Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) vypsal soutěž na dodávku jediné nové tramvaje, na kterou získá evropskou dotaci a nasadí ji na chystanou novou tramvajovou trať na sídlišti Nové Sady.
Podle zadávací dokumentace požaduje DPMO plně nízkopodlažní tramvaj s možností oboustranného nástupu. Součástí zakázky je i servis tramvaje po dobu 30 let. Odhadovaná cena je 41,68 milionu korun, z toho odhadovaná hodnota samotné tramvaje je 27 milionů korun. Oproti poslednímu nákupu tramvají EVO1 z Krnovských opraven a strojíren jde o poměrně zásadní zvýšení ceny; v soutěži na konci roku 2017 DPMO koupil tramvaje za cenu necelých 22 milionů korun.
Vítěz soutěže má dva roky na dodání tramvaje, DPMO v hodnocení dal 20 % váhu za zkrácení dodací doby. DPMO na dotazy, proč soutěží dodávku jediné tramvaje, neodpověděl.
Podle zadávací dokumentace bude nákup financován z Integrovaného operačního programu, podle názvu projektu bude vozidlo určeno pro prodloužení částí tramvajové tratě na sídlišti Nové Sady. Olomoučtí radní původně loni chtělo kvůli nedostatku peněz od stavby prodloužení odstoupit, nakonec ale plány přehodnotili.
První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.
Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.

Technické podmínky na novou tramvaj
Ø Životnost vozidla min. 30 roků nebo 1,8 milionu km.
Ø Délka skříně vozidla do 16 m bez spřáhel.
Ø Kapacita min. 20 míst k sezení a 70 míst k stání při obsaditelnosti 5 os/m2.
Ø Šířka skříně od 2,4 do 2,5 m včetně, vozidlo musí být schopné provozu na tramvajové
dráze zadavatele.
Ø Plně nízkopodlažní a bezbariérové vozidlo, které nemá pro průchod v celém vozidle, žádné schody.
Ø Výška nástupní hrany maximálně 350 mm nad temenem kolejnice na všech vstupech.
Ø Rozchod 1 435 mm.
Ø Minimální průjezdný poloměr oblouku 15 m, maximální sklon tratě 34,85 ‰ v délce 530 m.
Ø Jmenovité napětí napájecí sítě 600 V DC s kladným pólem v troleji.
Ø Schopnost rekuperace do sítě.
Ø Vozidla musí být možno spojit do jízdní soupravy s cestujícími obousměrně s vozy EVO1/o zadními částmi k sobě tak, aby soupravu bylo možno provozovat v obou směrech. Vozidlo musí umožňovat provoz s cestujícími v soupravě s vozy EVO1 a EVO1/o (jednosměrná s jednostranným odbavováním i jednosměrná s oboustranným
odbavováním). Zadavatel tedy trvá na plné kompatibilitě s vozy EVO1 a EVO1/o
jednosměrných vozidel s jednostranným a oboustranným odbavováním cestujících a jejich plnou provozovatelnost v soupravě.
Ø Minimálně 5 ks dveří, z toho minimálně 3 ks po pravé a minimálně 2 ks po levé straně vesměru jízdy.
Ø Vozidlo bude vybaveno technologií a komponenty, které vykazují maximální
spolehlivost provozu za minimálně vynaložené náklady na preventivní servis.
Ø Maximální konstrukční rychlost vozidla do 70 km/h, maximální provozní rychlost nastavit omezovačem na 50 km/h.
Ø Zrychlení a zpomalení vozidla musí splňovat parametry dané platnou normou.
Ø Průjezdnost vozidla výškou sněhu 100 mm a vodou 60 mm nad temenem kolejnice.
Ø Vozidlo bude provozováno na dráze zadavatele na kolejnicích typu NP3, TV65, NT1, S180 a NP4.
To chcú len 1 ks, alebo jednu súpravu?
Možná je požadována jedinečná nová tramvaj a díky predikci textu byl tento požadavek opraven na jedinou. Jinak Evičky se, podle mého názoru, osvědčují
Psal jsem to u minule zpravy k tomuto tematu a napisu to i dnes.
