Olomouc se rozloučí s tramvajemi Astra, ve městě jezdily od roku 1998

Tramvaj Astra DPMO. Zdroj: DPMOTramvaj Astra DPMO. Zdroj: DPMO

DPMO chystá rozlučkovou jízdu.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Nove tramvaje samozrejme od EU. Bez jejich dotaci by to tady vypadalo furt jak za sociku a Olomouc by byla hrda na sve Astry.

Milan

ani ty dutý hlavy z Liberce je nedokážou z Brna přivést…

Zdeněk

Raději sešrotovat….a ekologie,využitelnost stávajícího je prosím kde.Hlavně,že vítězí dotace.Sic to s tím nesouvisí,ale hnedle mne napadá okamžité zavedení pevných víček na petkách a jeho obhajování ,po celé Evropě.Přičemž taková blbost. Kocourkov.

Náhodný Kolemjdoucí

Ta využitelnost je tak bídná, že se to už nedá vyvézt ani na Ukrajinu nebo do Moldavska.

Jardaz

V Moldavsku i tak by neměly kde jezdit.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to je to tam s tou využitelností tím spíš špatné.

Došlo mi to, až když jsem přidal komentář, že do Moldavska maximálně trolejbusy.

Milan

jek v Moldavsku? i ve vybombardované Ukrajině mají novější tramvaje než v Liberci.

Tomáš B

Přijde mi to trochu jako kocourkov, na jednu stranu se šrotují nízkopodlažní tramvaje, na druhou stranu zůstávají v provozu mnohem starší, konstrukčně zastaralá vozidla v podobě klasických T3. Jen podotknu, že první Astra je již sešrotována:((

Šejdr

Jenže náhradní díly na T3 seženete (obrazně řečeno) na každém rohu a za přijatelné ceny, případně zadarmo z kanibalizovaných starších vozů. Při nákupu Aster vsadil DPMO na předpoklad, že tohle je nová generace českých tramvají. Bohužel to byl kardinální omyl, velké provozy neměly zájem – Praha odmítla Astry úplně, Ostrava a Brno sice nakupovaly, ale jen po pár kusech. Astry tak zůstaly atypickou řadou s nízkým počtem vyrobených kusů. Výrobce po více jak čtvrstoletí už k tomuto typu žádnou podporu neposkytuje a druhovýrobci se těžko budou zabývat výrobou náhradních dílů pro typ, který jezdí v několika málo desítkách exemplářů. Co… Číst vice »

Milan

socek z vrakovišť je v Liberci příliš…

Dědek

Jako uživatel olomoucké MHD můžu říct, že daleko raději pojedu v T3 než v astře. Astry jsou hrozné krámy, hlučné, malé vstupní dveře, stísněný interiér, hrozné jízdní vlastnosti v obloucích.

TnM

Vy nejste obycejny uzivatel MHD, ale typicky sotous.
Ja naopak slysim jen nadavani na stare T3 se schodama. At uz od duchodcu, tak treba od kocarkarek. Cela MHD je nizkopodlazni, a T3 jsou do toho jak past.
Mimochodem, k tem uzkym dverim, zkusil jste uz do Aster nastupovat i jinudy nez dverma u ridice? 😉

Dědek

Jo, třeba těmi zadními.

Jun

Kočarek vynést do T3 je hračka, a duchodci si počkají na dalši spoj. Mají času dost

mic

Nad některými podmínkami dotací nezbývá, než projevit velký údiv. Nejen v Olomouci a nejen u tramvají samozřejmě. V některých případech mi vychází akce výhodněji bez dotací …

Mor

Už bylo na čase, nedávno jsem ve voze 202 zmokl. Ale fakt hodně zatékalo. Byly v katastrofalnim stavu.

Vláčkař

Je škoda těch tramvají. V Liberci by klidně mohli ještě jezdit.

Hans N.

No, jo v Libe je to samý přímý úsek (ironie) takže pevné podvozky nevadí.
Nedostatkové náhradní díly zkusíme poptat v Pavlovicích v n.p. Tesla Liberec. A pojedeme dál jako po másle.

A teď vážně. Štve mě, že v Libe jezdí staré plečky (exT3), ale stejně velký Olmík dosáhne na dotace a nové tramvaje.

okk

Spíš to byla asi narážka na to, že Liberec je takové skladiště toho, co jinde vyřadili….

PEtr

Z venku jsou pěkné, vevnitř měl člověk pocit, že to místy nejede po kolejích. Bylo docela vtipné jak byly nové, jak chvíli trvalo tramvajákům než dostali páčku do ruky.

Miri

Přezdívala jsem je Kostitřas 2. Kostitřas 1 je Trio, protože to je ještě mnohem nepohodlnější.

MSv

Ta tramvaj vypadá hezky. Nepřijde mě na odpis. Nejsem ale zasvěcený a nedozvěděl jsem se co je důvod k ukončení. Přijde mě ze T3 jezdí stále a novější tramvaje se mění.

