Olomouc si nechá předělat další T3. Za cenu jen mírně nižší než větší ostravské nové

Tramvaj Vario LF v Olomouci. Foto: Autor: Radek Bartoš – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2104586Tramvaj Vario LF v Olomouci. Foto: Autor: Radek Bartoš – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2104586

Společnost Pragoimex vyhrála soutěž na modernizaci tramvaje T3 z majetku Dopravního podniku města Olomouce (DPMO). Dopravce za modernizaci desítek let

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym

Zřejmě nehrozí, že by do toho vozu dali klimu, že?

Tady na Moravě

To je prece v Olmiku uplne normalni. Plan obnovy vozoveho parku je nastaven na tyhle kamaradsofty – pekne po jednotkach kusu za premrsteny prachy. A mluvci vam na to rekne – vsak co, vyberko bylo prece otevrene, moh se prihlasit kdokoliv.
Ale to, ze vyberko je nastavene jen na jednoho vyrobce a ze parametry umoznuji dodat shit wanu za megaprachy, tim se uz nikdo nepochlubi.

nechanickey

V hanácké metropoli mi nejlépe „sednou“ nové Evičky.. Masivní T3jka je spíš liberecká záležitost- kopec a oblouk, kam se podíváš

MildaIV

U této diskuze mě napadá, jestli někdo spočítal ty cestující na fotce. Pro neznalé se jedná o hlavní dopravní uzel v Olomouci. A teď mi zkuste někdo vyssvětlit, kolik přesně by se ušetřilo, kdyby tam jel ten větší Stadler.

Pavouk

Hmm, fotka je z květnové soboty ve 3 odpoledne (před 2 lety). Třeba v sobotu odpo jezdí méně cestujících a nebo předtím zrovna jela jiná travmaj….

Michal Geršl

Buhužel pravda je taková, že u nás v Olomouci jsou některé tram. ostrůvky dlouhé přesně a akorát na soupravu T3. Jen tak tak se tam vleze souprava 2xVario nebo 2xEVO. Stadleru je hrozně dlouhý a navíc je město toho názoru, že by se neobsazovala do plna – čili byla by nevyužitá stoprocentně. To by se týkalo eventuálně i tramvaje 15T.

medved

Olomouc je jedine mesto v byvalem Ceskoslovensku kde jeste v listopadu 1989 stala socha masoveho vraha Stalina a kde jakykoliv pokrok se deje pouze s nejvyssi opatrnosti. Plati to zrejme i o prodluzovani tramvajovych ostruvku.

Kubrt

Spojování stádlerů do dvojic v Olomouci tady nikdo nepředpokládal.

MildaIV

Samozřejmě je to o určitém mixu vozidel, které pokryjí potřby provozu. Vozidla délky T3, které se používají jak sólo tak spojené a pak vozidlo, které je kapacitně někde mezi. Jenže těch v daném provozu potřebujete určitý počet, a efektivně nenahradí ta druhá vozidla. A pak tu ještě máte požadavek na co největší typovou jednotnost, která snižuje náklady. Ve výsledku múže být i o něco dražší tramvaj dlohodobě lepší investice. Neříkám, že je to tento případ a o hospodárnosti vedení Olomoucké MHD mám také své pochyby, ale rozhodně bych ten problém tak moc nezjednodušoval a hned tento nákup neodsuzoval.

David

Michal Geršl: A já už si myslel, že na prahu 3. desetiletí 21. století je ambicí měst MHD zatraktivňovat a počty cestujících zvyšovat a ne je udržovat desetiletí víceméně na konstantní hladině.

železničář v důchodu

A to tam vybudujete nějakou porodnickou farmu a la Čína nebo Indie, aby vám po dalších cca 10 letech začaly její produkty tu vaši „zatraktivněnou“ MHD začaly plnit?

navratp

Co třeba z auta do tramvaje? Při zachovaní stejné porodnosti.

MartinS.