Tramvajova trat NEPOVEDE do Slavonina. Je to lez, kterou siri PR radnice. Tramvaj pojede maximalne tak ke Slavoninske ulici, ktera se nachazi v ctvrti Povel.
Takhle to je plánováno od začátku. A jestli někdo říká, že to je Slavonín nebo Povel je úplně jedno, protože každý ví, co se tím myslí.
„každý ví, co se tím myslí“
No, já to třeba nevím – a dalo mi dost práce (jako žádného velkého „nešotouše“ do problematiky tramvají nejen olomouckých) dohledat informace právě k tomu. „co se tím myslí“!
A když jsme u toho: nebylo by lepší (nebo aspoň smysluplnější) „zaokruhování“ té výhledové trati až do trati na Novou Ulici?
Například SŽDC vyprojektovala v roce 2005 tramvajovou trať na Nové Sady, která měla vést z Tržnice přes Rooseveltovu, Zikovu, dále kolem „bývalé zastávky“ U kapličky, dále mezi ulicemi Požárníků a dnešní Topolové, přes pole „Na Lukách“ k žel.zast. Nemilany, kde měla být točna a přestupní terminál na vlak.
Ovšem jako obvykle to padlo.
Proč SŽDC projektovala tramvaj?
A jakou pro vás má hodnotu to, jestli ta tramvaj má končit ve Slavoníně nebo na Povlu? Naprosto žádnou. Podstatné je, že víte, v jakém místě bude konečná a to si můžete najít na mapě. Ve které čtvrti to je, je úplně nepodstatné.
Jakube, v Praze se napriklad planuje tramvajova trat do sidliste Dedina, tj. ve smeru letiste VH.
Co kdybych byl primator a hlasil, ze tahle tramvaj pojede az k letisti? Jakou to pro tebe bude mit hodnotu? Pravda asi nema uz zadnou…
V Praze se třeba plánuje tramvaj do Slivence, která taky nepovede do Slivence, ale skončí poblíž. A taky tu máme jednoho magora, který neustále do diskuzí píše, že je to chyba, že ta trať je špatně (protože je špatně pojmenovaná). A ostatním normálním je to fuk, berou to jak to je. Tramvaj do Libuše taky pojede jen po okraji té městské části. Pak tu máme stěhování názvů, jako třeba Černý most, který byl kdysi tam, co se dnes říká Lehovec a dneska je skoro až v Počernicích, podobně též Prašný most (podle Prašné věže, která v jeho původní blízkosti stojí… Číst vice »
Přitom nákup většího počtu vozidel najednou by mohla být skvělá příležitost vyhodit zbytky T3, zvlášť když se počítá s dalším rozšiřováním tramvajové sítě.
Jenomže třetí etapa bude zakončena smyčkou a nebudou potřeba oboustranné tramvaje.
… zoufalství
„Podle zadávací dokumentace požaduje DPMO plně nízkopodlažní obousměrnou tramvaj s možností oboustranného nástupu.“
Nemělo by jít o jednosměrnou tramvaj (tedy EVO1/o)? Protože já si pod obousměrným vozidlem s délkou do 16 m představím spíše nízkopodlažní obdobu T6C5.
Rozumím tomu stejně…taky mě to překvapilo.
Já nevím, proč tam auto článku napsal. V odkazu čtu nadpis: TECHNICKÁ SPECIFIKACE TRAMVAJE JEDNOSMĚRNÉ S OBOUSTRANNÝM ODBAVOVÁNÍM CESTUJÍCÍCH. Jestli to dobře chápu, tak v Olomouci už provozují a chtějí provozovat tramvaje s dveřma na obou stranách ve dvojicích v uspořádání PX. Sólo bude schopna normálně jezdit jen dopředu.
P.S. Už jsem viděl i opak, tady obousměrnou tramvaj s jednostranným odbavováním cestujících (Terst).
Moje chyba, omlouvám se.
Ta uz ceka v Krnove na predani. Je to predrazene ucelove vyberove rizeni, do ktereho ani zadny dalsi vyrobce dle zadanych parametru nevstoupi.
nevim co je na tom predrazene – tedy krome toho ze to vyberko na jednu tramvaj je oooobrblbost…
cena predrazena není – v pororvnani k nakupni cene gtramvaji typu 15T v Praze od Skoda Transportation – kus za 85 mil Kc. navíc stejne dostanou 85% procentni dotaci z unie…
Komu by se taky vyplatilo dělat 30 let servis na jednom kusu.
jo, kdo umí, ten umí
Divná je jen jedna a zcela bez opce… To opravdu v další 5 letech nebudou v Olomouci potřebovat žádnou další tramvaj těchto parametrů?
Tak vhledem k tomu, že se počítá s třetí etapou, kdy u křižovatky Jižní/Schweitzerova má být smyčka, je dle mého i tento vůz zbytečný. Na obsluhu druhé etapy bude potřeba 6 vlaků, v současnosti má DP vlaků 8 plus liché EVO1/o. Zajímavé je, že ve VŘ je podmínka spřahovatelnosti s EVO, když minulé bylo právě kvůli „diskriminující“ (byť logické) spřahovatelnosti s plusky zrušeno (a výrobce se tudíž, byť by se to jistě dalo dohodnout, na ni vykašlal). A věc druhá – na Trnkovu se jezdí více než 6 let, zhruba za 4 roky najede hromadně 14 plusek km do VP… Číst vice »
Já bych tak nějak očekával, že se budou opcemi jistit pro případný nákup dalších kousků, aby nemuseli pořád soutěžit. Třeba 1 jistá + opce na až 4 další, nebo tak něco. Respektive něco podobného měli udělat v původním výběrku…
Divné, a do očí bijící je to, že jen jednu. Čekal bych, když už je to vypíchnuté v nadpisu, že to bude v článku buďto vysvětleno, nebo nějakou úvahou rozebráno. A nic…
DPMO na dotazy, proč soutěží dodávku jediné tramvaje, neodpověděl.
Když se nad tím trošku zamyslím, nemůže to být dáno třeba podmínkami dotace? Je určena na konkrétní akci a nelze to spojit s ostatními potřebami DPMO.
Jako že by mohla jezdit jenom na tom kousku v rámci druhé etapy a nesměla do historického centra ani v budoucnu na novou konečnou? To zní tak blbě, že bych se tomu nedivil. 🙂
V Praze byla kdysi dost dlouho v provozu taková linka (č. 24) mezi Zahradním Městem a Hostivaří: linka č. 4 tehdy končila v Zahradním Městě a „na tom kousku“ do Hostivaře jezdila ta „čtyřiadvacítka“ možná dokonce obousměrně po jedné koleji – už si na to vzpomínám jen velmi matně, protože to pro mě bylo na opačném konci Prahy, a proč tomu tak bylo (tehdy nová TT do Hostivaře asi nebyla ještě úplně hotová, možná v Hostivaři ještě ani nebyla v provozu smyčka = nevím) a ve které době to přesně bylo (odhaduji maximálně někdy na přelomu 50. a 60. let… Číst vice »
To se logicky a bez nařčení z pomluvy vysvětlit totiž nedá.
A při tom je to logické doplnění lichého oboustranného jednosměrného vozu Evo 1/o do soupravy. Více jsem se divil, že ty oboustranné vozy Evo v předchozím výběrovém říézení byly požadovány pouze tři (jedna a půl soupravy).
Taky nechápu proč rovnou neobjednali 4 kusy respektive místo 8 kusů měli objednat 10 a z toho 4 PX
To dost možná souvisí s výší dotace, kterou tenkrát dostali. A teď se mohla objevit možnost jak dostat další dotační peníze a koupit alespoň další tramvaj.
Takže odpovědi jsem se nakonec dočkal, děkuji za ní, škoda že takovou věc neví redakce, aby ji do článku napsala rovnou.
oboustranného nástupu…