Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Olomouc hledá lepší místo pro vozovnu, favoritem je plocha po bývalých kasárnách v Neředíně

Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398
Tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Autor: Hanaaakkk – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79963398

Bývalé sovětské kasárny v Neředíně by mohly najít nové využití. Vyhledávací studie, kterou zadali olomoučtí radní, označila tuto lokalitu jako nejvhodnější pro stavbu nové vozovny pro autobusy a tramvaje Dopravního podniku města Olomouce. K nové vozovně je ale daleko: musí se změnit územní plán či vykoupit některé pozemky.

Olomouc má dosud tramvajové depo od počátku provozu v centru města v Koželužské ulici, autobusy mají garáže v Dolní Hejčínské téměř v centru. „Obě tato zařízení jsou zásadně limitována v dalším rozvoji nedostatkem prostoru. Jejich provoz navíc zatěžuje okolí a životní prostředí v centru města. Proto jsou už řadu let tématem úvahy o přestěhování obou vozoven na jednu společnou vhodnější lokalitu,“ vysvětlil primátor Mirek Žbánek. Podle něj by mělo být cenné území v centru města využito jinak než pro provoz a opravy vozidel MHD.

Hledání nového zázemí se v olomoucké MHD řeší desítky let. V minulosti se mluvilo například o umístění vozovny v lokalitě Rolsberská či v trojúhelníku mezi městskou částí Holicí a železničními tratěmi na Přerov a Prostějov. Vždy se ale našel nějaký problém.

Zpracovatelé studie vybrali tři varianty, dvě z nich jsou v bývalých kasárnách, třetí u nákupního centra Globus. Po zhodnocení silných a slabých stránek vybrali z těchto tří možností variantu „Kasárna Neředín A“. „Tato plocha je relativně nejlépe dopravně dostupná, více než polovinu pozemků zde už nyní vlastní město. Budoucí provoz dílen a vozovny by navíc ani nerušil okolí tak, jako je tomu u vozoven v centru města,“ uvedlo město v tiskové zprávě.

Kdy bude nová vozovna hotová, není zatím jasné. Město musí nejprve dát podnět na vypracování návrhu změny územního plánu, která umožní stavbu vozovny ve vybrané lokalitě, a také zařadit zdejší pozemky do kategorie A, tedy strategických pozemků, jejichž prodej je vyloučen. „Radnice také zahájí intenzivní jednání s majiteli soukromých pozemků za účelem jejich získání do vlastnictví města. Nutné bude pořídit technickoekonomickou studii lokality, která prověří optimální rozložení a vybavení areálu vozovny. Tyto kroky i další postupy budou předmětem jednání městského zastupitelstva,“ uvedlo město ve zprávě.

Lokality pro umístění nové vozovny MHD v Olomouci. Foto: Olomouc.eu
Lokality pro umístění nové vozovny MHD v Olomouci. Foto: Olomouc.eu
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestovatel

Tak trochu lepší a celkově po dobu životnosti mnohem levnější tramvaj, co NEPOTŘEBUJE vozovnu, kolejiště, ani řidiče…
Spousta zajímavých informací – doporučuju shlédnutí zejména olomouckým radním pro dopravu a ekonomiku..
https://www.youtube.com/watch?v=7nCTuhti_i8

Alibaba

Tak vozovnu na údržbu to bude potřebovat určitě. Kolejiště to nepotřebuje, když je to autobus na baterky, jen ve tvaru tramvaje. A i ten řidič bude sporný, ale uznávám, že automatická auta se začínají objevovat.

Cestovatel

Zajímalo by mě, co KONKRÉTNĚ je na tom videu špatně – že jsem dostal mínusy..????

robert

Olomouc má hlavně problém s místem. Vzhledem k tomu, jak se bude tramvajová síť v Olomouci rozšiřovat, bych projektoval vozovnu aspoň na 100 vozidel. A umístil vozovnu samozřejmě tak, aby bylo najížděno co nejméně vozokilometrů. V centru fakt není místo, takže nejbližší by asi bylo to místo u Fibichovy. Nevím, jaké rozměry musí vozovna mít, aby se tam vešlo minimálně 100 vozů, ale pokud by to bylo tam, musela by být atypická.