Takže by se autor mohl investigativně zeptat ve Stadleru, za kolik by mu vyrobili 1 ks tramvaje, podobné té, kterou dodávali pro Ostravu a s tím servisem na 20 let, o kterém tu píše pan Kocurek. Srovnávat zakázku na 1 ks tramvaje se zakázkou na 30 ks tramvají s opcí na dalších 10 je přece nesmysl. Kusová výroba a sériová výroba se pohybují v úplně jiných cenách… takže srovnání kulhá. Dalo by se se to možná srovnávat s rekonstrukcí T3 (T3R.P) na T3R.PLF, ale ty si bude DPP předělávat vlastními silami ve svých dílnách a navíc jich chce 65 ks,… Číst vice »

Kubrt

Co když smyslem srovnání s dodávkou stadlerů pro Ostravu není ukázat, že kusová výroba je drahá (to všichni tušíme), ale poukázat na to, že kupovat jeden kus tramvaje je strašně neefektivní? Nadto tramvaje, kterou dodává jediný relevantní výrobce. Kupovat něco podobného někde v Uralvagonzavodu není z více důvodů dobrý, a vlastně ani realizovatelný, nápad.

MartinS.

A co by DPMO dělal s více kusy? Tramvajový provoz v Olomouci je malý. Síť se rozšiřuje o kilometrová prodloužení tratí. Na pokrytí takového prodloužení stačí třeba jedno pořadí, tedy jeden vůz. Těžko jich budou kupovat 20, když by ty vozy nenašly využití, nemluvě o tom, že by je nebylo kam odstavovat a objednatel by si je neobjednal. Jestli se nepletu tak EVO1 koupil DPMO v počtu 8 ks. A vyřadil T3. Teď už to bude jen kusovka, než začnou vyřazovat Astry.

Kubrt

Co by dělal s více kusy? Třeba začal odesílat progressy směrem východ. Teď se soutěží, dodávky můžou být postupně 2020-2022, tou dobou snad bude Jižní (tedy vyšší vpravení), progressy budou mít řádově 20 let od rekonstrukce a 35 let fyzického života, sám mnluvíš o vyřazování aster. Já tedy prostor pro více než jednokusouvou objednávku – rozloženou do několika let – vidím.

Jva

Vyšší vypravení na Jižní? Jedna souprava navíc (pro II. etapu ke kapličce) došla loni (3 oboustranná EVO1/o), na Jižní má být smyčka, tudíž 4 soupravy na d-3, 3 sóla na d-5 (i když bude jezdit po 15 minutách), tedy oproti dnešku +1 vůz (nebo-li „béčko“ z „lukrativní“ d-U) s tím, že už tam nebudou nutné oboustraňáky.

Jva

Vzhledem k tomu, že stále bude v OL ještě 18 T3RP, co takhle soutěžit dejme tomu o půlku v rámci 5 let s opcí na zbytek v dalších 5 letech? A za druhé – jít opět cestou „rekonstrukce“ poté, co se loni koupilo 8 EVO, je krokem zpět, zvlášť pokud se cena (na rozdíl od užitné hodnoty) až tak neliší…

Jiří Kocurek

Obávám se, že „dodává jediný relevantní výrobce“ platí pro téměř jakoukoliv tramvaj. A považuju za vhodné míz jen několik málo typů vozidel, aby se nemuselo držet dílenské zázemí pro 10−20 atypů po jednom/dvou kusech.

