární kartičky s nabíjením kreditu, které jsou ve většině případů úplně neopodstatněné. Nejlepší cestou je používání celosvětově standardních platebních metod jako karet nebo Apple Pay, ať už v kombinaci s papírovými jízdenkami, nebo i klidně bez… Číst vice »

Desper
Host
Desper

Souhlasím, ten Poseidon je výsměch. Přitom to začalo jako šotoušská sledovačka vozů MHD a mělo to nakročeno na moravské Švýcarsko. V Olomouci už jde nahrát na platební kartu i roční jízdenku, ALE nepřijímají ji ve vlacích, přitom cena je stejná.

Ušatá
Host
Ušatá

Nejjednodušší a nejlevnější je vždy platit penězi než nesmysly s elektronikou. Váš koníček nevnucujte normálním lidem!

PetrD
Host
PetrD

Kdyby to tak bylo tak DPO neruší papírové jízdenky …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zásadně zlatý standard a 100 % kryté mince. Tyhle papírky si strčte do kotle. Tohle je ještě navíc WERGL! comment image

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce