Olomouc soutěží jedinou tramvaj pro novou trať v Nových Sadech, zakázka počítá se servisem na 30 let
Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) vypsal soutěž na dodávku jediné nové tramvaje, na kterou získá evropskou dotaci a nasadí ji
Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) vypsal soutěž na dodávku jediné nové tramvaje, na kterou získá evropskou dotaci a nasadí ji na chystanou novou tramvajovou trať na sídlišti Nové Sady.
Podle zadávací dokumentace požaduje DPMO plně nízkopodlažní tramvaj s možností oboustranného nástupu. Součástí zakázky je i servis tramvaje po dobu 30 let. Odhadovaná cena je 41,68 milionu korun, z toho odhadovaná hodnota samotné tramvaje je 27 milionů korun. Oproti poslednímu nákupu tramvají EVO1 z Krnovských opraven a strojíren jde o poměrně zásadní zvýšení ceny; v soutěži na konci roku 2017 DPMO koupil tramvaje za cenu necelých 22 milionů korun.
Vítěz soutěže má dva roky na dodání tramvaje, DPMO v hodnocení dal 20 % váhu za zkrácení dodací doby. DPMO na dotazy, proč soutěží dodávku jediné tramvaje, neodpověděl.
Podle zadávací dokumentace bude nákup financován z Integrovaného operačního programu, podle názvu projektu bude vozidlo určeno pro prodloužení částí tramvajové tratě na sídlišti Nové Sady. Olomoučtí radní původně loni chtělo kvůli nedostatku peněz od stavby prodloužení odstoupit, nakonec ale plány přehodnotili.
První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.
Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.
Technické podmínky na novou tramvaj
Ø Životnost vozidla min. 30 roků nebo 1,8 milionu km.
Ø Délka skříně vozidla do 16 m bez spřáhel.
Ø Kapacita min. 20 míst k sezení a 70 míst k stání při obsaditelnosti 5 os/m2.
Ø Šířka skříně od 2,4 do 2,5 m včetně, vozidlo musí být schopné provozu na tramvajové
dráze zadavatele.
Ø Plně nízkopodlažní a bezbariérové vozidlo, které nemá pro průchod v celém vozidle, žádné schody.
Ø Výška nástupní hrany maximálně 350 mm nad temenem kolejnice na všech vstupech.
Ø Rozchod 1 435 mm.
Ø Minimální průjezdný poloměr oblouku 15 m, maximální sklon tratě 34,85 ‰ v délce 530 m.
Ø Jmenovité napětí napájecí sítě 600 V DC s kladným pólem v troleji.
Ø Schopnost rekuperace do sítě.
Ø Vozidla musí být možno spojit do jízdní soupravy s cestujícími obousměrně s vozy EVO1/o zadními částmi k sobě tak, aby soupravu bylo možno provozovat v obou směrech. Vozidlo musí umožňovat provoz s cestujícími v soupravě s vozy EVO1 a EVO1/o (jednosměrná s jednostranným odbavováním i jednosměrná s oboustranným
odbavováním). Zadavatel tedy trvá na plné kompatibilitě s vozy EVO1 a EVO1/o
jednosměrných vozidel s jednostranným a oboustranným odbavováním cestujících a jejich plnou provozovatelnost v soupravě.
Ø Minimálně 5 ks dveří, z toho minimálně 3 ks po pravé a minimálně 2 ks po levé straně vesměru jízdy.
Ø Vozidlo bude vybaveno technologií a komponenty, které vykazují maximální
spolehlivost provozu za minimálně vynaložené náklady na preventivní servis.
Ø Maximální konstrukční rychlost vozidla do 70 km/h, maximální provozní rychlost nastavit omezovačem na 50 km/h.
Ø Zrychlení a zpomalení vozidla musí splňovat parametry dané platnou normou.
Ø Průjezdnost vozidla výškou sněhu 100 mm a vodou 60 mm nad temenem kolejnice.
Ø Vozidlo bude provozováno na dráze zadavatele na kolejnicích typu NP3, TV65, NT1, S180 a NP4.