Kubrt

To není pravda, že by to platilo pro jakoukoliv tramvaj. Když budeš poptávat 30m tramvaj (v rozumném počtu kusů), tak se přihlásí Alstom, Bombardier, CAF, PESA, Siemens, Stadler, Škoda… Když se jde s požadovanou kapacitou/délkou dolu, začíná to být horší. Už ten dvoudílný Stadler pro Ostravu je anomálie, srovnatelné je jen VarioLF2/EVO2. Západní výrobci takhle malé tramvaje (o 15m nehovoře) nedělají, protože po nich není poptávka – zbytečně malé, resp tolik lidí jako v sólo tramvaji se dá odvézt autobusem. 15m travaje přežívají ve výrobě jen u nás a v Rusku, ani v Polsku se masově neprodukují/nerekonstruují tramavje takovéto kapacity… Číst vice »

Jiří Kocurek

Sice budete mít víc nabídek více výrobců, ale vozidla budou zaměnitelná jedině na lince z pohledu cestujícího. Z pohledu provozovatele je noční můra i „pitomý“ vlečňák VV60LF, kdy nároky na údržbu 1 ze 4 provozních (jak kdy) kusů vycházely skoro stejně jako na 1 celou T3R z několika desítek tehdy provozních kusů. Leda by Olomouc otevřela výběrko na 20−25 tramvají s dodáním během pěti let a pak 15 roků nic neobjednávat, jen splácet úvěr. Jedině tak by se vyplatilo mít na každém výběrku jiného dodavatele, v provozu by tak byly dlouhodobě 3 až 4 typy vozidel (+ případně odvozený podtyp).… Číst vice »

Kubrt

Však to někde píšu, řešením je rámcová smlouva na „až 20 tramvají“ s možností realizace po dobu 10 let, podle potřeby a finančních možností. Samozřejmě i to bude na kus vycházet dráž, než když někdo koupí těch 20 tramvají najednou v jednom roce, ale určitě lepší, než to soutěžit po kuse. 30m tramvaj byla dána jako příklad kategorie, v níž už se dá dobře vybírat. Kolik 30m tramvají by se uplatnilo v Olomouci nevím, nějaká dvojčata tam jezdí, tak nějaké asi ano. Výběr v kategorii 20-25 m už je mnohem užší, potýkají se s tím i malé provozy v exDDR,… Číst vice »

železničář v důchodu

Pro Krista Pána: proč by mělo město (= jeho DPP) kupovat úplně nová vozidla, když lze jen modernizovat ta, která už mnoho roků má, a která (na rozdíl od těch „nových“) už prokázala, že vydrží „věčně“? DP přitom přece zatím nepotřebuje vozový park rozšiřovat, tak pouze chce vylepšit jeho kvalitu a přiblížit ji požadavkům doby: co je na tom divného?

Kubrt

Tak pokud považujete VarioLF za to technicky a ekonomicky nejvýhodnější, co můžete za své peníze dostat, je vše v naprostém pořádku 🙂

železničář v důchodu

Za ideální to samozřejmě nepovažují – ale co jste schopen za srovnatelné prostředky sehnat lepšího jako „modernizaci“ stávajícího vozidla?

Kubrt

Proč trváte na té „modernizaci stávajícího vozidla“? Já vidím situaci jinak – mám tramvajový provoz, vysokopodlažní tramvaje které chci nahradit a omezený rozpočet. A tento článek je o tom, že za cenu 4 VariíLF můžu mít 3 „ostravské stadlery“. Pokud budu trvat na 15m modernizaci, tak mi samozřejmě nic jiného než Vario od Pragoimexu nezbyde – budu jeho rukojmím, budu kupovat za cenu jakou si řekne, protože nikdo jiný takovou tramvaj nenabízí. V té 20-25m kategorii už je aspoň nějaká konkurence (Stadler, Evo2, možná Bombardier – před pár lety takové tramvaje dodával do exDDR) umožňující porovnat, posoudit, vybrat si.

SYN

Tak doufám že si nebudeme zastírat že část té „věčnosti“ spočívá v tom že při „rekonstrukci“ pomocí (nově vyráběné) vozové skříně VarCB3(N) se z té staré šaliny použijí akorát „papíry“, možná třeba stěrač nebo tak něco… podvozky můžou být nové nebo se dají na reko, ale plechy jsou fungl nové, taktéž vnitřní vybavení. Jako některé české DP s většími dílnami si část prací dělají samy, takže tu docela funguje jistý vnitřní trh, není to tak hrozně monopolní (jen v některých částech, třeba skříň dělá snad jen KOS Krnov ale nijak vyděračské ceny nemají…), ale na výběr toho moc není, ty… Číst vice »

železničář v důchodu

„A je třeba si položit otázku, zda se Olomouci vůbec vyplatí provozovat 30m tramvaje, zda nejsou příliš velké..“
Samozřejmě: zejména v tak malých městech, jako je „Hanácká metropole“, je podstatný interval – bude-li to třeba 15 minut, vlastně ani nemá smysl žádnou MHD provozovat, protože za tu dobu tu trasu, kterou většina potenciálních cestujících (ne právě levnou) MHD potřebuje absolvovat, dopajdám pěšky i já …

Jan Sova

Zkuste přejít Olomouc od nádraží ke Floře za 15 minut. Jožo Pribilinec by to asi dal, ale zbytek obyvatelstva ne.
Modernizace T23 by samozřejmě mohla být smysluplná, ale vše je otázka ceny. Tahle „výběrová“ cena vypadá nadsazená, jako když se modernizovala Regína. Nové Evo2 je neporovnatelně lepší stroj, to bych být OL radnicí, raději tlačil na tuto inovaci.

a8n

Modertransu. Moderus je produktová řada.

Martin V.

Já to spíš pochopil tak, že si autor klade otázku, zda je opravdu tak výhodné donekonečna recyklovat legendární T3, nebo je lepší se od ní odstřihnout a koupit zcela nový (a zcela nízkopodlažní typ). Množstevní sleva bude jak u rekonstrukcí, tak u novostaveb. S tím Olomouc moc nenadělá (Praha je mnohem větší než Ostrava, ta zas mnohem větší než Olomouc). Leda by se DPMO podařilo k někomu při větší objednávce přidat s tím, že chtějí dva kousky úplně toho samýho.

železničář v důchodu

A kdo a jak zorganizuje to se „k někomu při větší objednávce přidat“ – zkusíte to Vy?

železničář v důchodu

Kubrt: Ale vždyť olomoucký DP vlastně nic „navíc (dalšího)“ vlastně nekupuje: už v prní větě toho textu, jehož podstatu tady leckdo hloupě napadá, je přece napsáno, že „modernizaci tramvaje T3 z majetku Dopravního podniku města Olomouce (DPMO)“! – takže jde jen o „uživatelské zpříjemnění“ starého vozidla!

Kubrt

No a to je přesně ten problém, o kterém se tu bavíme – kupovat jednu novou tramvaj, nebo chcete-li „objednávat“ jednu papírovou rekonstrukci, jejímž výsledkem je prakticky nová tramvaj, je ekonomicky nevýhodné a svědčí to o přinejmenším nekoncepčním vedení DP. Buď by za stejné peníze mohli mít větší tramvaje, nebo tedy když chtějí být rukojmí Pragoimexu a kupovat 15m do dvojčat, mohli by jich mít víc.

SYN

Jak jsem napsal na jiném místě, tuto řadu si tu provozuje kdekdo, je to do značné míry stavebnice (v položkách jako dveře, čela, sběrače, výzbroj atd. se dá volit z několika možností), existuje rozumný trh s díly, existují zkušenosti, takže tady nezůstanete na holičkách ani když kupujete „kusovku“.
Pokud koupíte nějakého exota který tu nikdo jiný nemá, jste mnohem větším rukojmím výrobce a záleží na tom jak se k tomu postaví… jasně, může být „pionýr“, ale troufnete si na to vsadit? Anebo že budou vaši právníci lepší než jejich právníci??

Miri

„uživatelské zpříjemnění“ =D to opravdu patří do uvozovek, to je fakt. „Příjemnější“ už to bý nemůže…

Jan Sůra

Když máte ve stavu 50 tramvají, budete modernizovat soutěžním po jednom kusu nebo více? Btw, kolik bylo už vyrobeno LF, stále kusová výroba?

Jiří Kocurek

Přes stovku, dalších několik desítek jsou LF2

železničář v důchodu

A Olomouc má snad „ve stavu“ (ale hlavně v provozu skutečně potřebuje = i výhledově) tolik vozů?

Kubrt

Maj skoro 70 tramvají a podle toho, že už 50 let si stěžujou na malou vozovnu, tak hádám, že je potřebují 🙂

SYN

Tak 15 let je na naše poměry vcelku moderna… pokud je to myšleno tak jako konstruováno (překonstruováno/upraveno) před 15ti lety, vyrobeno cirka před 10-12ti tak to je skoro novinka 🙂

Jiří Kocurek

Tak ovšem pozor! Podle odkazu dole je předpokládaná cena rekonstrukce 18,9 mil. Kč, následný servis v záruce 0,6 mil. Kč po dobu 3 let a pozáruční servis 4,25 mil. Kč v trvání 17 let.
https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailVerzeDokumentu.jsf?id=239994&idDokumentu=1196532&idVerze=1512346

Tím pádem je nutno vzít v potaz, zda Ostravské tramvaje od Stadlera jsou za 27 mil Kč vč. servisu po dobu 20 let. Jestli v ceně pro Ostravu není zahrnutý servist, tak je cena modernizace zhruba o 1∕3 nižší.

Jiří Kocurek

Výměna vozové skříně a nová elektrická výzbroj. Takže de facto nová tramvaj.
Když se tak dívám na tramvaj č. 111, tak původně to byla T2, dneska pod tímto číslem jezdí Vario. Věděl by někdo, zda je ta také papírově rekonstrukce?

Kubrt

Současná 111 nemá s tou T2 nic společného, je to jen druhé obsazení téhož čísla. Varia, co mají v názvu „plus“, jsou opravdové novostavby, s novými podvozky (odlišné konstrukce od těch původních T3, na kterých jezdí varia „neplus“.

Jiří Kocurek

Díky za odpověď. Naopadlo mě to, protože DPMB přenáší „papíry“ z T3 na Vario. Vůz má pak původní číslo a index II

železničář v důchodu

To asi nedělá jen DPMB: zkusil jste někdy uvažovat o tom, co je to vlastně „tramvaj“? Já mám dobré známé na DÚ ČR, a ani oni mi v tomto směru nepodali úplně dokonalou definici, která by nebyla úplně nezpochybňovatelná …

Kubrt

Olomouc je (na tramvaje) malé město, s malým provozem a rozpočtem, takže se nedá očekávat, že někdy bude masově obnovovat vozový park a půjde spíš o postupné malé akce. Taková postupná obnova by se sice dala řešit třeba pětiletou smlouvou, z níž by každý rok přišly tři vozy, ale pro velké doda to není moc zajímavé. Horší je, že Olomouc trvá na té 15m délce, což už nikdo kromě Pragoimexu a ruských výrobců nedělá, takže výsledkem je podivná symbióza dodavatele a odběratele. Stesky o nové vozovně slyšíme už léta, teď se snad už konečně reálně chystá u nádraží, tak se… Číst vice »

Kamui

Plný souhlas. Myslím, že by bývalo bylo lepší ten malý a zoufale podudržovaný provoz na začítku 90.let zrušit, a nahradit trolejbusy.

Kubrt

O tom nejsem přesvědčen; olomoucký tramvajový provoz samozřejmě polyká peníze, ale jeho nahrazení trolejbusy by taky nebylo zadarmo. Navzdory skuhrání nad vozovým parkem nakonec ten provoz funguje dobře, tratě jsou v dobrém stavu, jezdí po nich hodně spojů, město počítá s rozvojem, celkový dojem je pozitivní.

Kamui

Ano, trolejbusy také něco stojí, ale pořád výrazně méně tramvaje. Navíc si ani nejsem jist, jestli se v Olomouci uplatní výhoda vyšší kapacity tramvají proti a/t-busům.

Jiří Kocurek

Miminálně trať na nádraží vytížená je. Přecijenom Olomoucké nádraží bylo postaveno kousek mimo tehdejší město. A pořád platí, že Olomouc je na západ od nádraží.

MildaIV

Ve špičku ano, ale mimo špičku je jedna T3 tak akorát.

železničář v důchodu

Kamui: Nezapomínejte, že v 90. letech minulého století nebyly ještě „v kurzu“ žádné „parciální trolejbusy“, které by tuto Vaši připomínku učinily už tehdy zcela oprávněnou a jednoznačně správnou: vidíte to z pohledu o více než 20 roků novějšího, a mezitím vývoj dospěl do zcela jiné fáze, než do jaké to vkládáte Vy.

SYN

S tímto rozhodně souhlas

železničář v důchodu

Ne úplně „plný souhlas“: z může nastat situace, že dojde k rychlé a úplné obměně vozového parku, třeba v souvislosti s nějakou zásadní změnou koncepce MHD. Ale souhlasím s tím, že v případě Olomouce to asi předpokládat nelze – a postupnou „modernizaci“ vozidel formou popsanou v textu považuji za rozhodně smysluplnou.

Sauber DPP

Vypada to, ze i Olomouc ma sveho Surovskeho 🙁

železničář v důchodu

A (možná nejen) „Zdopravy.cz“ má svého (ujetého) hlupáka s přezdívkou „Sauber DPP“ …

Honza

Nové větší tramvaje by byly jistě fajn, ale musíte si uvědomit, že dokud nebude nová vozovna tak je to naprosto nereálné. Porovnávat Olomouc s Ostravou je nefér už jen díky vozovně, která dost omezuje nákupy nových tramvají. Ale na to jsem si už zvykl, že místní redakce řeší jen nižší cenu a nic víc.

MildaIV

A taky v Olomouci jsou potřeba i tyto malé tramvaje. Přece jen je to menší město.

Zurnalista

Pane Suro, kdyz si hrajete na odbornika a zurnalirtu, piste sve vyplody textu laskave objektivne, bez pravopisnych chyb, nezaujate a pravdive. Pak se mozna jednou casem vypracujete na uroven zurnalisty.
Vase clanky jsou jen o tom, aby cena byla nejnizsi a dopravce nebyl modry.

MartinS.

Je to veřejná zakázka. Není omezena na jednoho dodavatele. Kdo bránil třeba DPP nebo DPO, aby se přihlásily? Zkušenosti s modernizací mají. A nutno podotknout, aby si DPMO koupil větší tramvaj, která by byla podle Vás o pár milionů levnější a potom jí neměl kde odstavovat nebo by si k ní musel postavit za stamiliony novou vozovnu, to není zrovna efektivní.
U nákupu vozidla nejde jen o pořizovací náklady, ale i o další provozní a investiční náklady, které ten nákup vyvolá, ale to přece víte.

Kubrt

Tak neefektivní je především kupovat jeden kus tramvaje (jakékoliv). Není kde odstavovat – tak když koupím novu tramvaj, tak jinou starou zase vyřadím; jám vím, vyřadím 15m a koupím třeba 25m – ale teď se odstavuje ve smyčce, nová vozovna je na cestě, tak snad „bude líp“.

Kubrt

DPP nebo DPO by si stejně musely koupit v KOSu tu skříň a snažit se kvůli jedné tramvaji nějak cenově podlézt pod Pragoimex pro ně asi nemá význam. Nehledě na zlou krev, kterou by to vyvolalo. Je to rozhodnutí Olomouce – DP kontrolovaného městem – jejich peníze a o efektivitě nakládání s nimi musí předvědčit hlavně své voliče.

a8n

Skříň by byla to nejmenší, ještě by k tomu museli koupit výrobní dokumentaci.