PEtr

Tak v článku je uveden nedostatek nahrádních dílů …

Jun

Vyřadit se měly prvně vária

Jardaz

T3 je prostě typ všudypřitomný, navíc snadno sehnat náhradní díly a jde i předělat je na částečně nizkopodlažní.

Ondra K.

Všudypřítomnost T3 už dávno není pravda. V Plzni dojezdily letos na jaře, v Ostravě přežívá posledních pár kusů, v Brně jich je ještě relativně dost, ale jejich konec nastane se zařazením Draků z dalšího výběrového řízení.

vlachjan

Myslím, že panu Linhartovi se návrh vzhledu těchto tramvají docela poved. Tramvaje, které je mají nahradit, jsou minimálně z estetického hlediska slušným krokem vzad.

panda

Přesně tak. Astry byly sice slušný kostitřas, ale designem čela jsou líbivé i teď.

TnM

Důležité je také zmínit kontext, že v Olomouci nadále jezdí soupravy vysokopodlažních T3 z 80. let.
Argumenty k vyřazení Aster sice „pěkné“, ale cestující si teda komfortem moc nepomůže.

Jun

Dokud budou jezdit varia, nelze o komfortu mluvit

TnM

Varia jsou zločin na MHD. Tento přechodný typ měl význam snad jako znouzectnost počátkem nultých let pro náhradu nejstarších T3. Bohužel byly dodávané až do roku 2020. Astry a Tria jsou pro cestující rozhodně pohodlnéjší. Mají dvoje široké dveře v nízké části. Nízká část je 50 % vozu a má spoustu místa na sezení. A kdo bude argumentovat tím, že Astry jsou kostitřas, tak doporučuji stejným méřítkem posoudit zanedbaná Varia. Také bouchají a vrzají od podvozků, o drnčícím interiéru nemluvě. Vyřazování Aster chápu kvůli chybějícím dílům na již starou a atypickou výzbroj. Ale nevěřím tomu, že by se kanibalizací nepodařilo… Číst vice »

smasska

Kanibalizace už proběhla, jeden vůz ze čtyř byl neprovozní už hodně dlouho…

JanO

Bohužel, první dva vozy byly výzbrojový atyp a kanibalizace by zbylým nepomohla. Doufám, že z 203 a 204 vytěží vše, co by mohlo pomct jiným muzejním.

Luděk

Vario za mě není špatná volba z pohledu velikosti provozu.
Co je špatně je ta nulová regulace a výkon kdy z cca 50 kW T3 skočil skoro na dvojnásobek 90 kW Vario a ten systém s tím neumí pracovat.
Potom ty vozy jezdí neustále obuté a díky tomu jsou celé roztřesené.
Ale možná se blízká na lepší časy.

Astry jsou obecně atyp který složité udržet v provozu třeba v Brně odkoupili čtyři vozy z Plzně kvůli náhradním dílům a i přesto už čtyři své vozy taky sešrotovali.

Ales

Zato v Praze mame porad T3 hruzu…

Tomáš V.

Jsou i horší věci, třeba KT8 (byť jsou nezastupitelné).

Jan Tichavský

Na rozdíl od Olomouce nekupujeme předražené náhrady v podobě jednotlivých kusů, ale ve velkých seriích. Hloubětín se už pomalu zaplňuje novými 52T.

smasska

Na rozdíl od Olomouce Praha nekupuje nic schopného obousměrného provozu a lže si do kapsy, že obstarožní nekapacitní a poruchové KT8 je nejlepší a jediný typ obousměrné tramvaje, který potom pošle k radosti cestujících na novou linku na Žižkov.

Petr Hanák

Poruchové KT8 😃😃 ale jděte

Bubák2003

Praha je taky finančně výrazně jinde než maloprovoz Olomouc,to za prvé.
A druhé,co si budem,politika- kdy o tom co a za kolik rozhodují lidé co mají v pr…i díru,ale odbornost žádnou🤷🏼‍♂️
Mimochodem byla to moje svatební tramvaj(každý dělá chyby🤣),ale nostalgie tam je…( na vyjímku do Neředína )
Dokonce jsem ji měl s kolegou turnusově na 4/1, protože se při vyšších rychlostech rozkmitala,než se přišlo na to, se jí ojížděla jednostranně kola😲je na co vzpomínat.

frank

Nemáte pravdu, ano jako důchodce nemám moc rád někam šplhat, ale obecně vzato Kardausova T3 je z designového hlediska tak nadčasová, že její výroba varianta T3PLF z ČKD Pragoimpex a Krnovských strojíren byla a je super rozhodnutí . Navíc je to jedna z mála tramvají, kde se na noční nebo méně vytížené lince nemusí městem honit zbytečně velká tramvaj ale prostě se na trasu pošle jeden vůz.