Jiří Kocurek

V Brně je asi 300 šalin. A dvě vozovny, Pisárky a Medlánky. Zkuste ortofoto, pro představu by to mohlo zhruba stačit.

robert

To je fakt, to mě nenapadlo.

ene bene

A na kolik vozů se ta nová vozovna vlastně navrhuje? Nějaký nástřel v zadávací dokumentaci být musí! Olomouc má dneska asi 70 vozů, takže mi nepřipadá nijak ujeté navrhovat vozovnu na 100 vozů – spíše více, tak 120. Rezerva může mít podobu trávníku, na kterém bude podle potřeby postavena další hala. V Olomouci jsou ještě silné směry, kde je zatím tramvaj jen v návrhu, pokud by se tramvají opravdu obsloužily, využije se to. (Pochopitelně předpokládám, že stávající vozovna bude opuštěna.)

Radim

V Brne jsou saliny, v Olomouci tramvaje. To nelze srovnavat 😉

Tady na Moravě

Varianty byly ve studii 4, ne 3. Jeste se hodnotila varianta „CD jih“ (stupidní nazev) podle soucasneho UP. Ta vysla jako nejdrazsi.

jva

Rolsberk byl svázán se stavbou východní tangenty, která se také dodnes nezačala stavět (aktuáně je boj o ne/zaslepení Švanbinského, protože most by neumožnil pozorovat Kopeček přes celou délku historické aleje), mezi tratěmi na PR a PV je zase problém střetu trakčních napájení tram a železnice (s výhledem na 25kV/50Hz). Blbé u varianty Neředín je umístění na konci radiály (na rozdíl od „mezitratěmi“), takže nájezd tam nejezdících linek je 3km do uzlu Náměstí Hrdinů (i případná zranitelnost při výluce či nehodách – křižuje jak čtyřpruh, tak trať do Drahanovic).

Kubrt

Jak by ta varianta mezi tratěmi byla napojená na stávající síť? Děkuji.

Tady na Moravě

Napojeno do trati u smycky Fibichova. Tam kde ma nyni stat mala odstavna hala. Pote podjezd pod Tovarni ulici, kratky soubeh s trati na Prostejov a nasledne krkolomny nadjezd nad trati se zaustenim do vozovny. Strategicky je to vyborne misto, ale prostorove docela omezene, pozemkove komplikovane a s nadjezdem to bude i drazsi a provozne nachylne k ruznym mimoradnostem.

Kubrt

Díky, dobrá divocina. Mě to jako varianta napadlo, ale zdálo se mi to tak geometricky komplikované, že nereálné.

robert

Ten prostor by se musel zásadně změnit. Ale věřím tomu, že by se to do budoucna vrátilo na ušetřených vzkm.

V. K.

Na papíře hezký, ale peníze budou problém. Olomouc je na mizině.

LiborV

Mohou se inspirovat v Plzni. Nové depo postavila Škoda, ta dělá i servis všech vozidel. A město? To splácí depo postupně a ještě dlouho bude. Zda je to výhodný model pro město neumím posoudit?

ene bene

Olomouc má celkem normálně našponovaný rozpočet + nějaké zvládnutelné dluhy. Jako leckteré jiné město. S ohledem na velikost města + nevýhodné rozpočtové určení daní dělá pro tramvaje opravdu hodně. Zkuste si napočítat rozvoj tramvajové sítě v procentech za posledních 30 let pro všechna česká města a schválně kde vyjde největší číslo.

Jo – Praha ta jistě hospodaří s přebytkem. Daňový cecík má nejtlustší a nestaví nic.