železničář v důchodu

DPP přece rekonstrukce běžně dělal a další dělat ještě má, takže asi nějakou dokumentaci vlastní, nebo jak to tedy dělá jinak?

SYN

DPP možná, DPO určitě, Ostrava si ty vozy hodně kompletovala sama, mají v tom velký podíl vlastní práce, kupují prakticky „základní díly“. Tedy na wany (jedno, dvoj, troj)

SYN

Není to prakticky jediný dodavatel, tento typ se dá rekonstruovat více než jednou možnou cestou… Samozřejmě pokud to někdo chce jako „balíček“ s komplet servisem na X let (řádu 15-20) tak to už je holt těžší, zvlášť ten dlouhodobý servis si na krk jen tak někdo nepověsí (a ani to nebudete chtít od firmy co možná za 5 let už nebude existovat). Pokud ten servis zkrátíte na řádově 3-5 let tak vám to udělá kdekdo, třeba i dílny některých DP (Ostrava…). V tomto ohledu jde o to jak vysoké úrovně oprav si hodlá dělat Olomouc vlastními silami, starých strojů mají… Číst vice »

medved

Jsem z Olomouce a padesat let jsem neslysel, ze by se mesto snazilo vybudovat novou vozovnu. Je jasne, ze historicka vozovna je ve stisnenych podminkach. Ale proc se mesto nesnazi neco delat?

Kubrt

Já tedy z Olomouce nejsem, ale o nové vozovně se mluví hodně dlouho a teď už nejen mluví https://www.mhd-olomouc.cz/articles/dopravni-podnik-bude-mit-novou-vozovnu

Jiří Kocurek

Takže dokumentace ke stavebnímu povolení, vida. Zadáno před rokem, takže už by měla jít do finiše, není−li již hotová.

vspingu

Jenže dlouho se mluví o pořádné vozovně. Tato je nakonec jen z nouze ctnost v podobě haly pro pár tramvají. Takto jen rozdělí tramvaje mezi novou a starou místo toho, aby udělali pořádnou velkou vozovnu pro všechny. (ideálně tram i bus)

Kubrt

Pořád lepší, než nic. Je to low-cost, bez potřeby manipulační tratě, na malém pozemku. Když se třeba za 15 let podaří postavit plnohodnotná vozovna, stará se zavře a toto může být odstavná hala s dost dobrou polohou v síti.

Jakub

To, co nám tam kupují, je strašné. Vždycky to vypadá, že se to každou chvíli rozpadne. Ovšem tento způsob utrácení peněz je v Olomouci zcela normální.

Jiří

Pravda, všechny Solarisy jsou taky strašný šroty už z výroby. Ideální by byly Urbany s klimou to by bylo poježdění.

SYN

V brně Solarisy (kloubové) dodávka 2017 jsou z pohledu cestujícího nejlepší autobusy co jsme tu měli… klímu pravda ten rok ještě neobjednávali (samozřejmě bylo možné, nebylo objednané), ale jinak zatím nejlepší možné vnitřní rozložení, sedačky (počet, poloha), snad jen ten motor vzadu v rohu je takový divný, ale to holt je znak Solarisu tato poloha.

Jan Sova

No OL politický separát a recyklát je vůbec v dopravních řešeních mezi „anti“špičkou. Nejdřív tramvajovou tratí k Šantovce totálně rozhodili (čti prodloužili) dojezdové časy jiných linek od nádraží do centra přes Tržnici, následně přetli tramvajovou traní dopravní tepnu pro auta (Velkomoravská), čímž dali průjezdu vnitřní dopravy silně nafrak (no nechtělo se jim platit mimoúrovňové řešení podjetí tramvajové trati okolo vody). Prostor (křižovatky, nástupiště) před nádražím a jeho dopravní řešení je tak zralý na to, aby se inženýři z Bangladéše jezdili učit, jak se to nemá dělat.